HP rp3000 Point of Sale System Troubleshooting guide

Typ
Troubleshooting guide
Riešenie problémov
HP rp3000
© Copyright 2008 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. Informácie
obsiahnuté v tomto dokumente sa môžu
zmeniť bez predchádzajúceho upozornenia.
Microsoft, Windows a Windows Vista sú
obchodné známky alebo registrované
obchodné známky spoločnosti Microsoft
Corporation v Spojených štátoch alebo v
iných krajinách.
Jediné záruky vzťahujúce sa na produkty a
služby spoločnosti HP sú uvedené v
prehláseniach o výslovnej záruke, ktoré sa
dodávajú spolu s produktmi a službami.
Žiadne informácie uvedené v tejto príručke
nemožno považovať za dodatočnú záruku.
Spoločnosť HP nie je zodpovedná za
technické alebo redakčné chyby či
vynechaný text v tejto príručke.
Tento dokument obsahuje informácie, na
ktoré sa vzťahujú autorské práva. Žiadna
časť tohto dokumentu sa nesmie kopírovať,
reprodukovať alebo prekladať do iného
jazyka bez predchádzajúceho písomného
súhlasu spoločnosti Hewlett-Packard
Company.
Riešenie problémov
HP rp3000
Prvé vydanie (august 2008)
Katalógové číslo dokumentu: 498353-231
O tejto príručke
VAROVANIE! Takto zvýraznený text obsahuje pokyny, ktorých nedodržanie môže mať za následok
ujmu na zdraví alebo smrť.
UPOZORNENIE: Takto zvýraznený text obsahuje pokyny, ktorých nedodržanie môže mať za
následok poškodenie zariadení alebo stratu informácií.
POZNÁMKA: Takto zvýraznený text obsahuje dôležité doplnkové informácie.
SKWW iii
iv O tejto príručke SKWW
Obsah
1 Programy na diagnostiku počítača
Program HP Insight Diagnostics .......................................................................................................... 1
Spustenie programu HP Insight Diagnostics ....................................................................... 1
Karta Survey (Prieskum) ...................................................................................................... 2
Karta Diagnose (Diagnostika) .............................................................................................. 2
Karta Test ............................................................................................................................ 3
Karta Status (Stav) .............................................................................................................. 4
Karta Log (Protokol) ............................................................................................................. 5
Karta Help (Pomocník) ........................................................................................................ 5
Uloženie a tlač inforcií v programe HP Insight Diagnostics ............................................ 6
Prevzatie najnovšej verzie programu HP Insight Diagnostics ............................................. 6
Ochrana softvéru .................................................................................................................................. 6
Obnovenie softvéru .............................................................................................................................. 7
2 Riešenie problémov bez diagnostiky
Bezpečnosť a pohodlná obsluha .......................................................................................................... 8
Príprava na kontaktovanie technickej podpory ..................................................................................... 8
Užitočné rady ....................................................................................................................................... 9
Riešenie všeobecných problémov ...................................................................................................... 11
Riešenie problémov s napájaním ....................................................................................................... 15
Riešenie problémov s pevným diskom ............................................................................................... 16
Riešenie problémov s displejom ......................................................................................................... 19
Riešenie problémov so zvukom ......................................................................................................... 23
Riešenie problémov s tlačiarňou ........................................................................................................ 25
Riešenie problémov s klávesnicou a myšou ...................................................................................... 26
Riešenie problémov s inštaláciou hardvéru ........................................................................................ 28
Riešenie problémov so sieťou ............................................................................................................ 30
Riešenie problémov s pamäťou ......................................................................................................... 33
Riešenie problémov s procesorom ..................................................................................................... 35
Riešenie problémov s optickou jednotkou .......................................................................................... 36
Riešenie problémov s kľúčom USB .................................................................................................... 39
Riešenie problémov s prístupom na internet ...................................................................................... 40
Riešenie problémov so softvérom ...................................................................................................... 42
Kontaktovanie strediska podpory zákazníkov .................................................................................... 43
SKWW v
Príloha A Chybové hlásenia POST
Numerické kódy POST a textové hlásenia ......................................................................................... 45
Interpretácia diagnostických indikátorov POST na prednom paneli a zvuková signalizácia .............. 51
Príloha B Zabezpečenie heslom a obnova predvolených hodnôt pamäte CMOS
Zmena nastavenia prepínača hesla ................................................................................................... 55
Vymazanie a zmena nastavenia pamäte CMOS ................................................................................ 56
Používanie programu Computer Setup na nastavenie pamäte CMOS ............................. 56
Zmena nastavenia prepínača CMOS ................................................................................ 56
Príloha C Systém ochrany jednotky DPS (Drive Protection System)
Spustenie nástroja DPS cez program Computer Setup ..................................................................... 59
Register .............................................................................................................................................................. 60
vi SKWW
1 Programy na diagnostiku počítača
Program HP Insight Diagnostics
POZNÁMKA: Program HP Insight Diagnostics sa dodáva na disku DVD len v prípade vybraných
modelov počítačov.
Program HP Insight Diagnostics umožňuje zobrazovať informácie o hardvérovej konfigurácii počítača
a vykonávať hardvérové diagnostické testy subsystémov počítača. Tento program zjednodušuje proces
efektívnej identifikácie, diagnostiky a izolovania hardvérových problémov.
Po spustení programu HP Insight Diagnostics sa zobrazí karta Survey (Prieskum). Na tejto karte sú
zobrazené informácie o aktuálnej konfigurácii počítača. Z karty Survey (Prieskum) môžete pristupovať
k viacerým kategóriám informácii o počítači. Ostatné karty poskytujú dodatočné informácie, vrátane
volieb diagnostických testov a výsledkov testov. Informácie uvedené na jednotlivých obrazovkách
programu je možné uložiť do súboru html, ktorý sa následne môže uložiť na kľúč USB.
Program HP Insight Diagnostics môžete použiť, ak chcete zistiť, či systém rozpoznal všetky zariadenia
nainštalované v počítači a či dané zariadenia pracujú správne. Po nainštalovaní alebo pripojení nového
zariadenia nie je spustenie testov nutné, ale odporúča sa.
Testy by ste mali spustiť a uložiť a vytlačiť ich výsledky, aby ste mali k dispozícii potrebné informácie
skôr, než zavoláte do strediska podpory zákazníkov.
POZNÁMKA: Program HP Insight Diagnostics nemusí rozpoznať zariadenia od iných výrobcov.
Spustenie programu HP Insight Diagnostics
Ak chcete spustiť program HP Insight Diagnostics, počítač musíte spustiť pomocou disku DVD
Dokumentácia a diagnostika tak, ako to je uvedené nižšie.
1. Keď je počítač zapnutý, vložte do optickej jednotky počítača disk DVD Dokumentácia a
diagnostika.
2. Vypnite operačný systém a potom vypnite počítač.
3. Zapnite počítač. Systém sa spustí pomocou disku DVD.
POZNÁMKA: Ak sa systém nespustí z disku DVD v optickej jednotke, je potrebné zmeniť poradie
spúšťania v programe Computer Setup (F10) tak, aby sa systém zavádzal najskôr z optickej
jednotky a až potom z pevného disku. Ďalšie informácie nájdete v Príručke programu Computer
Setup (F10) na disku DVD Dokumentácia a diagnostika.
Môžete tiež zmeniť poradie spúšťania systému tak, aby sa systém zavádzal jednorazovo z
optického disku po stlačení klávesu F9 počas štartovania.
4. Vyberte príslušný jazyk a kliknite na Continue (Pokračovať).
SKWW Program HP Insight Diagnostics 1
POZNÁMKA: Odporúča sa, aby ste prijali priradenú predvolenú klávesnicu pre váš jazyk, ak
nechcete otestovať konkrétnu klávesnicu.
5. Na stránke Licenčnej zmluvy kliknite na Agree (Súhlasím), ak súhlasíte s podmienkami. Spustí sa
obslužný program HP Insight Diagnostics a zobrazí sa karta Survey (Prieskum).
Karta Survey (Prieskum)
Karta Survey (Prieskum) zobrazuje dôležité informácie o konfigurácii systému.
V časti View (Zobrazenie) môžete vybrať zobrazenie Summary (Súhrnné zobrazenie), ak chcete
zobraziť obmedzené údaje o konfigurácii, alebo môžete vybrať zobrazenie Advanced (Rozšírené
zobrazenie), ak chcete zobraziť všetky údaje vo vybranej kategórii.
V poli Category (Kategória) môžete vybrať nasledujúce kategórie informácií, ktoré sa majú zobraziť:
All (Všetko) – zobrazuje zoznam všetkých kategórií informácií o počítači.
Overview (Všeobecný prehľad) – zobrazuje všeobecné informácie o počítači.
Architecture (Architektúra) – zobrazuje informácie o systéme BIOS a zariadeniach PCI.
Asset Control (Kontrola prostriedkov) – zobrazuje názov produktu, sériové číslo systému a informácie
o procesore.
Communication (Komunikácia) – zobrazuje informácie o nastaveniach paralelného (LPT) a sériového
(COM) portu počítača a informácie týkajúce sa USB a radiča sieťového rozhrania.
Graphics (Grafika) – zobrazuje informácie o grafickom radiči počítača.
Input Devices (Vstupné zariadenia) – zobrazuje informácie o klávesnici, myši a ďalších vstupných
zariadeniach pripojených k počítaču.
Memory (Pamäť) – zobrazuje informácie o celkovej pamäti počítača. Dané informácie zahŕňajú
pamäťové zásuvky na systémovej doske a nainštalované paťové moduly.
Miscellaneous (Rôzne) – zobrazuje informácie z programu HP Insight Diagnostics, informácie získané
z konfiguračnej pamäte (CMOS) počítač
a, údaje zo systémovej dosky a údaje systému BIOS pre správu
počítača.
Storage (Ukladacie zariadenia) – zobrazuje informácie o pamäťových médiách pripojených k počítaču.
V tomto zozname sa nachádzajú informácie o všetkých pevných diskoch a optických jednotkách.
System (Systém) – zobrazuje informácie o modeli počítača, procesore, šasi a systéme BIOS a tiež
informácie o internom reproduktore a zbernici PCI.
Karta Diagnose (Diagnostika)
POZNÁMKA: Karta Diagnose (Diagnostika) je k dispozícii len v programe HP Insight Diagnostics
Online Edition.
Funkcia Diagnosis (Diagnóza) programu HP Insight Diagnostics Online Edition umožňuje vysokú
dostupnosť systému pomocou hĺbkových kontrol systému a jeho súčastí, a to aj počas fungovania
operačného systému.
Na karte Diagnose (Diagnostika) existujú dva typy diagnóz: Smart Array Drive Diagnosis (Diagnóza
inteligentného diskového poľa) a Power Supply Diagnosis (Diagnóza napájania).
2 Kapitola 1 Programy na diagnostiku počítačaSKWW
Možnosť Power Supply Diagnosis (Diagnóza napájania) umožňuje zistiť stav niektorých modelov
zdrojov napájania.
Možnosť Smart Array Drive Diagnosis (Diagnóza inteligentného diskového poľa) je najvýznamnejšia
funkcia diagnostiky hardvéru a umňuje zistiť stav pevných diskov pripojených k radičom Smart Array
a tiež vybraných produktov MSA (Modular Smart Array). Funkcia Smart Array Drive Diagnosis
(Diagnóza inteligentného diskového poľa) podporuje rozhranie SCSI, SATA, disky SCSI sériovo
pripojené k radičom Smart Array a vybrané radiče MSA konfigurované ako súčasť logických zväzkov.
Stav pevného disku program Diagnosis zisťuje na základe histórie operácií vykonaných pevným diskom
a informácií poskytnutých radičom Smart Array alebo MSA. Spoločnosť HP zistila, že história operác
je jeden z najlepších spôsobov diagnostikovania problémov s diskom.
Programy Systems Insight Manager (SIM) a Diagnosis sú teraz jediné nástroje, pomocou ktorých je
možné zdôvodniť výmenu chybných diskov počas ich záruky.
Funkcia Smart Array Drive Diagnosis by sa mala použiť v týchto situáciách:
Ak je potrebné určiť, či disk s výskytom zlyhaní je nutné vymeniť.
Ak program Systems Insight Manager hlási, že disk zlyhal.
Ak sa vyskytnú problémy s poškodením dát alebo ich uložením a nie sú indikované chybovými
hláseniami alebo indikátormi LED.
Ak sa vyskytnú rôzne, občasné alebo aj opakované zlyhania disku.
Ak je potrebné určiť stav logického zväzku.
POZNÁMKA: Program Smart Array Drive Diagnosis má jedinečnú schopnosť identifikovať viaceré
disky na jednom zväzku, ktoré fungujú normálne, avšak mali by sa vymeniť.
Postup diagnostiky logického zväzku:
1. Kliknite na kartu Diagnose (Diagnostika).
2. Pod položkou Smart Array Drive Diagnosis (Diagnóza inteligentného diskového poľa) kliknite na
znak +, aby ste rozbalili ukladací priestor.
3. Vyberte logické zväzky, ktoré chcete diagnostikovať a kliknite na tlačidlo Diagnose
(Diagnostikovať).
4. Stavový test vybraných logických zväzkov sa zobrazí na karte Status (Stav) po dokončení
diagnostiky.
Karta Test
Karta Test umožňuje vybrať na testovanie viaceré súčasti systému. Môžete tiež vybrať typ testu a režim
testovania.
SKWW Program HP Insight Diagnostics 3
K dispozícii sú tri typy testov:
Quick Test (Rýchly test) – prostredníctvom predurčeného skriptu sa odskúša vzorka jednotlivých
hardvérových súčastí. Tento test nevyžaduje žiaden zásah používateľa, a to ani v interaktívnom
ani v automatickom režime.
Complete Test (Úplný test) – prostredníctvom predurčeného skriptu sa kompletne otestuje každá
hardvérová súčasť. V interaktívnom režime je k dispozícii viac testov, vyžadujú však zásah
používateľa.
Custom Test (Vlastný test) – tento režim poskytuje najväčšiu flexibilitu pri testovaní systému.
Režim vlastného testu umožňuje určiť, ktoré zariadenia sa otestujú, a aké parametre testov sa
pritom použijú.
Pre každý typ testu sú k dispozícii dva režimy testovania:
Interactive Mode (Interaktívny režim) – poskytuje maximálnu kontrolu testovacieho procesu.
Diagnostický softvér vás požiada o zadanie informácií počas testov, čo vyžaduje vašu interakciu.
Tiež môžete určiť, či bol test úspešný alebo zlyhal.
Unattended Mode (Automatický režim) – v tomto režime sa nezobrazujú žiadne výzvy a testy
nevyžadujú zásah používateľa. Ak sa vyskytnú chyby, informácie o nich sa zobrazia po dokončení
testovania.
Spustenie testovania:
1. Vyberte kartu Test.
2. Vyberte kartu pre typ testu, ktorý chcete spustiť: Quick, Complete alebo Custom.
3. Vyberte položku Test Mode (Režim testu): Interactive (Interaktívny) alebo Unattended
(Automatický).
4. Zvoľte, ako sa má test vykonať - buď pomocou možnosti Number of Loops (Počet opakovaní),
alebo Total Test Time (Celkový č
as testu). Ak zvolíte, aby sa test vykonal viackrát, zadajte
požadovaný počet opakovaní. Ak chcete, aby sa diagnostický test vykonával počas konkrétneho
časového intervalu, zadajte dĺžku daného časového intervalu v minútach.
5. Ak chcete vykonať možnosť Quick Test alebo Complete Test, vyberte si zariadenie, ktoré má byť
testované z rozbaľovacej ponuky. V prípade možnosti Custom Test kliknite na tlačidlo Expand
(Rozbaliť) a vyberte zariadenia, ktoré sa majú testovať alebo kliknite na tlačidlo Check All (Vybrať
všetko) a vyberiete všetky zariadenia.
6. Kliknutím na tlačidlo Begin Testing (Začať testovanie) v pravom spodnom rohu obrazovky spustíte
test. Karta Status (Stav), ktorá umožňuje monitorovať postup testu, sa počas procesu testovania
zobrazí automaticky. Po dokončení testu karta Status (Stav) zobrazí, či zariadenie testu vyhovelo
alebo nevyhovelo.
7. Ak sa nevyskytli žiadne chyby, prejdite na kartu Log (Protokol) a kliknite na položku Error Log
(Protokol chýb), aby ste zobrazili podrobné informácie a odporúčané opatrenia.
Karta Status (Stav)
Karta Status (Stav) zobrazuje stav vybraných testov. Zobrazí sa aj typ vykonaného testu (Quick
(Rýchly) Complete (Úplný) alebo Custom (Vlastný)). Hlavný panel s indikátorom postupu zobrazuje
realizáciu sady testov v percentách. Počas testovania sa zobrazí tlačidlo Cancel Testing (Zrušiť
testovanie) pre prípad, že by ste test chceli zrušiť.
4 Kapitola 1 Programy na diagnostiku počítačaSKWW
Po skončení testu sa tlačidlo Cancel Testing (Zrušiť testovanie) nahradí tlačidlom Retest (Opäť
testovať). Tlačidlo Retest (Opäť testovať) opätovne spustí sadu naposledy vykonaných testov. To
umožní opätovne spustiť sadu testov bez toho, aby ste opäť museli zadávať údaje na karte Test.
Karta Status (Stav) tiež zobrazuje:
testované zariadenie,
stav testu (bežiaci, úspešný alebo neúspešný) každého testovaného zariadenia,
celkové napredovanie testu všetkých zariadení,
celkové napredovanie testu jednotlivého zariadenia,
doterajšie časy testov pre jednotlizariadenia.
Karta Log (Protokol)
Karta Log (Protokol) obsahuje karty Diagnosis Log (Protokol diagnózy), Test Log (Protokol testov) a
Error Log (Protokol chýb).
Karta Diagnosis Log (Protokol diagnózy) zobrazuje koľkokrát bol logický zväzok diagnostikovaný a
koľkokrát bol logický zväzok v stave zlyhania. Počet zlyhaní indikuje, že logický zväzok je v stave
zlyhania, ale automaticky to neznamená, že by pevný disk nevyhovel v programe Diagnosis (Diagnóza).
Na zobrazenie detailov o stave logického zväzku použite program Array Configuration Utility (ACU).
Test Log (Protokol testov) obsahuje všetky testy, ktoré boli vykonané, informácie o tom, koľkokrát boli
dané testy vykonané, koľkokrát testy zlyhali a koľko času bolo potrebného na vykonanie testov. Tlačidlo
Clear Test Log (Vymazať obsah protokolu testov) slúži na vymazanie obsahu protokolu Test Log
(Protokol testov).
Error Log (Protokol chýb) obsahuje informácie o testoch zariadení, ktoré zlyhali počas diagnostického
testovania. Obsahuje tiež nasledovné informačné stĺpce.
Časť Device (Zariadenie) zobrazuje testované zariadenie.
Časť Test (Test) zobrazuje typ testu.
V časti Description (Popis) je popísaná chyba, ktorú našiel diagnostický test.
V časti Recommended Repair (Odpočaná oprava) sa nachádzajú informácie o odporúčanej
akcii na vyriešenie problémov so zlyhaným hardvérom.
V časti Failed Count (Počet zlyhaní) je uvedené, koľkokrát zariadenie pri teste zlyhalo.
Časť Error Code (Kód chyby) obsahuje numerický kód zlyhania. Kódy chýb sú vysvetlené na karte
Help (Pomocník).
Tlačidlo
Clear Error Log (Vymazať obsah protokolu chýb) slúži na vymazanie obsahu protokolu chýb.
Karta Help (Pomocník)
Karta Help (Pomocník) obsahuje karty HP Insight Diagnostics, Error Codes (Kód chyby) a Test
Components (Súčasti testu).
Karta HP Insight Diagnostics obsahuje témy pomoci a funkcie vyhľadávania a registru.
Karta Error Codes (Kódy chyby) obsahuje popis každého numerického kódu chyby, ktorá sa môže
objaviť na karte Error Log (Protokol chýb), ktorý sa nachádza na karte Log (Protokol). Každý kód má
SKWW Program HP Insight Diagnostics 5
zodpovedajúce chybové hlásenie Message a akciu Recommended Repair (Odporúčaná oprava),
ktoré by mali pomôcť vyriešiť problém. Popis kódu chyby nájdete rýchlo zadaním kódu do počka v
hornej časti karty a kliknutím na tlačidlo Find Error Codes (Nájsť kódy chyby).
Karta Test Components (Súčasti testu) zobrazuje informácie o bežiacich testoch nízkej úrovne.
Uloženie a tlač informácií v programe HP Insight Diagnostics
Informácie zobrazené na kartách Survey (Prieskum) a Log (Protokol) programu HP Insight Diagnostics
môžete uložiť na kľúč USB 2.0 (64 MB alebo viac). Na uloženie týchto informácií nie je možné použiť
pevný disk. Systém automaticky vytvorí súbor html, ktorý má rovnaký vzhľad ako informácie zobrazené
na obrazovke.
1. Vložte kľúč USB 2.0 (kapacita musí byť 64 MB alebo väčšia). Kľúče USB 1.0 nie sú podporované.
2. V pravom dolnom rohu obrazovky kliknite na tlačidlo Save (Uložiť).
3. Vyberte možnosť Save to the floppy (Uložiť na disketu) alebo Save to USB key (Uložiť na kľúč
USB).
4. Do poľa File Name (Názov súboru) zadajte názov súboru a kliknite na tlačidlo Save (Uložiť). Na
vložený kľúč USB sa uloží súbor html.
POZNÁMKA: Kľúč USB nevyberajte, dokiaľ neuvidíte hlásenie indikujúce, že súbor html bol
zapísaný na médium.
5. Tieto informácie následne vytlačte z ukladacieho zariadenia, na ktorom sú uložené.
POZNÁMKA: Ak chcete ukončiť program HP Insight Diagnostics, kliknite na tlačidlo Exit
Diagnostics (Ukončiť diagnostiku) v ľavom dolnom rohu obrazovky a následne z optickej jednotky
vyberte disk DVD Dokumentácia a diagnostika.
Prevzatie najnovšej verzie programu HP Insight Diagnostics
1. Prejdite na webovú lokalitu http://www.hp.com.
2. Kliknite na prepojenie Software & Driver Downloads (Preberanie ovládačov a softvéru).
3. Do textového poľa zadajte číslo produktu (napríklad rp3000) a stlačte kláves Enter.
4. Vyberte svoj konkrétny model počítača.
5. Vyberte používaný operačný systém.
6. Kliknite na prepojenie Diagnostic (Diagnostika).
7. Kliknite na položku HP Insight Diagnostics Offline Edition.
8. Vyberte jazyk a kliknite na položku Download (Prevziať).
POZNÁMKA: Prevzatie obsahuje pokyny ako vytvoriť spustiteľný disk DVD.
Ochrana softvéru
Kvôli ochrane pred stratou alebo poškodením softvéru by ste mali zálohovať všetok systémový softvér,
aplikácie a potrebné súbory na pevnom disku. Pokyny na vytváranie záložných kópií súborov nájdete
v dokumentácii operačného systému alebo zálohovacieho softvéru.
6 Kapitola 1 Programy na diagnostiku počítačaSKWW
Obnovenie softvéru
Systémový softvér je možné obnoviť do pôvodného stavu ako pri kúpe počítača pomocou sady
obnovovacích diskov, ktorá je priložená k počítaču.
Pri niektorých modeloch je program HP Backup and Recovery Manager predzavedený na pevnom
disku. Program HP Backup and Recovery Manager je ľahkopoužiteľná a všestranná aplikácia, ktorá
umožňuje:
vytvárať body obnovenia na postupné zálohovanie celého systému,
zálohovať celý pevný disk do jedného archívu,
zálohovať jednotlivé súbory.
Zálohovanie je môžné naplánovať ako automatické, v určitých intervaloch, alebo môže sa môže začať
manuálne. Obnovu je možné vykonať z obnovovacej časti pevného disku alebo pomocou sady
obnovovacích diskov.
POZNÁMKA: Spoločnosť HP dôrazne odporúča vytvoriť sadu obnovovacích diskov ešte pred
používaním počítača a naplánovať pravidelné, automatické zálohovanie pomocou bodov obnovenia.
Softvér HP Backup and Recovery Manager umožňuje dve základné metódy obnovenia. Prvá, obnova
súborov a priečinkov, funguje v systéme Windows®. Druhá, PC Recovery, vyžaduje zavedenie systému
na obnovovacej časti disku alebo pomocou sady obnovovacích diskov. Zaviesť systém na obnovovaciu
časť disku môžete stlačením klávesu F11 počas štartovania po zobrazení hlásenia Press F11 for
Emergency Recovery (Stlačte kláves F11 na núdzové obnovenie).
SKWW Obnovenie softvéru 7
2 Riešenie problémov bez diagnostiky
Táto kapitola obsahuje informácie ako identifikovať a opraviť menšie problémy, napríklad s pevným
diskom, optickou jednotkou, grafikou, zvukom, pamäťou a softvérom. Ak zaznamenáte problémy s
počítačom, pozrite si tabuľky v tejto kapitole obsahujúce možné príčiny a odporúčané riešenia.
POZNÁMKA: Ďalšie informácie o chybových hláseniach, ktoré sa môžu objaviť na obrazovke počas
testu Power-On Self-Test (POST) pri štartovaní nájdete v prílohe A
Chybové hlásenia POST
na strane 44.
Bezpečnosť a pohodlná obsluha
VAROVANIE! Nesprávne použitie osobného počítača alebo nevytvorenie bezpečho a pohodlného
pracovného prostredia môže viesť k nepohodliu pri práci alebo k vážnemu zraneniu. Ďalšie informácie
o výbere pracoviska a vytvorení bezpečného a pohodlného pracovného prostredia nájdete v príručke
Príručka bezpečnosti a pohodlnej obsluhy, ktorá je k dispozícii na webovej lokalite
http://www.hp.com/
ergo. Toto zariadenie bolo testované a spĺňa obmedzenia pre digitálne zariadenia triedy B v zmysle
predpisov FCC, časť 15. Dalšie informácie nájdete v príručke Bezpečnostné informácie a predpisy.
Príprava na kontaktovanie technickej podpory
Ak máte s počítačom problémy, pred kontaktovaním technickej podpory sa pokúste pomocou nižšie
uvedených postupov presne identifikovať dané problémy.
Spustite diagnostický obslužný program. Ďalšie informácie obsahuje časť
Programy na diagnostiku
počítača na strane 1.
V programe Computer Setup spustite test systému ochrany disku DPS (Drive Protection System).
Ďalšie informácie nájdete v Príručke programu Computer Setup (F10).
Skontrolujte, či indikátor napájania na prednom paneli počítača nebličerveným svetlom.
Blikajúce indikátory predstavujú kódy chýb, ktoré vám pomôžu pri diagnostikovaní problému.
Ďalšie informácie obsahuje príloha A
Chybové hlásenia POST na strane 44.
Ak sa na obrazovke nič nezobrazuje, zapojte monitor do iného videoportu počítača (ak je k
dispozícii). Môžete vyskúšať aj výmenu monitora za iný monitor, o ktorom viete, že pracuje správne.
Ak pracujete v sieti, zapojte do sieťového pripojenia iný počítač a použite pri tom iný kábel. Je
možné, že sa vyskytol problém so sieťovou zásuvkou alebo s káblom.
Ak ste nedávno pridali nový hardvér, odstráňte ho a overte, či počítač funguje správne.
Ak ste nedávno nainštalovali nový softvér, odstráňte ho a overte, či počítač funguje správne.
8 Kapitola 2 Riešenie problémov bez diagnostiky SKWW
Ak používate operač systém Windows, počítač spustite v núdzovom režime, aby ste zistili, či sa
spustí bez zavedenia všetkých ovládačov. Pri spúšťaní počítača vyberte možnosť Last Known
Configuration (Posledná funkčná konfigurácia).
Komplexnú technickú podporu online nájdete na adrese
http://www.hp.com/support.
Pozrite si časť
Užitočné rady na strane 9 v tejto príručke.
Pri riešení problémov online pomáha nástroj HP Instant Support Professional Edition, ktorý poskytuje
diagnostické nástroje na riešenie problémov. Ak chcete kontaktovať podporu spoločnosti HP, použite
funkciu na rozhovor online obsiahnutú v nástroji HP Instant Support Professional Edition. Tento nástroj
je dostupný na adrese
http://www.hp.com/go/ispe.
Stredisko Business Support Center (BSC) na adrese
http://www.hp.com/go/bizsupport poskytuje
najnovšie podporné informácie online, softvér a ovládače, možnosti aktívneho upozorňovania a kontakt
na celosvetovú komunitu používateľov a odborníkov spoločnosti HP.
Ak bude potrebné volať na telefónne číslo technickej podpory, pomocou nasledovných pokynov sa
pripravte na hovor tak, aby ste mali k dispozícii všetky informácie umožňujúce poskytnutie servisu:
Počas telefonického hovoru buďte pri počítači.
Pred uskutočnením hovoru si zaznamenajte sériové a produktové číslo ID počítača a tiež sériové
číslo monitora.
Vyhraďte si dostatok času na riešenie problému so servisným technikom.
Odstráňte všetok hardvér, ktorý ste nedávno pridali do systému.
Odstráňte všetok softvér, ktorý ste nedávno nainštalovali.
Obnovte systém zo sady vytvorených obnovovacích diskov alebo systém obnovte do pôvodného
stavu z výroby v programe HP Backup and Recovery Manager.
UPOZORNENIE: Obnovenie systému vymaže všetky údaje na pevnom disku. Pred spustením
procesu obnovenia sa uistite, že ste zálohovali všetky údajové súbory.
POZNÁMKA: Informácie o predaji a záručných inováciách (balíky Care Pack) vám po zavolaní na
prísluščíslo poskytne autorizovaný poskytovateľ služieb alebo díler.
Užitočné rady
Ak sa vyskytnú problémy s počítačom, monitorom alebo softvérom, pred vykonaním ďalších krokov si
prezrite nasledovný zoznam všeobecných pokynov:
Skontrolujte, či je počítač a monitor pripojený k funkčnej elektrickej zásuvke.
Skontrolujte, či je počítač zapnutý, a či svieti zelený indikátor napájania.
Skontrolujte, či je monitor zapnutý, a či svieti indikátor monitora.
Skontrolujte, či indikátor napájania na prednom paneli počítača nebliká červeným svetlom.
Blikajúce indikátory predstavujú kódy chýb, ktoré vám pomôžu pri diagnostikovaní problému.
Ďalšie informácie obsahuje príloha A
Chybové hlásenia POST na strane 44.
Ak je obrazovka monitora matná, zvýšte jas a kontrast.
SKWW Užitočné rady 9
Stlačte a podržte ľubovoľný kláves. Ak zaznie zvukový signál, klávesnica by mala pracovať
správne.
Skontrolujte, či sú všetky káble pevne a správne pripojené.
Prebuďte počítač stlačením ľubovoľného klávesu na klávesnici alebo stlačením tlačidla napájania.
Ak systém zotrváva v režime odstavenia, vypnite počítač stlačením tlačidla napájania na aspoň
štyri sekundy a potom ho reštartujte opätovným stlačením tlačidla napájania. Ak sa systém
nevypne, odpojte napájací kábel, počkajte niekoľko sekúnd a potom ho znova zapojte. Ak je v
programe Computer Setup nastavené, aby sa v prípade výpadku napájania počítač automaticky
spustil, počítač sa reštartuje. Ak sa počítač nereštartuje, zapnite ho stlačením tlačidla napájania.
Po inštalácii rozširujúcej dosky alebo iného zariadenia nepodporujúceho technológiu Plug and Play
znova nastavte konfiguráciu počítača. Pokyny nájdete v časti
Riešenie problémov s inštaláciou
hardvéru na strane 28.
Uistite sa, že sú nainštalované všetky potrebné ovládače zariadení. Ak používate napríklad
tlačiareň, budete potrebovať ovládač pre daný model tlačiarne.
Pred zapnutím systému z neho vyberte všetky spustiteľ médiá (disk CD alebo zariadenie USB).
Ak ste nainštalovali iný operačný systém než systém nainštalovaný výrobcom, skontrolujte, či je
podporovaný.
Ak je počítač vybavený viacerými zdrojmi pre zobrazovanie (integrované adaptéry, adaptéry PCI
alebo PCI-Express - integrované adaptéry len na niektorých modeloch) a jedným monitorom,
monitor musí byť pripojený ku konektoru pre monitor na zdroji, ktorý je vybraný ako primárna
grafická karta. Pri spúšťaní sú ostatné konektory pre monitor vypnuté. Ak je monitor pripojený k
niektorému z týchto portov, nebude pracovať. Predvolený zdroj VGA môžete vybrať v programe
Computer Setup.
UPOZORNENIE: Ak je počítač pripojený k zdroju striedavého prúdu, systémová doska je stále pod
napätím. Aby sa zabránilo poškodeniu systémovej dosky alebo iných súčastí, pred otvorením počítača
je nutné odpojiť napájací kábel od zdroja napájania.
10 Kapitola 2 Riešenie problémov bez diagnostiky SKWW
Riešenie všeobecných problémov
Všeobecné problémy popísané v tejto časti budete pravdepodobne môcť jednoducho vyriešiť sami. Ak
problém pretrváva a nedokážete ho vyriešiť, alebo ak sa obávate vykonať danú operáciu, obráťte sa na
autorizovaného predajcu alebo dílera.
VAROVANIE! Ak je počítač pripojený k zdroju striedavého prúdu, systémová doska je neustále pod
napätím. Aby ste znížili riziko úrazu spôsobeného elektrickým prúdom alebo stykom s horúcim
povrchom súčastí, odpojte napájací kábel od elektrickej zásuvky a počkajte, kým vnútorné súčasti
systému vychladnú.
Pohľadajte indikátor LED na systémovej doske. Ak indikátor LED svieti, systém je stále napájaný.
Vypnite počítač a prv, než budete pokračovať, odpojte napájací kábel.
Tabuľka 2-1 Riešenie všeobecných problémov
Počítač nereaguje a po stlačení tlačidla napájania sa nevypne.
Príčina
Riešenie
Nefunguje softvérové ovládanie vypínača napájania. 1. Stlačte tlačidlo napájania aspoň na 4 sekundy, kým sa
počítač nevypne.
2. Odpojte napájací kábel od elektrickej zásuvky.
Počítač nereaguje na myš ani klávesnicu USB.
Príčina
Riešenie
Počítač je v úspornom režime. Na návrat z úsporného režimu stlačte tlačidlo napájania.
UPOZORNENIE: Pri pokuse o návrat z úsporného režimu
nedržte tlačidlo napájania stlačené dlhšie než štyri sekundy. V
opačnom prípade sa počítač vypne a neuložené údaje sa
stratia.
Systém nereaguje. Reštartujte počítač.
Počítač zobrazuje nesprávny dátum a čas.
Príčina
Riešenie
Pravdepodobne je potrebné vymeniť batériu hodín RTC (Real-
Time Clock).
POZNÁMKA: Pripojenie počítača do funkčnej zásuvky so
striedavým prúdom predlžuje životnosť batérie RTC.
Najprv zmeňte dátum a čas v okne Ovládací panel (na
aktualizáciu dátumu a času hodín RTC je možné použiť aj
program Computer Setup). Ak problém pretrváva, vymeňte
batériu hodín RTC. Pokyny na inštaláciu novej batérie nájdete
v Referenčnej príručke k hardvéru alebo kvôli výmene batérie
hodín RTC kontaktujte autorizovaného predajcu alebo dílera.
Kurzorom sa nedá pohybovať pomocou klávesov so šípkami na numerickej klávesnici.
Príčina
Riešenie
Pravdepodobne je zapnutá funkcia Num Lock.Stlačte kláves Num Lock. Ak chcete používať klávesy so
šípkami, indikátor Num Lock by nemal svietiť. Kláves Num
SKWW Riešenie všeobecných problémov 11
Kurzorom sa nedá pohybovať pomocou klávesov so šípkami na numerickej klávesnici.
Príčina
Riešenie
Lock je možné vypnúť (alebo zapnúť) v programe Computer
Setup.
Nie je zvuk alebo hlasitosť zvuku je príliš nízka.
Príčina
Riešenie
Systémová hlasitosť môže byť nastavená príliš nízko alebo je
stlmená.
1. Skontrolujte nastavenia F10 systému BIOS, či zvuk nie je
vypnutý.
2. Skontrolujte, či sú externé reproduktory správne
pripojené a zapnuté a či je správne nastavená hlasitosť
reproduktorov.
3. Použite systémové ovládanie hlasitosti v operačnom
systéme na kontrolu, či reproduktory nie sú stlmené alebo
na zvýšenie hlasitosti.
Zvukové zariadenie môže byť pripojené k nesprávnemu
konektoru na zadnej časti počítača.
Skontrolujte, či je zariadenie pripojené k správnemu konektoru
na zadnej časti počítača.
Výkon počítača je mimoriadne nízky.
Príčina
Riešenie
Procesor je prehriaty. 1. Uistite sa, že prúdenie vzduchu do počítača nie je
blokované.
2. Skontrolujte, či sú ventilátory pripojené a či pracujú
správne (niektoré ventilátory pracujú len v prípade
potreby).
3. Uistite sa, či je správne nainštalovaný chladič procesora.
Pevný disk je plný. Prenosom údajov z pevného disku vytvorte voľné miesto na
pevnom disku.
Nedostatok pamäte. Nainštalujte viac pamäte.
Pevný disk je fragmentovaný. Defragmentujte pevný disk.
Predtým spustený program neuvoľnil vyhradenú pamäť späť
pre systém.
Reštartujte počítač.
Pevný disk je napadnutý vírusom. Spustite antivírusový program.
Tabuľka 2-1 Riešenie všeobecných problémov (pokračovanie)
12 Kapitola 2 Riešenie problémov bez diagnostiky SKWW
Výkon počítača je mimoriadne nízky.
Príčina
Riešenie
Je spustených príliš veľa aplikácií. 1. Zatvorením nepotrebných aplikácií uvoľnite pamäť.
Niektoré aplikácie bežiace v pozadí je možné zavrieť
kliknutím pravým tlačítkom na príslušnú ikonu na paneli
úloh. Aby nedošlo k ich spusteniu počas štartovania,
otvorte položku Štart > Spustiť... a zadajte príkaz
msconfig. Na karte Pri spustení Pomôcky konfigurácie
systému zrušte začiarknutie tých aplikácií, kto
nechcete, aby sa automaticky spustili.
UPOZORNENIE: Nerušte automatické spustenie
aplikácií, ktoré sa vyžadujú na správne fungovanie
systému.
2. Nainštalujte viac pamäte.
Niektoré softvérové aplikácie, najmä hry, značne zaťažujú
grafický subsystém
1. Znížte rozlíšenie obrazovky pre aktuálnu aplikáciu alebo
v dokumentácii dodanej s danou aplikáciou vyhľadajte
informácie o zlepšení výkonu prostredníctvom úpravy
parametrov danej aplikácie.
2. Nainštalujte viac pamäte.
3. Inovujte grafický subsystém.
Neznáma príčina. Reštartujte počítač.
Automaticky vypnutý počítač a indikátor napájania bliká dvakrát červeno, jedno bliknutie za sekundu, za čím nasleduje
dvojsekundová prestávka a dvojité zapípanie počítača. (Zvukové signály skončia po piatom opakovaní, ale indikátory
pokračujú v blikaní).
Príčina Riešenie
Aktivovala sa ochrana procesora pred prehriatím:
Ventilátor je pravdepodobne zablokovaný alebo sa netočí.
ALEBO
Zariadenie na odvod tepla nie je správne pripojené k
procesoru.
1. Uistite sa, že vetracie otvory počítača nie sú blokované.
2. Otvorte kryt, stlačte tlačidlo napájania a skontrolujte, či sa
točí ventilátor systému. Ak sa ventilátor systému netočí,
uistite sa, či je kábel ventilátora zapojený do konektora
na systémovej doske.
3. Ak je ventilátor zapojený a správne vložený, ale netočí
sa, vymeňte zostavu ventilátora.
4. Obráťte sa na autorizovaného predajcu alebo
poskytovateľa služieb.
Systém nie je zapnutý a indikátory na prednom paneli počítača neblikajú.
Príčina
Riešenie
Počítač sa nedá zapnúť.Stlačte tlačidlo napájania na menej než štyri sekundy. Ak sa
indikátor pevného disku rozsvieti na zeleno, postupujte
nasledovne:
1. Skúste postupne vyberať rozširujúce karty, kým sa na
systémovej doske nerozsvieti indikátor LED.
2. Vymeňte systémovú dosku.
Tabuľka 2-1 Riešenie všeobecných problémov (pokračovanie)
SKWW Riešenie všeobecných problémov 13
Systém nie je zapnutý a indikátory na prednom paneli počítača neblikajú.
Príčina
Riešenie
ALEBO
Stlačte tlačidlo napájania na menej než štyri sekundy. Ak sa
indikátor pevného disku nerozsvieti na zeleno, postupujte
nasledovne:
1. Skontrolujte, či je počítač zapojený do funkčnej zásuvky
so striedavým prúdom.
2. Otvorte kryt a skontrolujte, či je prípojka tlačidla napájania
správne pripojená na systémovú dosku.
3. Skontrolujte, či je kábel zdroja napájania správne
pripojený na systémovú dosku.
4. Skontrolujte, či na systémovej doske svieti indikátor LED.
Ak svieti, vymeňte prípojku tlačidla napájania.
5. Ak indikátor LED na systémovej doske nesvieti, vymeňte
zdroj napájania.
6. Vymeňte systémovú dosku.
Disk DVD alebo CD sa z optickej jednotky nevysúva.
Príčina
Riešenie
Zasúvací kryt, ktorý zakrýva optickú jednotku je zatvorený. Kryt otvoríte pomocou kľúča (ak to je potrebné) a zasuňte ho
úplne nadol.
Zasúvací kryt, ktorý zakrýva optickú jednotku sa neotvára.
Príčina
Riešenie
Zasúvací kryt je zamknutý. Použite poskytnutý kľúč a potom kryt zasuňte úplne nadol.
Port COM nie je správne napájaný.
Príčina
Riešenie
Prepínače portu COM nie sú správne nastavené. Pokyny na nastavenie prepínačov na napájanie portu COM
nájdete v časti „Konfigurovanie napájania sériového portu“ v
Referenčnej príručke k hardvéru.
Tabuľka 2-1 Riešenie všeobecných problémov (pokračovanie)
14 Kapitola 2 Riešenie problémov bez diagnostiky SKWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66

HP rp3000 Point of Sale System Troubleshooting guide

Typ
Troubleshooting guide