Shimano ST-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
3
4
T
a
p
a
s
3
0
T
a
p
a
s
2
6
T
a
p
a
s
2
3
T
a
s
2
0
T
a
s
1
7
T
as
au
1
1T
a
s
a
u
1
3T
as
a
u
1
5
T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
1
1
T
3. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku osemkrát alebo viac krát a skontrolujte na
indikátore, či je páčka v najnižšej polohe. Potom odstráňte kryt a
pripojte vnútorný kábel.
V prípade karbónových riadidiel môže
byť nevyhnutné znížiť uťahovací
moment za účelom predídenia
poškodenia riadidiel.
Ohľadom správneho uťahovacieho momentu pre karbónové riadidlá
sa obráťte na výrobcu bicykla alebo riadidiel.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a remenice).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je
namazaný kábel a či je vonkajšie puzdro príliš dlhé alebo príliš krátke.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v remenici, mali by ste ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
• Nastavte spätný typ zadného prvku pre zabránenie pred spadnutím reťaze RD-M530 zo spodnej strany.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte ložisko pre zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy
nepoužívajte kombináciu s ložiskom ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Uistite sa, že kábel radenia prevodov a brzdový kábel si počas brzdenia vzájomne nezavadzajú. Ak si
zavadzajú, môže dôjsť k obmedzovaniu brzdenia. Nainštalujte káble tak, aby mali nejakú vôľu, a to aj v
prípade, kedy sú rukoväte úplne vytočené v ktoromkoľvek smere.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu
radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Ak sa minerálny olej používaný v kotúčových brzdách značky Shimano prilepí na plastové časti, nespôsobuje praskliny ani
odfarbenie, ale takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa cudzím časticiam zabránilo v prilepení.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
• Páčka ST-M530/ST-M535 DUAL CONTROL sa používa ako na činnosť radenia prevodov, tak aj na brzdenie. Oboznámte sa
dôkladne a pochopte radenie prevodov a brzdenie v prípade vášho bicykla. Metódu činnosti si pozrite na obrázku.
• Brzdiť možno iba s páčkou DUAL CONTROL. Ak na brzdenie používate uvoľňovaciu páčku na preraďovanie rýchlostí (Prídavná
uvoľňovacia páčka), uvoľňovacia páčka sa môže poškodiť a vy môžete stratiť kontrolu nad bicyklom, čo by mohlo mať za
následok nehodu.
• Ak sa poškodí vnútorná jednotka páčky DUAL CONTROL, páčka klesne z normálne polohy nadol a môže sa pohnúť do
polohy, v ktorej sa bude ťažko brzdiť. Ak sa to stane, mali by ste jazdu na bicykli okamžite zastaviť.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu
z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo
kyselín, ako napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Pred vybratím kolíka, ktorý použijete sa určite pozrite o tabuľky.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz
sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky
alebo koncovej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná
pre reťaze CN-7701, CN-HG93 a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso
pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu
vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčiastky môžu jazdcovi spôsobiť zranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
6,5 mm
7,1 mm
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám
bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Technické pokyny pre servis
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Prevádzka páčok
Montáž zadnej prehadzovačky
Výmena telesa voľnobehu
Montáž ozubených kolies
Dĺžka reťaze na bicykloch
so zadným odpružením
Nastavenie SIS
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
g
a
-
1
8
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia vôle B
do kontaktu s uškom vytlačenia, pretože v opačnom prípade sa môže
vyskytnúť deformácia.
Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť
nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte
dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď je zadné
odpruženie v polohe, kde rozmer „A“ je najdlhší a reťaz je na
najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom koliesku. Ak
je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom ozubenom
koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 Nm
Uťahovací moment: 5 - 7 Nm
Uťahovací moment: 5 - 7 Nm
A
A'
Pre každé ozubené
koleso, by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by
byť umiestnený tak, že
širšia časť každého
ozubeného kolesa a časť
A (kde je otvor drážky
široký) telesa voľnobehu
sú zarovnané.
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
(ar)
(au)
• Pri montáži ozubených kolies
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálne náradie (TL-LR15).
• Na výmenu ozubených kolies
použite špeciálne náradie (TL-LR15)
a na demontáž poistného krúžku
použite TL-SR20. TL-SR20
nainštalujte na najväčšie ozubené
koleso.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
A
Široká časť
Uťahovací moment:
30 - 50 Nm
5 mm Allenov kľúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia
napnutia B
Podložka poistného krúžku
Poistný krúžok
Podložka poistného krúžku
Poistný krúžok
Najväčšie
ozubené
koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené
koliesko
1
1 2
2
Najväčšie
ozubené
koleso
Vodiaca remenica
Skrutka spodného
nastavenia
Drážka
1. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného
nastavenia tak, aby
sa vodiaca remenica
pohla do polohy priamo
v rovine s najväčším
ozubeným kolesom.
Orezanie vonkajšieho puzdra
Keď orezávate vonkajšie puzdro, režte na opačnom konci ako
je koniec s označením. Po orezaní
vonkajšieho puzdra zaguľaťte koniec, aby
mala vnútorná strana otvoru rovnaký
priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
2. Horné nastavenie
Počas ťahania prehadzovačky rukou
otáčajte ramenom kľuky,
aby ste dali prehadzovačku
do hornej polohy a potom
otáčajte hornou nastavovacou
skrutkou tak, aby ste nastavili
vodiaci kotúč do jednej línie s
vonkajšou líniou najmenšieho
ozubeného kolesa pri pohľade
zozadu.
Otočte kľukové rameno, aby
ste nastavili prvok pre zabránenie pred
padnutím reťaze do spodnej polohy.
Pripojte kábel k zadnému prvku pre zabránenie
pred spadnutím reťaze a po odstránení úvodnej
vôle v kábli ho opätovne zaistite k zadnému
prvku pre zabránenie pred spadnutím reťaze
podľa zobrazenia na obrázku.
Pripojte vnútorný kábel k
prvku pre zabránenie pred
spadnutím reťaze podľa
zobrazenia na obrázku.
1
2
1 2
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
remenica
Skrutka horného
nastavenia
Potiahnite
Utesnený kryt s jazýčkom na
gumenom štíte by sa mal
nainštalovať k zastavovaču
vonkajšieho puzdra rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste
ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
Po odstránení osi
náboja odstráňte
upevňovaciu maticu
voľnobehu (vo vnútri
telesa voľnobehu)
a potom vymeňte
teleso voľnobehu.
Poznámka: Nepokúšajte
sa rozobrať
teleso voľnobežky,
pretože to môže mať
za následok poruchu.
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
5 mm Allenov kľúč
Teleso
voľnobehu
Upevňovacia matica telesa
voľnobehu
10 mm Allenov kľúč
(TL-WR37)
Demontáž
Montáž
Uťahovací moment:
35 - 50 Nm
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti prevodovky výkonu.
5. Nastavenie SIS
Zatlačte páčku zatiaľ, čo otáčate kľukovým ramenom, aby ste
premiestnili prvok pre zabránenie pred spadnutím reťaze na
najväčšie ozubené koleso. Následne raz ovládajte páčku, aby
ste premiestnili prvok pre zabránenie pred spadnutím reťaze do
reťazového kolesa 2. prevodu. Po tejto činnosti ovládajte páčku
len tak ďaleko aký je rozsah vôle a potom otočte kľukovým
ramenom.
Pri preraďovaní
na 3. prevod
Otočte nastavovaciu skrutku
kábla v smere hodinových
ručičiek, aby ste ju dotiahli, kým
sa reťaz nevráti na 2. ozubené
koleso.
* Otočte nastavovaciu skrutku spolu
s krytom valcového puzdra
nastavenia vonkajšieho puzdra.
