Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace
prostriedky na báze alkalických látok alebo kyselín, ako napríklad čistiace látky
proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť
nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa
použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak
sa použije tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej
reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú pripojovacia sila, čo môže spôsobiť
roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene
počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na
inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila
pomocou tvrdenej spojovacej závlačky, alebo
na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa
rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je
napnutie príliš slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to
nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie
bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba
originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť,
že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné
miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky
pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste
vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely
(mechanizmus a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti
zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný kábel a či je vonkajšie puzdro
príliš dlhé alebo príliš krátke.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v kladke, mali by ste ju
vymeniť.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené
kolesá.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má
tendenciu narušiť funkciu radenia SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies s rovnakými
skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte kombináciu
ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj
v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán.
Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu
bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
• Uistite sa, že kábel radenia prevodov a brzdový kábel si počas
brzdenia vzájomne nezavadzajú. Ak si zavadzajú, môže to
narušiť brzdenie.
Nainštalujte káble tak, aby mali stále vôľu, a to aj v prípade, keď sa rukoväte úplne
otočia do jedného zo smerov.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41).
Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov,
pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby
ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci
prvok kábla spodného držiaka.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení
predného ozubeného kolesa.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo
prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Technicko servisné pokyny SI-5W00A-002
RD-M761/RD-M581/RD-M531
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na
2. ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na
to, aby ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na
3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reťaz nevráti
na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
puzdra, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného kolesa
a nevydá zvuk. (proti smeru
hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz
sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa)
a potom otočte kľukové rameno v smere hodinových
ručičiek. Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho puzdra mierne v smere
hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane a reťaz
sa nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti prevodovky výkonu.
1
1 2
2
Najväčšie ozubené koleso
Vodiaca kladka
Skrutka spodného
nastavenia
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca kladka pohla do polohy
priamo v rovine s najväčším ozubeným kolesom.
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie ozubené koleso
a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte nastavovaciu skrutku napnutia
B, aby ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie k ozubenému kolesu, ale nie tak
blízko aby sa ho dotkla. Následne nastavte reťaz na najmenšie ozubené koleso
a zopakujte vyššie uvedený postup, aby ste sa uistili, že sa kladka nedotýka
ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka
nastavenia
napnutia B
Nastavenie
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia, aby
ste ju nastavili tak, že vodiaca kladka bude
pri pohľade zozadu v rovine s vonkajšou
rovinou najmenšieho ozubeného kolesa.
1
2
1 2
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
kladka
Skrutka horného
nastavenia
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku (B) osem alebo viac krát a
skontrolujte na indikátore, či je páčka v najvyššej
polohe. Potom odstráňte kryt vnútorného otvoru
a pripojte vnútorný kábel.
Páčka (B)
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním tak,
ako je to zobrazené na obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže poškodiť závit
skrutky.
Kryt vnútorného
otvoru
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 N•m
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené
koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené
koliesko
Montáž zadnej prehadzovačky
Počas inštalácie dávajte pozor aby nedošlo k deformácii
spôsobenej skrutkou nastavenia vôle B prichádzajúcej do
kontaktu s uškom rámu.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
5 mm Allenov kľúč
Uško rámu
Skrutka nastavenia
napnutia B
Montáž páčky
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším
priemerom 32 mm.
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať činnosti bŕzd
a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť bŕzd.
• Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment:
5 N·m
5 mm Allenov kľúč
Obsluha radenia rýchlostí
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku (A) do
polohy (1). Na preradenie naraz o dva stupne zatlačte do
polohy (2).
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích
operácií buď stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu
z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na
menšie ozubené koleso (páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden stupeň
z väčšieho na menšie ozubené koleso.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B) -
dvojcestné uvoľnenie
Tieto Servisné pokyny popisujú spôsob prevádzky pri použití typu RAPIDFIRE SL-M760/M580/M530 v kombinácii
s typom RD-M761/M581/M531 TOP normal zadnej prehadzovačky bežného typu. Ak v kombinácii s typom RD-M760/
M580/M530 používate inverznú pružinovú prehadzovačku, činnosti a indikátor budú obrátené.
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného odpruženia. Z tohto
dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka
reťaze príliš krátka. Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď
je zadné odpruženie v polohe, kde rozmer „A” je najdlhší a reťaz je na najväčšom
ozubenom kolese a najväčšom ozubenom koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného
odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na
najmenšom ozubenom koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
Nastavovacia skrutka Nastavovacia skrutka
Pripojte kábel k zadnému meniču a po
odstránení úvodnej vôle v kábli ho opätovne
zaistite k zadnému meniču podľa zobrazenia
na obrázku.
Potiahnite
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Drážka
Poznámka:
Uistite sa, že je kábel
zabezpečený v drážke.
Orezanie vonkajšieho puzdra
Po orezaní vonkajšieho puzdra zaguľaťte
koniec, aby mala vnútorná strana otvoru
rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt s jazýčkom
na gumenom štíte by sa mal
nainštalovať k zastavovaču
vonkajšieho puzdra rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste
ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
* Ak sa zadná prehadzovačka pohybuje vo veľkom rozsahu
pohybuje, ako je to napríklad pri bicykloch so zadným odpružením,
odporúča sa, aby ste opätovne
kryt nahradili hliníkovým krytom
príslušenstva.
Koniec vonkajšieho puzdra, ktoré
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádzať na strane prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
Kryt vnútorného otvoru
Vnútorný kábel
SI-5W00A-002-02
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
Str ie-
borná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-HG40
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
6,5 mm
7,1 mm
Séria XT LX Deore
RAPIDFIRE M9 (Radiaca páčka) SL-M760 SL-M580 SL-M530
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M761 RD-M581 RD-M531
Typ SGS / GS SGS
Voľný náboj FH-M765 / FH-M760 FH-M585 / FH-M580 FH-M535 / FH-M530
Prevody 9
Kazetové ozubené koleso CS-M760 CS-M580 CS-HG50-9
Reťaz CN-HG93 CN-HG73 CN-HG53
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu RD-M761 / RD-M581 RD-M531
Typ SGS GS SGS
Prevody 9 9 9
Celková kapacita 45T 33T 45T
Najväčšie ozubené koleso 34T 34T 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T 11T 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T 22T 22T