VÝSTRAHA
Poznámka: V závislosti na šírke vložky spodnej konzoly
možno bude potrebné použiť rozpery.
Podrobnosti nájdete v časti „Spôsob inštalácie
rozpery“.
• Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho
ozubeného kolieska.
FC-M660-10 / FC-M552
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie obezpečnosti
VAROVANIE
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho
prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú
odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov majú použiteľné reťaze prednú a zadnú stranu, pričom strany sú označené
tak, že po nainštalovaní budú reťaze smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je inštalácia
reťazí vykonaná tak, že smerujú správnym smerom. V prípade nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťazí z
bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú
spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená spojovacia
závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze,
nebude možné dosiahnuť dostatočnú pripojovaciu silu, čo
môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako
je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky. Reťaz sa poškodí, ak sa
rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z
bicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé
alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na
kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 14 N•m.
Neskôr, po ubehnutí asi 100 km opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie
momenty. Taktiež je dôležité pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie
momenty príliš malé alebo ak upevňovacie matice nie sú dotiahnuté postupne a striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a
bicykel sa môže prevrátiť, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť amôžete
spadnúť z bicykla.
• Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla
snásledkom vážneho úrazu.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti
môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné
diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či vspojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch
doťahujete ramená kľuky a pedále.
• Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového
kľúča pedále dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m. Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové
rameno má ľavotočivý závit.
• Ak z osi stredovej osky a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne utiahnite na
uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu.
• Na čistenie kľukového ramena a spodnej konzoly používajte neutrálny čistiaci prostriedok. Používanie alkalických alebo kyslých
čistiacich prostriedkov môže mať za následok zmenu zafarbenia.
• Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť
prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom
ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej
namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených koliesok
areťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
• Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných
ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak je problémom hluk,
preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte ojedno ďalej.
• Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných ozubených
koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať hluk. Ak hluk predstavuje problém, preraďte reťaz na
najbližšie väčšie zadné ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa obrázka 1. Preraďte
reťaz na najbližšie menšie ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa obrázka 2.
• Pokiaľ ide o rámy s odpružením, uhol podpory reťaze sa bude líšiť v závislosti na tom, či s bicyklom jazdíte
alebo nie. Pokiaľ s bicyklom nejazdíte a reťaz sa nachádza na najväčšom/väčšom ozubenom koliesku a na
najmenšom ozubenom kolese, vonkajšia vodiaca lišta reťaze prednej prehadzovačky sa môže reťaze dotýkať.
• Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s dvojprevodníkom, keďže prevodové
stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to zobrazené na obrázku
vpravo.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem
toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo iné typy
mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina
sa nelepí na tieto plastové časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa prilepí
na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu
bicyklov.
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Predná prehadzovačka
Technicko servisné pokyny
SI-5KV0A-003
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
zmalého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie ozubené
koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
zveľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné
ozubené koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Technické údaje
X = k dispozícii
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite montážnu
lištu o veľkosti 28,6 mm, 31,8 mm a
namontujte ju k adaptéru veľkosti L.
Uhol rámu
Ozubené koleso
Na utiahnutie upevňovacej skrutky drôtu použite 8 mm kľúč
alebo 4 mm Allenov kľúč.
< Bežný typ >
• FD-M660-10
< Typ s vedením zhora >
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to znázornené
na obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty
reťaze by mala byť priamo nad a
paralelne s najväčším ozubeným
kolieskom. Zabezpečte pomocou 5 mm
Allenovho kľúča.
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť bŕzd.
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M661-10
FD-M660-10
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok
Pro-Set
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
2. Pripojenie a upevnenie lanka
Posuňte páčku (B) dva alebo viac
krát a skontrolujte na indikátore,
čijepáčka v najnižšej polohe. Potom
odstráňte kryt vnútorného otvoru
apripojte lanko.
Kryt vnútorného otvoru
Páčka (B)
Lanko
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené
naobrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže poškodiť
závit skrutky.
Kryt vnútorného otvoru
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 36 mm.
Uťahovací moment : 5 N•m
4 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment : 5 - 7 N•m
■ Poznámka
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
SI-5KV0A-003-02
Systém predného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
(1) Skontrolujte, či šírka vložky stredovej osky
je 68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto rozsahu
Profesionálna
sada meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
Typ krúžku Typ konzoly
68 mm
2.5 mm
Rozpera
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montáž predného ozubeného kolesa a prednej prehadzovačky
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2 Na montáž pravého adaptéra (závit v proti smeru hodinových
ručičiek) stredovej osky, vnútorného krytu a ľavého adaptéra
(závit v smere hodinových ručičiek) stredovej osky použite
špeciálny nástroj TL-FC32/33/36.
Uťahovací moment: 35 – 50 N•m
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť A ľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka..
■ Spôsob inštalácie rozpery
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu plôšku
smerom doprava tak, ako je to
znázornené na obrázku.
6
2
1
3
Časť so širokou
drážkou
TL-FC16
Zastavovacia
plôška
Kolík
plôšky
Vytlačiť
5
4
TL-FC32
A
Vnútorný kryt
< FC-M660-10 >
1 , 2 Uťahovací moment :
35 - 50 N•m
3 Uťahovací moment :
5 - 7 N•m
Prepojovacia závlačka Prepojovacia závlačka
* Pokiaľ používate vložku spodnej konzoly šírky 68 mm, ktorá predstavuje typ s pásikom, namiesto 2,5 mm rozpierky môžete súčasne použiť 1,8 mm a 0,7 mm rozpierku.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
Číslo modelu FD-M660-10E FD-M660-10 FD-M661-10
Bežný typ X
Typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 10T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky - S, M, L S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
␣
)
66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Použiteľné predné ozubené koleso 42T
Séria SLX
RAPIDFIRE (Radiaca páčka) SL-M660 -A
Vonkajší bovden OT-SP41 (SIS-SP41)
Predná prehadzovačka FD-M660-10 / FD-M661-10 / FD-M660-10E / FD-M661-10D
Predné ozubené koleso
Reťaz CN-HG74
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP17
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
FD-M660-10
FD-M661-10
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
A
B
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby
vzdialenosť medzi
vonkajšou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola v
rozpätí 0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz
na najväčšie ozubené koleso a vpredu
nastavte reťaz na stredné ozubené
koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
bovdenu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze
areťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou,
abyste skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije,
aksapreraďovanie stane obtiažne počas používania.)
■ Podrobnosti o výmene a montáži jednotky indikátora si
pozrite v Servisných pokynoch k systému zadného pohonu.
Uťahovací moment :
6 - 7 N•m
• FD-M661-10
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
Skrutka na upevnenie
drôtu
(5 mm Allenov kľúč )
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie
zostredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie
zostredného na najmenšie
ozubené koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vnútornou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vonkajšou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso pri zaradenom
strednom ozubenom koliesku na
prednom ozubenom kolese
dochádza k rušeniu medzi reťazou
a vnútornou vodiacou lištou
prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko neohybná.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/4 otáčky).
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
5 Pomocou nástroja TL-FC16 / 18 utiahnite uzáver.
Uťahovací moment : 0,7 - 1,5 N•m
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku askontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky. (5 mm Allenov kľúč)
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne
arovnako utiahnutá na moment 12 - 14 N•m.
Tvrdená spojovacia závlačka
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Obr. 2
Obr. 1
Číslo modelu FC-M660-10 FC-M552
Kombinácia zubov ozubeného kolesa
42-32-24T
Priemer skrutky
104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky
170 mm, 175 mm
Vedenie reťaze
50 mm
Šírka vložky stredovej osky
68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptéry stredovej osky SM-BB70 SM-BB51
68 mm
73 mm
2,5 mm