Shimano BR-S501 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nájdete tu stručné informácie pre S501 BR-S501, S500 BL-S500, BL-S501, SM-BH59, SM-RT64, A01S a M06. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa výmenu brzdových doštičiek, odvzdušňovanie systému a dôležité bezpečnostné pokyny pre bezpečnú jazdu.

Nájdete tu stručné informácie pre S501 BR-S501, S500 BL-S500, BL-S501, SM-BH59, SM-RT64, A01S a M06. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa výmenu brzdových doštičiek, odvzdušňovanie systému a dôležité bezpečnostné pokyny pre bezpečnú jazdu.

Odstráňte rozperu na vypúšťanie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.
Namontujte brzdové doštičky. Po tom ohnutím otvorte závlačku.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a koncovka rámu nie sú paralelné, rotor
a strmeň sa môžu dotýkať.
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas doby,
keď je koleso odstránené.
Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa
vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite plochý
skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste nepoškodili povrchy
brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú namontované, zatlačte piesty priamo
späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže a potom
to skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol, mydlovú vodu
alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd alebo hluk tlmiace
prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho vymeniť.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane prstov
pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na to, aby
spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov
pohybujúceho sa rotora.
Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí
z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie bŕzd skontrolujte, či sa
brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr
a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla.
Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy nebudú
správne pracovať.
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť. Ak sa
na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to neurobíte, brzdy
nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento stav
odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže spôsobiť
upchanie vedenia v brzdovom systéme.
Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa môže
upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky z ľavej
na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5), (8) až (10)
uvedených v časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“ v Servisných pokynoch.
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže určité vzduchové
bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia v rôznych častiach
brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový systém S501 nie je navrhnutý tak, aby
bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa
môžu pohnúť v smere strmeňov.
Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna
nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko krát stlačte
páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy nepracujú normálne, nastavte
ich nasledovným postupom.
Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy. Ak
pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy môžu náhle
prestať pracovať.
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť do rotora,
preto skontrolujte, či nezasahuje.
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť
k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu
brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť
vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu
a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť
dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože tandemové
bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas činnosti brzdy zvyšuje.
Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické kotúčové brzdy, teplota oleja
bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo k vyradeniu činnosti brzdových hadičiek s
dôsledkom zlyhania bŕzd.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť
vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich
mohli v budúcnosti použiť.
Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku vznikajúceho počas
brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní s doštičkami M06 sa pre tento typ
doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
Manipulácia s minerálnym olejom
Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami môže spôsobiť
podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky a ťažkosti.
V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa respirátorovou
maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti.
Po vdýchnutí pár alebo výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa
prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
Držte mimo dosah detí.
Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže spôsobiť výbuch
alebo zapálenie.
Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných a/alebo
štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých súčastí
a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu priameho slnečného
žiarenia alebo účinkov tepla.
Doba zahrievania
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje, ako pokračuje doba
záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd
v dobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Pri čistení kompresorom
Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou kompresora, uvedomte
si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou
strmeňov nechajte súčiastky strmeňov dostatočne vyschnúť.
VÝSTRAHA
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo spôsobuje
expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To môže potom zapríčiniť
náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Niekoľko krát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže. Odporúča
sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak, aby nezostali žiadne
bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si „Pridávanie minerálneho
oleja a odvzdušňovanie”.)
Montáž strmeňov (BR-S501) a upevnenie hadičky.
< Vpredu >
Technicko servisné pokyny SI-8FX0A-004
Kotúčový brzdný systém
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Rotor
Upevňovacie
skrutky strmeňa
< Vpredu >
< Vzadu >
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Strmeň
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Note: Brzdný systém S501 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových doštičiek
dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k automatickému nastavovaniu vôle
medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty
zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej alebo
ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku 0,5 mm, alebo
ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky zavadzajú rotoru,
vymeňte brzdové doštičky.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové doštičky tak,
ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok č.
(1) v „Pridávanie minerálneho oleja”.
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre upevnenia
dodatočného typu. (Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie skrutky
strmeňa.
Medzinárodný štandardný typ upevnenia Typ dodatočného upevnenia
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili. (Všimnite si, že určité množstvo
oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
5. Namontujte nové brzdové doštičky
a potom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Po tom ohnutím otvorte
závlačku.
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti „Montáž strmeňa”.
8. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
9. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa nerovnomerne
vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte piesty nasledovným
postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Očistite piesty a priestor okolo nich a odstráňte kryt nádrže.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité množstvo oleja môže pri
tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak, aby sa dva
piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmene
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte pomocou podložiek.
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné hrdlo a vypustite olej.
Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku brzdy. Po vypustení kvapaliny nalejte čerstvú
brzdovú kvapalinu podľa časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie”. Používajte iba
originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi predpismi na likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny „Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie” v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Dočasne namontujte strmeň k rámu (tak,
aby sa strmeň mohol hýbať do strán),
stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor
upnutý doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu predného
kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu zadného kolesa a tak,
ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu predného kolesa.
Inštalácia rotora
(SM-RT64)
Smer otáčania
kolesa
Ľavé
predné
Ľavé zadné Pravé
zadné
Pravé predné
Obr. 1 Obr. 2
Uťahovací moment: 40 - 50 N•m
Montáž brzdovej páčky
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová
páčka počas prevádzky neprekáža preraďovacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny
k preraďovacej páčke. Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek
preraďovacej páčky vyžadovať, aby bola
namontovaná najskôr preraďovacia páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu karbónového rámu
overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili
nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/
alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie
prvkov.
Uťahovací moment pre brzdovú páčku:
6 - 8 N•m
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Montáž
Montáž hadičky
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú hadičku SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a páčky sú v polohách zobrazených
na obrázkoch.
< Pre pravú páčku >
BL-S500 / BL-S501
BR-S501
< Pre ľavú páčku >
Rozpera pre odvzdušňovanie
(žltá)
Brzdové doštičky
Závlačka
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo drôteného krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
< Vpredu > < Vzadu >
Uzávery
Uzávery
Dodatočný typ
Uzávery
Pre zabezpečenie vedení tvaru C
a bežné typy zarážok lanka
používajte špeciálne podpery
lanka Shimano (predávajú sa
samostatne); pozrite si obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5 N•m
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Spôsob pomocou uzáveru
Spôsob pomocou drôteného krúžku
< Vzadu >
Drôt
< Vpredu >
Drôt
Piest
Brzdové
doštičky
Závlačka
Rozpera doštičky
(červená)
Závlačka
SI-8FX0A-004-02
Strmeň
BR-S501
Hadica
SM-BH59
Rotor
SM-RT64
Páčka brzdy
BL-S500 / BL-S501
Podpera lanka
SM-HANG
Minerálny olej
SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky
A01S
Kovové doštičky
M06
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (dodatočný typ) 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
KAUČUK
0,5 mm2 mm
Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
slk_000390_8FX0A_004.indd 1slk_000390_8FX0A_004.indd 1 24/05/11 14:3624/05/11 14:36
  • Page 1 1

Shimano BR-S501 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nájdete tu stručné informácie pre S501 BR-S501, S500 BL-S500, BL-S501, SM-BH59, SM-RT64, A01S a M06. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa výmenu brzdových doštičiek, odvzdušňovanie systému a dôležité bezpečnostné pokyny pre bezpečnú jazdu.