Shimano BR-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Odstráňte rozperu na vypúšťanie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.
Namontujte brzdové doštičky.
Namontujte prídavné uzávery tak, ako je to zobrazené na obrázku, aby ste zabránili
uvoľneniu skrutiek.
Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Montáž strmeňov (BR-M775 / M776) a upevnenie hadičky.
< Predok >
< Predok > < Zadné >
< Predok >
< Zadné >
Brzdové doštičky
Rozpera na vypúšťanie
Uťahovací moment:
2 - 4
N·m
Uťahovací moment:
6 - 8
N·m
Tightening torque:
6 - 8 N·m {53 - 69 in. lbs.}
Strmeň
Rotor
Uzávery
Uzávery
Uzávery
Dodatočný typ
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Pre vodítka tvaru C a bežné typy
zarážok laniek použite na zaistenie
špeciálnu podperu lanka značky
Shimano (predávanú samostatne)
tak, ako je to zobrazené na
obrázku.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie.
Tiež skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5
N
·
m
Uťahovací moment: 5 - 7 N·m
Uťahovací moment:
2 - 4
N·m
< Vodítko tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Poznámka:
Brzdový systém M775 je navrhnutý tak, aby ako sa opotrebúvajú brzdové doštičky,
sa piesty postupne pohybujú smerom von, aby sa automaticky nastavila vzdialenosť
medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate brzdové doštičky,
musíte piesty zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej,
alebo ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku
0,5 mm, alebo ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky
zavadzajú rotoru, vymeňte brzdové doštičky.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok č. (1)
v časti "Pridávanie minerálneho oleja".
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia dodatočného typu. (Sú k dispozícii oddelené predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
Medzinárodný štandardný typ upevnenia
Typ dodatočného upevnenia
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko, ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť
z nádrže.)
5. Namontujte nové brzdové doštičky a
potom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Uistite sa, že ste zároveň
nezabudli namontovať poistné krúžky.
Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu, potom otvorte výpustné
hrdlo a vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku
brzdy. Po vypustení kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti
"Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie". Používajte iba originálny
minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho
oleja a odvzdušňovanie" v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Brzdové
doštičky
Rozpera doštičky (červená)
Poistný krúžok
Poistný krúžok
Dočasne namontujte strmeň k
rámu (tak, aby sa strmeň mohol
hýbať do strán), stlačte brzdovú
páčku tak, aby bol rotor upnutý
doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Piest
Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
Montáž rotora
(SM-RT78)
SM-RT78L (203mm)
SM-RT78M (180mm)
SM-RT78 (160mm)
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé predné Ľavé zadné Pravé zadné
Pravé predné
Obr. 2Obr. 1
Uťahovací moment:
40 - 50
N·m
< BL-M775 >
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku.
(Skontrolujte, či brzdová páčka počas prevádzky neprekáža
preraďovacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny
kpreraďovacej páčke. Niektoré typy môžu kvôli polohe
upevňovacích skrutiek preraďovacej páčky vyžadovať, aby
bola namontovaná najskôr preraďovacia páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu karbónového rámu overte
jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu, ato aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment brzdovej
páčky: 6 - 8 Nm
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Montáž brzdovej páčky
< ST-M775 >
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené
na obrázku.
Uťahovací moment brzdovej
páčky: 6 - 8
N·m
Montáž hadičky
< Pre ľavú páčku >
Pri brzdovej páčke Pri konci strmeňa
< Pre pravú páčku >
Podrobnosti o montáži hadičky si pozrite v servisných
pokynoch k brzdovej hadičke SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite
sa, že strmene a páčky sú v polohách zobrazených na
obrázkoch.
BL-M775
BR-M775
BR-M776
ST-M775
Skrutka na
nastavenie dosahu
Nastavenie dosahu
Utiahnite skrutku na nastavenie dosahu (v smere hodinových ručičiek), aby
ste zúžili dosah a uvoľnite ju (proti smeru hodinových ručičiek), aby ste
rozšírili dosah.
< ST-M775 >
< BL-M775 >
Nastavovacia skrutka
uvoľnenia pohybu
Rotor
Doštička
Kontakt
Bod dotyku doštičky
Nastavenie voľného pohybu
Keď je skrutka na nastavenie voľného pohybu uvoľnená, zvýši sa voľný
pohyb brzdovej páčky tak, že ho môžete nastaviť do želaného nastavenia.
< BL-M775 >
< ST-M775 >
< BR-M775 / SM-BH59 >
< BR-M776 / SM-BH63 >
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú hadičku SM-BH63
(SI-8H40). Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila.
