Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Bezpečnostné informácie pre model Shimano BR-M770
Technické pokyny pre servis
•
Nesprávne používanie brzdného systému vášho bicykla môže
ma za následok stratu kontroly alebo pád, čo by mohlo vies
k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže
by odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku
(vrátane tlaku na páčku brzdy a charakteristiky ovládania
bicykla) na vašom bicykli.
Porate sa s predajcom bicyklov, prečítajte si príručku pre
majitea bicykla a nacvičte si jazdnú a brzdiacu techniku.
•
Brzdy navrhnuté ako zadné by nemali by použité ako predné
brzdy.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte
servisné pokyny. Uvonené, opotrebované alebo poškodené
súčiastky môžu spôsobi vážne poranenie jazdca.
Odporúčame používa iba originálne náhradné diely značky
Shimano.
•
Dajte pozor, aby sa nedostal olej alebo mazivo na brzdové
čeuste. Ak sa olej alebo mazivo dostane na čeuste, mali by
ste čeuste vymeni, inak brzdy nebudú pracova správne.
•
Skontrolujte, či brzdové lanko nie je hrdzavé alebo
rozstrapkané a ak nájdete tieto známky, lanko ihne vymeňte.
Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracova.
•
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné
brzdy pracujú správne.
•
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha
dlhšia. Znížte rýchlos a používajte brzdy skôr a jemne.
•
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnú z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlos a používajte brzdy skôr a jemne.
•
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte
si ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti
použi.
VAROVANIE
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
•
Brzdný systém M770 je vybavený nastaviteným blokom
v jednotke háčika drôtu brzdných páčok BL-M770/ST-M770,
ktoré jazdcovi umožňujú zmeni pomer medzi vstupnými a
výstupnými brzdnými silami. Ak sa nastavitený blok odstráni,
brzdná sila sa dramaticky zvýši a tak možno dosiahnu vysokú
úroveň brzdného výkonu pri malom pohybe brzdnej páčky.
Obdobne, normálna prevádzka bŕzd môže spôsobi použitie
väčšieho než očakávaného množstva brzdnej sily, ktoré by
mohlo spôsobi pád dopredu cez bicykel, s následkom vážneho
poranenia jazdca. Aby ste tomu predišli, pred odstránením
nastaviteného bloku si dôkladne prečítajte nasledujúce pokyny.
Viac - stavový brzdný systém
V prípade prvotriednych brzdných výkonov pri vlhkom počasí
(ovládanie a modulácia) sa brzdný výkon nebude líši v množstve
podmienok počas použitia tohto brzdného systému.
Použite rúčku riadidiel
s maximálnym vonkajším
priemerom 32 mm.
•
Použitie brzdy BR-M770 V-BRAKE so systémom SERVO WAVE
ACTION a nastavitené, s brzdami kompatibilné páčky V-BRAKE,
ako sú napríklad brzdové páčky BL-M770/ST-M770.
Ak používate brzdné páčky BL-M771 (brzdové páčky na 3 prsty),
použite modulátor sily SM-PM40 s brzdami V-BRAKE. Ak sa
nepoužije modulátor sily, môže to počas stlačenia brzdnej páčky
spôsobi aplikáciu nadmernej brzdiacej sily, čo by mohlo ma za
následok nebezpečné nehody.
POZNÁMKA:
•
Optimálnu efektívnos viac - stavového brzdného systému
možno dosiahnu s použitím bŕzd a brzdných páčok
v odporúčaných zostavách.
•
Ak sa brzdové čeuste opotrebovali tak, že drážky už nie sú
viditené, mali by ste ich vymeni.
•
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v
normálnom používaní.
•
S akýmikovek otázkami týkajúcimi sa metód manipulácie
alebo údržby sa obráte na predajné miesto.
Z malého množstva vstupnej sily na brzdových páčkach
možno získa výdatný stupeň brzdnej sily tak, aby sa zaistila
vysoká úroveň brzdného výkonu. Avšak, pri náhlej aplikácii
bŕzd existuje riziko pádu dopredu cez bicykel.
Po odstránení nastaviteného bloku jazdite najskôr s
bicyklom pri rýchlostiach nižších ako 6 mph (10 km/h) za
opakovaného používania bŕzd, za účelom získania citu pre
rozdiely v brzdných charakteristikách pred jazdou vyššími
rýchlosami. Opatrní by mali by predovšetkým začiatočníci.
Po odstránení nastaviteného bloku sa uistite, že ste
si pred jazdou na bicykli úplne zvykli na nové brzdné
charakteristiky, inak môžete po náhlom použití bŕzd
spadnú dopredu cez bicykel, napríklad pri náhlom
zjavení sa vozidla.
