Všeobecné informácie obezpečnosti
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Uťahovací moment :
0,3 - 0,5 N•m
Smer
otáčania
kolesa
Obr. 1 Obr. 2
Pravé predné
Ľavé zadné
Pravé zadné
Ľavé predné
Technicko servisné pokyny
SI-8V40A-002
Kotúčový brzdný systém
(Pre terénne typy)
VAROVANIE
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane
prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na
to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do
otvorov pohybujúceho sa rotora.
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory.
Pred použitím bŕzd sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
• Počas brzdenia sa strmene arotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí
zbicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom onastavenie bŕzd skontrolujte, či sa
brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť apoužívajte
brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť
zbicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr ajemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor abrzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo
mazivo, inak brzdy nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť.
Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
• Pokiaľ počas používania bŕzd dochádza k vydávaniu hluku, môže to
znamenať, že brzdové doštičky sú opotrebované nad mieru použiteľnosti.
Po overení, že brzdový systém dostatočne vychladol skontrolujte hrúbku
brzdových doštičiek.
Pokiaľ sú na brzdových doštičkách viditeľné indikátory opotrebovania,
brzdové doštičky vymeňte.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento
stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže spôsobiť
upchanie vedenia v brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa
môže upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
• Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky z
ľavej na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5), (8)
až (10) uvedených v časti "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie" v Servisných
pokynoch.
• Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže určité
vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia v
rôznych častiach brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Tento kotúčový brzdový systém
nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany,
vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v
tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda. Ak sa
bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko krát stlačte páčku
brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy nepracujú normálne, nastavte
ich nasledovným postupom.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy. Ak
pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy môžu
náhle prestať pracovať.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť do
rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu, ktorá
by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite
sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania
bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si
príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a
bicykel sa môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
• Kotúčové brzdy M445/M446 sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní
vspojení s BR-M445/M446 (strmene), BL-M505 (brzdová páčka), SM-RT53/RT51
(rotor) a jednotkou doštičiek Shimano (B01S).
• Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle.
Pretože tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový
systém sa počas činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú
hydraulické kotúčové brzdy, teplota oleja bude veľmi vysoká amôže dochádzať k zablokovaniu
alebo k vyradeniu činnosti brzdových hadičiek sdôsledkom zlyhania bŕzd.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom
môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste
ich mohli vbudúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
■ Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk sočami môže
spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite vyhľadajte
lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky a
ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
Indikátory
opotrebovania
doštičiek
Montáž
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
< SM-RT53 / 53M / 53L >
Uťahovací moment :
40 - 50 N•m
Poistný krúžok držiaci rotor
TL-LR15 / LR10
■ Montáž strmeňov (BR-M445/M446) a upevnenie hadičky
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia typu post mount. (Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
n Montáž hadičky
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú hadičku SM-BH59
(SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a páčky sú v polohách
zobrazených na obrázkoch.
< Pre pravú páčku >
< Pre ľavú páčku >
Dočasne namontujte strmeň k rámu (tak,
aby sa strmeň mohol hýbať do strán),
stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor
upnutý doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Upevňovacie skrutky
strmeňa
l Typ post mount
Strmeň
Rotor
Adaptér
l Medzinárodný štandardný typ upevnenia
Uťahovací moment :
6 - 8 N•m
< Vpredu >
< Vzadu >
Uťahovací moment :
6 - 8 N•m
< Vpredu >
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
Typ post mount
Uzávery
Uzávery
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo drôteného
krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
160 mm rotor
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
Typ post mount
Drôt
Uzávery
203 / 180 mm rotory
< Spôsob pomocou drôteného krúžku >
Pokiaľ sa skrutka ➀ snaží uvoľňovať (otočte ju proti smeru hodinových
ručičiek), sila sa prenáša prostredníctvom drôtu a otáča skrutku ➁
vsmere uťahovania (proti smeru hodinových ručičiek). Predsa len však sa
skrutka ➁ nedokáže ďalej otáčať v smere uťahovania. Týmto je zabránené
otáčaniu skrutky ➀ v smere uťahovania, pretože je taktiež spojená
pomocou drôtu. Ak sa niektorá zo skrutiek uvoľňuje, to spôsobuje silu
vyvíjanú na druhú skrutku, ktorá sa týmto otáča v smere uťahovania.
Inými slovami povedané, tento systém zabraňuje uvoľňovaniu skrutiek.
Skrutka
➀
Skrutka
➁
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-8V40A-001-02
■ Montáž rotora
< SM-RT51 / 51M >
Na náboj nainštalujte rotor a upevňovaciu
lištu rotora a následne nainštalujte
autiahnite skrutky tak, ako je to
znázornené na obrázku 1.
Nasaďte si ochranné rukavice a vyviňte silu na
rotor, aby ste ho točili v smere hodinových
ručičiek, ako je to znázornené na obrázku 2. Pri
tom zároveň utiahnite upevňovacie skrutky
rotora v poradí znázornenom na obrázku.
Pomocou plochého skrutkovača alebo podobného náradia ohnite okraje
upevňovacej lišty ponad hlavy skrutiek ako je znázornené na obrázku 3.
Obr. 1
Uťahovacia lišta
Rotor
Náboj
Uťahovací moment :
2 - 4 N•m
Obr. 2 Obr. 3
Uťahovacia lišta
Upevňovacie
skrutky rotora
(#T25 torx) *
* TORX je registrovanou
obchodnou značkou
spoločnosti Camcar LLC.
Rozpera doštičky
Údržba
n Výmena brzdových doštičiek
Ak sa olej po jeho naliatí prilepí na brzdové doštičky, alebo ak sú brzdové doštičky
opotrebované na hrúbku 0,5 mm, brzdové doštičky vymeňte.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok
č. (1) v "Pridávanie minerálneho oleja".
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
8. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
9. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť
znádrže.)
Poznámka:
Táto brzda je navrhnutá tak, aby ako sa opotrebúvajú brzdové doštičky, sa piesty
postupne pohybujú smerom von, aby sa automaticky nastavila vzdialenosť medzi
rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty
zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
5. Namontujte nové brzdové
doštičky a potom namontujte
rozpery doštičiek.
Brzdové doštičky
Piest
n Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek.
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
■ Inštalácia brzdovej páčky (BL-M505)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku.
(Skontrolujte, či brzdová páčka počas prevádzky neprekáža
radiacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny k radiacej páčke.
Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek radiacej
páčky vyžadovať, aby bola namontovaná najskôr radiaca páčka.)
* Pri otváraní skrutku pásika so svorkou si pozrite postup
demontáže brzdovej páčky.
Uťahovací moment brzdovej páčky:
6 - 8 N•m
Pásik so svorkou
1. Podľa obrázka demontujte upevňovaciu skrutku brzdovej páčky.
2. Tenký predmet, ako napríklad 2 mm Allenov kľúč zasuňte do zošikmeného
otvoru na strane hadičky na brzdovej páčke, zatlačte kolík a uvoľnite
zablokovanie pásika so svorkou. Následne demontujte brzdovú páčku.
n Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné
hrdlo a vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku
brzdy. Po vypustení kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti
"Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie". Používajte iba originálny
minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
n Demontáž brzdovej páčky
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie" vspojení stýmito servisnými pokynmi.
Na demontáž tohto výrobku budete potrebovať nasledujúce náradie.
Pásik so svorkou
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Nastavte brzdovú páčku tak, aby bola rovnobežne so zemou; brzdovú páčku
niekoľkokrát jemne zatlačte a počkajte pokiaľ bubliny prejdú do nádrže. Odporúča
sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak,
aby nezostali žiadne bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém.
(Pozrite si "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému,
čo spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového
systému. To môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo
výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou.
Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných
a/alebo štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na
likvidáciu dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých
súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste
mimo dosahu priameho slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
■ Doba zahrievania
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne zvyšuje, ako
pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam
brzdnej sily počas používania bŕzd vdobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú
vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
■ Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky strmeňov
dostatočne vyschnúť.
Poznámka
• 203/180 mm rotory SM-RT53L/M majú väčší priemer a väčšie zakrivenie ako 160 mm
cross country rotory. V dôsledku toho sa môžu dotýkať brzdových doštičiek.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa akoncovka rámu nie sú paralelné, rotor
astrmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas doby,
keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa vysunú
ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite plochý skrutkovač
alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste nepoškodili povrchy brzdových
doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú namontované, zatlačte piesty priamo späť
adávajte pritom pozor, aby ste ich nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže a potom to
skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol, mydlovú vodu
alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd alebo hluk tlmiace
prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu
majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
Strmeň BR-M445/M446
Brzdová páčka BL-M505
Rotor
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Hadička SM-BH59
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka brzdových
doštičiek
B01S (kaučukové
doštičky)
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15 alebo TL-LR10
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa /
Upevňovacie skrutky adaptéra
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
Upevňovacie
skrutky
strmeňa
Miesto použitia Nástroj
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 5 mm Allenov kľúč
Uvoľnenie zablokovania pásika so svorkou Tenká tyčka ako je 2 mm Allenov kľúč
Uzávery
2 mm 0,5 mm
slk_000135_8V40A_002.indd 1slk_000135_8V40A_002.indd 1 12/04/11 13:1312/04/11 13:13