• Odstráňte rozperu na odvzdušnenie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.
• Namontujte brzdové doštičky. Potom ohnutím otvorte závlačku.
Všeobecné informácie obezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú majú väčší priemer ako 160 mm rotory pre
bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov väčšia.
Výsledkom bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa akoncovka rámu nie sú paralelné,
rotor astrmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas
doby, keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa
vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite
plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste
nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich
nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže
apotom to skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz
pretiecť z nádrže.)
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd
alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí,
ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd
sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane
prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na
to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do
otvorov pohybujúceho sa rotora.
• Počas brzdenia sa strmene arotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo
ihneď po zosadnutí zbicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom onastavenie
bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte
brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť
zbicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor abrzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy
nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť.
Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento
stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže
spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa
môže upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
•
Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky z
ľavej na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5), (8) až
(10) uvedených v časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“ v Servisných pokynoch.
•
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže určité vzduchové
bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia vrôznych častiach
brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový systém M595 nie je navrhnutý tak, aby
bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa
môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú
fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na
bicykli určite niekoľko krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak
brzdy nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy.
Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy
môžu náhle prestať pracovať.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť
do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu,
ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky
ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov,
prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže
prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
• Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože
tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas
činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické
kotúčové brzdy, teplota oleja bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo k
vyradeniu činnosti brzdových hadičiek s dôsledkom zlyhania bŕzd.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže
byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby
ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
• Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby znížilo množstvo hluku
vznikajúceho počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní
sdoštičkami M06 sa pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
■ Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami môže
spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky
aťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo
výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte
vteple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja:
Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných a/alebo
štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých súčastí
a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu
priameho slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
■ Doba zahrievania
•
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne zvyšuje, ako pokračuje doba
záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam brzdnej sily počas používania
bŕzd vdobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
■ Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou kompresora,
uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na súčiastkach strmeňa. Pred
opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky strmeňov dostatočne vyschnúť.
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo
spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To môže
potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Niekoľko krát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže.
Odporúča sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak,
aby nezostali žiadne bublinky. Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém.
(Pozrite si "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
■ Montáž strmeňov (BR-M595) a upevnenie hadičky
< Vpredu >
< Vpredu >
< Vzadu >
Technicko servisné pokyny SI-8G40A-002
Kotúčový brzdný systém
Strmeň BR-M595
Hadička SM-BH59
Rotor SM-RT53/SM-RT62
Páčka brzdy BL-M595
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky A01S
Kovové doštičky M06
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Strmeň
Rotor
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie skrutky
adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
■ Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Poznámka: Brzdný systém M595 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových
doštičiek dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k
automatickému nastavovaniu vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami.
Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich
pôvodných pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej
alebo ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku
0,5mm, alebo ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky
zavadzajú rotoru, vymeňte brzdové doštičky.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové doštičky
tak, ako je to znázornené na obrázku.
1. Podľa obrázka demontujte upevňovaciu skrutku brzdovej páčky.
2. Tenký predmet, ako napríklad 2 mm Allenov kľúč zasuňte do zošikmeného
otvoru na strane hadičky na brzdovej páčke, zatlačte kolík a uvoľnite
zablokovanie pásika so svorkou. Následne demontujte brzdovú páčku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3. Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok
č. (1) v "Pridávanie minerálneho oleja".
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia typu post mount.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
● Medzinárodný štandardný typ upevnenia ● Typ post mount
4. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili. (Všimnite si, že určité
množstvo oleja môže teraz pretiecť
znádrže.)
5. Namontujte nové brzdové doštičky
apotom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Po tom ohnutím otvorte
závlačku.
6. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
8. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
9. Vráťte brzdovú páku do svojej pôvodnej polohy.
■ Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Očistite piesty a priestor okolo nich a odstráňte kryt nádrže.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité množstvo oleja
môže pri tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak, aby
sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmene
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte pomocou podložiek.
6. Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
■ Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné hrdlo
a vypustite olej. Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku brzdy.
Povypustení kvapaliny nalejte čerstvú brzdovú kvapalinu podľa časti "Pridávanie
minerálneho oleja a odvzdušňovanie". Používajte iba originálny minerálny olej
Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
■ Demontáž brzdovej páčky
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie" vspojení stýmito servisnými pokynmi.
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak, aby sa strmeň mohol hýbať do
strán), stlačte brzdovú páčku tak, aby
bol rotor upnutý doštičkami a potom
utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu
predného kolesa.
■ Inštalácia rotora
(SM-RT53 / RT62))
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT62 (160 mm)
SM-RT62M (180 mm)
SM-RT62L (203 mm)
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé
predné
Ľavé
zadné
Pravé
zadné
Pravé predné
Obr. 2 Obr. 1
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Uťahovací moment:
40 N•m
■ Inštalácia brzdovej páčky (BL-M595)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené
na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka
počas prevádzky neprekáža preraďovacej
páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny
kpreraďovacej páčke. Niektoré typy môžu
kvôlipolohe upevňovacích skrutiek
preraďovacej páčky vyžadovať, aby bola
namontovaná najskôr preraďovacia páčka.)
* Pri otváraní skrutku pásika so svorkou si
pozrite postup demontáže brzdovej páčky.
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu,
ato aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré
bymohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment pre brzdovú
páčku: 6 - 8 N•m
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Montáž
■ Montáž hadičky
< Pre pravú páčku >
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú
hadičku SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a
páčky sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
BL-M595
BR-M595
Skrutka na
nastavenie
dosahu
■ Nastavenie dosahu
Utiahnite skrutku na nastavenie dosahu (v smere hodinových ručičiek), aby ste zúžili
dosah a uvoľnite ju (proti smeru hodinových ručičiek), aby ste rozšírili dosah.
< Pre ľavú páčku >
Rozpera pre odvzdušňovanie
(žltá)
Brzdové doštičky
Závlačka
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo drôteného
krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
< Vpredu > < Vzadu >
Uzávery
Uzávery
Uzávery
Typ post mount
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie.
Tiežskontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 N•m
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Spôsob pomocou uzáveru
Spôsob pomocou drôteného krúžku
< Vzadu >
Drôt
< Vpredu >
Drôt
Pásik so svorkou
Brzdové
doštičky
Piest
Rozpera doštičky
(červená)
Závlačka
Závlačka
SI-8G40A-002-02
Na demontáž tohto výrobku budete potrebovať nasledujúce náradie.
Miesto použitia Nástroj
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Uvoľnenie zablokovania pásika so svorkou Tenká tyčka ako je 2 mm Allenov kľúč
Pásik so svorkou
VÝSTRAHA
2 mm
0,5 mm
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (typ post mount) 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm nastrkávací kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
slk003997_8G40A_002.indd 1slk003997_8G40A_002.indd 1 24/02/11 15:2924/02/11 15:29