1) Bez odstránenia nastaviteného bloku
(štandardné špecifikácie pri dodaní)
Asi 10 krát
stlačte
2) S odstráneným nastaviteným blokom
VÝSTRAHA
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Modulátor sily je zariadenie, ktoré uahčuje ovládanie brzdenia
zvýšením potiahnutia lanka na brzdovej páčke v rámci určitého
konštantného rozsahu brzdnej sily.
Ak sa prekročí efektívny operačný rozsah modulátora sily, záber
páčky a brzdy bude pôsobi ako pri normálnej brzde typu
V-BRAKE (citlivo a silno). V takomto prípade môžu brzdy pracova
silnejšie, ako bolo žiadané, a môžu spôsobi zablokovanie kolesa.
Preto je nevyhnutné, aby ste plne porozumeli a vyskúšali výkon
modulátora sily pred jeho použitím.
Modulátor sily nie je vybavený funkciou na zabránenie
zablokovania kolesa.
Efektívny operačný
rozsah modulátora sily
Porovnanie brzdných výkonov
w/o modulátor
sily
w/ modulátor sily
Pohyb lanka na páčke brzdy
(kg)
Brzdná sila na kolese
Upevňovací kolík čeuste
Čeus
Čeus
Držiak čeuste
Upevňovací kolík čeuste
5 mm Allenov kúč
5 mm Allenov kúč
5 mm Allenov kúč
Upevňovacia
skrutka spojenia
Poistný kolík
Otvor pre pružinu
4 mm Allenov kúč
Upevňovacie spojenie čeuste
Podložka A Podložka A
Upevňovacia matica čeuste
Podložka B (hrubá) Podložka B (tenká)
Podložka
Vedenie vnútorného
kábla
Skrutka nastavenia
vôle
Skrutka nastavenia
vôle
Upevňovací
kolík čeuste
Držiak čeuste
Čeus
Pre avú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Pre pravú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Uahovací moment:
6 - 8 N
·
m
Uahovací moment:
6 - 8 N
·
m
Uahovací moment:
6 - 8 N
·
m
Uahovací moment:
5 - 7 N
·
m
SI-8EM0A-001
Viac - stavový brzdný
systém
Výmena kazetovej čeuste
Odstráňte upevňovací kolík čeuste a potom zosuňte
čeus pozdž drážky, aby ste ju odstránili z držiaka
čeuste.
1.
Asi 10 krát stlačte brzdovú páčku až po rúčku a pred
použitím bŕzd skontrolujte, či všetko funguje správne, a
či je vzdialenos čeuste správna.
6.
Počas držania čeuste oproti ráfiku nastavte množstvo
vysunutia čeuste zmenou pomocou podložky B (hrubá
alebo tenká) tak, že rozmer A sa zachová 32 a viac mm.
2.
Počas držania čeuste oproti ráfiku utiahnite upevňovaciu
maticu čeuste.
3.
Prevlečte vnútorný kábel cez vedenie vnútorného kábla a
po nastavení tak, že celková vzdialenos medzi avou,
pravou čeusou a ráfikom je 2 mm, utiahnite upevňovaciu
skrutku.
4.
Nastavte rovnováhu pomocou nastavovacích skrutiek
napnutia pružiny.
5.
Vkladanie upevňovacieho kolíka čeuste je vemi citlivé na
držanie čeuste riadne upevnenej na mieste.
3.
Sú dva odlišné typy čeustí a držiakov čeustí používané
každé zvláš pre avé a pravé strany. Nasuňte nové
čeuste do drážok na držiakoch čeustí, pričom si
všimnite správne smery a polohy otvorov na kolíky.
2.
Montáž brzdy V-BRAKE
Vložte poistný kolík telesa brzdy do stredného otvoru pre
pružinu v upevňovacích výčnelkoch rámu a potom zaistite
teleso brzdy k rámu s upevňovacou skrutkou spojenia.
1.
Montáž brzdovej páčky
Na montáž brzdovej páčky použite 4 mm Allenov kúč.
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používa
nasledujúcu kombináciu.
Séria
Páčka brzdy
Brzda V-BRAKE
Brzdové lanko
DEORE XT
BL-M770/
ST-M770
BR-M770
BL-M771
Brzda BR-M770
s SM-PM40
V prípade karbónových riadidiel
môže by nevyhnutné zníži
uahovací moment za účelom
predídenia poškodenia riadidiel.
Ohadom správneho
uahovacieho momentu pre
karbónové riadidlá sa obráte
na výrobcu bicykla
alebo riadidiel.
Predok Predok
32 mm alebo viac
Smer
vkladania
čeuste
B+C=2 mm
1 mm 1 mm
1 mm
S nastaviteným blokom
Bez nastaviteného bloku
Uvedomte si, prosím: technické údaje podliehajú zmenám z dôvodu zdokonalení bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)