Hadička
Banjo
O krúžky
8 mm kľúč
3 mm Allenov kľúč
SI-8EP0A-007-02
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor
a strmeň nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž
strmeňa".
8. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
9. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne,
alebo ak sa nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále
dotýkajú rotora, nastavte piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Očistite piesty a priestor okolo nich a odstráňte kryt nádrže.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže pri tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát
stlačte tak, aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor
a strmene nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte pomocou podložiek.
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Doba zahriatia
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje,
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká vec
sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Pri čistení kompresorom
Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, sivšimnite, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčší priemer ako 160 mm a 140mm rotory
pre bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov väčšia.
Výsledkom bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a výpadok nie sú paralelné, rotor a
strmeň sa môžu dotýkať.
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas
doby, keď je koleso odstránené.
Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa
vysunú ďalej, ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite
plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste
nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú namontované,
zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže
apotom to skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz pretiecť
z nádrže.)
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol, mydlovú
vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd alebo hluk
tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú
napríklad tesnenia.
Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho vymeniť.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd
sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane
prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na
to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do
otvorov pohybujúceho sa rotora.
Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po
zosadnutí z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie bŕzd
skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia.
Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť
z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy
nebudú správne pracovať.
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť.
Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchatiu vedenia. Aby ste tento
stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže
spôsobiť upchatie vedenia v brzdovom systéme.
Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa
môže upchať vedenie. Obzvlášť opatmí buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany, môže mať brzdový systém vnútri nádrže určité
vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia
v rôznych častiach brzdového systému, keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový systém M775
nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany,
vzduchové bubliny vnútri nádrže sa môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí
v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda.
Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko krát stlačte
páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy nepracujú normálne,
nastavte ich nasledovným postupom.
Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy.
Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy
môžu náhle prestať pracovať.
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť
do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu,
ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky
ovládania bicykla) a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov
a prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže
prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože
tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas
činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické
kotúčové brzdy, teplota oleja bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo
kvyradeniu činnosti brzdových hadičiek s dôsledkom zlyhania bŕzd.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho
dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely
značky Shimano.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte si ich na bezpečné miesto,
aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku vznikajúceho
počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní
s doštičkami M06 sa pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
Manipulácia s minerálnym olejom
Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Kontakt s očami
môže spôsobiť podráždenie.
V prípade kontaktu s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Kontakt s pokožkou môže spôsobiť vyrážky
aťažkosti.
V prípade kontaktu s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti.
Po vdýchnutí pár alebo výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch.
Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte v teple, stabilne a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
Držte mimo dosah detí.
Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
Likvidácia použitého oleja: Dodržiavajte miestne a/alebo štátne predpisy na likvidáciu.
Počas prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
Pokyny: Nechajte nádrž utesnenú, aby ste zabránili cudzím časticiam a vlhkosti pred vniknutím
do nádrže a uložte nádrž na chladnom tmavom mieste mimo priameho slnečného
žiarenia alebo tepla.
VÝSTRAHA
Technické pokyny pre servis SI-8EP0A-007
Kotúčový brzdný systém
(Pre Cross-Country)
Podpera lanka
Minerálny olej
Jednotka brzdo -
vých doštičiek
Kaučukové doštičky
Kovové doštičky
SM-HANG
SM-DB-OIL
A01S
M06
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
Strmeň
BR-M775 BR-M776
Hadička
SM-BH59 SM-BH63
Rotor
SM-RT78
Brzdová páčka
ST-M775 / BL-M775
2 mm
0,5 mm
Upchatie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vnútri brzdového systému, čo spôsobuje
expanziu vody alebo vzduchových bublín vnútri brzdového systému. To môže potom
zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je brzdenie po stlačení páčky zdĺhavé >
Niekoľkokrát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže.
Odporúča sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak,
aby nezostali žiadne bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém.
(Pozrite si "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Miesto použitia
Poistný krúžok držiaci rotor
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky
Upevňovacia skrutka strmeňa
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky
Kryt nádrže
Podpera lanka
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky
Odvzdušňovacia koncovka
TL-LR15
4 mm Allenov kľúč
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (dodatočný typ)
5 mm Allenov kľúč
3 mm Allenov kľúč
Phillipsov skrutkovač č.1
Phillipsov skrutkovač č.2
8 mm kľúč / 3 mm Allenov kľúč
7 mm nastrkávací kľúč
Nástroj
Montáž
slk_10003997_8EP0A_007.indd 1slk_10003997_8EP0A_007.indd 1 24/02/11 15:0424/02/11 15:04
  • Page 1 1

Shimano BR-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre