Shimano ST-M535 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Montáž strmeňov (BR-M535) a upevnenie hadičky
• Odstráňte rozperu
doštičky A (žltá)
a potom nastavte
koleso, ktoré má rotor
na ráme.
• Namontujte brzdové
doštičky. Po tom
ohnutím otvorte
závlačku.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť
ochrane prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor
je dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v
prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho sa rotora.
• Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas
jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred
pokusom o nastavenie bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a
používajte brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete
spadnúť z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a
jemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo,
inak brzdy nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť. Ak sa na
rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a
viac.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby
ste tento stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
Montáž hadičky
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú
hadičku SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a páčky
sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
Inštalácia brzdovej páčky (BL-M535)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku. (Skontrolujte, či
brzdová páčka počas prevádzky neprekáža preraďovacej páčke. Pozrite si tiež
servisné pokyny k preraďovacej páčke. V prípade niektorých typov bude
potrebné najprv nainštalovať radiacu páčku, a to kvôli polohe upevňovacích
skrutiek radiacej páčky.)
Výmena brzdových doštičiek
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom
pre upevnenia dodatočného typu.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak, aby sa strmeň mohol hýbať do strán),
stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor
upnutý doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Upevňovacie
skrutky
strmeňa
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Inštalácia rotora
(SM-RT63)
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé predné Ľavé zadné Pravé zadné Pravé predné
Obr. 2 Obr. 1
Doba zahrievania
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje,
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká
vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a výpadok nie sú paralelné, rotor
a strmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery
doštičiek. Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky
brzdy počas doby, keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty
sa vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť
použite plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor,
aby ste nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky
neboli nainštalované, zatlačte piesty rovno späť a dávajte pozor, aby ste ich
nepoškodili). Ak je obtiažne zatlačiť brzdové doštičky alebo piesty naspäť,
snímte kryt nádrže a pokúste sa znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja
môže teraz pretiecť z nádrže.)
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe
bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie
takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• Brzdové doštičky M07-S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku
vznikajúceho počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní s
doštičkami M06 sa pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s
očami môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou
vodou okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť
vyrážky a ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a
ústa respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí
pár alebo výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa
prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa
miestnych, okresných a/alebo štátnych
predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu
dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých
súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste
mimo dosahu priameho slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
Montáž
Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie
Údržba
Poznámka:
Nepoužívajte plniče brzdovej kvapaliny, pretože spôsobujú vytváranie malých bublín
vzduchu a takéto bubliny môžu spôsobiť vážne výpadky brzdového výkonu.
Note: Brzdný systém M535 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových
doštičiek dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k
automatickému nastavovaniu vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto,
keď vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich pôvodných
pozícií.
M07S RESIN
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Nastavte brzdovú páčku tak, aby bola rovnobežne so zemou; brzdovú páčku
niekoľkokrát jemne zatlačte a počkajte pokiaľ bubliny prejdú do nádrže. Odporúča
sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak, aby
nezostali žiadne bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si „Pridávanie
minerálneho oleja a odvzdušňovanie“.)
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo
spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému.
To môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
Technické pokyny pre servis
Kotúčový brzdný systém
(Pre terénne typy)
4 1
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Spôsob inštalácie brzdovej páčky je popísaný v servisných pokynoch
pre BL-M535.
Inštalačný
krúžok rotora
TL-LR15
Hadica
Odvzdušňovacia koncovka
Nádrž
Strmene
Nastrkávací kľúč
(7 mm)
Trubica
Odvzdušňovacia
koncovka
Vrecko
Uťahovací moment:
40 Nm
Ovládanie páky
Voľná Jemne tuhá Tuhá
Uťahovací moment brzdovej páčky:
6 - 8 Nm
< Pre ľavú páčku >
< Pre ľavú páčku >
1. Keď sú rozpery doštičiek ešte stále
pripojené k strmeňom, umiestnite
bicykel do stojana na bicykel
alebo podobného predmetu podľa
zobrazenia na obrázku. Nastavte
brzdovú páku tak, že bude
rovnomerne so zemou a potom
odpojte kryt nádrže.
5. So zatlačenou pákou brzdy otvorte a zatvorte
odvzdušňovaciu koncovku rýchlo po sebe (zakaždým na
približne 0,5 sekundy), aby ste vypustili akékoľvek vzduchové
bubliny, ktoré sa môžu nachádzať v strmeňoch. Tento postup
2 až 3-krát zopakujte. Potom odvzdušňovaciu koncovku
opätovne dotiahnite.
6. Naplňte nádrž olejom a opätovne nasaďte kryt nádrže. Doplňte nádrž, aby pretekala olejom
zatiaľ, čo opätovne nasadíte kryt, čím sa zaručí, že žiadne vzduchové bubliny nezostanú v
nádrži. Okrem toho buďte opatrní, aby sa žiadny olej nedostal na diely, ako napríklad rotor
a brzdové obloženia.
Ak sa olej po jeho naliatí prilepí na brzdové doštičky,
alebo ak sú brzdové doštičky opotrebované na hrúbku
0,5 mm, brzdové doštičky vymeňte.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Nastavte brzdovú páku tak, že bude rovnomerne so
zemou a potom odpojte kryt nádrže.
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako
ide a dávajte pritom pozor, aby ste
ho nepokrivili. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť z
nádrže.)
5. Namontujte nové brzdové doštičky a
potom namontujte rozpery doštičiek
B (červené). Po tom ohnutím otvorte
závlačku.
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku,
aby ste skontrolovali, či operácia
tuhne.
7. Skontrolujte, či sa rotor a brzdové
doštičky navzájom nedotýkajú a
následne skontrolujte úroveň oleja
(v prípade potreby olej pridajte). Po
vykonaní týchto činností nasaďte kryt
nádrže.
Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odinštalujte koleso a brzdové doštičky. Vyčistite piesty a okolitú plochu a nastavte
brzdovú páku tak, že bude rovnomerne so zemou a potom snímte kryt nádrže.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité množstvo
oleja môže pri tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek B (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti „Montáž strmeňa“.
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
7. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné hrdlo a
vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku brzdy. Po vypustení
kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti „Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie“. Používajte iba originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi predpismi na
likvidáciu.
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo
drôteného krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
7. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
Medzinárodný štandardný typ upevnenia
< Vpredu >
< Vpredu >
< Vzadu >
Typ dodatočného upevnenia
2. Nasaďte 7 mm nastrkávací
kľúč, upevnite vrecko k trubici
a potom umiestnite trubicu na
odvzdušňovaciu koncovku podľa
zobrazenia na obrázku.
3. Uvoľnite odvzdušňovaciu koncovku o 1/8 otočenia, aby ste ju otvorili
a potom vylejte olej do nádrže. Počas tejto činnosti jemne manipulujte
pákou brzdy, aby ste pomohli naplniť systém olejom.
4. Keď sa olej dostane do hadičky, hladina
oleja v nádrži klesne a tak pokračujte v
dolievaní oleja, aby ste zachovali jeho
hladinu a aby nedošlo k nasávaniu
vzduchu cez otvor.
Ak olej pravidelne uniká cez výpustné hrdlo,
výpustné hrdlo na chvíľu utiahnite.
Ak sa následne bude ovládať brzdová páka,
vzduchové bubliny v systéme stúpnu cez port
do nádrže. Po tom, čo sa bubliny prestanú
objavovať, stlačte brzdovú páku tak, ako sa len
bude dať. Normálny stav pre páku v tomto bode
je, že bude tuhá.
Brzdové páky by mali byť
rovnobežne so zemou
Ak páčka nie je tuhá, vykonajte nastavenie podľa nasledujúceho postupu.
Ak páčku stlačíte ešte raz, bubliny vystúpia nahor a prejdú
do nádrže. Je vhodné mierne zatriasť hadičkou alebo teraz
zaradiť polohu strmeňov.
Je tuhá
Uťahovací moment:
4 - 6 Nm
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 Nm
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 Nm
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
Spôsob pomocou uzáveru
Spôsob pomocou drôteného krúžku
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
< Vpredu >
Dodatočný typ
< Vzadu >
< Vzadu >
Uzávery
Drôt
Uzávery
Uzávery
Adaptér
Strmeň
Brzdové
doštičky
Piest
Rozpera doštičky B
(červená)
Rotor
< Vpredu >
Drôt
Závlačka
Závlačka
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
Rozpera doštičky A (žltá)
Brzdové doštičky
Závlačka
VAROVANIE
VÝSTRAHA
SI-8DS0A
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to
spôsobiť problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý
sa vypustil výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať
vodu, ktorá môže spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny,
inak sa môže upchať vedenie. Obzvlášť opatrní buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
• Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže
určité vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré
sa nahromadia v rôznych častiach brzdového systému, a to keď sa dlho používa.
Kotúčový brzdový systém M535 nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa
bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu
pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy
nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda.
Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko
krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy
nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte
príslušné opravy. Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje
nebezpečenstvo, že brzdy môžu náhle prestať pracovať.
• Skontrolujte, či rýchlo upínacia páčka je na pravej strane (strana protiľahlá k rotoru).
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol
zasiahnuť do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli.
Nesprávne používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly
alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého
bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na
brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to
urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením
techniky jazdenia a brzdenia.
• Kotúčové brzdy M535 sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní v spojení s
BR-M535 (strmene), ST-M535/BL-M535 (brzdová páčka), SM-RT63 (rotor) a jednotkou
doštičiek Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť poranenie jazdca.
Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné
miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Strmeň BR-M535
Páčka brzdy ST-M535 / BL-M535
Rotor SM-RT63
Hadica SM-BH59
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky
M07-S
Kovové doštičky M06
Miesto použitia Nástroj
Inštalačný krúžok rotora TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa / Upevňovacie
skrutky adaptéra
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
slk_280739_8DS0A.indd 1
slk_280739_8DS0A.indd 1
02/07/08 8:35:29 AM
02/07/08 8:35:29 AM
  • Page 1 1

Shimano ST-M535 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre