* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho prostriedku na
čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade
použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a zadnú stranu, pričom strany sú označené tak, že po
nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je inštalácia reťaze vykonaná
tak, že smeruje správnym smerom. V prípade nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s dôsledkom
vážneho poranenia.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie
závlačky, alebo ak sa použije tvrdená spojovacia závlačka alebo
nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť
dostatočnú pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov
ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako je miesto, kde
sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky. Reťaz sa
poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z bicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je reťaz
poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú
skrutku. Na kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť
v rozpätí 12 - 14 N•m. Neskôr, po ubehnutí asi 100 km (60 míľ) opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty. Taktiež je
dôležité pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš malé alebo ak upevňovacie matice nie sú dotiahnuté postupne a
striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a môžete spadnúť z bicykla.
• Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla s následkom vážneho úrazu.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť
prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže
spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
• Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho ozubeného kolieska.
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či vspojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite,
že v pravidelných intervaloch doťahujete ramená kľuky a pedále.
• Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového kľúča pedále dôkladne
utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové rameno má ľavotočivý závit.
• Ak z osi stredovej osky a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne utiahnite na uvedenú hodnotu
uťahovacieho momentu.
• Na čistenie kľukového ramena a spodnej konzoly používajte neutrálny čistiaci prostriedok.
Používanie alkalických alebo kyslých čistiacich prostriedkov môže mať za následok zmenu zafarbenia.
• Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť
prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich
znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie
môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených koliesok areťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
• Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných
ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak hluk predstavuje problém,
preraďte reťaz na najbližšie väčšie zadné ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe
podľa obrázka 1. Preraďte reťaz na najbližšie menšie ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je
reťaz v polohe podľa obrázka 2.
• Pokiaľ ide o rámy s odpružením, uhol podpory reťaze sa bude líšiť v závislosti na tom, či s bicyklom jazdíte alebo nie.
Pokiaľ s bicyklom nejazdíte a reťaz sa nachádza na najväčšom/väčšom ozubenom koliesku a na najmenšom ozubenom kolese,
vonkajšia vodiaca lišta reťaze prednej prehadzovačky sa môže reťaze dotýkať.
• Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s dvojprevodníkom, keďže
prevodové stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to zobrazené na obrázku vpravo.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte,
či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
• V prípade kábla radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích
prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti preraďovacej páky, môže to
spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti. Minerálny olej,
ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by
mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
Predná prehadzovačka
Technicko servisné pokyny SI-5NB0A-001
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
FD-M590-10
FD-M591-10
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
A
B
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola v
rozpätí 0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz
na najväčšie ozubené koleso a vpredu
nastavte reťaz na stredné ozubené
koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
bovdenu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie ozubené
koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné ozubené
koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Technické údaje
X = k dispozícii
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite montážnu
lištu o veľkosti 28,6 mm, 31,8 mm a
namontujte ju k adaptéru veľkosti L.
Uhol rámu
Ozubené koleso
■ Podrobnosti o výmene a montáži jednotky indikátora si
pozrite v Servisných pokynoch k systému zadného
pohonu.
Uťahovací moment:
6 - 7 N•m
• FD-M591-10
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty reťaze
by mala byť priamo nad a paralelne s
najväčším ozubeným kolieskom.
Zabezpečte pomocou 5 mm Allenovho
kľúča.
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
A
B
B
A
FD-M591-10
FD-M590-10
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok
Pro-Set
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
2. Pripojenie a upevnenie lanka
Posuňte páčku (B) dva alebo viac
krát a skontrolujte na indikátore, či
je páčka v najnižšej polohe. Potom
odstráňte kryt vnútorného otvoru a
pripojte lanko.
Kryt vnútorného otvoru
Páčka (B)
Lanko
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže poškodiť
závit skrutky.
Kryt vnútorného otvoru
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 36 mm.
Uťahovací moment:
5 N•m
4 mm Allenov kľúč
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať činnosti bŕzd
a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť bŕzd.
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
■ Poznámka
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
SI-5NB0A-001-02
Systém predného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
(1) Skontrolujte, či šírka vložky stredovej osky
je 68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto rozsahu
Profesionálna
sada meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
68 mm
2.5 mm
Rozpera
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Montáž predného ozubeného kolesa a prednej prehadzovačky
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2 Na montáž pravého adaptéra (závit proti smeru hodinových
ručičiek) aľavého adaptéra (závit vsmere hodinových ručičiek)
použite špeciálny nástroj TL-FC32 / 36.
Uťahovací moment: 35 - 50 N•m
Poznámka: V závislosti na šírke vložky spodnej konzoly
možno bude potrebné použiť rozpierky. Podrobnosti nájdete v
časti "Spôsob inštalácie rozpery".
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť Aľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5 Pomocou nástroja TL-FC16/18 utiahnite uzáver.
Uťahovací moment: 0,7 - 1,5 N•m
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku askontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky. (5 mm Allenov kľúč)
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne arovnako
utiahnutá na moment 12 - 14 N•m.
■ Spôsob inštalácie rozpery
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu plôšku
smerom doprava tak, ako je
to znázornené na obrázku.
6
2
1
3
Časť so širokou drážkou
TL-FC16
Zastavovacia
plôška
Kolík
plôšky
Vytlačiť
5
4
TL-FC32
F
A
Vnútorný kryt
1 , 2 Uťahovací moment:
35 - 50 N•m
3 Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia závlačka Prepojovacia závlačka
* Pokiaľ používate vložku spodnej konzoly šírky 68 mm, ktorá predstavuje typ s pásikom, namiesto 2,5 mm rozpierky môžete súčasne použiť 1,8 mm a 0,7 mm rozpierku.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci, ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
VÝSTRAHA
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
Skrutka
na upevnenie drôtu
(5 mm Allenov kľúč)
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Predné
ozubené
kolieska
Obr. 1 Obr. 2
Zadné
ozubené
kolesá
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
* Ak je bicykel vybavený zadným odpružením, najprv skontrolujte
odporúčanú polohu segmentu podľa návodu na obsluhu bicykla. V
ďalšom použite upevňovací pásik alebo podobný prostriedok na
nastavenie zadného odpruženia na odporúčanú hodnotu pohybu
zadného odpruženia a následne nastavte prednú prehadzovačku.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm
.
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou, aby ste
skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa preraďovanie stane
obtiažne počas používania.)
< Bežný typ >
• FD-M590-10
< Typ s vedením zhora >
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako
je to znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Na utiahnutie upevňovacej skrutky drôtu použite 8 mm kľúč alebo
5 mm Allenov kľúč.
Reťaz
Tvrdená
spojovacia závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
10 rýchlostná veľmi
úzka reťaz
pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Séria Deore
Radiaca páčka SL-M591
Vonkajší bovden OT-SP41
Predná prehadzovačka FD-M590-10 / FD-M591-10
Predné ozubené koleso FC-M590-10
Reťaz CN-HG54
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu FD-M590-10 FD-M591-10
Bežný typ X
Typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 10T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol rámu ( α )
66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Použiteľné predné ozubené koleso 42T
Číslo modelu FC-M590-10
Kombinácia zubov ozubeného kolesa 42-32-24T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky stredovej osky 68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm)
Použiteľná stredová oska SM-BB51
2,5 mm
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
Typ krúžku Typ konzoly
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak sa reťaz nepreraďuje hladko zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko ani po nastavení skrutky
horného nastavenia.
Otočte nastavovacím valčekom
vonkajšieho bovdenu o 1/4
otočenia proti smeru hodinových
ručičiek.
Ak sa reťaz nepreraďuje hladko zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko ani po nastavení skrutky
spodného nastavenia.
Otočte nastavovacím valčekom
vonkajšieho bovdenu o 1/4
otočenia v smere hodinových
ručičiek.
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vnútornou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vonkajšou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až 2
otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso pri zaradenom
strednom ozubenom koliesku na
prednom ozubenom kolese
dochádza k rušeniu medzi reťazou
a vnútornou vodiacou lištou
prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2
otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koleso neohybná.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/4 otáčky).