1
2
1 2
2
1
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
11T
a
Q
a
r
ba
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
b
a
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
[Montáž]
3.
Posuňte páčku B osem alebo
viackrát, aby ste nastavili páčku do
hornej polohy.
4. Skontrolujte, či ručička indikátora
ukazuje doava a potom vložte kolík
na spodnú čas indikátora, do
otvoru v navíjači. Ďalej vložte dva
výčnelky na indikátor do jednotky
preraovacej páčky tak, že budú
zarovnané so značkami o a potom
otočte jednotkou indikátora proti
smeru hodinových ručičiek, aby ste ju dostali
na jej miesto.
5. Otočte indikátorom proti smeru hodinových
ručičiek a potom utiahnite dve upevňovacie
skrutky indikátora.
6. Skontrolujte funkčnos indikátora.
Ak nepracuje správne, vykonajte
montáž znovu a venujte pritom
zvýšenú pozornos krokom 3 a 4.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
•
Ak preraovanie prevodov nie je plynulé, umyte prvok pre zabránenie pred spadnutím reaze a namažte všetky pohyblivé diely.
•
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeni prvok pre zabránenie pred
spadnutím reaze.
•
Prvok pre zabránenie pred spadnutím reaze by ste mali pravidelne čisti a namaza všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus
a remenice).
•
Ak sa nedá vykona nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti na zadnom konci bicykla. Tiež skontrolujte,
či je namazaný kábel a či je vonkajšie puzdro príliš dlhé alebo príliš krátke.
•
Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvonenia v remenici, mali by ste ju vymeni.
•
Ak sa koleso stane tuhým a ažko otáčateným, mali by ste ho namaza mazivom.
•
Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
•
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umýva neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namaza. Okrem toho,
čistenie reaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže by účinným spôsobom na
predženie životnosti ozubených kolies a reaze.
•
Ak sa reaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reaz a ozubené kolesá.
•
Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporučuje, pretože má tendenciu naruši funkciu
radenia SIS spôsobenú jeho vysokým odporom káblov.
•
Vždy sa uistite, aby ste použili nastavovacie ložisko ozubeného kolesa s rovnakými značkami skupiny.
Nikdy nepoužívajte kombináciu s ložiskom ozubeného kolesa s odlišnou značkou skupiny.
•
Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú džku, a to aj v prípade, ke sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, ke sa úplne vytočia
rukoväte.
•
Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE
alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobi zhoršenie výkonu radenia prevodov.
•
Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kzavos.
•
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
•
Ovládanie pák spojených s radením prevodov, by sa malo vykona len po otočení predného reazového kolesa.
•
Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepi sa na plastové časti
preraovacej páky, môže to spôsobi prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uisti, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Ak sa minerálny olej používaný v kotúčových brzdách značky Shimano prilepí na plastové časti, nespôsobuje praskliny ani
odfarbenie, ale takéto časti by mali by predtým vyčistené alkoholom, aby sa cudzím časticiam zabránilo v prilepení.
•
Nerozoberajte indikátor ani jednotku preraovacej páky, pretože to môže spôsobi ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
•
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
•
S akýmikovek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
•
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkovek spôsobom uvonené, môžu
z bicykla odpadnú a výsledkom môže by vážne zranenie.
•
Na vyčistenie reaze použite prírodný čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky založené na alkalických látkach
alebo kyselinách, ako napríklad čistiace látky proti hrdze, pretože môžu spôsobi poškodenie a/alebo zlyhanie reaze.
•
Na pripojenie úzkeho typu reaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
•
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrie nižšie zobrazenú tabuku, aby ste vybrali,
ktorá závlačka sa má použi.
Ak sa použijú iné pripojovacie kolíky ako spevnené
pripojovacie kolíky alebo ak sa použije spevnený
pripojovací kolík alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reaze, nemôže sa získa dostatočná
pripojovacia sila, čo môže spôsobi roztrhnutie alebo
spadnutie reaze.
•
Ak je potrebné nastavi džku reaze kvôli zmene
počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom
mieste ako je miesto, kde sa reaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo na
koncovej závlačke. Reaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou
tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
•
Skontrolujte, či je napnutie reaze správne a či reaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reaz poškodená, mali by ste vymeni reaz. Ak sa to nevykoná, reaz sa môže
pretrhnú a spôsobi vážne zranenie.
•
Použitie prednej prevodovej tácky, ktoré je zhodné s 9-rýchlostnými reazami v spojení s reazami CN-7701, CN-HG93 a
CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije prevodová tácka pre 8-rýchlostnú reaz alebo menšiu, môžu sa objavi problémy
s radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnú čapy článkov reaze, čo spôsobí roztrhnutie reaze.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvonené, opotrebované alebo poškodené súčiastky môžu jazdcovi spôsobi zranenie. Odporúčame používa iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reaz môže spadnú a to môže spôsobi, že spadnete z bicykla, čo môže ma za
následok vážne zranenie.
•
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte si ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti
použi.
Nástroj na nastavenie
reaze
Reaz
9-rýchlostná vemi úzka
reaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-HG40
Tvrdená spojovacia
závlačka
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Strieborná
Čierna
Séria
XT
RAPIDFIRE (Radiaca páčka)
SL-M770
Vonkajšie puzdro
SIS-SP41
Zadný prvok pre zabránenie pred spadnutím reaze
RD-M771
Typ
SGS / GS
Voný náboj
FH-M770 / FH-M775
Rýchlosti
9
Kazetové ozubené koleso
Reaz
Vodiaci prvok spodného držiaka
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Technické pokyny pre servis SI-6MPRA-003
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používa nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Výmena a montáž indikátora
Číslo modelu
Typ
Rýchlosti
Celková kapacita
Najväčšie ozubené koleso
Najmenšie ozubené koleso
Rozdiel ozubenia predného reazového kolesa
RD-M771
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Zadný prvok pre zabránenie pred spadnutím reaze
Číslo modelu
CS-M770
Názov skupiny
a
Q
as
Rýchlosti
9
9
Kombinácia zubov
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Číslo modelu
Rýchlosti
FH-M770 / FH-M775
9
36 / 32
Počet otvorov na špice
Voný náboj
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Značky skupiny
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonáva len počas
odstraňovania a výmeny indikátora. Pre predný je smer otáčania pri
odstraňovaní a montáži opačný ako je poloha ručičky.
Dĺžka reaze na bicykloch so zadným
odpružením
Dĺžka A sa bude odlišova v závislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinú
nadmerné zaaženie, ak je dĺžka reaze príliš krátka. Nastavte džku
reaze tak, že pridáte dva články do reaze, ke je zadné
odpruženie v polohe, kde rozmer ”A” je najdlhší a reaz je na
najväčšom ozubenom koliesku a najväčšom reazovom krúžku.
Ak je rozsah zadného odpruženia veký, vôa v reazi sa nemusí
dostatočne stiahnu, ke je reaz na najmenšom reazovom krúžku
a najmenšom ozubenom kolese.
A
A'
Pridajte 2 články (s reazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom reazovom krúžku)
Najväčšie ozubené
koleso
Reaz
Najväčší
reazový krúžok
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si, prosím: technické údaje podliehajú zmenám z dôvodu zdokonalení bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Montáž ozubených kolies
[Demontáž]
1.
Odstráňte dve upevňovacie skrutky
indikátora, ktoré upevňujú indikátor.
2. Aby ste jednotku indikátora odstránili,
otočte ju v smere hodinových ručičiek tak,
ako je to zobrazené na obrázku.
< Ak nemontujete indikátor >
1.
Odstráňte ochranný kryt viečka indikátora, ktorý je pripevnený
k indikátoru začínajúc od kratšieho držiaka tak, ako je to zobrazené
na obrázku.
2.
Najskôr vložte držiak ochranného krytu viečka indikátora tak, ako je
to zobrazené na obrázku a potom ho nastavte do jednotky
preraovacej páčky a upevnite upevňovacími skrutkami indikátora.
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Pre každé ozubené koleso,
povrch majúci líce značky
skupiny smerom von a
umiestnený tak, že širšie
časti plánov rýchlostí na
každom ozubenom kolese a
čas A (kde je otvor drážky
široký) telesa vonobežky sú
zarovnané.
CS-M770 (aQ)
CS-M770 (as)
Drážka je široká
iba na jednom
mieste.
Široká čas
Podložka ozubeného
kolesa
Podložka poistného
krúžku
Podložka poistného
krúžku
Poistný krúžok
Poistný krúžok
•
Pri montáži ozubených kolies HG
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálny nástroj (TL-LR15).
Uahovací moment:
30 - 50 N
·
m
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoňovacích operácií bu
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, ke sa po preradení uvonia. Ke používate jednu z týchto páčok,
vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kuky.
Tieto servisné pokyny popisujú metódu prevádzky pri použití typu RAPIDFIRE SL-M770 v kombinácii s typom
RD-M771 hornej bežnej zadnej prehadzovačky. Ak v kombinácii s typom RD-M770 používate obrátenú pružinovú
prehadzovačku, činnosti a indikátor budú obrátené.
Na preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso (Páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku (A) do polohy (1).
Na preradenie naraz o dva stupne zatlačte do polohy (2).
Na preradenie z väčšieho ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (Páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden stupeň z väčšieho
na menšie ozubené koleso.
5. Nastavenie SIS
Niekokokrát ovládajte radiacu páčku, aby ste preradili reaz na
2. ozubené koleso. Potom zatia, čo tlačíte páčku dostatočne na
to, aby ste cítili tlak v páčke, otočte kukovým ramenom.
Preraovanie na
3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reaz nevráti
na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvonite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reaz
nedotkne 3. ozubeného
kolesa a nevydá zvuk. (proti
smeru hodinových ručičiek)
Ke nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie pri radení páky je, ke páčka
funguje dostatočne na to, aby sa dostala do záberu
a reaz sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoní sa)
a potom otočte kukové rameno v smere hodinových
ručičiek. Ak sa reaz dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho puzdra mierne v smere
hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane a reaz
sa nebude pohybova plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraovali prevody a skontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti prevodovky výkonu.
Nastavovacia skrutka Nastavovacia skrutka
Páčka (A) počiatočná poloha
Páčka (B)
Dvojcestné uvonenie
Inštalácia zadného prvku pre zabránenie pred spadnutím reaze
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia vôle B
do kontaktu s uškom vytlačenia, pretože v opačnom prípade sa môže
vyskytnú deformácia.
Uahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N
·
m
5 mm Allenov kúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia
vôle B
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním tak,
ako je to zobrazené na obrázku, až
pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodi závit skrutky.
1
1 2
2
Najväčšie
ozubené koleso
Vodiaca remenica
Skrutka spodného
nastavenia
3. Nízke nastavenie
Otočte spodnú nastavovaciu skrutku tak, aby sa vodiaca
remenica pohla do polohy priamo v rovine s najväčším
ozubeným kolesom
4. Používanie skrutky nastavenia vôle B
Namontujte reaz na najmenší reazový krúžok a najväčšie ozubené
koleso a otočte kukové rameno dozadu. Potom otočte nastavovaciu
skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie k
ozubenému kolesu, ale nie tak blízko aby sa ho dotkla. Následne
nastavte reaz na najmenšie ozubené koleso a zopakujte vyššie uvedený
postup, aby ste sa uistili, že sa remenica nedotýka ozubeného kolesa.
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka
nastavenia vôle B
Pripojte kábel k zadnému prvku
pre zabránenie pred spadnutím
reaze a po odstránení pôvodnej
vôle v kábli ho opätovne zaistite
k prednému prvku pre zabránenie
pred spadnutím reaze tak, ako je
zobrazené na
obrázku.
Potiahnite
Uahovací moment:
6 - 7 N
·
m
1. Horné nastavenie
Otočte hornú nastavovaciu
skrutku, aby ste ju nastavili
tak, že vodiaca kladka bude
pri pohade zozadu v rovine
s vonkajšou rovinou
najmenšieho ozubeného
kolesa.
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku (B) osem alebo viac
krát a na indikátori skontrolujte,
či je páčka v najvyššej polohe.
Potom odstráňte kryt vnútorného
otvoru a pripojte vnútorný kábel.
1
2
1 2
Vonkajší okraj najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
remenica
Skrutka horného
nastavenia
Páčka (B)
Kryt vnútorného
otvoru
Nastavenie SIS
Drážka
Poznámka:
Uistite sa, že je
kábel zabezpečený
v drážke.
Kryt vnútorného otvoru
Vnútorný kábel
Orezanie vonkajšieho puzdra
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt s
jazýčkom na gumenom
štíte by sa mal
nainštalova k
zastavovaču
vonkajšieho puzdra
rámu.
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
*
Ak sa zadný prvok pre zabránenie pred spadnutím reaze vo vekom
rozsahu pohybuje, ako napríklad pri bicykloch so zadným odpružením,
odporúča sa, aby ste opätovne nasadili
kryt s hliníkovým krytom príslušenstva.
Koniec vonkajšieho puzdra, ktoré
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádza na strane prvku pre
zabránenie pred spadnutím reaze.
Hliníkový kryt
Strana prvku pre zabránenie
pred spadnutím reaze
■ Prečítajte si tieto servisné pokyny spolu so servisnými
pokynmi pre typ FH-M770/M775.
Jednotka indikátora
Kratší držiak
Ochranný kryt viečka
indikátora
Jednotka preraovacej
páčky
Ochranný kryt viečka
indikátora
Uahovací moment:
0,2 N
·
m
Uahovací moment:
0,2 N
·
m
Výčnelky
Upevňovacie skrutky indikátora
Jednotka indikátora
Kolík
Otvor navíjača
Ak nepoužívate indikátor, táto preraovacia páčka môže by
namontovaná bu na vnútornej alebo na vonkajšej strane
brzdovej páčky.
Ak nastavujete polohu, odstráňte indikátor a potom sa uistite,
že ste ho upevnili v novej polohe
dvoma upevňovacími skrutkami.
•
Namontujte preraovaciu páčku do polohy, kde nebude prekáža
činnosti bŕzd a preraovaniu rýchlostí.
•
Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnos bŕzd.
•
V prípade karbónových riadidiel môže by nevyhnutné zníži
uahovací moment za účelom predídenia poškodenia riadidiel.
Ohadom správneho uahovacieho momentu pre karbónové
riadidlá sa obráte na výrobcu bicykla alebo riadidiel.
Montáž páčky
Použite rúčku riadidiel s maximálym
vonkajším priemerom 36 mm.
Uahovací moment:
5 N
·
m
Uahovací moment:
2,5 N
·
m
3 mm Allenov kúč
Na vnútornej strane Na vonkajšej strane
3 mm Allenov kúč
7,1 mm
6,5 mm
SI-6MPRA-003-02
1mm
Brzdovú páčku netlačte smerom ku krytu indikátora; v opačnom
prípade môže spôsobiť problémy funkcie ručičky.
a
c
-
1
4
T
Poistný krúžok
Nástroj
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15
•
Na výmenu ozubených kolies HG
použite špeciálny nástroj (TL-LR15)
a TL-SR21 na odstránenie poistného
krúžku.
4 mm Allenov kúč
Gumený štít