Shimano FC-M311 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Tento návod je vhodný aj pre

Všeobecné informácie o bezpečnosti
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-6NMFA-004-02
Systém predného pohonu
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou
správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo
kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť
a s pôsobiť vážne poranenie."
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali,
ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije
tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Preradenie z malého ozubeného kolieska na väčšie
ozubené koliesko (Páčka B)
Keď sa páčka (A) stlačí
raz, nastane preradenie
o jeden stupeň z malého
na väčšie ozubené
koliesko.
Príklad:
zo stredného na
najväčšie ozubené
koleso.
Preradenie z veľkého ozubeného kolieska na menšie
ozubené koliesko (Páčka B)
Keď sa páčka (B) stlačí
raz, nastane preradenie
o jeden stupeň z veľkého
na menšie ozubené
koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na
stredné ozubené
koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej
polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň
otáčate ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
Montáž prednej prehadzovačky,
stredovej osky a predného ozubeného
kolesa
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
Pomocou špeciálneho náradia (TL-UN65 a TL-UN74-S)
nainštalujte spodnú konzolu 1 a prednú prehadzovačku tak,
aby smerovali podľa vyobrazenia na obrázku. Nainštalujte
adaptér 2 a následne pomocou vyťahovača bezklinových
kľúk (TL-FC10) nainštalujte prednú prevodovú tácku.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak,
ako je to zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací
blok Pro-Set.
Rovná časť vonkajšej vodiacej
lišty reťaze by mala byť priamo
nad a paralelne s najväčším
ozubeným kolieskom. Zabezpečte
pomocou 5 mm Allenovho kľúča.
Uťahovací moment pre adaptér/
spodnú konzolu: 50 - 70 N•m
Uťahovací moment predného
ozubeného kolesa: 35 - 50 N•m
1 mm
3 mm
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto rozsahu
Profesionálna sada
meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
1 Stredová oska 2 Adaptér
Predná prehadzovačka
3 Predné ozubené koleso
Uťahovací moment : 5 - 7 N•m
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese
a najväčšom ozubenom
koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Reťaz
Montáž radiacej páčky
5 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment :
6 - 8 N•m
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
2. Zaistenie lanka
Posuňte páčku (B) dvakrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili
do najnižšej polohy. Odskrutkujte skrutku a snímte kryt.
Potiahnite lanko, ako je to znázornené na obrázku a následne
nainštalujte nové lanko.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci,
ako je koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho bovdenu
zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je
označený značkou. Z konca, ktorý je označený značkou
naneste mazivo s cieľom
zabezpečiť prevádzkovú
účinnosť kábla.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Vonkajší bovden
Značka
Páčka (B)
Skrutka
Kryt
Lanko
Uťahovací moment :
0,3 - 0,5 N•m
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite
k prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením
zhora
Potiahnite
Potiahnite
4. Nastavenie stredného ozubeného kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz na najväčšie ozubené
koleso a vpredu nastavte reťaz na stredné ozubené koliesko.
Nastavte pomocou nastavovacieho valčeka vonkajšieho obalu tak,
aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou lištou reťaze a reťazou
bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
A
B
Reťaz
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte radiacou páčkou, aby ste
skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa preraďovanie
stane obtiažne počas používania.)
Technické údaje
Predná prehadzovačka
Uhol rámu
X = k dispozícii
Ozubené koleso
Stredová oska
Pomocou 5 mm Allenovho kľúča utiahnite upevňovaciu skrutku drôtu.
Odrežte nadbytočnú dĺžku lanka a následne nainštalujte kryt vnútorného
konca.
< FD-M310 / M191 / M190-3 / M190A > < FD-M311 >
Uťahovací moment :
5 - 7 N•m
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
M310 M191 M190-3 / M190A M311
Nastavenie SIS
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou
vodiacou lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
Zarovnávací blok Pro-Set
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Reťaz
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Skrutka spodného
nastavenia
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vonkajšou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Reťaz
Vonkajšia vodiaca
lišta reťaze
Skrutka horného
nastavenia
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
VÝSTRAHA
Reťaz Tvrdená spojovacia závlačka Nástroj na nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi
úzka reťaz, ako napríklad
CN-7701 / CN-HG93
6.5mm
Strieborná TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná
úzka reťaz, ako napríklad
CN-HG50 / CN-HG40
7.1mm
Čierna TL-CN32 / TL-CN27
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa,
rez vykonajte na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže
na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej
závlačky.
Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste
mohli z bicykla spadnúť.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je reťaz
poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
Je dôležitá pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty ramien kľúk a pedálov. Po prejdení asi 100 km opätovne
skontrolujte uťahovacie momenty. Pokiaľ sú uťahovacie momenty nedostatočné, ramená kľúk alebo pedále môžu
z bicykla vypadnúť s dôsledkom vážnych poranení.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže
zlomiť a môžete spadnúť z bicykla.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo
poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame
používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané,
reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti
použiť.
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Tvrdená spojovacia závlačka
VÝSTRAHA
Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov
najväčšieho ozubeného kolieska.
Poznámka
Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných
intervaloch doťahujete ramená kľuky a pedále.
Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou
momentového kľúča pedále dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m. Pravé kľukové rameno má pravotočivý
závit a ľavé kľukové rameno má ľavotočivý závit.
Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
Ak v stredovej oske cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať.
Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na
predĺženie životnosti ozubených koliesok a reťaze.
Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
Ak reťaz počas používania skĺzava z ozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže
dotýkať predných ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať
hluk. Ak je problémom hluk, preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené
koleso alebo ešte o jedno ďalej.
Pred nainštalovaním naneste na stredovú konzolu mazivo.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden a vodiaci
prvok kábla stredovej osky.
Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom.
Nemožno ju použiť s dvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak,
ako je to zobrazené na obrázku vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia
rukoväte do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla,
keď sa úplne vytočia rukoväte.
Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich
dostatočnú kĺzavosť.
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného
ozubeného kolesa.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
Držiaky vonkajšieho
bovdenu
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Technicko servisné pokyny
SI-6 NMFA-004
Séria Altus
Prevody
Vpravo SIS 8 prevodov SIS 7 prevodov
Vľavo SIS 3 prevodov SIS 3 prevodov
Rapidfire Plus ST-EF60-L / ST-EF50-L
Vonkajší bovden OT-SP40
Predná prehadzovačka FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Predné ozubené koleso FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M191 / FC-M151
Stredová oska BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Reťaz CN-HG50 / CN-HG40
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Číslo modelu FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 FD-M190A
Bežný typ X X X X
Typ s vedením zhora X X X X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 20T 20T 18T 18T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 10T 10T 8T 8T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
a
)
63° - 66° / 66° - 69°
63° - 66° 66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
Priemery montážnej lišty: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Použite adaptér pre veľkosti S a M.)
Číslo modelu FC-M311 FC-M311-8 FC-M191 / FC-M151 FC-M191 / FC-M151
Kombinácia zubov ozubeného kolesa
42T - 32T - 22T
48T - 38T - 28T
42T - 32T - 22T 48T - 38T - 28T 42T - 34T - 24T
Priemer skrutky
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
Rozmery závitu pedála BC 9/16" X 20 T.P.I. (anglický závit)
Platí pre prednú prehadzovačku FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 / FD-M190A
Použiteľný článok reťaze 50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *
Použiteľná stredová oska BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Číslo modelu BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Dĺžka osi 123 mm 122,5 mm 126 mm
Vedenie reťaze
47,5 mm
D-NL
Vedenie reťaze 50 mm LL123 (K) 126 (K)
Vedenie reťaze
47,5 mm + t *
D-NL K
Rozmery závitu BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
* t = Hrúbka krytu reťaze (1,5 - 2,1 mm)
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vnútornou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vonkajšou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až
2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso pri zaradenom
strednom ozubenom koliesku na
prednom ozubenom kolese
dochádza k rušeniu medzi reťazou
a vnútornou vodiacou lištou
prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až
2 otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
6,5 mm
7,1 mm
  • Page 1 1

Shimano FC-M311 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Tento návod je vhodný aj pre