Roland TR-8S Návod na obsluhu

Kategória
Digitálne piana
Typ
Návod na obsluhu
Používateľský manuál (tento dokument)
Tento dokument si prečítajte ako prvý. Obsahuje základné informácie,
ktoré sú pre používanie TR-8S dôležité.
PDF manuál (na stiahnutie z webu)
5 Referenčná príručka
Obsahuje podrobné informácie o spôsobe používania TR-8S.
5 MIDI implementácia
Dokument obsahuje podrobné informácie o MIDI správach.
Ako získať PDF manuál
1. V prehliadači zadajte nasledujúcu URL
adresu.
https://www.roland.com/support/
2. V menu Support (Podpora) zvoľte možnosť
„Owners Manuals“.
3. Zvoľte „TR-8S“ ako názov produktu.
Pred použitím tohto zariadenia si, prosím, prečítajte
texty „BEZPEČNÉ POUŽÍVANIE ZARIADENIA“ a „DÔLEŽITÉ
POZNÁMKY“ (leták „BEZPEČNÉ POUŽÍVANIE ZARIADENIA“ a
Používateľský manuál (s. 2)). Po prečítaní majte všetky
dokumenty naďalej poruke.
Copyright © 2018 ROLAND CORPORATION
Používateľský manuál
2
BEZPEČNÉ POUŽÍVANIE ZARIADENIA
VAROVANIE
Používajte výhradne priložený AC adaptér so
správnym napätím
Používajte výhradne AC adaptér
dodávaný so zariadením. Uistite sa,
že je napätie inštalácie zhodné so
špecifikáciou uvedenou na tele AC
adaptéra. Iné AC adaptéry môžu pracovať
s inou polaritou alebo môžu byť navrhnuté
pre iné napätie. Ich používanie by mohlo
spôsobiť poškodenie, poruchu alebo úraz
elektrickým prúdom.
DÔLEŽITÉ POZNÁMKY
Umiestnenie
V závislosti od materiálu a teploty povrchu,
na ktorom je zariadenie umiestnené,
môžu jeho gumené nožičky odfarbiť alebo
poškodiť daný povrch.
Opravy a dáta
Pred odoslaním zariadenia do servisu
vykonajte zálohu uložených dát alebo si
potrebné informácie zapíšte na papier. Pri
servisných úkonoch dbáme na zachovanie
obsahu pamäte zariadenia. V niektorých
prípadoch (napr. pri poškodení pamäte)
ho však nie je možné zachovať ani
obnoviť. Spoločnosť Roland nepreberá
zodpovednosť za prípadnú stratu dát či ich
obnovu.
Ďalšie opatrenia
Pri poruche zariadenia, jeho nesprávnom
používaní a pod. môže dôjsť k strate
uložených dát. Preventívne preto
odporúčame pravidelné zálohovanie
uložených dát.
Spoločnosť Roland nepreberá
zodpovednosť za prípadnú stratu dát či ich
obnovu.
Nikdy netlačte alebo iným spôsobom
nevytvárajte tlak na displej.
Časté hranie môže spôsobiť odfarbenie
padu. Nemá to však vplyv na jeho
funkčnosť.
Nepoužívajte káble so vstavanými
rezistormi.
Používanie externej pamäte
Pri manipulácii s externým pamäťovým
zariadením dodržujte nasledujúce
opatrenia. Zároveň dodržujte pokyny, ktoré
vám boli spoločne s daným zariadením
poskytnuté.
Pamäťové zariadenie nevyberajte v
prípade, že prebieha čítanie/zápis.
Pred manipuláciou s externým
pamäťovým zariadením spravte všetko
pre to, aby ste z vášho tela odstránili
statickú elektrinu.
Ochrana autorských práv
Je zákonom zakázané vytvárať zvukové
a obrazové nahrávky, kópie alebo úpravy
diel tretích strán, ktoré sú chránené
autorským právom (hudobné dielo, video,
vysielanie, živé vystúpenie, iné diela), a to v
celku alebo čiastočne, ako aj distribuovať,
predávať, prenajímať, verejne prezentovať
alebo vysielať tieto diela bez súhlasu
vlastníka autorských práv.
Nepoužívajte toto zariadenie na účel,
pri ktorom by mohlo dôjsť k porušeniu
autorských práv tretej strany. Spoločnosť
Roland nenesie žiadnu zodpovednosť za
porušenie akéhokoľvek autorského práva
tretej strany, ktorého sa môžete dopustiť
použitím tohto zariadenia.
Autorské práva na obsah tohto produktu
(vlnové formy, dáta štýlov, sprievodné
Patterny, frázové dáta, zvukové slučky a
obrazové dáta) patria spoločnosti Roland
Corporation.
Používatelia tohto produktu môžu daný
obsah (okrem dát skladieb, napr. demo
skladieb) použiť na tvorbu, predvádzanie,
nahrávanie a distribúciu pôvodných
hudobných diel.
Používateľom tohto produktu NIE JE
dovolené extrahovať príslušný obsah
v pôvodnej alebo upravenej forme za
účelom distribúcie nahraného média alebo
sprístupnenia média v počítačovej sieti.
Logá SD
a SDHC
ochrannými známkami SD-3C, LLC.
ASIO je softvér a ochranná známka
spoločnosti Steinberg Media Technologies
GmbH.
Tento produkt obsahuje integrovanú
softvérovú platformu eParts spoločnosti
eSOL Co., Ltd. eParts je ochrannou
známkou spoločnosti eSOL Co., Ltd. v
Japonsku.
Tento produkt využíva zdrojový kód μT-
Kernel pod licenciou T-License 2.0, ktorú
poskytlo T-Engine Forum (www.tron.org).
Roland a SCATTER sú registrovanými
ochrannými známkami alebo ochrannými
známkami spoločnosti Roland Corporation
v Spojených štátoch amerických a/alebo v
iných krajinách.
Všetky názvy spoločností a produktov,
ktoré sú v tomto dokumente uvedené, sú
registrovanými ochrannými známkami
alebo ochrannými známkami ich
vlastníkov.
3
BEZPEČNÉ POUŽÍVANIE ZARIADENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
DÔLEŽITÉ POZNÁMKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Popis panelov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Horný panel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Zadný panel (pripojenie vášho vybavenia) . . . . . . . . . . . . . . 6
Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Zapnutie TR-8S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Vypnutie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Formátovanie SD karty (SD CARD FORMAT) . . . . . . . . . . . . . 7
Informácie o TR-8S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Čo je Pattern? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Čo je Kit? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Prehrávanie Patternov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Prehrávanie Patternov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Voľba Patternu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Úprava dĺžky variácie
(nastavenie posledného kroku variácie)
. . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Úprava dĺžky stopy
(nastavenie posledného kroku stopy) . . . . . . . . . . . . . . 9
Vytvorenie náhodného Patternu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Kopírovanie Patternu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Odstránenie Patternu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Kopírovanie variácie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Voľba FILL-IN variácie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Ako vložiť Fill-in (Manual Trigger) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Ako vložiť Fill-in v zadanom intervale (Auto Fill In) . . . . 10
Nastavenie efektu Reverb alebo Delay . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Master Effect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
TR-REC (krokové nahrávanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Vloženie subkrokov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Vloženie Flamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Vloženie slabej doby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Vloženie alternatívneho zvuku (ALT INST) . . . . . . . . . . . . . . . 11
Pridanie akcentov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Odstránenie nahraného kroku zo stopy . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Nahrávanie/prehrávanie dát ovládania (MOTION) . . . . . . . . 11
INST-REC (nahrávanie v reálnom čase) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Použitie subkrokov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Vloženie Flamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Použitie slabých dôb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Použitie alternatívnych zvukov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Odstránenie nahraného kroku zo stopy . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Nahrávanie/prehrávanie dát ovládania (MOTION) . . . . . . . . 12
Použitie Inst padu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Hranie na Inst pad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Nahrávanie pri hraní na Inst pad. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
INST-PLAY (hranie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Použitie subkrokov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Použitie Flamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Použitie slabých dôb (WEAK BEATS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Použitie alternatívneho zvuku (ALT INST) . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Použitie vírenia (ROLL) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Úprava nastavení Patternu (Pattern Setting) . . . . . . . . . . . . 13
Úprava Kitu alebo nástroja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Voľba Kitu (KIT) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Úprava nastavení Kitu (KIT Edit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Podrobné nastavenia efektu Reverb . . . . . . . . . . . . . . . 14
Podrobné nastavenia efektu Delay . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Master Effect (MASTER FX) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Priradenie parametrov k ovládačom [CTRL] (CTRL SELECT) . . 15
Priradenie rôznych funkcií k ovládačom [CTRL] v prípade
jednotlivých nástrojov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Hranie vrstvených zvukov viacerých nástrojov
(GROUPING for Layer) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Zoskupenie nástrojov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Voľba zvuku nástroja (INST) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Úprava zvuku nástroja (INST Edit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Úprava panorámy nástroja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Úprava parametra Gain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Kopírovanie Kitu (KIT COPY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Úprava parametra prostredníctvom LFO . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Priradenie importovaného používateľského Samplu k
nástroju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Importovanie používateľského Samplu (SAMPLE Import) . . . . 17
Voľba používateľského Samplu (SAMPLE) . . . . . . . . . . . . . . . 17
Úprava nastavení používateľského Samplu (SAMPLE Edit) . . . 17
Rôzne funkcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Návrat na začiatok skupiny parametrov . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Zadanie názvu Kitu/zadávanie znakov . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Uloženie Patternu, Kitu alebo systémových nastavení
(WRITE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Kopírovanie Patternu alebo Kitu (COPY) . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Odstránenie Patternu (CLEAR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Odstránenie dát ovládania (MOTION) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Použitie slabých dôb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Úprava intervalu Flamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Stlmenie stopy (MUTE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Prehrávanie zvuku konkrétneho nástroja (SOLO) . . . . . . 20
Nastavenie tempa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Funkcia Tap Tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dočasné zaznamenanie tempa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Jemná úprava časovania tónov (Nudge) . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Synchronizácia/nahrávanie s ostatnými zariadeniami . . . 21
Synchronizácia s TB-3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Použitie TR-8S vo funkcii MIDI ovládača . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Použitie konektorov ASSIGNABLE OUT/TRIGGER OUT vo
funkcii Trigger Out . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Priradenie nástroja ku konektorom ASSIGNABLE OUT/
TRIGGER OUT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Pripojenie externého zdroja zvuku (EXT IN) . . . . . . . . . . . . . . 21
Pripojenie k počítaču prostredníctvom USB . . . . . . . . . . . . . 21
Rôzne nastavenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Obnovenie továrenských nastavení (FACTORY RESET) . . . . 22
Zálohovanie dát na SD kartu (BACKUP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Obnovenie dát zálohovaných na SD karte (RESTORE) . . . . . 23
Praktické funkcie (UTILITY) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Chybové hlásenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Technická špecifikácia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Obsah
4
Popis panelov
1 Sekcia COMMON 1
Ovládač [VOLUME]
Určuje výstupnú hlasitosť konektorov MIX OUT a PHONES.
* Neovplyvňuje hlasitosť výstupu ASSIGNABLE OUT (s. 7).
Ovládač [EXT IN]
Určuje úroveň hlasitosti na vstupoch EXT IN.
Tlačidlo [SHIFT]
Ak toto tlačidlo podržíte pri stlačení iného tlačidla, otvoríte
obrazovku s nastaveniami príslušného parametra.
Ak toto tlačidlo podržíte pri úprave hodnoty parametra, bude táto
hodnota upravená výraznejším spôsobom.
Tlačidlo [CLEAR]
Odstráni nahraný obsah v prípade konkrétneho nástroja alebo
odstráni Pattern.
Tlačidlo [PTN SELECT]
Slúži na voľbu Patternu.
Tlačidlo [TR-REC]
Krokové nahrávanie Patternu.
Tlačidlo [LAST]
Slúži na určenie dĺžky Patternu.
Tlačidlo [SUB]
Slúži na nastavenie duol (duplet), triol (triplet)
alebo kvartol (quadruplet) v prípade kroku.
Tlačidlo MOTION [ON]
Po jeho aktivácii budú v prípade jednotlivých
nástrojov prehrané zaznamenané dáta ovládania
(MOTION).
Tlačidlo MOTION [REC]
Po výbere možnosti REC budú v prípade
jednotlivých nástrojov zaznamenané dáta ovládania
(MOTION).
Tlačidlo [INST PLAY]
Umožňuje hrať v reálnom čase prostredníctvom padov [1][13].
Môžete hrať aj počas prehrávania Patternu.
Tlačidlo [INST REC]
Nahrávanie Patternu v reálnom čase.
Tlačidlá [A] – [H]
Slúžia na zmenu variácií Patternu (A – H).
Tlačidlo [START/STOP]
Spustí alebo zastaví Pattern.
* Ak ste ako zvuk nástroja zvolili Sample: pri určitých nastaveniach
nástroja bude zvuk znieť i naďalej a nebude automaticky zastavený.
Po zastavení Patternu môžete všetky aktuálne znejúce Sample stlmiť
podržaním tlačidla [SHIFT] a stlačením tlačidla [START/STOP].
2 Sekcia ACCENT
V prípade potreby môžete ku kroku pridať akcent.
Ovládač [LEVEL]
Slúži na úpravu hlasitosti akcentu.
strana 9
strana 11
strana 9
strana 11
strana 11
strana 11
strana 12
strana 11
Horný panel
1 2
7
8
10
5 6 9 3 4
5
Popis panelov
Tlačidlo [STEP]
Pri použití TR-REC môžete s pomocou padov [1][16] zvoliť
kroky, ku ktorým bude pridaný akcent.
3 Sekcia REVERB
Ovládač [LEVEL]
Slúži na úpravu hlasitosti zvuku spracovaného efektom Reverb.
4 Sekcia DELAY
Ovládač [LEVEL]
Slúži na úpravu hlasitosti zvuku spracovaného efektom Delay.
Ovládač [TIME]
Slúži na úpravu času oneskorenia zvuku.
Ovládač [FEEDBACK]
Určuje množstvo oneskoreného zvuku vráteného do vstupu.
5 Sekcia MASTER FX
Tlačidlo [ON]
Zapne/vypne Master Effect.
Ovládač [CTRL]
Slúži na ovládanie nastavenia, ktoré ste zvolili v rámci Master
Effect (s. 15).
6 Sekcia AUTO FILL IN
Tlačidlo [ON]
Po jeho aktivácii bude v intervale, ktorý ste určili s pomocou
ovládača [AUTO FILL IN], vložený Fill-in.
Ovládač [AUTO FILL IN]
Automaticky vloží Fill-in v zadanom intervale (počet taktov).
Tlačidlo [MANUAL TRIG]
Stlačením tohto tlačidla vložíte Fill-in.
7 Sekcia INST EDIT
V tejto sekcii môžete upraviť tonálny charakter zvuku nástroja.
Ovládač [TUNE]
Slúži na úpravu výšky tónu.
Ovládač [DECAY]
Slúži na úpravu dĺžky doznievania.
Ovládač [CTRL]
Slúži na ovládanie nastavenia, ktoré ste zvolili s pomocou CTRL
SELECT (s. 15).
* V prípade niektorých zvukov nemusí mať tento ovládač žiadny vplyv.
Fader [LEVEL]
Slúži na úpravu hlasitosti.
8 Tlačidlá INST SELECT
Pri použití TR-REC môžete s pomocou týchto tlačidiel zvoliť
nástroje, ktoré chcete nahrať.
Na obrazovke INST alebo INST EDIT môžete s pomocou týchto
tlačidiel zvoliť nástroj, ktorého nastavenia chcete upraviť.
Pri použití TR-REC alebo INST REC môžete podržaním tlačidla
[CC] a stlačením tlačidla [RC] vložiť Pattern, pri ktorom bude do
konektora TRIGGER OUT (mini konektor) odoslaný trigger signál.
* Toto sa netýka konektorov ASSIGNABLE OUT/TRIGGER OUT
(konektory phone).
9 Sekcia COMMON 2
Displej
Zobrazuje názvy Patternov a ďalšie nastavenia.
Tlačidlo [WRITE]
Slúži na uloženie Patternu/Kitu/systémových
nastavení.
* Parametre Patternu alebo Kitu, ktorý aktuálne upravujete, si bude
zariadenie pamätať až do momentu, kým ho nevypnete. Upravený
Pattern alebo Kit si svoje nastavenia uchová i v prípade, že zvolíte iný
Pattern alebo Kit a následne opätovne zvolíte ten, ktorý ste predtým
upravovali. Ak však zariadenie vypnete a následne opäť zapnete,
nastavenia Patternu alebo Kitu sa vrátia do stavu pred úpravou. Ak
chcete príslušné zmeny uchovať, daný Pattern alebo Kit uložte.
Tlačidlo [ENTER]
Stlačením tohto tlačidla potvrdíte hodnotu alebo spustíte
operáciu.
Ovládač [VALUE]
Slúži na úpravu hodnoty.
Tlačidlo [KIT]
Slúži na voľbu Kitu.
Tlačidlo [INST]
Slúži na voľbu zvuku nástroja.
Tlačidlo [SAMPLE]
Toto tlačidlo použite v prípade, že chcete ako
zvuk nástroja použiť Sample.
Tlačidlo [CTRL SELECT]
Slúži na určenie nastavenia, ktoré bude v prípade
jednotlivých nástrojov ovládané ovládačom
[CTRL].
Tlačidlo [COPY]
Slúži na kopírovanie Patternu/Kitu.
Tlačidlo [UTILITY]
Slúži na úpravu nastavení alebo na formátovanie.
Displej TEMPO
Zobrazuje tempo.
Ovládač [TEMPO]
Slúži na zmenu tempa.
Ovládač [SHUFFLE]
Určuje intenzitu rytmického „rozhádzania“ (bounce).
Tlačidlo [MUTE]
Slúži na stlmenie zvuku zvoleného nástroja.
Inst pad
Pri hraní na tento pad bude znieť zvuk zvoleného nástroja.
Na tento pad môžete hrať počas prehrávania Patternu. Hlasitosť
zvuku sa bude meniť podľa sily vášho úderu (dynamická citlivosť).
strana 10
strana 10
strana 15
strana 10
strana 18
strana 14
strana 15
strana 17
strana 15
strana 19
strana 23
strana 20
6
Popis panelov
10 Pad [1] – [16]
Režim Vysvetlenie
TR-REC
V jednotlivých krokoch môžete určiť to, či
bude zvuk príslušného nástroja znieť.
PTN SELECT
Zvoľte Pattern.
Podržte tlačidlo [PTN SELECT] a s pomocou
padov [1][8] zvoľte banku.
Uvoľnite tlačidlo [PTN SELECT] a s pomocou
padov [1][16] zvoľte číslo.
Režim Vysvetlenie
INST PLAY
5 Pri hraní na pady [1][11] (INST) budú
znieť zvuky príslušných nástrojov.
5 Ak podržíte pad [12] alebo [13] (ROLL)
(alebo oba) a stlačíte pad [1][11], bude
znieť vírenie (podľa zvuku konkrétneho
nástroja). K dispozícii máte tri typy vírenia
(16-tinová/32-tinová/64-tinová nota).
INST REC
Pri nahrávaní v reálnom čase môžete s
pomocou padov nahrať zvuk príslušného
nástroja.
Zadný panel (pripojenie vášho vybavenia)
* Pred pripojením akéhokoľvek zariadenia či kábla znížte hlasitosť a vypnite všetky zariadenia. Predídete tak možnému poškodeniu alebo poruche.
A B D E F C G H I J
POČÍT
SD karta
AC adaptér
TRIGGER OUT MIX OUT SLÚCHADLÁ
MIDI
EXT IN ASSIGNABLE OUT/TRIGGER OUT
Pripojenie audio
zariadenia.
Pripojenie MIDI
zariadenia.
A Konektor DC IN
Slúži na pripojenie AC adaptéra, ktorý je súčasťou balenia.
* Aby ste predišli neúmyselnému prerušeniu prívodu elektrickej energie
do zariadenia (napríklad pri náhlom odpojení konektora) a prílišnému
namáhaniu konektora DC IN, zaistite napájací kábel s pomocou
káblového háku (podľa obrázku).
B Spínač [POWER]
Slúži na zapnutie/vypnutie zariadenia.
&
„Úvod“ (s. 7)
C USB port
Zariadenie môžete k počítaču pripojiť s pomocou bežne
dostupného USB 2.0 kábla. Kábel môžete využiť na prenos USB
MIDI a USB Audio dát. Pred pripojením TR-8S k vášmu počítaču
je potrebné nainštalovať USB ovládač. USB ovládač stiahnite z
webovej stránky spoločnosti Roland. Viac informácií nájdete v
súbore Readme.htm, ktorý bude súčasťou stiahnutého balíka.
&
https://www.roland.com/support/
D Konektory MIDI (OUT, IN)
Slúžia na pripojenie MIDI zariadení (s pomocou bežne dostupného
MIDI kábla).
E Slot pre SD kartu
Do tohto slotu vložte bežne dostupnú SD kartu.
* Zariadenie nevypínajte a nevyberajte z neho pamäťovú kartu v
prípade, že na displeji svieti nápis „Executing“.
* Ochrana pamäťovej karty pred zápisom (LOCK)
Obsah pamäťovej karty môžete ochrániť
pred neúmyselným prepísaním. Stačí, aby
ste upravili pozíciu ochranného zámku,
ktorý nájdete na boku pamäťovej karty
(pozícia „LOCK“). Ak chcete dáta prepísať,
pozíciu ochranného zámku opäť upravte.
* Všetky pamäťové karty sa časom opotrebujú.
Odporúčame vám preto nevyužívať pamäťovú kartu ako trvalé
úložisko pre vaše dáta. Vytvorte si zálohu dôležitých dát na iné
médium podporované vaším zariadením.
Ochranný zámok
7
Úvod
F Konektor TRIGGER OUT
Z tohto konektora bude v momente, ktorý ste určili v rámci
špeciálnej trigger out stopy (tlačidlo [CC] + tlačidlo [RC]),
odoslaný trigger signál.
G Konektory EXT IN (L/MONO, R)
Ide o vstupné zvukové konektory.
V prípade potreby môžete na Pattern zvolenej stopy aplikovať
efekt Side Chain.
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
H Konektory ASSIGNABLE OUT/TRIGGER OUT
V prípade každého konektora (1 – 6) môžete zvoliť to, či bude
fungovať ako ASSIGNABLE OUT alebo ako TRIGGER OUT.
Zvuk nástrojov vysielaný do konektora fungujúceho ako
ASSIGNABLE OUT nebude vysielaný z konektorov MIX OUT.
Zvuk nástrojov vysielaný do konektora fungujúceho ako TRIGGER
OUT bude vysielaný aj z konektorov MIX OUT.
I Konektory MIX OUT (L/MONO, R)
Slúžia na pripojenie zosilňovača alebo posluchových
reproduktorov.
J Konektor PHONES
Slúži na pripojenie slúchadiel.
Úvod
* Pred zapnutím/vypnutím zariadenia nezabudnite znížiť hlasitosť na
minimum. Aj pri minimálnej hlasitosti sa pri zapínaní/vypínaní môže
ozvať určitý zvuk. Ide o bežný jav, ktorý nie je znakom poruchy.
Zapnutie TR-8S
1. Najskôr zapnite TR-8S a až následne zapnite
pripojený systém.
2. Zapnite pripojené zariadenia a zvýšte hlasitosť na
požadovanú úroveň.
Vypnutie
1. Najskôr vypnite pripojený systém a až následne
vypnite TR-8S.
Formátovanie SD karty (SD CARD FORMAT)
Pri použití SD karty ju najskôr naformátujte prostredníctvom TR-8S.
SD karty sú predávané samostatne.
1. Stlačte tlačidlo [UTILITY].
Zobrazí sa obrazovka UTILITY.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „SD
CARD:Format“.
3. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
4. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „OK“ a stlačte
tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
8
Import
Záloha/obnova dát
PATTERN č. 8-16
PATTERN č. 1-3
PATTERN č. 1-2
PATTERN č. 1-1
A
B
H
KIT č. 128
KIT č. 3
KIT č. 2
KIT č. 1
INST
INST
parameter
INST
tone
INST
EFFECT
BD
INST
parameter
INST
tone
INST
EFFECT
SD
INST
parameter
INST
tone
INST
EFFECT
RC
MASTER
FX
REVERB
DELAY
Nastavenia
efektu
KIT
parameter
128 Kitov
128 Patternov
(16 x 8 bánk)
KITPATTERN
STEP dáta
MOTION dáta
Nastavenia LAST STEP
STEP dáta
MOTION dáta
Nastavenia LAST STEP
STEP dáta
MOTION dáta
Nastavenia LAST STEP
VARIÁCIA
Nastavenia
Patternu
Číslo
Kitu
FILL IN
FILL IN 1 FILL IN 2
ACB tone SAMPLE tone
TOVÁRENSKÉ
TOVÁRENSKÉ POUŽÍVATEĽSKÉ
SAMPLE
parameter
Systémové
nastavenia
INST tone
TR-8S
Zálohované
dáta
Sample
súbory
SD karta
Informácie o TR-8S
Čo je Pattern?
Dáta, ktoré ste nahrali s pomocou
TR-REC alebo INST-REC sa nazývajú
„Pattern“.
TR-8S obsahuje 128 Patternov (16
Patternov x 8 bánk), pričom každý
Pattern má osem variácií (A – H) a
dva Fill-iny.
Čo je Kit?
Súbor 11 nástrojov sa nazýva „Kit.
TR-8S obsahuje 128 Kitov.
V rámci Patternu budú prehrané
nástroje aktuálne zvoleného Kitu.
Variácia
Pattern 1-1 – 8-16
A
CB D
E GF H
Fill in 1 Fill in 2
Kit 1 – 128
Nástroj x 11
BASS
DRUM
V rámci Patternu budú
prehrané nástroje Kitu.
Variácia
Pattern 1-1 – 8-16
A
CB D
E GF H
Fill in 1 Fill in 2
Uloženie Patternu a Kitu
Parametre Patternu alebo Kitu, ktorý aktuálne upravujete, si bude zariadenie pamätať až do momentu, kým
ho nevypnete. Upravený Pattern alebo Kit si svoje nastavenia uchová i v prípade, že zvolíte iný Pattern alebo
Kit a následne opätovne zvolíte ten, ktorý ste predtým upravovali. Ak však zariadenie vypnete a následne
opäť zapnete, nastavenia Patternu alebo Kitu sa vrátia do stavu pred úpravou. Ak chcete príslušné zmeny
uchovať, daný Pattern alebo Kit uložte.
Súčasné uloženie Patternu a Kitu (OVERWRITE)
Zvolený Pattern a Kit môžete prepísať podržaním tlačidla [SHIFT] a stlačením tlačidla [WRITE].
Viac informácií o uložení iných nastavení nájdete v časti „Uloženie Patternu, Kitu alebo systémových
nastavení (WRITE)“ (s. 18).
* Ak chcete svoje dáta zálohovať (Patterny, Kity,
systémové nastavenia), najskôr ich uložte. Súčasťou
zálohy nebude Pattern alebo Kit, ktorý aktuálne
upravujete (označený „*“) alebo systémové
nastavenia, ktoré ste neuložili.
9
Prehrávanie Patternov
Prehrávanie Patternov
1. Stlačte tlačidlo [START/STOP].
2. Upravte zvuk s pomocou ovládacích prvkov v sekcii
INST EDIT.
MEMO
Pre návrat na začiatok Patternu podržte tlačidlo [SHIFT] a
stlačte tlačidlo [START/STOP].
Voľba Patternu
1. Podržte tlačidlo [PTN SELECT] a stlačte jeden z
Padov [1][8].
Týmto spôsobom zvolíte banku.
2. Uvoľnite tlačidlo [PTN SELECT].
3. S pomocou padov [1][16] zvoľte Pattern.
Zvolený pad začne blikať. V priebehu prehrávania bude svietiť.
Ak počas prehrávania zvolíte nasledujúci Pattern, pad začne blikať.
Pattern bude prepnutý po tom, čo sa prehrávanie vráti na prvý
krok.
Stlačením dvoch padov súčasne môžete zvoliť konkrétny úsek.
Zvolené Patterny sa budú prehrávať postupne.
4. S pomocou tlačidiel [A][H] zvoľte variáciu.
Podržaním príslušného tlačidla a stlačením ďalších tlačidiel
môžete zvoliť viacero nástrojov.
Tlačidlá zvolených variácií budú svietiť. Variácie, ktorých tlačidlá
svietia, budú jedenkrát prehrané v poradí A
0
H.
Úprava dĺžky variácie (nastavenie posledného kroku variácie)
Celkový počet krokov variácie (posledný krok) možno nastaviť pre
každú variáciu samostatne.
1. Stlačte tlačidlo [LAST].
2. Tlačidlami [A][H] zvoľte variáciu, ktorú chcete
upraviť.
* Podržaním príslušného tlačidla a stlačením ďalších tlačidiel môžete
zvoliť viacero variácií.
3. S pomocou padov [1][16] zvoľte posledný krok.
Úprava dĺžky stopy (nastavenie posledného kroku stopy)
1. Stlačte tlačidlo [LAST].
2. Tlačidlami INST SELECT ([BD][RC]) zvoľte stopu,
ktorú chcete upraviť.
* Podržaním príslušného tlačidla a stlačením ďalších tlačidiel môžete
zvoliť viacero nástrojov.
3. S pomocou Padov [1][16] zvoľte posledný krok.
Odstránenie nastavení posledného kroku stopy
1. Stlačte tlačidlo [LAST].
Tlačidlo [LAST] začne svietiť.
2. Stlačte tlačidlo INST SELECT ([BD][RC]) priradené
k stope, ktorej nastavenia chcete odstrániť.
Tlačidlo INST SELECT, ktoré ste stlačili, začne blikať.
Aktuálne nastavený posledný krok bude zobrazený Padmi [1]
[16].
3. Stlačte tlačidlo [CLEAR].
Nastavenia posledného kroku zvolenej stopy budú odstránené
a Pady [1][16] zhasnú. Posledný krok bude nastavený podľa
celkového počtu krokov v prípade jednotlivých variácií.
O variáciách
Každý Pattern má osem variácií (A – H).
Tlačidlami [A][H] zvoľte variáciu (A – H), ktorú chcete prehrať
alebo nahrať.
Ak chcete prehrať viacero variácií, podržte jedno z tlačidiel [A]
[H] a stlačte tlačidlá [A][H] priradené k variáciám, ktoré chcete
dodatočne prehrať.
Stav tlačidiel [A] – [H] (svieti/nesvieti)
Svieti zeleno Pripravené na prehranie
Bliká zeleno Prehrávanie
Bliká červeno V priebehu PLAY&REC (TR-REC/INST REC)
Krátko bliká
červeno
Zvolená pre PLAY aj REC (iba TR-REC)
Krátko bliká
oranžovo
Zvolená pre REC, ale nie pre PLAY
(iba TR-REC)
Voľba variácie pri TR-REC
Ak bude tlačidlo [TR-REC] svietiť, stlačením jedného z tlačidiel [A]
[H] rozblikáte toto tlačidlo ([A][H]) načerveno. Následne na to
budete môcť pre TR-REC vybrať jednu z variácií A – H.
Pri TR-REC môžete podržaním tlačidla [TR-REC] a stlačením
jedného z tlačidiel [A][H] zvoliť cieľ nahrávania a ponechať
variácie, ktoré ste zvolili na prehrávanie. Zvoliť môžete aj
variáciu, ktorá nie je prehrávaná.
Fill-in - poznámky
Každý Pattern má dve špeciálne FILL IN variácie . Pre Fill-in môžete
použiť aj funkciu Scatter.
&
Voľba FILL-IN variácie“ (s. 10)
Čo je Scatter?
„Scatter“ je efekt, ktorý dodá prehrávaniu digitálny groove –
vymení totiž pozície jednotlivých krokov v slučke a zároveň bude
meniť smer prehrávania či dĺžku v prípade parametra Gate.
* Efekt Scatter nebude aplikovaný na prvý cyklus slučky, ale až na
druhý a nasledujúce cykly slučky.
10
Prehrávanie Patternov
Vytvorenie náhodného Patternu
V prípade potreby môžete automaticky vytvoriť náhodný Pattern.
Týmto spôsobom zvolený Pattern upravíte.
1. Podržte tlačidlo [PTN SELECT] a stlačte tlačidlo
[SAMPLE].
Pre príslušnú variáciu bude provizórne vytvorený náhodný
Pattern.
Tlačidlo [TR-REC] začne blikať.
2. Po stlačení tlačidla [TR-REC] sa provizórne
vytvorený náhodný Pattern zmení na aktuálny
Pattern.
Pattern však ešte stále nie je uložený. Ak ho chcete uložiť, spustite
operáciu WRITE.
&
„Uloženie Patternu, Kitu alebo systémových nastavení
(WRITE)“ (s. 18)
Kopírovanie Patternu
1. Stlačte tlačidlo [COPY].
Zobrazí sa obrazovka COPY.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „Pattern“ a
stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] zvoľte zdrojovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
4. Ovládačom [VALUE] zvoľte cieľovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
5. Pre spustenie kopírovania zvoľte ovládačom
[VALUE] možnosť „OK“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Odstránenie Patternu
1. Stlačte tlačidlo [PTN SELECT].
2. Podržte tlačidlo [CLEAR] a s pomocou padov [1]
[16] zvoľte Pattern, ktorý chcete odstrániť.
Kopírovanie variácie
1. Stlačte tlačidlo [COPY].
Zobrazí sa obrazovka COPY.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť Variation“ a
stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] a tlačidlom [ENTER] zvoľte
zdrojovú pozíciu pre kopírovanie.
Číslo Patternu
Variácia
4. Ovládačom [VALUE] a tlačidlom [ENTER] zvoľte
cieľovú pozíciu pre kopírovanie.
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
5. Pre spustenie kopírovania zvoľte ovládačom
[VALUE] možnosť „OK“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Voľba FILL-IN variácie
1. Podržte tlačidlo AUTO FILL IN [ON] a stlačte jeden z
padov [14][16] alebo jedno z tlačidiel [A][H].
Ako Fill-in môžete použiť aj jednu z variácií A – H.
Pady [14][16] a tlačidlá [A][H] začnú blikať. Zvolené tlačidlo bude
svietiť.
MEMO
Ak ako typ Fill-inu zvolíte SCATTER: podržaním tlačidla AUTO
FILL IN [MANUAL TRIG] a ovládačom [VALUE] môžete upraviť
parameter Scatter Depth.
Ako vložiť Fill-in (Manual Trigger)
1. Tlačidlo AUTO FILL IN [MANUAL TRIG] stlačte v
momente, v ktorom chcete vložiť Fill-in.
Ako vložiť Fill-in v zadanom intervale (Auto Fill In)
Nasledujúcim spôsobom môžete automaticky vložiť Fill-in v intervale
(počet taktov), ktorý ste určili.
1. Otočte ovládačom [AUTO FILL IN].
Hodnota: 32, 16, 12, 8, 4, 2
2. Stlačte tlačidlo AUTO FILL IN [ON].
Fill-in bude automaticky vložený v intervale (počet taktov), ktorý
ste určili.
Nastavenie efektu Reverb alebo Delay
Nasledujúcim spôsobom môžete upraviť nastavenia efektu Reverb alebo
Delay.
Parameter Ovládač
Hlasitosť zvuku
spracovaného efektom
Reverb
Ovládač REVERB [LEVEL]
Trvanie dozvuku
Tlačidlo [KIT] + ovládač REVERB
[LEVEL]
Hlasitosť zvuku
spracovaného efektom Delay
Ovládač DELAY [LEVEL]
Čas oneskorenia Ovládač DELAY [TIME]
Množstvo oneskoreného
zvuku vráteného do vstupu
Ovládač DELAY [FEEDBACK]
Viac informácií o nastaveniach efektov Reverb a Delay nájdete v
časti „Úprava nastavení Kitu (KIT Edit)“ (s. 14).
Master Effect
1. Stlačte tlačidlo MASTER FX [ON] tak, aby sa
rozsvietilo.
2. Ovládačom MASTER FX [CTRL] upravte intenzitu
efektu.
&
„Master Effect (MASTER FX)“ (s. 15)
11
TR-REC (krokové nahrávanie)
Tento spôsob nahrávania umožňuje vytvorenie Patternu zadaním
krokov, v ktorých budú jednotlivé stopy znieť. Počas vytvárania
Patternu ho môžete zároveň aj prehrávať.
* Ak chcete zmeny Patternu alebo Kitu uchovať, daný Pattern alebo Kit
uložte (
s. 18).
1. Stlačte tlačidlo [TR-REC].
2. Tlačidlami [A][H] zvoľte variáciu.
3. Stlačením tlačidla [START/STOP] spustite
nahrávanie.
4. Stlačením jedného z tlačidiel INST SELECT zvoľte
stopu, ktorú chcete nahrať.
5. Stlačením Padov [1][16] vložte kroky, v ktorých
bude znieť zvuk.
6. Zopakujte kroky 4 – 5.
MEMO
V prípade potreby môžete zvoliť stupnicu. Viac
informácií nájdete v časti „Úprava nastavení Patternu
(Pattern Setting)“ (s. 13).
Vloženie subkrokov
V prípade potreby môžete krok rozdeliť a vložiť doň subkroky.
1. Stlačte tlačidlo [SUB].
2. Stlačte jeden z padov [1][16].
Podržaním tlačidla [SUB] a otočením ovládača [VALUE] zvoľte
počet častí, na ktoré bude krok rozdelený (1/2, 1/3 alebo 1/4).
Sub Step
Pad
1
Pad
2
Pad
3
Pad
4
Pad
5
Krok 1 Krok 2 Krok 3 Krok 4 Krok 5
Žiadny subkrok
Podkrok 1/2
Podkrok 1/3
Podkrok 1/4
MEMO
Subkrok môžete vložiť aj podržaním tlačidla [SUB] a stlačením
padu [1][16].
Vloženie Flamu
1. Podržaním tlačidla [SHIFT] a stlačením tlačidla
[SUB] nastavte v prípade subkroku možnosť FLAM.
Každým stlačením tlačidla prepnete medzi subkrokom a Flamom.
2. Stlačte jeden z padov [1][16].
Vloženie slabej doby
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte jeden z padov [1]
[16].
Vloženie alternatívneho zvuku (ALT INST)
V prípade zvukov, ktorých názov obsahuje znak „/“ (napr.
707Bass1/2), máte k dispozícii aj alternatívny zvuk.
1. Podržte jedno z tlačidiel INST SELECT ([BD][RC]) a
stlačte jeden z padov [1][16].
Alternatívne zvuky
Ku každému padu je priradený iba jeden zvuk. V prípade zvukov,
ktorých názov obsahuje znak „/“ (napr. 707Bass1/2), je však k
padu priradený aj ďalší zvuk (alternatívny zvuk).
V prípade potreby môžete pri vystúpení prepínať medzi bežným a
alternatívnym zvukom.
Pridanie akcentov
1. Stlačte tlačidlo ACCENT [STEP].
2. Stlačením padov [1][16] zvoľte kroky, ku ktorým
chcete pridať akcent.
3. Ovládačom ACCENT [LEVEL] upravte hlasitosť
akcentu.
Odstránenie nahraného kroku zo stopy
Odstránenie určitej časti
Počas prehrávania stlačte tlačidlo [CLEAR]. Krok stopy, ktorú ste
zvolili tlačidlami INST SELECT, bude odstránený v úseku Patternu,
ktorý bude prehraný počas toho, ako budete držať tlačidlo
[CLEAR] stlačené.
Kompletné odstránenie
Podržte tlačidlo slúžiace na výber stopy priradené k nástroju,
ktorý chcete odstrániť a stlačte tlačidlo [CLEAR].
Nahrávanie/prehrávanie dát ovládania (MOTION)
Ak bude tlačidlo MOTION [REC] svietiť: v prípade jednotlivých krokov
budú nahrané aj pohyby ovládačov [TUNE], [DECAY] a [CTRL]
ovládajúcich nástroje.
Ak bude tlačidlo MOTION [ON] svietiť: nahrané pohyby ovládačov
[TUNE], [DECAY] a [CTRL] ovládajúcich nástroje budú prehrané.
* Dáta budú nahrané/prehrané aj v prípade ovládacích prvkov REVERB
LEVEL, DELAY LEVEL/TIME/FEEDBACK, MASTER FX CTRL a MASTER
FX ON.
Alternatívny spôsob
1. Pri prehrávaní Patternu podržte tlačidlo MOTION
[REC] a pohybujte ovládačom požadovaným
spôsobom.
Týmto spôsobom bude pohyb ovládača zaznamenaný iba v dobe,
počas ktorej budete uvedené tlačidlo držať.
Zadanie hodnoty v konkrétnom kroku
Ak tlačidlo [TR-REC] svieti: v prípade potreby môžete zvoliť krok a
zadať hodnotu platnú pre konkrétny ovládač.
1. Podržte jeden z padov [1][16] a pohybujte
ovládačom požadovaným spôsobom.
12
INST-REC (nahrávanie v reálnom čase)
Tento spôsob nahrávania umožňuje vytvorenie Patternu
zaznamenaním vášho hrania na pady [1] (BD) – [11] (RC) v reálnom
čase. Týmto spôsobom zvolený Pattern upravíte.
* Ak chcete zmeny Patternu alebo Kitu uchovať, daný Pattern alebo Kit
uložte (
s. 18).
1. Stlačte tlačidlo [INST REC].
2. Stlačením tlačidla [START/STOP] spustite
nahrávanie.
3. Tlačidlami [A][H] zvoľte variáciu, ktorú chcete
nahrať.
4. Hrajte na pady [1] (BD) – [11] (RC).
* Úkony v sekcii INST EDIT nebudú zaznamenané.
Použitie subkrokov
Nasledujúcim spôsobom môžete použiť alebo nahrať subkroky.
1. Stlačte tlačidlo [SUB].
2. Stlačte pad ([1][16]), v prípade ktorého chcete
použiť subkroky.
MEMO
Podržaním tlačidla [SUB] a otočením ovládača [VALUE] zvoľte
počet častí, na ktoré bude krok rozdelený (1/2, 1/3 alebo 1/4).
Podkrok môžete použiť aj podržaním tlačidla [SUB] a stlačením
padu [1][16].
Vloženie Flamu
Nasledujúcim spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho
nástroja použiť alebo nahrať Flam.
1. Podržaním tlačidla [SHIFT] a stlačením tlačidla
[SUB] nastavte v prípade subkroku možnosť FLAM.
Každým stlačením tlačidla prepnete medzi subkrokom a Flamom.
2. Stlačte jeden z padov [1] (BD) – [11] (RC).
Týmto spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho nástroja
použiť alebo nahrať Flam.
Použitie slabých dôb
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte jeden z padov [1]
(BD) – [11] (RC).
Týmto spôsobom môžete použiť alebo nahrať slabé doby.
Použitie alternatívnych zvukov
V prípade zvukov, ktorých názov obsahuje znak „/“ (napr.
707Bass1/2), môžete použiť alebo nahrať alternatívny zvuk.
1. Podržte jedno z tlačidiel INST SELECT ([BD][RC]) a
stlačte jeden z padov [1] (BD) – [11] (RC).
Odstránenie nahraného kroku zo stopy
Odstránenie určitej časti
Počas prehrávania stlačte tlačidlo [CLEAR]. Krok stopy, ktorú ste
zvolili tlačidlami INST SELECT, bude odstránený v úseku Patternu,
ktorý bude prehraný počas toho, ako budete držať tlačidlo
[CLEAR] stlačené.
Kompletné odstránenie
Podržte tlačidlo INST SELECT priradené k stope, ktorú chcete
odstrániť a stlačte tlačidlo [CLEAR].
Nahrávanie/prehrávanie dát ovládania (MOTION)
Ak bude tlačidlo MOTION [REC] svietiť: v prípade jednotlivých krokov
budú nahrané aj pohyby ovládačov [TUNE], [DECAY] a [CTRL]
ovládajúcich nástroje.
Ak bude tlačidlo MOTION [ON] svietiť: nahrané pohyby ovládačov
[TUNE], [DECAY] a [CTRL] ovládajúcich nástroje budú prehrané.
* Dáta budú nahrané/prehrané aj v prípade ovládacích prvkov REVERB
LEVEL, DELAY LEVEL/TIME/FEEDBACK, MASTER FX CTRL a MASTER
FX ON.
Alternatívny spôsob
1. Podržte tlačidlo MOTION [REC] a pohybujte
ovládačom požadovaným spôsobom.
Týmto spôsobom bude pohyb ovládača zaznamenaný iba v dobe,
počas ktorej budete uvedené tlačidlo držať.
Použitie Inst padu
S pomocou tlačidiel INST SELECT môžete použiť alebo nahrať
zvolený nástroj.
Hlasitosť zvuku sa bude meniť podľa sily vášho úderu na Inst pad.
Hranie na Inst pad
Pri INST PLAY/PATTERN SELECT
1. Tlačidlami INST SELECT zvoľte nástroj, na ktorý
chcete prostredníctvom Inst padu hrať.
2. Stláčaním Inst padu hrajte na nástroj, ktorý ste
zvolili v kroku 1.
Nahrávanie pri hraní na Inst pad
Pri TR-REC/INST REC
1. Stlačte tlačidlo [TR-REC] alebo [INST REC].
2. Stlačte tlačidlo [START/STOP] a spustite
nahrávanie.
3. Tlačidlami INST SELECT zvoľte nástroj, na ktorý
chcete prostredníctvom Inst padu hrať.
4. Prostredníctvom Inst padu nahrajte zvuk nástroja,
ktorý ste zvolili v kroku 3.
13
INST-PLAY (hranie)
S pomocou padov [1] (BD) – [11] (RC) môžete hrať v reálnom čase.
Vaše hranie príslušný Pattern nijako neovplyvní.
1. Stlačte tlačidlo [INST PLAY].
2. Hrajte na pady [1] (BD) – [11] (RC).
Použitie subkrokov
Nasledujúcim spôsobom môžete použiť subkroky.
K dispozícii tak budete mať duoly, trioly alebo kvartoly.
1. Stlačte tlačidlo [SUB].
2. Stlačte pad ([1][16]), v prípade ktorého chcete
použiť subkroky.
MEMO
Podržaním tlačidla [SUB] a otočením ovládača [VALUE] zvoľte
počet častí, na ktoré bude krok rozdelený (1/2, 1/3 alebo 1/4).
Podkrok môžete použiť aj podržaním tlačidla [SUB] a stlačením
padu [1][16].
Použitie Flamu
Nasledujúcim spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho
nástroja použiť Flam.
1. Podržaním tlačidla [SHIFT] a stlačením tlačidla
[SUB] nastavte v prípade subkroku možnosť FLAM.
2. Stlačte jeden z padov [1] (BD) – [11] (RC).
Týmto spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho nástroja
použiť Flam.
Použitie slabých dôb (WEAK BEATS)
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte jeden z padov [1]
(BD) – [11] (RC).
Týmto spôsobom môžete použiť slabé doby.
Použitie alternatívneho zvuku (ALT INST)
V prípade zvukov, ktorých názov obsahuje znak „/“ (napr.
707Bass1/2), máte k dispozícii aj alternatívny zvuk.
1. Podržte jedno z tlačidiel INST SELECT ([BD][RC]) a
stlačte jeden z padov [1] (BD) – [11] (RC).
Použitie vírenia (ROLL)
Nasledujúcim spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho
nástroja použiť vírenie.
1. Podržte jeden z padov [12][13] a stlačte jeden z
padov [1][11].
Týmto spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho nástroja
použiť vírenie.
Alternatívny spôsob
1. Podržte tlačidlo [INST PLAY] a stlačte jeden z padov
[12][13].
Pad [12] alebo [13] bude svietiť.
2. Stlačte jeden z padov [1][11].
Týmto spôsobom môžete v prípade zvuku konkrétneho nástroja
použiť vírenie.
3. Pre zastavenie vírenia stlačte pad [12] alebo [13]
ešte raz.
Rýchlosť vírenia
Pad Vysvetlenie
Pad [12] 16-tinová nota
Pad [13] 32-tinová nota
Pad [12] + [13] 64-tinová nota
Úprava nastavení Patternu (Pattern Setting)
Nasledujúcim spôsobom môžete zvoliť Kit a tempo použité v prípade
Patternu.
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo [PTN
SELECT].
Zobrazí sa obrazovka PTN SETTING.
2. Zvoľte parameter.
2-1. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
2-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Upravte hodnotu.
3-1. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
3-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Vráťte sa na voľbu parametra (krok 2).
4. Stlačte tlačidlo [PTN SELECT].
Obrazovka PTN SETTING bude zatvorená.
Parameter PTN SETTING
Parameter Vysvetlenie
KIT:SW
Túto možnosť aktivujte v prípade, že chcete
použiť Kit, ktorý ste zvolili v rámci parametra
„KIT:Number“.
KIT:Number
Slúži na voľbu Kitu, ktorý bude použitý v
prípade Patternu.
Tempo Slúži na určenie tempa Patternu.
Scale Slúži na voľbu stupnice.
Shuffle
Určuje intenzitu rytmického „rozhádzania“
(bounce).
Flam Spacing Slúži na úpravu intervalu v prípade Flamu.
ScatterType Slúži na voľbu typu efektu Scatter.
ScatterDepth Určuje intenzitu efektu Scatter.
NAME Slúži na úpravu názvu Patternu.
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
14
Úprava Kitu alebo nástroja
Voľba Kitu (KIT)
Nasledujúcim spôsobom môžete zvoliť Kit.
1. Stlačte tlačidlo [KIT] tak, aby sa rozsvietilo.
Zobrazí sa obrazovka KIT.
Ak je Kit aktuálne upravovaný: na ľavej strane čísla Kitu bude
zobrazený symbol „*“.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte Kit.
3. Znovu stlačte tlačidlo [KIT].
Zatvorte obrazovku KIT.
Úprava nastavení Kitu (KIT Edit)
Nasledujúcim spôsobom môžete upraviť nastavenia aktuálne
zvoleného Kitu.
* Ak chcete príslušné zmeny uchovať, daný Kit uložte (s. 18).
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo [KIT].
Zobrazí sa obrazovka KIT EDIT.
2. Zvoľte parameter.
2-1. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
2-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Pokračujte na úpravu hodnoty parametra (krok 3).
3. Upravte hodnotu.
3-1. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
3-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Vráťte sa na voľbu parametra (krok 2).
4. Stlačte tlačidlo [KIT].
Zatvorte obrazovku KIT EDIT.
Parameter KIT Edit
Kategória Vysvetlenie
LEVEL Slúži na určenie hlasitosti.
REVERB
Slúži na úpravu nastavení efektu Reverb.
&
„Podrobné nastavenia efektu Reverb“ (s. 14)
DELAY
Slúži na úpravu nastavení efektu Delay.
&
„Podrobné nastavenia efektu Delay“ (s. 14)
MASTER
FX
&
„Master Effect (MASTER FX)“ (s. 15)
EXT IN
&
„Pripojenie externého zdroja zvuku (EXT IN)“
(s. 21)
LFO
&
„Úprava parametra prostredníctvom LFO“
(s. 16)
OUTPUT
Slúži na určenie výstupu jednotlivých nástrojov.
MIX, ASSIGN 1 – 6 (mono), ASSIGN A – C (stereo)
MUTE
Slúži na úpravu nastavení stlmenia v prípade
jednotlivých nástrojov.
K stlmeniu dôjde po aktivácii zvuku príslušného
nástroja.
CTRL
Slúži na priradenie parametra k ovládačom [CTRL] v
sekcii INST EDIT.
&
„Priradenie rôznych funkcií k ovládačom
[CTRL] v prípade jednotlivých nástrojov“
(s. 15)
Kategória Vysvetlenie
COLOR Slúži na úpravu farby LED diód faderu [LEVEL].
NAME
Slúži na premenovanie Kitu.
&
„Zadanie názvu Kitu/zadávanie znakov“ (s. 18)
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
MEMO
5 Po prepnutí Kitu nemusí byť pozícia ovládačov zhodná s
hodnotami nastavenými v rámci daného Kitu. V takomto
prípade si môžete vybrať z dvoch možností: pohybom
ovládača okamžite zmeníte zvuk/zvuk bude zmenený až po
tom, čo bude pozícia ovládača zhodná s hodnotu daného Kitu
alebo ak ovládačom cez túto hodnotu prejdete.
&
„UTILITY“
0
„GENERAL
0
parameter „KnobMode“
5 Parametre Kitu, ktorý aktuálne upravujete, si bude zariadenie
pamätať až do momentu, kým ho nevypnete. Upravený Kit
si svoje nastavenia uchová i v prípade, že zvolíte iný Kit a
následne opätovne zvolíte ten, ktorý ste predtým upravovali.
Ak však zariadenie vypnete a následne opäť zapnete,
nastavenia Kitu sa vrátia do stavu pred úpravou. Ak chcete
príslušné zmeny uchovať, daný Kit uložte.
&
„Uloženie Patternu, Kitu alebo systémových nastavení
(WRITE)“ (s. 18)
Podrobné nastavenia efektu Reverb
Na obrazovke KIT EDIT zvoľte možnosť „REVERB“.
Parameter Vysvetlenie
Type Typ efektu Reverb
Time
Trvanie dozvuku
* Tento parameter môžete ovládať podržaním tlačidla
[KIT] a otočením ovládača REVERB [LEVEL].
Level
Výstupná úroveň dozvuku
* Tento parameter môžete ovládať ovládačom REVERB
[LEVEL].
Pre Delay
Určuje čas oneskorenia medzi pôvodným zvukom a
dozvukom.
Low Cut
Určuje frekvenciu, pod ktorou bude stlmené
frekvenčné pásmo zvuku spracovaného efektom
Reverb.
High Cut
Určuje frekvenciu, nad ktorou bude stlmené
frekvenčné pásmo zvuku spracovaného efektom
Reverb.
Density Hustota dozvuku
Podrobné nastavenia efektu Delay
Na obrazovke KIT EDIT zvoľte možnosť „DELAY“.
Parameter Vysvetlenie
Type Typ efektu Delay
TempoSync Synchronizácia času oneskorenia (Time) s tempom.
Level
Výstupná hlasitosť zvuku spracovaného efektom
Delay
* Tento parameter môžete ovládať ovládačom DELAY
[LEVEL].
Time
Určuje čas oneskorenia medzi pôvodným zvukom
a oneskoreným zvukom.
* Tento parameter môžete ovládať ovládačom DELAY
[TIME].
Feedback
Slúži na určenie množstva oneskoreného zvuku
vráteného do vstupu.
* Tento parameter môžete ovládať ovládačom DELAY
[FEEDBACK].
Parametre, ktoré možno upraviť, sa líši podľa typu efektu Delay.
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
15
Úprava Kitu alebo nástroja
Master Effect (MASTER FX)
Nasledujúcim spôsobom môžete na Kit aplikovať Master Effect.
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo MASTER
FX [ON].
Na obrazovke KIT EDIT sa zobrazia položky MASTER EFX.
2. Zvoľte typ pre Master Effect.
Parametre, ktoré možno upraviť, sa líši podľa typu efektu.
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
MEMO
Priradený parameter môžete upravovať s pomocou ovládača
MASTER FX [CTRL].
3. Stlačte tlačidlo [KIT].
Zatvorte obrazovku.
Priradenie parametrov k ovládačom [CTRL]
(CTRL SELECT)
K ovládačom [CTRL] v sekcii INST EDIT môžete v prípade potreby
priradiť parametre. Tieto parametre budete môcť následne ovládať v
priebehu prehrávania Patternu.
1. Stlačte tlačidlo [CTRL SELECT] tak, aby sa rozsvietilo.
Zobrazí sa obrazovka CTRL SELECT.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
Rovnaký parameter bude priradený ku všetkým ovládačom [CTRL].
3. Znovu stlačte tlačidlo [CTRL SELECT].
Tlačidlo [CTRL SELECT] zhasne a obrazovka CTRL SELECT sa
zatvorí.
Priradenie rôznych funkcií k ovládačom [CTRL] v
prípade jednotlivých nástrojov
1. Podržte tlačidlo [CTRL SELECT] a stlačte jedno z
tlačidiel [BD][RC].
Zobrazí sa parameter priradený k ovládaču [CTRL].
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
3. Stlačte tlačidlo [CTRL SELECT].
Tlačidlo [CTRL SELECT] zhasne a obrazovka sa zatvorí.
MEMO
Z parametrov, ktoré možno priradiť, si môžete vybrať aj
podržaním tlačidla [CTRL SELECT] a úpravou pozície ovládača
[CTRL].
5 Vaša voľba bude uložená do parametra „User“. Tento
parameter môžete zvoliť v kroku 2 („Priradenie
parametrov k ovládačom [CTRL] (CTRL SELECT)“ (s. 15)).
Hranie vrstvených zvukov viacerých nástrojov
(GROUPING for Layer)
V prípade potreby môžete vytvoriť skupinu nástrojov a hrať ich
navrstvený zvuk v rámci jedného tónu.
Zoskupené nadradené nástroje môžete použiť nasledovným
spôsobom. Podradené nástroje budú priamo naviazané na
nadradené nástroje.
5 Vloženie Patternu (TR-REC)
5 Hra na pady (INST PLAY)
5 Nahrávanie hry na pady (INST REC)
Zoskupenie nástrojov
1. Na obrazovke KIT EDIT podržte jedno z tlačidiel
[BD][RC]. Takýmto spôsobom určíte nadradený
nástroj.
Zobrazí sa obrazovka INST GROUP.
2. Držte tlačidlo, ktoré ste stlačili v kroku 1 a stlačte
jedno z tlačidiel [BD][RC]. Týmto spôsobom určíte
podradený nástroj.
Nadradený a podradený nástroj budú zoskupené.
MEMO
5 Pri TR-REC: ak stlačíte jedno z tlačidiel [BD][RC], ktoré bolo
zoskupené, tlačidlo [BD][RC] patriace k nadradenému
nástroju (
) začne svietiť a tlačidlo [BD][RC] patriace k
podradenému nástroju ( ) začne blikať.
5 Pri INST PLAY/INST REC: pad [1][11], ktorý patrí k
podradenému nástroju, nebude po stlačení produkovať žiadny
zvuk.
5 Po stlačení tlačidla [MUTE] začne tlačidlo [BD][RC] patriace
k nadradenému zoskupenému nástroju svietiť a tlačidlo [BD]
[RC] patriace k podradenému zoskupenému nástroju blikať.
Voľba zvuku nástroja (INST)
Zvuky jednotlivých nástrojov v aktuálne zvolenom kite môžete
vyberať samostatne.
1. Stlačte tlačidlo [INST].
Tlačidlá [INST] a [BD][RC] (zvolené v prípade [TR-REC]) začnú
svietiť. Následne na to sa otvorí obrazovka INST.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte zvuk nástroja.
MEMO
Kategóriu zmeníte podržaním tlačidla [SHIFT] a otočením
ovládača [VALUE].
3. Znovu stlačte tlačidlo [INST].
Zatvorte obrazovku INST.
16
Úprava Kitu alebo nástroja
Úprava zvuku nástroja (INST Edit)
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo [INST].
Zobrazí sa obrazovka INST EDIT.
2. Zvoľte parameter.
2-1. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
2-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Upravte hodnotu.
3-1. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
3-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Vráťte sa na voľbu parametra (krok 2).
4. Stlačte tlačidlo [INST].
Zatvorte obrazovku INST EDIT.
&
Viac informácií nájdete v dokumente „Referenčná príručka“
(PDF).
Úprava panorámy nástroja
1. Na obrazovke INST EDIT zvoľte ovládačom [VALUE]
parameter „Pan“.
2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
Hodnota: L127 – CENTER – R127
4. Stlačte tlačidlo [ENTER].
5. Stlačte svietiace tlačidlo [INST].
Zatvorte obrazovku INST EDIT.
Úprava parametra Gain
1. Na obrazovke INST EDIT zvoľte ovládačom [VALUE]
parameter „Gain“.
2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
Hodnota: -INF, -40,0dB – 0,0dB – +40,0dB
4. Stlačte tlačidlo [ENTER].
5. Stlačte svietiace tlačidlo [INST].
Zatvorte obrazovku INST EDIT.
Kopírovanie Kitu (KIT COPY)
1. Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte tlačidlo [KIT].
Zobrazí sa obrazovka KIT COPY.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte zdrojovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] zvoľte cieľovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
4. Pre spustenie kopírovania zvoľte ovládačom
[VALUE] možnosť „OK“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Úprava parametra prostredníctvom LFO
V prípade potreby môžete zvoliť parameter, ktorý chcete upraviť a
následne upraviť jeho hodnotu prostredníctvom LFO.
1. Na obrazovke INST EDIT zvoľte ovládačom [VALUE]
možnosť „LFO“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter, ktorý chcete
upraviť a stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „LFO Depth“ a
stlačte tlačidlo [ENTER].
4. Ovládačom [VALUE] upravte intenzitu zmeny.
Hodnota: -128 – 0 – +127
5. Stlačte tlačidlo [ENTER].
6. Stlačte svietiace tlačidlo [INST].
Zatvorte obrazovku INST EDIT.
MEMO
Na obrazovke KIT EDIT môžete upraviť vlnovú formu LFO
(Waveform), frekvenciu (Rate) a synchronizáciu tempa
(TempoSync).
LFO
KIT parameter
(nastavenia celého Kitu)
LFO Waveform
LFO Rate
LFO Tempo Sync
INST parameter
(nastavenia všetkých nástrojov)
LFO (zvolený parameter)
LFO Depth
17
Priradenie importovaného používateľského Samplu k nástroju
Importovanie používateľského Samplu
(SAMPLE Import)
Nasledujúcim spôsobom môžete audio súbor, ktorý je uložený na SD
karte, importovať ako používateľský Sample.
* Naformátujte kartu prostredníctvom TR-8S.
* Maximálna dĺžka jedného audio súboru, ktorý môžete importovať, je
približne 180 sekúnd (v prípade 44,1 kHz/MONO). Podľa aktuálneho
stavu pamäte môže byť uvedená maximálna dĺžka kratšia.
1. Prostredníctvom vášho počítača prekopírujte audio
súbor do nasledujúcej zložky na SD karte.
ROLAND\TR-8S\SAMPLE\
Formát súborov, ktoré možno importovať
WAV, AIFF
2. Vložte SD kartu do TR-8S (s. 6).
3. Stlačte tlačidlo [UTILITY].
4. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „Sample
Import“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
5. Ovládačom [VALUE] zvoľte audio súbor, ktorý
chcete importovať a stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
6. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „OK“ a stlačte
tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Po úspešnom dokončení importu sa na displeji zobrazí nápis
„Completed!“ a obrazovka UTILITY sa zatvorí.
Voľba používateľského Samplu (SAMPLE)
1. Stlačte tlačidlo [SAMPLE].
Tlačidlá [SAMPLE] a [BD][RC] (zvolené v prípade [TR-REC])
začnú svietiť. Následne na to sa otvorí obrazovka SAMPLE.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte používateľský Sample,
ktorý chcete priradiť ako zvuk nástroja.
MEMO
5 Zvoľte jeden zo Samplov, ktorý ste importovali z SD karty.
5 S pomocou tlačidiel [BD][RC] môžete zmeniť cieľovú pozíciu
pre načítanie.
3. Stlačte svietiace tlačidlo [SAMPLE].
Tlačidlo [SAMPLE] zhasne a obrazovka SAMPLE sa zatvorí.
Úprava nastavení používateľského Samplu
(SAMPLE Edit)
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo [SAMPLE].
Zobrazí sa obrazovka SAMPLE EDIT.
2. Zvoľte parameter.
2-1. Ovládačom [VALUE] zvoľte parameter.
2-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
3. Upravte hodnotu.
3-1. Ovládačom [VALUE] upravte hodnotu parametra.
3-2. Stlačte tlačidlo [ENTER].
Vráťte sa na voľbu parametra (krok 2).
POZNÁMKA
Ak na obrazovke vidíte „---“, úprava nie je možná.
4. Stlačte svietiace tlačidlo [SAMPLE].
Tlačidlo [SAMPLE] zhasne a obrazovka SAMPLE EDIT sa zatvorí.
Ak ste nastavenia upravili, na obrazovke sa zobrazí otázka, či
chcete príslušný Sample uložiť.
MEMO
5 Nastavenia, ktoré na tomto mieste upravíte, budú použité
v prípade všetkých Kitov, ku ktorým je daný používateľský
Sample priradený.
5 V prípade hodnôt parametrov továrenských Samplov (Sample,
pri ktorých sa zobrazuje ikona
) a ACB tone uvidíte na
obrazovke „---“. Znamená to, že tieto hodnoty nemožno
upraviť.
18
Rôzne funkcie
Návrat na začiatok skupiny parametrov
Na každej z obrazoviek EDIT sa môžete v prípade potreby vrátiť na
začiatok skupiny parametrov.
1. Pri voľbe parametra podržte tlačidlo [SHIFT] a
otočte ovládačom [VALUE].
Zadanie názvu Kitu/zadávanie znakov
Nasledujúcim spôsobom môžete zadávať znaky (napr. pri
pomenovávaní Kitu alebo Patternu).
1. Otvorte obrazovku KIT EDIT (s. 14) alebo PTN
SETTING (s. 13).
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte možnosť „NAME“.
Na obrazovke KIT EDIT
3. Stlačením tlačidla [ENTER] otvorte obrazovku, na
ktorej môžete zadávať znaky.
Na obrazovke KIT EDIT
4. Tlačidlami [COPY] (vľavo) a [UTILITY] (vpravo)
pohybujte kurzorom.
Tlačidlo Vysvetlenie
Tlačidlo [UTILITY] Posunutie kurzora smerom doprava.
Tlačidlo [COPY] Posunutie kurzora smerom doľava.
5. Ovládačom [VALUE] zmeňte znak.
Tlačidlo Vysvetlenie
Tlačidlo [SHIFT]
+ tlačidlo [COPY]
Odstránenie jedného znaku.
Tlačidlo [SHIFT]
+ tlačidlo [UTILITY]
Vloženie jedného znaku.
Tlačidlo [SHIFT]
+ ovládač [VALUE]
Prepnutie medzi malými písmenami/
veľkými písmenami/číslami.
6. Po zadaní všetkých znakov stlačte tlačidlo [ENTER].
Vrátite sa na obrazovku z kroku 2, na ktorej bude zobrazený názov,
ktorý ste zadali.
Uloženie Patternu, Kitu alebo systémových
nastavení
(WRITE)
Nasledujúcim spôsobom môžete uložiť Pattern alebo Kit.
1. Stlačte tlačidlo [WRITE].
Zobrazí sa obrazovka WRITE.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte položku, ktorú chcete
uložiť a stlačte tlačidlo [ENTER].
Obrazovky WRITE sa zobrazia v nasledovnom poradí: „Pattern“
0
„Kit“
0
„System“.
* Ak zvolíte možnosť „System“: zobrazí sa obrazovka, na ktorej budete
musieť svoju voľbu potvrdiť. Prejdite ku kroku 4.
3. Ovládačom [VALUE] zvoľte cieľovú pozíciu pre
uloženie a stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
4. Pre uloženie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„OK“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Skratky (uloženie položiek)
Funkcia Ovládanie
Uloženie Patternu
(obrazovka PATTERN WRITE)
Podržte tlačidlo [WRITE] a
stlačte tlačidlo [PTN SELECT].
Uloženie Kitu
(obrazovka KIT WRITE)
Podržte tlačidlo [WRITE] a
stlačte tlačidlo [KIT].
Súčasné uloženie Patternu
a Kitu
(OVERWRITE)
Podržte tlačidlo [SHIFT] a
stlačte tlačidlo [WRITE].
* Zvolený Pattern a Kit budú pri
uložení prepísané.
19
Rôzne funkcie
Kopírovanie Patternu alebo Kitu (COPY)
Nasledujúcim spôsobom môžete skopírovať Pattern alebo Kit.
1. Stlačte tlačidlo [COPY].
Zobrazí sa obrazovka COPY.
2. Ovládačom [VALUE] zvoľte položku, ktorú chcete
skopírovať a stlačte tlačidlo [ENTER].
Obrazovky COPY sa zobrazia v nasledovnom poradí: „Pattern“
0
Variation“
0
Track“
0
„Kit“
0
„Inst“.
3. Ovládačom [VALUE] zvoľte zdrojovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
4. Ovládačom [VALUE] zvoľte cieľovú pozíciu pre
kopírovanie a stlačte tlačidlo [ENTER].
Zobrazí sa potvrdzujúca správa.
5. Pre spustenie kopírovania zvoľte ovládačom
[VALUE] možnosť „OK“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Pre zrušenie operácie zvoľte ovládačom [VALUE] možnosť
„Cancel“ a stlačte tlačidlo [ENTER].
Skratky (kopírovanie položiek)
Funkcia Ovládanie
Kopírovanie Patternu
(obrazovka PATTERN COPY)
Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte
tlačidlo [PTN SELECT].
Kopírovanie Kitu
(obrazovka KIT COPY)
Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte
tlačidlo [KIT].
Kopírovanie nástroja
(obrazovka INST COPY)
Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte
tlačidlo [INST].
Kopírovanie Patternu
(zvolenej stopy)
(obrazovka na voľbu cieľovej pozície pre
kopírovanie stopy)
Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte
jedno z tlačidiel [BD][RC].
Kopírovanie zvolenej variácie
(obrazovka na voľbu cieľovej pozície pre
kopírovanie variácie)
Podržte tlačidlo [COPY] a stlačte
jedno z tlačidiel [A][H].
Odstránenie Patternu (CLEAR)
Nasledujúcim spôsobom môžete odstrániť Pattern.
1. Podržte tlačidlo INST SELECT a stlačte tlačidlo
[CLEAR].
Týmto spôsobom odstránite Pattern zvoleného nástroja.
Ovplyvnená bude iba zvolená variácia.
Pri prehrávaní v rámci TR-REC alebo INST REC
1. Počas prehrávania stlačte tlačidlo [CLEAR].
Pattern nástroja, ktorý ste zvolili tlačidlami INST SELECT, bude
odstránený v úseku, ktorý bude prehraný počas toho, ako budete
držať tlačidlo [CLEAR] stlačené.
Odstránenie dát ovládania (MOTION)
Odstránenie všetkých dát ovládania
Nasledujúcim spôsobom môžete odstrániť všetky dáta ovládania
(MOTION) nahrané v rámci variácie, ktorú ste zvolili na prehrávanie.
1. Podržte tlačidlo MOTION [ON] a stlačte tlačidlo
[CLEAR].
Odstránenie dát ovládania v prípade konkrétnej stopy
Nasledujúcim spôsobom môžete odstrániť všetky dáta ovládania
(MOTION) nahrané v prípade konkrétnej stopy v rámci variácie, ktorú
ste zvolili na prehrávanie.
1. Podržte tlačidlo MOTION [ON] a stlačte príslušné
tlačidlo INST SELECT.
Odstránenie dát ovládania v prípade konkrétneho ovládača
Nasledujúcim spôsobom môžete odstrániť všetky dáta ovládania
(MOTION) v prípade konkrétneho ovládača nahrané v rámci variácie,
ktorú ste zvolili na prehrávanie.
1. Podržte tlačidlo MOTION [ON] a spravte pohyb
ovládačom.
MEMO
Dáta ovládania (MOTION) budú odstránené aj v prípade, že
podržaním tlačidla [CLEAR] odstránite kroky.
Použitie slabých dôb
V prípade potreby môžete zmeniť spôsob, akým budú slabé doby pri
TR-REC aktivované.
Toto nastavenie môžete upraviť na nasledovnom mieste: „UTILITY
0
„GENERAL
0
WeakBeat“.
Parameter Vysvetlenie
wSHIFT
Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte jeden z
padov [1][16].
PAD
Pri každom stlačení padu [1][16] budú
prvky aktivované v nasledovnom poradí:
bežný zvuk
0
slabá doba
0
OFF.
Úprava intervalu Flamu
Interval Flamu môžete upraviť na displeji zariadenia.
&
„Úprava nastavení Patternu (Pattern Setting)“ (s. 13)
* Pri výbere možnosti „0“ bude Flam bez efektu.
20
Rôzne funkcie
Stlmenie stopy (MUTE)
1. Stlačte tlačidlo [MUTE].
2. Zvuk jednotlivých nástrojov môžete stlmiť s
pomocou tlačidiel INST SELECT – tlačidlo nesvieti
(zvuk nástroja je stlmený), tlačidlo svieti (zvuk
nástroja nie je stlmený).
Tlačidlo [MUTE] bude fungovať v rámci TR-REC“, „PTN SELECT“,
„INST REC“ aj „INST PLAY“.
Alternatívny spôsob
1. Podržte tlačidlo [MUTE] a stlačte jedno z tlačidiel
INST SELECT.
Prehrávanie zvuku konkrétneho nástroja (SOLO)
Po stlačení nasledovných tlačidiel bude znieť iba zvuk nástroja, ktorý
zvolíte.
1. Ak tlačidlo [MUTE] svieti: podržte tlačidlo [SHIFT] a
stlačte tlačidlo INST SELECT.
MEMO
Pre okamžité zrušenie stlmenia všetkých nástrojov podržte
tlačidlo [MUTE] a stlačte tlačidlo [CLEAR].
Nastavenie tempa
1. Otočením ovládača [TEMPO] upravte tempo.
Podržaním tlačidla [SHIFT] a otočením ovládača [TEMPO] môžete
hodnotu tohto nastavenia zmeniť v malých krokoch (v jednotkách
s hodnotou 0,1).
Aktuálne tempo bude zobrazené na displeji TEMPO.
Funkcia Tap Tempo
Nasledujúcim spôsobom môžete využiť funkciu Tap Tempo.
1. Podržte tlačidlo [SHIFT] a stlačte tlačidlo [ENTER]
tri a viackrát.
Tempo bude určené podľa intervalu, v ktorom tlačidlo [ENTER]
stlačíte.
Dočasné zaznamenanie tempa
V prípade potreby môžete dočasne zaznamenať aktuálnu hodnotu
tempa a neskôr ju opäť aktivovať.
MEMO
Tempo nebude uložené natrvalo.
Dočasné zaznamenanie tempa
Nasledujúcim spôsobom môžete dočasne zaznamenať aktuálnu
hodnotu tempa.
1. Podržte tlačidlo [MUTE] a stlačte tlačidlo [UTILITY].
Aktivácia tempa
Nasledujúcim spôsobom môžete aktivovať dočasne zaznamenanú
hodnotu tempa.
1. Podržte tlačidlo [MUTE] a stlačte tlačidlo [COPY].
Jemná úprava časovania tónov (Nudge)
Vďaka funkcii Nudge môžete upraviť časovanie tónov
(dopredu/dozadu).
Pri použití funkcie Nudge upravíte časovanie prehrávania celého
Patternu.
Úkon Vysvetlenie
Tlačidlo [SHIFT] + tlačidlo
[COPY]
Posunutie časovania prehrávania
dopredu.
Tlačidlo [SHIFT] + tlačidlo
[UTILITY]
Posunutie časovania prehrávania
dozadu.
MEMO
V systémových nastaveniach môžete nastaviť to, či bude
upravené aj časovanie správ MIDI Clock.
&
„MIDI TX: Tx Nudge“
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Roland TR-8S Návod na obsluhu

Kategória
Digitálne piana
Typ
Návod na obsluhu