Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu z bicykla
odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo kyselín, ako
napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka
sa má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú
tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej
reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú pripojovacia
sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako
je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak
sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je
reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne
zranenie.
Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze
CN-7701, CN-HG93 a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije prevodová tácka pre 8-rýchlostnú reťaz
alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo
spôsobí roztrhnutie reťaze.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu
spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky
Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže
spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad CN-7701/
CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka reťaz,
ako napríklad CN-HG50/
CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Obsluha radenia rýchlostí
Mechanizmus INSTANT RELEASE umožňuje rýchle uvoľnenie , pretože napnutie kábla sa po stlačení páčky okamžite uvoľní. Páčky sú tiež vybavené mechanizmom
DVOJCESTNÉHO UVOĽNENIA a systémom MULTI RELEASE, takže teraz môžete jedným pohybom, zatlačením alebo potiahnutím páčky preradiť o dva stupne.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že
zároveň otáčate ramenom kľuky.
Tieto Servisné pokyny popisujú spôsob prevádzky pri použití typu RAPIDFIRE SL-M970 v kombinácii s typom RD-M971 hornej zadnej prehadzovačky bežného typu. V
prípade používania v spojení s typom prehadzovačky s vratnou pružinou, spôsob prevádzky bude obrátený.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a remenice).
Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný
kábel a či je vonkajšie puzdro príliš dlhé alebo príliš krátke.
Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v remenici, mali by ste ju vymeniť.
Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze
neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených kolies a reťaze.
Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS spôsobenú vysokým
odporom káblov.
Vždy používajte ložisko pre zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte kombináciu s ložiskom
ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch
strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací prostriedok
DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu
radenia prevodov.
Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti preraďovacej páky,
môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina sa nelepí na tieto plastové
časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa prilepí na
plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
Strieborná
Čierna
Technické pokyny pre servis SI-6M40A-001
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Orezanie vonkajšieho puzdra
Po orezaní vonkajšieho puzdra zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
* Ak sa zadná prehadzovačka pohybuje vo veľkom rozsahu pohybuje,
ako je to napríklad pri bicykloch so zadným odpružením, odporúča
sa, aby ste opätovne kryt nahradili
hliníkovým krytom príslušenstva.
Koniec vonkajšieho puzdra, ktoré
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádzať na strane prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného odpruženia.
Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť nadmerné zaťaženie, a
to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva
články do reťaze, keď je zadné odpruženie v polohe, kde rozmer „A“ je
najdlhší a reťaz je na najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom
koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom ozubenom
koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené koliesko
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené koleso
(páčka A)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu rýchlostí, takže
na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do polohy (1) a na
preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do polohy (2). Týmto
spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie ozubené koleso
(páčka B)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu rýchlostí, takže
na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do polohy (1) a na
preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do polohy (2). Týmto
spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Páčka (A) - počiatočná poloha
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2.
ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to, aby
ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na 3.
prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho puzdra,
kým sa reťaz nevráti na 2.
ozubené koleso. (v smere
hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho puzdra,
kým sa reťaz nedotkne 3.
ozubeného kolesa a nevydá zvuk.
(proti smeru hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz sa
dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka nachádza
na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa) a potom otočte
kľukové rameno v smere hodinových ručičiek. Ak sa reťaz
dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk, otočte valcové puzdro nastavenia
vonkajšieho puzdra mierne v smere hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli,
kým hluk neprestane a reťaz sa nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa pri
žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky časti
prevodovky výkonu.
Nastavovacia skrutka Nastavovacia skrutka
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
Montáž prednej prehadzovačky
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia vôle B do
kontaktu s uškom vytlačenia, pretože v opačnom prípade sa môže vyskytnúť
deformácia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 Nm
5 mm Allenov kľúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia
napnutia B
Nastavenie SIS
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia,
aby ste ju nastavili tak, že vodiaca
kladka bude pri pohľade zozadu
v rovine s vonkajšou rovinou
najmenšieho ozubeného kolesa.
Skrutka horného
nastavenia
Vonkajší okraj
najmenšieho ozubeného
kolesa
Vodiaca remenica
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku (B) osemkrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy. Potom odstráňte kryt vnútorného otvoru a pripojte
vnútorný kábel.
Kryt vnútorného otvoru Vnútorný kábel
Páčka (B)
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na obrázku, až
pokým sa nezastaví. Ďalej ho už neotáčajte, inak
môže poškodiť závit na kryte.
Kryt vnútorného otvoru
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 Nm
Pripojte kábel k zadnému prvku
pre zabránenie pred spadnutím
reťaze a po odstránení úvodnej
vôle v kábli ho opätovne zaistite
k zadnému prvku pre zabránenie
pred spadnutím reťaze podľa
zobrazenia na obrázku.
Potiahnite
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
Drážka
Poznámka: Uistite sa, že je kábel
zabezpečený v drážke.
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca remenica pohla
do polohy priamo v rovine s najväčším ozubeným kolesom.
Vodiaca remenica
Najväčšie
ozubené
koleso
Skrutka spodného
nastavenia
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie ozubené
koleso a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte nastavovaciu
skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie
k ozubenému kolesu, ale nie
tak blízko aby sa ho dotkla.
Následne nastavte reťaz na
najmenšie ozubené koleso
a zopakujte vyššie uvedený
postup, aby ste sa uistili, že sa
remenica nedotýka ozubeného
kolesa.
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka nastavenia
napnutia B
Utesnený kryt s jazýčkom
na gumenom štíte by
sa mal nainštalovať
k zastavovaču
vonkajšieho puzdra rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
Prečítajte si tieto servisné pokyny spolu so servisnými pokynmi pre
typ FH-M975/M970.
Podrobnosti o výmene a montáži jednotky radiacej páčky si pozrite v
Servisných pokynoch k systému predného pohonu.
Páčka (B)
• DVOJCESTNÉ UVOĽNENIE
• SYSTÉM MULTI RELEASE
1
1
T
ba
12T
a
r
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Rozperky ozubených kolies
Poistný krúžok
Podložka poistného krúžku
Poistný krúžok
Poistný krúžok
Podložka poistného krúžku
Montáž ozubených kolies
Pre každé ozubené koleso,
by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by byť
umiestnený tak, že širšia časť
každého ozubeného kolesa a
časť A (kde je otvor drážky
široký) telesa voľnobehu sú
zarovnané.
Pri montáži ozubených kolies HG
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálny nástroj
(TL-LR15).
Na výmenu ozubených kolies HG
použite špeciálny nástroj
(TL-LR15) a TL-SR21 na
odstránenie poistného krúžku.
Drážka je široká
iba na jednom
mieste.
A
a
c
-
1
4
T
Široká časť
Uťahovací moment:
30 - 50 Nm
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15
Podložka poistného krúžku
Uťahovací moment:
3 Nm
Na vnútornej strane Na vonkajšej strane
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Montáž radiacej páčky
4 mm Allenov kľúč
Túto radiacu páčku je možné nainštalovať buď na
vnútornú alebo na vonkajšiu stranu brzdovej páčky.
Uťahovací moment:
2,5 Nm
Poloha radiacej páčky sa dá nastaviť
posunutím doľava alebo doprava.
Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať činnosti bŕzd
a preraďovaniu rýchlostí.
Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť bŕzd.
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Séria XTR
RAPIDFIRE (Radiaca páčka) SL-M970
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M971
Typ SGS / GS
Voľný náboj FH-M975 / FH-M970
Rýchlosti 9
Kazetové ozubené koleso CS-M970
Reťaz CN-7701
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu RD-M971
Typ SGS GS
Rýchlosti 9 9
Celková kapacita 43T 33T
Najväčšie ozubené koleso 34T 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T 22T
Číslo modelu Názov skupiny Rýchlosti Kombinácia zubov
CS-M970
ba
9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd
9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be
9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Číslo modelu FH-M975 / FH-M970
Rýchlosti 9
Počet otvorov na špici 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
slk_280404_6M40A_001.indd 1
slk_280404_6M40A_001.indd 1
11-06-2008 17:15:41
11-06-2008 17:15:41
  • Page 1 1

Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions