Shimano ST-M390 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-6UAFA-003-02
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho
prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú
odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa
má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako
sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije
tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný
pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť
dostatočnú pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť
roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom
mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky, alebo na koncovej
závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky
alebo koncovej závlačky.
Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z bicykla
spadnúť.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste
vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
Je dôležitá pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty ramien kľúk a pedálov. Po prejdení asi 100 km opätovne skontrolujte uťahovacie
momenty. Pokiaľ sú uťahovacie momenty nedostatočné, ramená kľúk alebo pedále môžu z bicykla vypadnúť s dôsledkom vážnych poranení.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a môžete spadnúť z
bicykla.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu
spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky
Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže
spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho ozubeného
kolieska.
Poznámka
Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či vspojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch doťahujete
ramená kľuky a pedále.
Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového kľúča pedále
dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové rameno má ľavotočivý závit.
Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
Ak v stredovej oske cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze
neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených koliesok areťaze.
Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných ozubených
koliesok alebo prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak je problémom hluk, preraďte reťaz na ďalšie
väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte ojedno ďalej.
Pred nainštalovaním naneste na stredovú konzolu mazivo.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej
osky.
Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s
dvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to zobrazené na
obrázku vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch
strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
vnormálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
6.5mm
7.1mm
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Tvrdená spojovacia závlačka
VÝSTRAHA
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Preradenie z malého ozubeného kolieska na väčšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
z malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na
najväčšie ozubené
koleso.
Preradenie z veľkého ozubeného kolieska na menšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
z veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na
stredné ozubené
koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
Montáž prednej prehadzovačky, stredovej osky a predného ozubeného kolesa
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
Pomocou špeciálneho náradia (TL-UN66 a TL-UN74-S)
nainštalujte spodnú konzolu 1 a prednú prehadzovačku tak,
aby smerovali podľa vyobrazenia na obrázku. Nainštalujte
adaptér 2 a následne pomocou vyťahovača bezklinových kľúk
(TL-FC10) nainštalujte prednú prevodovú tácku.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako
je to zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací
blok Pro-Set.
Rovná časť vonkajšej vodiacej
lišty reťaze by mala byť priamo
nad a paralelne s najväčším
ozubeným kolieskom.
Zabezpečte pomocou 5 mm
Allenovho kľúča.
Uťahovací moment adaptéra /
stredovej osky: 50 - 70 N•m
Uťahovací moment predného
ozubeného kolesa: 35 - 50 N•m
1 mm
3 mm
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto rozsahu
Profesionálna sada
meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
1 Stredová oska 2 Adaptér
Predná prehadzovačka
3 Predné ozubené koleso
Uťahovací moment: 5 - 7 N•m
Dĺžka reťaze
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
*
t = Hrúbka krytu reťaze (1,5 - 2,1 mm)
Nastavenie SIS
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
Zarovnávací blok Pro-Set
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Reťaz
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Skrutka spodného
nastavenia
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Technicko servisné pokyny SI-6UAFA-003
Systém predného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Priemery montážnej lišty: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Použite adaptér pre veľkosti S a M.)
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
Uhol rámu
Ozubené koleso
Stredová oska
Montáž páčky
5 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Uťahovací moment: 5 N•m
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
36 mm (M390) / 32 mm (EF65).
Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať činnosti
bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť bŕzd.
ST-M390 / ST-EF65
5 mm Allenov kľúč
SL-M390
2. Pripojenie a zaistenie vnútorného kábla <ST-M390 /
SL-M390>
Posuňte páčku (B) dva alebo viac
krát a skontrolujte na indikátore,
či je páčka v najnižšej polohe.
Potom odstráňte kryt vnútorného
otvoru a pripojte lanko.
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci, ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho bovdenu zaguľaťte
koniec, aby mala vnútorná strana otvoru
rovnaký priemer.
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je označený
značkou. Z konca, ktorý je označený značkou naneste mazivo s
cieľom zabezpečiť prevádzkovú
účinnosť kábla.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Vonkajší bovden
Značka
Páčka (B)
Kryt vnútorného otvoru
Lanko
Kryt vnútorného otvoru
<ST-EF65>
Posuňte páčku (B) dvakrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
najnižšej polohy. Odskrutkujte skrutku a snímte kryt. Potiahnite
lanko, ako je to znázornené na obrázku a následne nainštalujte
nové lanko.
Páčka (B)
Skrutka
Kryt
Lanko
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5
N•m
Bežný typ Typ s vedením
zhora
Potiahnite Potiahnite
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vonkajšou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte radiacou páčkou, aby
ste skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa
preraďovanie stane obtiažne počas používania.)
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite
k prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na
obrázku.
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
A
B
4. Nastavenie stredného ozubeného kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz na najväčšie
ozubené koleso a vpredu nastavte reťaz na stredné
ozubené koliesko. Nastavte pomocou nastavovacieho
valčeka vonkajšieho obalu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a reťazou bola v rozpätí 0
- 0,5 mm.
Poloha reťaze
Najväčšie ozubené
koleso
Stredné ozubené
koliesko
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou
na najväčšom ozubenom
kolese a najväčšom
ozubenom koliesku)
8 mm Allenov kľúč
(FC-M391 / FC-M391-8)
Pomocou 5 mm Allenovho kľúča utiahnite upevňovaciu skrutku
drôtu. Odrežte nadbytočnú dĺžku lanka a následne nainštalujte
kryt vnútorného konca.
< FD-M390 / M360 / M190A / M190 / M191 > < FD-M311 >
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
M390/M190A/M190 M311M360/M191
Reťaz Tvrdená spojovacia závlačka Nástroj na nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad CN-7701/
CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka reťaz,
ako napríklad CN-HG50 /
CN-HG40
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Prevody
Vpravo SIS 9 prevodov SIS 8 / 7 prevodov
Vľavo SIS 3 prevodov SIS 3 prevodov
Radiaca páčka ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65 ST-EF65
Vonkajší bovden OT-SP40
Predná prehadzovačka FD-M390 FD-M360 / M311 / M190A / M190 / M191
Predné ozubené koleso FC-M391 / FC-M391-8 FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Stredová oska BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Reťaz CN-HG53 CN-HG50 / CN-HG40
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP18 / SM-BT18 / SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu FD-M390 FD-M360 FD-M311 FD-M190A FD-M190 FD-M191
Uplatňuje sa pre štandardný typ aj pre typ s vedením zhora
X X X X X X
TOP SWING X X - X X X
Použiteľné predné ozubené koleso
FC-M391 / M391-8
FC-M311 / FC-M311-8 FC-M171/M131
Ozubenie horného prevodu 44 / 48T 42 / 48T 42 / 48T 42T 42T 48T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T 20T 20T 18T 18T 20T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 12T 10T 10T 8T 8T 10T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
a
) 63°- 66° / 66°- 69° 66°- 69° 63°- 66°
63°- 66° / 66°- 69°
Použiteľná stredová oska BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Použiteľný článok reťaze 50 mm 47,5 / 50 mm
Číslo modelu FC-M391 FC-M391-8 FC-M311 FC-M311-8 FC-M171 FC-M131
Kombinácia zubov ozubeného kolesa 44-32-22T / 48-36-26T
42-32-22T / 48-38-28T
42-32-22T 42-34-24T / 48-38-28T
Priemer skrutky 104 / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 / 175 mm 170 / 175 mm 170 / 175 mm
Rozmery závitu pedála BC 9/16" X 20 T.P.I. (anglický závit)
Použiteľná stredová oska BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K)
Číslo modelu BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Vyrazená značka LL123 D-NL K D-NL 126 (-K)
Dĺžka osi 122,5 mm 126 mm
Vedenie reťaze 50 mm 47,5 mm + t* 47,5 mm 50 mm
Rozmery závitu BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek (asi o 1/8
otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek (o 1/4
otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a
vnútornou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a
vonkajšou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek (asi o 1/8
otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je
vynechané stredné ozubené
koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti
smeru hodinových ručičiek (o 1
až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso pri zaradenom strednom
ozubenom koliesku na prednom
ozubenom kolese dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vnútornou vodiacou
lištou prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2
otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu
stredovej osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko neohybná.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/4 otáčky).
  • Page 1 1

Shimano ST-M390 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre