• Odstráňte rozperu na odvzdušňovanie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.
• Namontujte brzdové doštičky. Potom ohnutím otvorte závlačku.
Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd
sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane
prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na
to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do
otvorov pohybujúceho sa rotora.
• Počas brzdenia sa strmene arotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo
ihneď po zosadnutí zbicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom onastavenie
bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte
brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť
zbicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor abrzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy
nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť.
Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento
stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže
spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa
môže upchať vedenie. Veľký pozor dávajte pri odskrutkovaní odvzdušňovacích skrutiek.
• Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky
z ľavej na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (4),
(8) až (12) uvedených v časti "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie" v Servisných
pokynoch.
• Pri otočení bicykla naopak alebo do strany, môže mať brzdový systém vnútri nádrže určité
vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymenia odvzdušňovacie skrutky alebo ktoré sa
nahromadia v rôznych častiach brzdového systému, keď sa dlho používa. Tento kotúčový
brzdový systém nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo
do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na
bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna
nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko
krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy nepracujú
normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy.
Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy
môžu náhle prestať pracovať.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť
do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu,
ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky
ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov,
prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže
prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
• Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože
tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas
činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické
kotúčové brzdy, teplota oleja bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo
kvyradeniu činnosti brzdových hadičiek s dôsledkom zlyhania bŕzd.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom
môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky
Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby
ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
• Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby sa znížilo množstvo hluku
vznikajúceho počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní
sdoštičkami M06 sa pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
■ Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami môže
spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky
aťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo
výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte
vteple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných a/
alebo štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu
dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých súčastí
a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu
priameho slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
VÝSTRAHA
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo
spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To
môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Niekoľko krát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže.
Odporúča sa, aby ste potom odstránili odvzdušňovacie skrutky a naplnili nádrž minerálnym
olejom tak, aby nezostali žiadne vzduchové bubliny.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si "Pridávanie
minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
■ Montáž strmeňov a upevnenie hadičky.
< Vpredu >
< Vpredu >
< Vzadu >
Technicko servisné pokyny SI-8KC0A-001
Kotúčový brzdný systém
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Strmeň
Rotor
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
■ Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Poznámka: Tento brzdový systém je navrhnutý tak, aby ako sa opotrebúvajú brzdové
doštičky, sa piesty postupne pohybujú smerom von, aby sa automaticky
nastavila vzdialenosť medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď
vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich pôvodných
pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej
alebo ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku
0,5mm, alebo ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky
zavadzajú rotoru, vymeňte brzdové doštičky.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia typu post mount.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. V prvom rade nainštalujte adaptér a dočasne k rámu zaistite strmene. (Strmene by sa mali
dať pohybovať do strán.)
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
● Medzinárodný štandardný typ upevnenia ● Typ post mount
3. Pomocou plochého náradia zatlačte
piesty na doraz až úplne dozadu, ale
dávajte pozor, aby ste piesty neotočili.
Piesty nezatláčajte ostrým náradím.
Piesty by sa mohli poškodiť.
4. Namontujte nové brzdové doštičky a
potom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Potom ohnutím otvorte
závlačku.
5. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
6. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
■ Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
2. Pomocou plochého náradia zatlačte piesty na doraz až úplne dozadu, ale dávajte
pozor, aby ste piesty neotočili. Piesty nezatláčajte ostrým náradím. Piesty by sa mohli
poškodiť.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a brzdové
doštičky nezavadzajú. Pokiaľ sa dotýkajú, uvoľnite montážne skrutky a nastavte ich tak,
aby sa viac nedotýkali.
■ Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné hrdlo a
vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku brzdy. Po vypustení
kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti "Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie". Používajte iba originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi predpismi na
likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie" vspojení stýmito servisnými pokynmi.
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak, aby sa strmeň mohol hýbať do
strán), stlačte brzdovú páčku tak, aby
bol rotor upnutý doštičkami a potom
utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu
predného kolesa.
■ Montáž rotora
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé
predné
Ľavé
zadné
Pravé
zadné
Pravé predné
Obr. 2 Obr. 1
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Uťahovací moment: 40 - 50 N•m
■ Montáž brzdovej páčky
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené
na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka
počas prevádzky neprekáža radiacej páčke.
Pozrite si tiež servisné pokyny k radiacej páčke.
Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích
skrutiek radiacej páčky vyžadovať, aby bola
namontovaná najskôr radiaca páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu,
ato aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré
bymohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment pre brzdovú
páčku: 6 - 8 N•m
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Inštalácia
■ Montáž hadičky
< Pre pravú páčku >
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú
hadičku SM-BH90-SS (SI-8KH0).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a
páčky sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
BL-M596
BR-M596
■ Nastavenie dosahu
Pomocou 2,5 mm Allenovho kľúča utiahnite nastavovaciu skrutku (v smere hodinových
ručičiek) za účelom zväčšenia pohybu a uvoľnite ju (proti smeru hodinových ručičiek) za
účelom zmenšenia pohybu.
< Pre ľavú páčku >
Rozpera pre
odvzdušňovanie (žltá)
Brzdové doštičky
Závlačka
Namontujte prídavné uzávery tak, ako je to zobrazené na obrázku, aby ste zabránili uvoľneniu
skrutiek.
< Vpredu > < Vzadu >
Uzávery
Uzávery
Uzávery
Typ post mount
Pre zabezpečenie vedení tvaru C a
bežné typy zarážok lanka používajte
špeciálne podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne); pozrite si
obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5 N•m
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Brzdové
doštičky
Piest
Rozpera doštičky
(červená)
Závlačka
Závlačka
SI-8KC0A-001-02
■ Doba zahrievania
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne zvyšuje,
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd vdobe zahrievania. Rovnaká vec
sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
■ Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú majú väčší priemer ako 160 mm rotory pre
bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov väčšia.
Výsledkom bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa akoncovka rámu nie sú paralelné,
rotor astrmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas
doby, keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa
vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite
plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste
nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, pomocou plochého náradia zatlačte piesty priamo späť a dávajte
pritom pozor, aby ste ich nepoškodili.)
• Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odskrutkujte
odvzdušňovacie skrutky a potom to skúste znova. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd
alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí,
ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
Skrutka na nastavenie
dosahu
2 mm 0,5 mm
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky A01S
Kovové doštičky M06
Strmeň BR-M596
Hadička SM-BH90-SS
Rotor SM-RT64
Brzdová páčka BL-M596
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (typ post mount) 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Odvzdušňovacia skrutka brzdovej páčky 2,5 mm Allenov kľúč
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm nastrkávací kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
Odvzdušnenie SM-DISC, striekačka