Otočte nastavovaciu skrutku
kábla proti smeru hodinových
ručičiek, aby ste ju uvoľnili, kým
sa reťaz nedotkne ozubeného
kolesa a nevydá hluk.
* Otočte nastavovaciu skrutku spolu
s krytom valcového puzdra
nastavenia vonkajšieho puzdra.
Keď nie je
počuť hluk
žiadny hluk
23
23 23
23
Nastavovacia skrutka Nastavovacia skrutka
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je vtedy, keď je dotiahnutá nastavovacia
skrutka kábla (otočená v smere hodinových ručičiek), kým sa
nevyskytne hluk bez ovládania páky a následne sa neuvoľní
(neotočí proti smeru hodinových ručičiek) 90 - 180 stupňov od
daného bodu.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či
sa pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Zarovnávací blok
Pro-Set
Inštalácia reťaze
Nainštalujte reťaz so stále nasadeným
zarovnávacím blokom Pro-Set. Po
inštalácii odstráňte zarovnávací blok
Pro-Set.
Otočte kľukové rameno, aby ste
nastavili prvok pre zabránenie pred
padnutím reťaze do spodnej polohy.
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Prevádzka brzdovej páčky
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky zovretí páčok na najpohodlnejšie
šírky pre radenie rýchlostí a brzdenie.
Obsluha radenia rýchlostí
Potom, ako je páčka po stlačení uvoľnená sa vždy vráti do
pôvodnej polohy. Keď používate páčku, vždy sa uistite, že zároveň
otáčate ramenom kľuky.
Na preradenie z väčšieho ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku do polohy (1). Na
preradenie naraz o dva stupne zatlačte do polohy (2). Týmto
spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Na preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso
Zatlačte páčku raz, aby ste preradili o jeden stupeň z menšieho na
väčšie ozubené koleso.
Počiatočná poloha páčky
Stane sa
širším
Stane sa
užším
Prvý spoj
Koniec páčky
2 mm
Allenov kľúč
Počiatočná poloha páčky
Prídavná uvoľňovacia páčka
Približne
2 mm
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie
ozubené koleso a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte
nastavovaciu skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu
kladku čo najbližšie
k ozubenému kolesu,
ale nie tak blízko aby
sa ho dotkla. Následne
nastavte reťaz na
najmenšie ozubené koleso
a zopakujte vyššie uvedený
postup, aby ste sa uistili,
že sa remenica nedotýka
ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie ozubené koleso
Skrutka
nastavenia
napnutia B
Páčka
Kryt
Vnútorný kábel
Montáž páčky
Tieto servisné pokyny popisujú metódu prevádzky pri použití páčky typu ST-M530 / M535 DUAL CONTROL v kombinácii s obrátením
pružinovým typom zadnej prehadzovačky RD-M530. Ak v kombinácii s typom RD-M511 používate hornú normálnu prehadzovačku,
činnosti a zobrazenia na indikátore budú obrátené.
Stane sa
užším
Stane sa
širším
ST-M535 ST-M530
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR20)
Demontáž
TL-LR15
VAROVANIE
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
Strieborná
Čierna
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
Skupinové značky
SI-6KBRB
Séria Deore
Páka DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M535
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M530
Typ SGS / GS
Voľný náboj FH-M530 / FH-M535
Rýchlosti 9
Kazetové ozubené koleso CS-HG50-9
Reťaz CN-HG73
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu RD-M530
Typ SGS
Rýchlosti 9
Celková kapacita 45T
Najväčšie ozubené koleso 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Číslo modelu Názov skupiny Rýchlosti Kombinácia zubov
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Číslo modelu FH-M530 / FH-M535
Rýchlosti 9
Počet otvorov na špici 36 / 32
Poznámka: Dávajte pozor na
to, aby bol kábel
bezpečne v drážke.
slk_280739_6KBRB.indd 1
slk_280739_6KBRB.indd 1
02/07/08 8:33:41 AM
02/07/08 8:33:41 AM
  • Page 1 1

Shimano ST-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre