Technicko servisné pokyny SI-6S80A-003
Systém predného pohonu
Technické údaje
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite montážnu
lištu o veľkosti 28,6 mm, 31,8 mm a
namontujte ju k adaptéru veľkosti L.
Uhol rámu
Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Páčka (A) - počiatočná poloha
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
z malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie
ozubené koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
z veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné
ozubené koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky. Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty
reťaze by mala byť priamo nad a
paralelne s najväčším ozubeným
kolieskom. Zabezpečte pomocou
5 mm Allenovho kľúča.
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
■ Poznámka
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
FD-M591
FD-M590
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok
Pro-Set
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším
priemerom 36 mm.
Uťahovací moment:
5 N•m
4 mm Allenov kľúč
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Pohnite páčkou (B) 2 alebo viackrát,
na indikátore skontrolujte, že spodná
poloha je správna a následne
utiahnite vnútorný kábel.
Páčka (B)
Namontujte kryt vnútorného otvoru
jeho otáčaním tak, ako je to
zobrazené na obrázku, až pokým
sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Kryt jednotky
Kryt vnútorného otvoru
Posuvná páčka
Po napnutí počiatočného ochabnutia lanka ho znovu zaistite
k prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
FD-M590
FD-M591
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
A
B
Reťaz
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola
v rozpätí 0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz
na najväčšie ozubené koleso a vpredu
nastavte reťaz na stredné ozubené
koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
bovdenu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného nastavenia
v smere hodinových ručičiek
(o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza
k rušeniu medzi reťazou a vnútornou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného nastavenia
v smere hodinových ručičiek
(o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza
k rušeniu medzi reťazou a vonkajšou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso pri zaradenom
strednom ozubenom koliesku na
prednom ozubenom kolese
dochádza k rušeniu medzi reťazou
a vnútornou vodiacou lištou prednej
prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Utiahnite skrutku dolného nastavenia
v smere hodinových ručičiek
(o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko neohybná.
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/4 otáčky).
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou, aby ste
skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa preraďovanie
stane obtiažne počas používania.)
< Bežný typ >
• FD-M590
< Typ s vedením zhora >
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
< Bežný typ >
• FD-M591
< Typ s vedením zhora >
5 mm Allenov kľúč
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
lanka
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
lanka
■ Podrobnosti o výmene a montáži jednotky indikátora si pozrite v Servisných pokynoch k systému zadného pohonu.
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo
kyselín, ako napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá
závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie
závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak
sa použije tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj
nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné
dosiahnuť dostatočnú pripojovacia sila, čo môže
spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste,
kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli
z bicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Použite predné ozubené koleso, ktoré je kompatibilné s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-7701, CN-HG93
a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy
s radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na
kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 14 N•m.
Neskôr, po ubehnutí asi 100 km opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty. Je taktiež dôležité
pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš malé alebo ak upevňovacie matice nie sú
dotiahnuté postupne a striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť, čoho dôsledkom môže byť
vážne poranenie.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť
a môžete spadnúť z bicykla.
• Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla
snásledkom vážneho úrazu.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch
doťahujete ramená kľuky a pedále.
• Ak z osi spodnej konzoly a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne
utiahnite na uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu.
• Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť ložisko.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok a reťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzla z ozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
• Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných
ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať hluk. Ak je problémom hluk,
preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte o jedno ďalej.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden a vodiaci prvok
kábla spodného držiaka.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju
použiť s dvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu
tak, ako je to zobrazené na obrázku vpravo.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť
zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich
dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa
prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Pred použitím si určite prečítajte tieto servisné pokyny v spojení so servisnými pokynmi pre SM-BB51.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-6S80A-003-02
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Ozubenie by malo
byť zaradené
v rámci tohto rozsahu
Profesionálna sada
meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
Uťahovací moment:
35 - 50 N•m
< FC-M590 > < FC-M591 >
68 mm
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Rozpera
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Opora puzdra
reťaze
73 mm 73 mm
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm
Montáž predného ozubeného kolesa a prednej prehadzovačky
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2 Na montáž pravého adaptéra (závit proti smeru hodinových
ručičiek) a ľavého adaptéra (závit v smere hodinových ručičiek)
použite špeciálny nástroj TL-FC32 / 36.
Uťahovací moment: 35 - 50 N•m
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť A ľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5 Pomocou nástroja TL-FC16 utiahnite uzáver.
Uťahovací moment: 0,7 - 1,5 N•m
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku a skontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky. (5 mm Allenov kľúč)
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne a rovnako
utiahnutá na moment 12 - 14 N•m.
■ Spôsob inštalácie rozpery
(1) Skontrolujte, či šírka vložky spodnej konzoly je
68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
*
1 V prípade používania 2,5 mm rozpierok s typom s pásikom a vložkou spodnej konzoly šírky 68 mm, nainštalujte tri rozpierky tak, aby dve boli na pravej a jedna na ľavej strane.
*
2 1,8 mm korešponduje s hrúbkou krytu reťaze.
Ozubené koleso Spodná konzola
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Odrežte nadbytočnú dĺžku vnútorného kábla a následne nainštalujte
kryt vnútorného konca.
Pri pevnom ťahaní vnútorného kábla zaistite utiahnutím upevňovacej
skrutky pomocou 5 mm Allenovho kľúča.
5
6
2
4
1
3
Časť so širokou
drážkou
TL-FC16
TL-FC32
Zastavovacia
plôška
Kolík
plôšky
Vytlačiť
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu
plôšku smerom doprava
tak, ako je to znázornené
na obrázku.
Vnútorný kryt
Typ konzoly Typ krúžku Typ krúžku Type opory puzdra reťaze Typ konzoly
Séria Deore
Rapidfire M9 (Radiaca páčka) SL-M590
Vonkajší bovden SIS-SP41
Predná prehadzovačka FD-M590 / FD-M591
Predné ozubené koleso FC-M590 / FC-M591
Spodná konzola SM-BB51
Reťaz CN-HG53
Vedenie kábla spodkom konzoly SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu FD-M590 / FD-M591
Uplatňuje sa pre štandardný typ aj pre typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 12T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
α
)
63° - 66°, 66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Číslo modelu FC-M590 / FC-M591
Kombinácia zubov ozubeného kolesa 44-32-22T / 48-36-26T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky spodnej konzoly 68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm)
Číslo modelu SM-BB51
Šírka vložky spodnej konzoly 68, 73 mm
Rozmery závitu 1,37 X 24 T.P.I.
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50 / CN-HG40
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
68 mm
73 mm
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm