6
4 Opis procesu
4 Opis procesu
Ak má dôjsť k spusteniu horáka, najskôr sa musí vyžiadať signál „Horák zapnutý“ na
svorke 58. Ovládacia jednotka horáka teraz vyzve všeobecný bezpečnostný reťazec (ETA-
MATIC OEM), resp. bezpečnostný reťazec kotla (ETAMATIC) a kontakt snímača tlaku vzdu-
chu. Pokiaľ nerozpozná správny stav, na displeji sa zobrazí príslušný text hlásenia a riadenie
procesu sa zastaví.
Pokiaľ sú všetky signály v poriadku, aktivuje sa výstup ventilátora a kanály prejdú s cieľom
kontroly do svojej spodnej hranice rozsahu.
Ak všetky kanály dosiahli svoju spodnú hranicu rozsahu, uvedú sa do činnosti s cieľom pre-
vzdušnenia. Kontrola tesnosti sa realizuje súbežne (iba v plynovej prevádzke).
Pri regulačných členoch sa prevzdušnenie použije na to, aby sa načítali alebo skontrolovali
hranice rozsahu. Regulačný člen paliva sa po dosiahnutí svojej hornej hranice rozsahu vráti
späť do polohy zapaľovania. Všetky ostatné kanály zostávajú v otvorenej polohe. ETAMATIC
si teraz vyžiada snímače tlaku vzduchu. Ak je tento signál v poriadku, prebehne doba pre-
vzdušnenia nastavená v parametroch. Pokiaľ je kanál konfigurovaný na recirkuláciu, uvedie
sa do činnosti s oneskorením. Po dosiahnutí doby oneskorenia nastavenej v parametroch sa
čas prevzdušnenia zastaví. Potom, ako kanál recirkulácie dosiahne polohu pre prevzdušne-
nie, doba prevzdušnenia bude pokračovať. Po uplynutí tejto doby sa kanály presunú do na-
programovanej polohy pre zapaľovanie (recirkulácia je úplne vypnutá).
Keď všetky kanály dosiahli polohu pre zapaľovanie, aktivuje sa na 3 sekundy sám zapaľovací
transformátor. Pri olejovej prevádzke sa spustí aj olejové čerpadlo.
Pred otvorením ventilov sa musí zavrieť príslušný bezpečnostný reťazec paliva.
4.1 Štart so zapaľovacím horákom
Zapaľovací ventil a hlavný plyn 1 (pri plynovej prevádzke), resp. iba zapaľovací ventil (pri ole-
jovej prevádzke) sa otvoria. Vytvorí sa zapaľovací plameň a poistka plameňa zistí, že plameň
horí. Odovzdá digitálny signál plameňa ovládacej jednotke horáka.
Po uplynutí 1. bezpečnostného času sa zapaľovací transformátor vypne. Po dobu 3 sekúnd
(doba stabilizácie) horí samotný zapaľovací horák ďalej. Po uplynutí tejto doby sa otvorí hlav-
ný plyn 2, resp. olejový ventil a zostane aktívny po dobu 2. bezpečnostného času spolu so za-
paľovacím ventilom. Následne sa zapaľovací ventil znovu uzavrie.
3 sekundy po zapálení nabehnú všetky kanály na naprogramovaný základný záťažový bod.
ETAMATIC zostane v polohe základného zaťaženia dovtedy, pokým nedôjde k uvoľneniu re-
gulácie.
Po uvoľnení regulácie sa ETAMATIC riadi údajom regulátora výkonu.
Po odstavení signálu „Horák zapnutý“ zo svorky 58 nasleduje vypnutie. Hlavné ventily sa
uzavrú. Pri plynovej prevádzke sa najskôr uzavrie hlavný plyn 1 a s približne 5 sekundovým
oneskorením hlavný plyn 2, aby bolo možné nechať vyhorieť palivo na kontrolnej trase medzi
magnetickými ventilmi. V prípade vypnutia pri poruche sa však obidva okamžite zatvoria.
Pokiaľ je konfigurované dodatočné prevzdušnenie, vzduchové kanály sa počas tejto doby
znovu spustia.
Potom ETAMATIC prejde do režimu „VYP.“.
4.2 Štart bez zapaľovacieho horáka
Hlavné ventily sa otvoria a zostanú aktívne spolu so zapaľovacím transformátorom po dobu
bezpečnostného času. Počas tejto doby sa zobrazí signál plameňa.