■ Nastavenie dosahu
Utiahnite skrutku na nastavenie dosahu (v smere hodinových ručičiek), aby ste zúžili
dosah a uvoľnite ju (proti smeru hodinových ručičiek), aby ste rozšírili dosah.
< Pre pravú páčku >
BL-M665
BR-M665
< Pre ľavú páčku >
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
• Odstráňte rozperu na vypúšťanie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.
• Namontujte brzdové doštičky. Po tom ohnutím otvorte závlačku.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
■ Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú majú väčší priemer ako 160 mm a 140 mm
rotory pre bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov
väčšia. Výsledkom bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a výpadok nie sú paralelné, rotor
a strmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery
doštičiek. Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky
brzdy počas doby, keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty
sa vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť
použite plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor,
aby ste nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich
nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže
a potom to skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz
pretiecť z nádrže.)
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe
bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých
častí, ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd sa uistite,
že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane prstov pred
rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na to, aby spôsobil
vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho sa
rotora.
• Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla
nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky
dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a
jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby
ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy nebudú
správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť. Ak sa
na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to neurobíte, brzdy
nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento stav
odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť problémy s
činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil výpustným
hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže spôsobiť upchanie vedenia v
brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa môže upchať
vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
• Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky z ľavej na
pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5), (8) až (10) uvedených
v časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“ v Servisných pokynoch.
• Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže určité vzduchové
bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia v rôznych častiach
brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový systém M665 nie je navrhnutý tak, aby
bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa
môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú
fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na
bicykli určite niekoľko krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy
nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy. Ak
pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy môžu náhle
prestať pracovať.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť do rotora,
preto skontrolujte, či nezasahuje.
•
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie brzdného
systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu.
Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku
na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s
predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť
dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
• Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože tandemové
bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas činnosti brzdy zvyšuje.
Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické kotúčové brzdy, teplota oleja
bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo k vyradeniu činnosti brzdových hadičiek s
dôsledkom zlyhania bŕzd.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie.
Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte si ich na bezpečné miesto, aby ste ich
mohli v budúcnosti použiť.
• Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku vznikajúceho
počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní s doštičkami M06 sa pre
tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
■ Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami
môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky
a ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo
výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte
v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných a/
alebo štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu
dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých
súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste mimo
dosahu priameho slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
■ Doba zahrievania
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje, ako pokračuje
doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam brzdnej sily počas
používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú vymenené brzdové
doštičky alebo rotor.
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo
spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To môže
potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Niekoľko krát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže.
Odporúča sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak,
aby nezostali žiadne bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si „Pridávanie
minerálneho oleja a odvzdušňovanie“.)
Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
■ Montáž strmeňov (BR-M665) a upevnenie hadičky.
< Vpredu >
Technické pokyny pre servis SI-8FE0A-004
Kotúčový brzdný systém
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Rotor
Upevňovacie
skrutky strmeňa
< Vpredu >
< Vzadu >
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Strmeň
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
■ Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Note: Brzdný systém M665 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových doštičiek
dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k automatickému
nastavovaniu vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate
brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej alebo
ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku 0,5 mm, alebo
ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky zavadzajú rotoru,
vymeňte brzdové doštičky.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové doštičky
tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok č. (1)
v „Pridávanie minerálneho oleja“.
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia dodatočného typu.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
● Medzinárodný štandardný typ upevnenia ● Typ dodatočného upevnenia
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako
ide a dávajte pritom pozor, aby ste
ho nepokrivili. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť
z nádrže.)
5. Namontujte nové brzdové doštičky
a potom namontujte rozpery
doštičiek (červené). Po tom ohnutím
otvorte závlačku.
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti „Montáž strmeňa“.
8. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
9. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
■ Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Očistite piesty a priestor okolo nich a odstráňte kryt nádrže.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité množstvo
oleja môže pri tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmene
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte pomocou podložiek.
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
■ Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné
hrdlo a vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku
brzdy. Po vypustení kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti
„Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“. Používajte iba originálny
minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny „Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie“ v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak, aby sa strmeň mohol hýbať do
strán), stlačte brzdovú páčku tak, aby
bol rotor upnutý doštičkami a potom
utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
■ Inštalácia rotora (SM-RT64)
SM-RT64L (203 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64 (160 mm)
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé predné Ľavé zadné Pravé zadné Pravé predné
Obr. 1 Obr. 2
Uťahovací moment:
40 - 50 N•m
■ Inštalácia brzdovej páčky (BL-M665)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené
na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka
počas prevádzky neprekáža preraďovacej
páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny k
preraďovacej páčke. Niektoré typy môžu kvôli
polohe upevňovacích skrutiek preraďovacej
páčky vyžadovať, aby bola namontovaná
najskôr preraďovacia páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu,
a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré
by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment pre brzdovú páčku:
6 - 8 N•m
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (dodatočný typ)
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
Montáž
■ Montáž hadičky
Skrutka na
nastavenie dosahu
Rozpera pre
odvzdušňovanie (žltá)
Brzdové doštičky
Závlačka
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo
drôteného krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
< Vpredu > < Vzadu >
Uzávery
Uzávery
Dodatočný typ
Uzávery
Pre zabezpečenie vedení tvaru C
a bežné typy zarážok lanka
používajte špeciálne podpery
lanka Shimano (predávajú sa
samostatne); pozrite si obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie.
Tiež skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment:
0,3 – 0,5 N•m
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Spôsob pomocou uzáveru
Spôsob pomocou drôteného krúžku
< Vzadu >
Drôt
< Vpredu >
Drôt
Piest
Brzdové
doštičky
Závlačka
Rozpera doštičky
(červená)
Závlačka
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú
hadičku SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a
páčky sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
Strmeň BR-M665
Hadica SM-BH59
Rotor SM-RT64
Páčka brzdy BL-M665
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky
A01S
Kovové doštičky
M06
VÝSTRAHA
SI-8FE0A-004-02
slk_10003997_8FE0A_004.indd 1slk_10003997_8FE0A_004.indd 1 24/02/11 15:1324/02/11 15:13