Shimano ST-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Páčka typ ST-M975/ST-M970 DUAL CONTROL sa používa na preraďovanie rýchlostí, ako aj na brzdenie.
Uistite sa, že úplne rozumiete a ste oboznámený s činnosťou preraďovania rýchlostí a brzdenia na vašom bicykli. Metódu činnosti si pozrite
na obrázku.
Ak sa poškodí vnútorná jednotka páčky DUAL CONTROL, páčka klesne z normálne polohy nadol a môže sa pohnúť do polohy, v ktorej sa
bude ťažko brzdiť. Ak sa to stane, mali by ste jazdu na bicykli okamžite zastaviť.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu z bicykla
odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo kyselín, ako
napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Pred vybratím kolíka, ktorý použijete sa určite pozrite o tabuľky. Ak sa použijú iné
spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky,
alebo ak sa použije tvrdená spojovacia závlačka alebo
nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné
dosiahnuť dostatočnú pripojovacia sila, čo môže spôsobiť
roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako
je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak
sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je
reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne
zranenie.
Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze
CN-7701, CN-HG93 a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije prevodová tácka pre 8-rýchlostnú reťaz
alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo
spôsobí roztrhnutie reťaze.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu
spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky
Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže
spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad CN-7701/
CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka reťaz,
ako napríklad CN-HG50/
CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené koleso
(SYSTÉM MULTI RELEASE)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu rýchlostí, takže
na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do polohy (1) a na
preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do polohy (2). Týmto
spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
1
1
T
b
a
1
2
T
a
r
b
a
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Podložka ozubeného kolesa
Poistný krúžok
Podložka poistného krúžku
Poistný krúžok
Poistný krúžok
Podložka poistného krúžku
Podložka poistného krúžku
Všeobecné informácie o bezpečnosti
Poznámka
Nepoužívajte upevňovacie skrutky (vyrobené z hliníka) pre kryt prídavnej uvoľňovacej páčky na upevnenie prídavnej uvoľňovacej páčky.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a remenice).
Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný
kábel a či je vonkajšie puzdro príliš dlhé alebo príliš krátke.
Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v remenici, mali by ste ju vymeniť.
Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze
neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených kolies a reťaze.
Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
Nastavte spätný typ zadného prvku pre zabránenie pred spadnutím reťaze RD-M970 zo spodnej strany.
•Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom káblov.
Vždy používajte ložisko pre zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu s ložiskom ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch
strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
Uistite sa, že kábel radenia prevodov a brzdový kábel si počas brzdenia vzájomne nezavadzajú. Ak si zavadzajú, môže
to narušiť brzdenie.
Nainštalujte káble tak, aby mali stále vôľu, a to aj v prípade, keď sa rukoväte úplne otočia do jedného zo smerov.
Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací prostriedok
DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti preraďovacej páky,
môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina sa nelepí na tieto plastové
časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa prilepí na
plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
Strieborná
Čierna
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia.
(Slovensky)
Technické pokyny pre servis SI-6LN0B-002
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Prevádzka páčok
Montáž prednej prehadzovačky
Montáž ozubených kolies
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným
odpružením
Tieto servisné pokyny popisujú metódu prevádzky pri použití páčky typu ST-M975/ST-M970 DUAL CONTROL v kombinácii s obrátením pružinovým typom zadnej
prehadzovačky RD-M970. Ak v kombinácii s typom RD-M971 používate hornú normálnu prehadzovačku, činnosti a zobrazenia na indikátore budú obrátené.
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia vôle B do
kontaktu s uškom vytlačenia, pretože v opačnom prípade sa môže vyskytnúť
deformácia.
Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného odpruženia.
Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť nadmerné zaťaženie, a
to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva
články do reťaze, keď je zadné odpruženie v polohe, kde rozmer „A“ je
najdlhší a reťaz je na najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom
koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom ozubenom
koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 Nm
A
A'
Pre každé ozubené koleso,
by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by byť
umiestnený tak, že širšia časť
každého ozubeného kolesa a
časť A (kde je otvor drážky
široký) telesa voľnobehu sú
zarovnané.
Pri montáži ozubených kolies HG
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálny nástroj
(TL-LR15).
Na výmenu ozubených kolies HG
použite špeciálny nástroj
(TL-LR15) a TL-SR21 na
odstránenie poistného krúžku.
Drážka je široká
iba na jednom
mieste.
A
a
c
-
1
4
T
Široká časť
Uťahovací moment:
30 - 50 Nm
5 mm Allenov kľúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia
napnutia B
Orezanie vonkajšieho puzdra
Po orezaní vonkajšieho puzdra zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer .
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
Pripojte kábel k zadnému prvku pre zabránenie pred
spadnutím reťaze a po odstránení úvodnej vôle v kábli
ho opätovne zaistite k zadnému prvku pre zabránenie
pred spadnutím reťaze podľa zobrazenia na obrázku.
Potiahnite
Utesnený kryt s jazýčkom
na gumenom štíte by
sa mal nainštalovať
k zastavovaču
vonkajšieho puzdra rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
Prečítajte si tieto servisné pokyny spolu so servisnými pokynmi
pre typ FH-M975/M970.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky časti
prevodovky výkonu.
5. Nastavenie SIS
Zatlačte páčku zatiaľ, čo otáčate kľukovým ramenom, aby ste premiestnili
prvok pre zabránenie pred spadnutím reťaze na najväčšie ozubené koleso.
Následne raz ovládajte páčku, aby ste premiestnili prvok pre zabránenie
pred spadnutím reťaze do reťazového kolesa 2. prevodu. Po tejto činnosti
ovládajte páčku len tak ďaleko aký je rozsah vôle a potom otočte kľukovým
ramenom.
Pri preraďovaní na
3. prevod
Otočte nastavovaciu skrutku kábla
v smere hodinových ručičiek, aby ste
ju dotiahli, kým sa reťaz nevráti na 2.
ozubené koleso.
* Otočte nastavovaciu skrutku spolu
s krytom valcového puzdra nastavenia
vonkajšieho puzdra.
Otočte nastavovaciu skrutku kábla
proti smeru hodinových ručičiek, aby
ste ju uvoľnili, kým sa reťaz nedotkne
ozubeného kolesa a nevydá hluk.
* Otočte nastavovaciu skrutku spolu
s krytom valcového puzdra nastavenia
vonkajšieho puzdra.
Keď je počuť
hluk
23
23 23
23
Nastavovacia skrutka Nastavovacia skrutka
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je vtedy, keď je dotiahnutá nastavovacia skrutka
kábla (otočená v smere hodinových ručičiek), kým sa nevyskytne hluk
bez ovládania páky a následne sa neuvoľní (neotočí proti smeru
hodinových ručičiek) 90 - 180 stupňov od daného bodu.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa pri
žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky zovretí páčok na najpohodlnejšie šírky pre
radenie rýchlostí a brzdenie.
Obsluha radenia rýchlostí
Potom, ako je páčka po stlačení uvoľnená sa vždy vráti do pôvodnej
polohy. Keď používate páčku, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom
kľuky.
Na preradenie z väčšieho ozubeného kolesa na menšie ozubené koleso
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu rýchlostí, takže
na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do polohy (1) a na
preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do polohy (2). Týmto
spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Mechanizmus INSTANT RELEASE
(okamžité uvoľnenie) umožňuje rýchle
preraďovanie rýchlostí, pretože
napnutie kábla sa uvoľní okamžite
potom, ako je stlačená buď hlavná
páčka alebo sekundárna uvoľňovacia
páčka. Páčky sú tiež vybavené
mechanizmom MULTI RELEASE,
takže teraz môžete jedným pohybom
preradiť o dva stupne.
Počiatočná poloha
páčky
Počiatočná poloha
páčky
Prídavná uvoľňovacia páčka
Stane sa širším
Stane sa užším
Prvý spoj
Koniec páčky
2 mm Allenov kľúč
ST-M975 ST-M970
Približne
2 mm
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie ozubené
koleso a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte nastavovaciu
skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie
k ozubenému kolesu, ale nie
tak blízko aby sa ho dotkla.
Následne nastavte reťaz na
najmenšie ozubené koleso
a zopakujte vyššie uvedený
postup, aby ste sa uistili, že sa
remenica nedotýka ozubeného
kolesa.
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka nastavenia
napnutia B
* Ak sa zadná prehadzovačka pohybuje vo veľkom rozsahu pohybuje,
ako je to napríklad pri bicykloch so zadným odpružením, odporúča
sa, aby ste opätovne kryt nahradili
hliníkovým krytom príslušenstva.
Koniec vonkajšieho puzdra, ktoré
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádzať na strane prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15
Prevádzka brzdovej
páčky
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené koliesko
Pripojte vnútorný kábel k prvku
pre zabránenie pred spadnutím
reťaze podľa zobrazenia na
obrázku.
Drážka
Poznámka: Uistite sa, že je kábel
zabezpečený v drážke.
Nastavenie SIS
Zarovnávací blok Pro-Set
Inštalácia reťaze
Nainštalujte reťaz so stále nasadeným
zarovnávacím blokom Pro-Set. Po inštalácii
odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Otočte kľukové rameno, aby ste nastavili
prvok pre zabránenie pred padnutím reťaze
do spodnej polohy.
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Montáž páčky
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového
rámu si u výrobcu karbónového rámu overte jeho
odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu, a
to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu,
ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie
karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
nedostatočné upnutie prvkov.
4 mm Allenov kľúč
1. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca remenica
pohla do polohy priamo v rovine
s najväčším ozubeným kolesom .
Vodiaca remenica
Najväčšie
ozubené
koleso
Skrutka spodného
nastavenia
2. Horné nastavenie
Počas ťahania prehadzovačky rukou otáčajte ramenom kľuky, aby
ste dali prehadzovačku do hornej polohy a potom otáčajte hornou
nastavovacou skrutkou tak, aby ste
nastavili vodiaci kotúč do jednej
línie s vonkajšou líniou najmenšieho
ozubeného kolesa pri pohľade
zozadu.
Otočte kľukové rameno, aby ste
nastavili prvok pre zabránenie pred
padnutím reťaze do spodnej polohy.
Skrutka horného
nastavenia
Vonkajší okraj
najmenšieho ozubeného
kolesa
Vodiaca remenica
3. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku osem alebo viac krát, aby
ste ju nastavili do najnižšej polohy. Potom
odstráňte kryt vnútorného otvoru a pripojte
vnútorný kábel.
Kryt vnútorného otvoru
Vnútorný kábel
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním
tak, ako je to zobrazené na obrázku, až pokým
sa nezastaví. Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit na kryte.
Kryt vnútorného otvoru
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 Nm
Stane sa
užším
Stane sa
širším
VAROVANIE
Séria XTR
Páka DVOJITÉHO OVLÁDANIA ST-M975 / ST-M970
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M970
Typ SGS / GS
Voľný náboj FH-M975 / FH-M970
Rýchlosti 9
Kazetové ozubené koleso CS-M970
Reťaz CN-7701
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu RD-M970
Typ SGS GS
Rýchlosti 9 9
Celková kapacita 43T 33T
Najväčšie ozubené koleso 34T 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T 22T
Číslo modelu Názov skupiny Rýchlosti Kombinácia zubov
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Číslo modelu FH-M975 / FH-M970
Rýchlosti 9
Počet otvorov na špici 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
slk_280404_6LN0B_002.indd 1
slk_280404_6LN0B_002.indd 1
19-05-2008 11:28:18
19-05-2008 11:28:18
  • Page 1 1

Shimano ST-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre