Brzdové strmene
BR-T665 Ďalšie modely bŕzd
Brzdové páčky
BL-T665 X Nie!
Ďalšie modely
brzdových páčok
Nie! X
Odstráňte rozperu na vypúšťanie (žltá) a potom nastavte koleso, ktoré má rotor na ráme.•
Namontujte brzdové doštičky. •
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
203 mm a 180 mm rotory poskytujú majú väčší priemer ako 160 mm a 140 mm •
rotory pre bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov
väčšia. Výsledkom bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a koncovka rámu nie sú paralelné, •
rotor a strmeň sa môžu dotýkať.
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery •
doštičiek. Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky
brzdy počas doby, keď je koleso odstránené.
Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty •
sa vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť
použite plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby
ste nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich
nepoškodili.) Pokiaľ je ťažké zatlačiť brzdu alebo piest naspäť, odskrutkujte
odvzdušňovaciu skrutku, nainštalujte olejový lievik a pokúste sa znova. Teraz
budete musieť vykonať aj odvzdušnenie.
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol, •
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe
bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých
častí, ako sú napríklad tesnenia.
Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.•
Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho •
vymeniť.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo •
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd •
sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane •
prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý
na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty
zachytili do otvorov pohybujúceho sa rotora.
Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo •
ihneď po zosadnutí z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie
bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte •
brzdy skôr a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť •
z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.•
Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy •
nebudú správne pracovať.
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť. •
Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.•
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento •
stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože •
tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas
činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické
kotúčové brzdy, teplota oleja bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo
k vyradeniu činnosti brzdových hadičiek s dôsledkom zlyhania bŕzd.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. • Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom
môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby •
ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy. •
Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy
môžu náhle prestať pracovať.
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť •
do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne •
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu,
ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť
odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a
charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou
s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a
brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže •
prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
V závislosti na použitej brzde a brzdovej páčke môže byť vzťah medzi vstupom na brzdovej •
páčke a skutočnou brzdovou silou veľmi ľahko ovplyvniteľný. Pri kombinovaní brzdy a
brzdovej páčky buďte opatrní. Nesprávne kombinácie môžu zapríčiniť nehody alebo
nedostatočné brzdové sily v dôsledku nesprávneho celkového brzdového pomeru. Dôkladne
si pozrite dolu uvedenú schému a vyberte si brzdu a zodpovedajúcu brzdovú páčku.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to •
spôsobiť problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa •
vypustil výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá
môže spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa •
môže upchať vedenie. Veľký pozor dávajte pri odskrutkovaní odvzdušňovacích skrutiek.
Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky •
z ľavej na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5),
(8) až (10) uvedených v časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“ v Servisných
pokynoch.
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany, môže mať brzdový systém vnútri nádrže určité •
vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymenia odvzdušňovacie skrutky alebo ktoré sa
nahromadia v rôznych častiach brzdového systému, keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový
systém T665 nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo
do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na
bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna
nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko krát
stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy nepracujú
normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
Brzdové doštičky A01S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku •
vznikajúceho počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní
s doštičkami M06 sa pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
■ Manipulácia s minerálnym olejom
Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami môže •
spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc.
VÝSTRAHA
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo spô-
sobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To môže
potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Nastavte brzdovú páčku tak, aby bola rovnobežne so zemou; brzdovú páčku niekoľkokrát
jemne zatlačte a počkajte pokiaľ bubliny prejdú do nádrže. Odporúča sa vykonať činnosť
odvzdušnenia.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém.
(Pozrite si „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“.)
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
■ Montáž strmeňov (BR-T665) a upevnenie hadičky.
< Vpredu >
< Vpredu >
< Vzadu >
Technicko servisné pokyny
Kotúčový brzdný systém
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Uťahovací moment: 6 - 8 N•m
Strmeň
Rotor
Adaptér
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
■ Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Poznámka: Brzdný systém T665 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových
doštičiek dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k
automatickému nastavovaniu vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami.
Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich
pôvodných pozícií.
Ak sa olej po jeho naliatí prilepí na brzdové doštičky,
alebo ak sú brzdové doštičky opotrebované na hrúbku
0,5 mm, brzdové doštičky vymeňte.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia typu post mount.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
● Medzinárodný štandardný typ upevnenia ● Typ post mount
3. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako
ide a dávajte pritom pozor, aby
ste ho nepokrivili.
4. Namontujte nové brzdové doštičky a
potom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Uistite sa, že ste zároveň
nezabudli namontovať poistné krúžky.
5. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
6. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti „Montáž strmeňa“.
■ Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte
piesty nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek.
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
aby sa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti „Montáž strmeňa“.
■ Interval výmeny minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny „Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie“ v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak, aby sa strmeň mohol hýbať do
strán), stlačte brzdovú páčku tak, aby
bol rotor upnutý doštičkami a potom
utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
■ Inštalácia rotora
(SM-RT64)
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64M sa môže používať jedine vpredu.
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé predné Ľavé zadné Pravé zadné Pravé predné
Obr. 2 Obr. 1
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Uťahovací moment: 40 - 50 N•m
■ Montáž brzdovej páčky
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka
počas prevádzky neprekáža radiacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny k radiacej páčke.
Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek radiacej páčky vyžadovať, aby bola
namontovaná najskôr radiaca páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu karbónového rámu overte
jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment pre brzdovú
páčku: 6 - 8 N•m
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Montáž
■ Montáž hadičky
< Pre pravú páčku >
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú hadičku SM-BH59
(SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a páčky sú v polohách
zobrazených na obrázkoch.
BL-T665
BR-T665
< Pre ľavú páčku >
Rozpera pre odvzdušňovanie
(žltá)
Brzdové doštičky
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo
drôteného krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
< Vpredu > < Vzadu >
Uzávery
Uzávery
Uzávery
Typ post mount
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment: 0,3 - 0,5 N•m
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Spôsob pomocou uzáveru
Spôsob pomocou drôteného krúžku
< Vzadu >
Drôt
< Vpredu >
Drôt
Brzdové
doštičky
Piest
SI-8G90A-003-02
X: Áno
Symbol „NIE!“
označuje kombinácie,
ktoré sa nesmú
v žiadnom prípade
používať.
Ak hladina oleja poklesne po výmene brzdových doštičiek alebo po nastavení piesta
z dôvodu jeho nesprávneho fungovania, brzdová sa môže znížiť. Ak k tomu dôjde,
nainštalujte olejový lievik a vykonajte odvzdušnenie aby sa dosiahlo doplnenie oleja.
Uťahovací moment: 2 - 4 N•m
Uťahovací moment: 2 - 4 N•m
Rozpera doštičky (červená)
Poistný krúžok
SI-8G90A-003
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže •
spôsobiť vyrážky a ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou
a mydlom.
Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos •
a ústa respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po
vdýchnutí pár alebo výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch.
Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte
v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.•
Držte mimo dosah detí.•
Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože •
to môže spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
Zneškodnenie použitého oleja: Z neškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, •
okresných a/alebo štátnych predpisov. Počas
prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
Usmernenia: N ádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu •
cudzorodých súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na
chladnom a tmavom mieste mimo dosahu priameho slnečného
žiarenia alebo účinkov tepla.
■ Doba zahrievania
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje, •
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká vec
sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
■ Pri čistení kompresorom
Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou •
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Strmeň BR-T665
Hadička SM-BH59
Rotor SM-RT64/RT64M
Páčka brzdy BL-T665
Predný náboj HB-T665
Voľný náboj FH-T665
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové
doštičky
A01S
Kovové doštičky M06
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (typ post
mount)
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky 3 mm Allenov kľúč
Odvzdušňovacia skrutka 2 mm Allenov kľúč
Odvzdušnenie Olejový lievik, zátka na olej
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
* Pri odvzdušňovaní budete potrebovať lievik na olej a zátku na olej.
Odvzdušňovacia skrutka
Lievik na olej
Zátka na olej
slk_003874_SI_8G90A_003.indd 1slk_003874_SI_8G90A_003.indd 1 13/1/11 10:31:5213/1/11 10:31:52