Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z bicykla
spadnúť.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie.
Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú
správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za
následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s
dvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie
je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku,
reťaz sa môže dotýkať predných ozubených koliesok alebo
prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak hluk predstavuje
problém, preraďte reťaz na najbližšie väčšie zadné ozubené
koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa
obrázka 1. Preraďte reťaz na najbližšie menšie ozubené
koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa
obrázka 2.
• Pokiaľ ide o rámy s odpružením, uhol podpory reťaze sa bude líšiť v závislosti na tom, či s bicyklom jazdíte
alebo nie. Pokiaľ s bicyklom nejazdíte a reťaz sa nachádza na najväčšom/väčšom ozubenom koliesku a na
najmenšom ozubenom kolese, vonkajšia vodiaca lišta reťaze prednej prehadzovačky sa môže reťaze
dotýkať.
• Spoločnosť Shimano neposkytuje upevňovacie skrutky montážnej zostavy stredovej osky.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na
profesionálneho predajcu bicyklov.
• Určite si prečítajte servisné pokyny Systému predného náhonu vspojení stýmito servisnými pokynmi.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na
opačnom konci, ako je koniec
soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
Nastavte výšku prednej prehadzovačky. Rovná
časť vonkajšej vodiacej lišty reťaze by mala
byť priamo nad a paralelne k najväčšiemu
ozubenému kolesu. Zaistite pomocou 5 mm
Allenovho kľúča.
Montáž prednej prehadzovačky
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Vedenie reťaze
Zarovnávací blok
Pro-Set
Nastavenie SIS
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Zarovnávací blok
Pro-Set
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola v rozpätí
0-0,5 mm.
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
SI-5N30A-001-02
Technické údaje
Technicko servisné pokyny SI-5N30A-001
FD-M780 / FD-M780-E
FD-M781 / FD-M781-D
• FD-M781-D • FD-M780 / M781
• FD-M780-E
Modely bez platne BB
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Montážna zostava
stredovej osky
Konzola
Príklad: Pokiaľ používate Allenov
kľúč
Upevňovacia skrutka montážnej
zostavy stredovej osky
Poznámka: Spoločnosť Shimano
neposkytuje upevňovacie skrutky
montážnej zostavy stredovej
osky.
< Bežný typ >
• FD-M780 / FD-M780-E / FD-M780-E
(Modely bez platne BB)
< Typ s vedením zhora >
8 mm kľúč
Uťahovací moment:
6 - 7 N•m
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
Skrutka na upevnenie
drôtu
< Bežný typ >
• FD-M781
< Typ s vedením zhora >
5 mm Allenov kľúč
4 mm Allenov kľúč
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
Skrutka na upevnenie
drôtu
< Bežný typ >
• FD-M781-D
< Typ s vedením zhora >
5 mm Allenov kľúč
Poznámka:
Zviažte káble tak, ako je to
znázornené na obrázku.
Skrutka na upevnenie
drôtu
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Kryt vnútorného otvoru
2. Pripojenie a upevnenie lanka
Prepnite režimový menič do polohy 3x (trojitý režim) a
následne skontrolujte najnižšiu polohu. Posuňte páčku B
dvakrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do najnižšej
polohy. Odstráňte kryt vnútorného otvoru a nainštalujte
lanko.
Kryt vnútorného otvoru
Lanko
Páčka (B)
Poznámka:
Režimový volič neotáčajte nasilu. V opačnom prípade sa zlomí.
Menič režimov
Prepínač voľby režimu
Bežný typ
Typ s vedením zhora
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa
Min. rozdiel medzi horným a stredným
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky
Uhol spojenia reťaze (
a
)
Použiteľný článok reťaze
X = k dispozícii
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte
reťaz na najväčšie ozubené koleso a
vpredu nastavte reťaz na stredné
ozubené koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
bovdenu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
Ak reťaz spadne na stranu kľuky.
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Utiahnite skrutku horného nastavenia v
smere hodinových ručičiek
(o 1/4 otáčky).
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Uvoľnite skrutku spodného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vnútornou vodiacou
lištou prehadzovačky.
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vonkajšou vodiacou
lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného nastavenia
v smere hodinových ručičiek
(o 1/8 otáčky).
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček vonkajšieho
bovdenu proti smeru hodinových
ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené koleso
neohybná.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Utiahnite skrutku dolného nastavenia v
smere hodinových ručičiek
(o 1/2 otáčky).
Uvoľnite skrutku horného nastavenia
proti smeru hodinových ručičiek
(asi o 1/4 otáčky).
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte radiacou páčkou, aby ste
skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa preraďovanie
stane obtiažne počas používania.)
Ak sa reťaz nepreraďuje hladko zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko ani po nastavení skrutky
horného nastavenia.
Otočte nastavovacím valčekom
vonkajšieho bovdenu o 1/4 otočenia
proti smeru hodinových ručičiek.
Ak sa reťaz nepreraďuje hladko zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko ani po nastavení skrutky
spodného nastavenia.
Otočte nastavovacím valčekom
vonkajšieho bovdenu o 1/4 otočenia
vsmere hodinových ručičiek.
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso pri zaradenom strednom
ozubenom koliesku na prednom
ozubenom kolese dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vnútornou vodiacou
lištou prednej prehadzovačky.
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Poznámka:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu karbónového rámu overte jeho odporúčania
ohľadne uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to zobrazené na
obrázku.
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
1 , 2 Uťahovací moment:
35 - 50 N•m
3 Uťahovací moment: 5 - 7 N•m
Namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je
to zobrazené na obrázku. V tomto štádiu
nastavte polohu prednej prehadzovačky a
nainštalujte ju tak, aby medzi vonkajšou
vodiacou lištou reťaze a maximálnym
vonkajším priemerom väčšieho ozubeného
kolieska bola svetlosť 1 - 3 mm.
Vonkajšia vodiaca lišta
reťaze
Maximálny vonkajší priemer
Profesionálna sada
meračov
1~3 mm
Vzdialenosť:
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
155,5 mm*
42T
159,5 mm*
42T
FD-M781
FD-M781-D
FD-M780
FD-M780-E
Skrutka horného
nastavenia
FD-M781
FD-M781-D
FD-M780
FD-M780-E
Na utiahnutie upevňovacej skrutky drôtu použite 8 mm kľúč alebo
4 mm Allenov kľúč.
Namontujte kryt vnútorného otvoru
jeho otáčaním tak, ako je to
zobrazené na obrázku, až pokým sa
nezastaví. Ďalej ho už neotáčajte, inak
môže poškodiť závit na kryte.
Použiteľné predné ozubené koleso
X
X
18T
10T
66° - 69°
50 mm
Iba v prípade trojitého ozubeného kolesa (42-32-24T)
S, M, L
- S, M, L -
Číslo modelu FD-M781-D FD-M781
FD-M780-E
FD-M780
* Inštalačný výška sa bude líšiť v závislosti na polohe
podložky rámu.
155,5 mm / 159,5 mm*
(od stredu spodnej konzoly)
Predné
ozubené
kolieska
Obr. 1 Obr. 2
Zadné
ozubené
kolesá
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
* Ak je bicykel vybavený zadným odpružením, najprv skontrolujte odporúčanú polohu segmentu
podľa návodu na obsluhu bicykla. V ďalšom použite upevňovací pásik alebo podobný
prostriedok na nastavenie zadného odpruženia na odporúčanú hodnotu pohybu zadného
odpruženia a následne nastavte prednú prehadzovačku.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
Predné ozubené koleso (najväčšie
ozubené koliesko)