Shimano SL-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Pohnite páčkou (B) 8 alebo viackrát
tak, aby ste páčku nastavili do
najvyššej polohy; na indikátore
skontrolujte že najvyššia poloha je
správna a následne nainštalujte a
nastavte vnútorný kábel.
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním tak, ako je
to zobrazené na obrázku, až pokým sa nezastaví. Ďalej ho už
neotáčajte, inak môže poškodiť závit skrutky. Okrem toho, ak
sa kryt jednotky ohne, môže dôjsť k tomu, že kryt jednotky
bude zasahovať do trasy pohybu posuvnej páčky a bude
brániť správnemu fungovaniu posuvnej páčky. Ak sa posuvná
páčka nevracia správnym spôsobom,
uvoľnite mierne kryt vnútorného otvoru
a následne samostatne pohybujte
posuvnou páčkou a krytom jednotky
a skontrolujte, či sa týmto spôsobom
vylepšil návrat posuvnej páčky.
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11
T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG50-9 (ar)
CS-HG50-9 (au)
Podložka poistného
krúžku
Poistný krúžok
Podložka poistného
krúžku
Poistný krúžok
5 mm Allenov kľúč
Technické pokyny pre servis
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Montáž zadnej prehadzovačky
Výmena telesa voľnobehu
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia vôle B
do kontaktu s uškom vytlačenia, pretože v opačnom prípade sa môže
vyskytnúť deformácia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 Nm
5 mm Allenov kľúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia
napnutia B
Orezanie vonkajšieho puzdra
Po orezaní vonkajšieho puzdra zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt s jazýčkom na
gumenom štíte by sa mal
nainštalovať k zastavovaču
vonkajšieho puzdra rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste
ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
Po odstránení osi
náboja odstráňte
upevňovaciu
maticu voľnobehu
(vo vnútri telesa
voľnobehu) a
potom vymeňte
teleso voľnobehu.
Poznámka: Nepokúšajte sa rozobrať
teleso voľnobežky, pretože to
môže mať za následok poruchu.
Teleso voľnobehu Upevňovacia matica
telesa voľnobehu
10 mm Allenov kľúč
(TL-WR37)
Demontáž
Montáž
Uťahovací moment:
35 - 50 Nm
* Ak sa zadná prehadzovačka pohybuje vo veľkom rozsahu
pohybuje, ako je to napríklad pri bicykloch so zadným
odpružením, odporúča sa, aby
ste opätovne kryt nahradili
hliníkovým krytom príslušenstva.
Koniec vonkajšieho puzdra,
ktoré obsahuje hliníkový kryt
by sa mal nachádzať na strane
prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
• Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u
výrobcu karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne
uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového
materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným
odpružením
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť
nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte
dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď je zadné
odpruženie v polohe, kde rozmer „A“ je najdlhší a reťaz je na
najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom koliesku. Ak
je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom ozubenom
koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené
koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené
koliesko
Uťahovací moment:
5 Nm
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
36 mm.
Montáž páčky
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Montáž ozubených kolies
Pre každé ozubené
koleso, by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by
byť umiestnený tak, že
širšia časť každého
ozubeného kolesa a časť
A (kde je otvor drážky
široký) telesa voľnobehu
sú zarovnané.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
A
Široká časť
• Pri montáži ozubených kolies
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálne náradie (TL-LR15).
• Na výmenu ozubených kolies
použite špeciálne náradie (TL-LR15)
a na demontáž poistného krúžku
použite TL-SR21.
Uťahovací moment:
30 - 50 Nm
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom, ktorý umožňuje vykonávať operáciu uvoľnenia stlačením
alebo potiahnutím páčky.
Ako páčka (A), tak aj páčka (B) sa vždy po uvoľnení po vykonaní zaradenia vráti do počiatočnej polohy. Keď používate jednu z týchto
páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Tieto Servisné pokyny popisujú spôsob prevádzky pri použití typu RAPIDFIRE SL-M530 v kombinácii s typom RD-M531 hornej zadnej
prehadzovačky bežného typu. Ak v kombinácii s typom RD-M530 používate obrátenú pružinovú prehadzovačku, činnosti a indikátor
budú obrátené.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku (A) do polohy (1).
Na preradenie naraz o dva stupne zatlačte do polohy (2).
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden stupeň z väčšieho
na menšie ozubené koleso.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15
1
1 2
2
Najväčšie
ozubené koleso
Vodiaca remenica
Skrutka spodného
nastavenia
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca
remenica pohla do polohy priamo v rovine s najväčším
ozubeným kolesom.
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie
ozubené koleso a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte
nastavovaciu skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu
kladku čo najbližšie k ozubenému kolesu, ale nie tak blízko aby
sa ho dotkla. Následne nastavte reťaz na najmenšie ozubené
koleso a zopakujte vyššie uvedený postup, aby ste sa uistili,
že sa remenica nedotýka ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka
nastavenia
napnutia B
Pripojte kábel k zadnému
prvku pre zabránenie pred
spadnutím reťaze a po
odstránení úvodnej vôle v
kábli ho opätovne zaistite
k zadnému prvku pre
zabránenie pred spadnutím
reťaze podľa
zobrazenia
na obrázku.
Potiahnite
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného
nastavenia, aby ste ju nastavili
tak, že vodiaca kladka
bude pri pohľade zozadu
v rovine s vonkajšou rovinou
najmenšieho ozubeného
kolesa.
1
2
1 2
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
remenica
Skrutka horného
nastavenia
Nastavenie SIS
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2.
ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to,
aby ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie
na 3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reťaz nevráti
na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného
kolesa a nevydá zvuk. (proti
smeru hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz
sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka nachádza
na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa) a potom otočte
kľukové rameno v smere hodinových ručičiek. Ak sa reťaz
dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk, otočte valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho puzdra mierne v smere hodinových ručičiek, aby ste ho
dotiahli, kým hluk neprestane a reťaz sa nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti prevodovky výkonu.
Páčka (B)
Posuvná
páčka
Kryt jednotky
Kryt vnútorného otvoru
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5 Nm
Drážka
Výmena indikátora
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonávať len počas výmeny
indikátora.
1. Odstráňte dve nastavovacie skrutky indikátora, ktoré zaisťujú
indikátor.
2. Odmontujte jednotku indikátora
tak, ako je to znázornené na
obrázku.
3. Posuňte páčku (B) aspoň
osemkrát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy.
4. Po overení toho, že ručička indikátora je pri ľavom okraji
nainštalujte indikátor priamo zhora.
5. Skontrolujte funkčnosť indikátora. Ak nefunguje správne,
opätovne nainštalujte indikátor, pričom zvláštnu pozornosť
venujte krokom 3. až 4.
Nerozoberajte indikátor ani jednotku preraďovacej páky, pretože to
môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5 Nm
Nastavovacie skrutky indikátora
Páčka (B)
Indikátor
Nastavovacia
skrutka
Nastavovacia
skrutka
Všeobecné informácie o bezpečnosti
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a remenice).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je
namazaný kábel a či je vonkajšie puzdro príliš dlhé alebo príliš krátke.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v remenici, mali by ste ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte ložisko pre zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy
nepoužívajte kombináciu s ložiskom ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť
zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich
dostatočnú kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Ak sa minerálny olej používaný v kotúčových brzdách značky Shimano prilepí na plastové časti, nespôsobuje praskliny ani
odfarbenie, ale takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa cudzím časticiam zabránilo v prilepení.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku preraďovacej páky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu
z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo
kyselín, ako napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích
závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú
tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky, alebo na koncovej
závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-7701, CN-HG93
a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s
radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
6,5 mm
7,1 mm
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
VAROVANIE
Skupinové značky
Séria Deore
RAPIDFIRE M9 (Radiaca páčka) SL-M530
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M531
Typ SGS
Voľný náboj FH-M530 / FH-M535
Rýchlosti 9
Kazetové ozubené koleso CS-HG50-9
Reťaz CN-HG53
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP17 / SM-BT17
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Striebor
Čierna
SI-6N1RA-002
Číslo modelu RD-M531
Typ SGS
Rýchlosti 9
Celková kapacita 45T
Najväčšie ozubené koleso 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Číslo modelu Názov skupiny Rýchlosti Kombinácia zubov
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 16, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Číslo modelu FH-M530 / FH-M535
Rýchlosti 9
Počet otvorov na špici 36 / 32
Poznámka: Dávajte pozor na
to, aby bol kábel
bezpečne v drážke.
  • Page 1 1

Shimano SL-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions