■ Inštalácia rotora (SM-RT53 / RT62 / RT64)
SM-RT53L/RT62L/RT64L (203 mm)
SM-RT53M/RT62M/RT64M (180 mm)
SM-RT53/RT62/RT64 (160 mm)
Poistný krúžok držiaci rotor
TL-LR15 / LR10
Strana so šípkou
Všeobecné informácie o bezpečnosti
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú
stranu predného kolesa.
■ Inštalácia brzdovej páčky (BL-M575)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku. (Skontrolujte, či
brzdová páčka počas prevádzky neprekáža preraďovacej páčke. Pozrite si tiež
servisné pokyny k preraďovacej páčke. Niektoré typy môžu kvôli polohe
upevňovacích skrutiek preraďovacej páčky vyžadovať, aby bola namontovaná
najskôr preraďovacia páčka.)
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež
skontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Technicko servisné pokyny
Kotúčový brzdný systém
(pre terénne typy)
VAROVANIE
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť
ochrane prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor
je dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov
v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho
sa rotora.
• 203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred
použitím bŕzd sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
• Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po
zosadnutí z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie
bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia.
Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete
spadnúť z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr
a jemne.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
• Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo,
inak brzdy nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky
vymeniť. Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste
vyčistiť rotor. Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm
a viac.
• Pokiaľ počas používania bŕzd dochádza k vydávaniu hluku, môže to
znamenať, že brzdové doštičky sú opotrebované nad mieru
použiteľnosti. Po overení, že brzdový systém dostatočne vychladol
skontrolujte hrúbku brzdových doštičiek.
• Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento stav
odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
VÝSTRAHA
• Brzdové doštičky B01S sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku vznikajúceho
počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní s doštičkami E01S sa pre
tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
Manipulácia s minerálnym olejom
• Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk
s očami môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou
vodou okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
• Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť
vyrážky a ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
• Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár
alebo výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa
prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
• Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
• Držte mimo dosah detí.
• Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže
spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
• Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych,
okresných a/alebo štátnych predpisov. Počas prípravy
oleja na likvidáciu dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu
cudzorodých súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na
chladnom a tmavom mieste mimo dosahu priameho slnečného
žiarenia alebo účinkov tepla.
■ Doba zahrievania
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje,
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká
vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
■ Pri čistení kompresorom
• Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
• 203/180 mm rotory SM-RT53L/M, SM-RT62L/M, SM-RT64L/M majú väčší
priemer a väčšie zakrivenie ako 160 mm cross country rotory. V dôsledku
toho sa môžu dotýkať brzdových doštičiek.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a koncovka rámu nie sú
paralelné, rotor a strmeň sa môžu dotýkať.
• Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery
doštičiek. Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky
brzdy počas doby, keď je koleso odstránené.
• Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty
sa vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť
použite plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby
ste nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich
nepoškodili.)
Pokiaľ je ťažké zatlačiť brzdu alebo piest naspäť, odskrutkujte odvzdušňovaciu
skrutku, nainštalujte olejový lievik a pokúste sa znova. Teraz budete musieť
vykonať aj odvzdušnenie.
• Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe
bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie
takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
• Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
• Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
Montáž
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
■ Montáž strmeňov (BR-M575) a upevnenie hadičky
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry
k strmeňom pre typ post mount.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať
do strán a potom namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom
utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
■ Montáž hadičky
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú
hadičku SM-BH59 (SI-8H20). Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila.
Uistite sa, že strmene a páčky sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu,
a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť
poškodenie karbónového materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré
by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Dočasne namontujte strmeň k rámu (tak, aby sa strmeň mohol hýbať do strán),
stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Upevňovacie skrutky
strmeňa
● Typ post mount
Strmeň
Rotor
Adaptér
● Medzinárodný štandardný typ upevnenia
< Vpredu >
< Vzadu >
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
post mount
Uzávery
Uzávery
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo
drôteného krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
160 mm rotor
Uzávery
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
post mount
Drôt
Uzávery
203 / 180 mm rotory
<Spôsob pomocou drôteného krúžku>
Pokiaľ sa skrutka 1 snaží uvoľňovať (otočte ju proti smeru hodinových
ručičiek), sila sa prenáša prostredníctvom drôtu a otáča skrutku 2
v smere uťahovania (proti smeru hodinových ručičiek). Predsa len však,
skrutka 2 sa nemôže v smere uťahovania otáčať ďalej. Na základe toho,
toto zabraňuje skrutke 1 otáčať sa v smere uvoľňovania, pretože je
taktiež prepojená pomocou drôtu. Ak sa niektorá zo skrutiek uvoľňuje,
to spôsobuje silu vyvíjanú na druhú skrutku, ktorá sa týmto otáča
v smere uťahovania. Inými slovami povedané, tento systém zabraňuje
uvoľňovaniu skrutiek.
Skrutka
1
Skrutka
2
Rozpera doštičky
Údržba
■ Výmena brzdových doštičiek
Ak sa olej po jeho naliatí prilepí na brzdové doštičky, alebo ak sú brzdové doštičky
opotrebované na hrúbku 0,5 mm, brzdové doštičky vymeňte.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
■ Interval výmeny minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu. Používajte iba
originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi predpismi na
likvidáciu.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
5. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
6. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
3. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili.
Poznámka:
Brzdný systém M575 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových doštičiek
dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k automatickému
nastavovaniu vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate
brzdové doštičky, musíte piesty zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
4. Namontujte nové brzdové
doštičky a potom namontujte
rozpery doštičiek.
Brzdové
doštičky
Piest
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
* Najprv utiahnite pásik na strane so
šípkou. Následne utiahnite druhú
skrutku.
Ak hladina oleja poklesne po výmene brzdových doštičiek alebo po nastavení piesta z dôvodu
jeho nesprávneho fungovania, brzdová sa môže znížiť. Ak k tomu dôjde, nainštalujte olejový
lievik a vykonajte odvzdušnenie aby sa dosiahlo doplnenie oleja.
Upevňovacie
skrutky
strmeňa
< Vpredu >
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie" v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Uťahovací moment pre brzdovú
páčku: 6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 N•m
Uťahovací moment:
40 N•m
SI-8FL0A-001-02
SI-8FL0A-001
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15 alebo TL-LR10
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa /
Upevňovacie skrutky adaptéra
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Kryt nádrže #T10 TORX
®
*
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
Odvzdušňovacia skrutka 2 mm Allenov kľúč
Odvzdušnenie Olejový lievik, zátka na olej
* TORX je registrovanou obchodnou značkou spoločnosti Camcar LLC.
• Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to
spôsobiť problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
• Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý
sa vypustil výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať
vodu, ktorá môže spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
• Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny,
inak sa môže upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
• Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže
určité vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré
sa nahromadia v rôznych častiach brzdového systému, a to keď sa dlho používa.
Kotúčový brzdový systém M575 nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa
bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu
pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy
nebudú fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda.
Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou na bicykli určite niekoľko krát
stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak brzdy
nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému,
čo spôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového
systému. To môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
• Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné
opravy. Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje
nebezpečenstvo, že brzdy môžu náhle prestať pracovať.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol
zasiahnuť do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli.
Nesprávne používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly
alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého
bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na
brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to
urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením
techniky jazdenia a brzdenia.
• Kotúčové brzdy M575 sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní
v spojení s BR-M575 (strmene), BL-M575 (brzdová páčka), SM-RT53/
RT62/RT64 (rotor) a jednotkou doštičiek Shimano (B01S/E01S).
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné
pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu
spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne
poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné
miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Nastavte brzdovú páčku tak, aby bola rovnobežne so zemou; brzdovú páčku
niekoľkokrát jemne zatlačte a počkajte pokiaľ bubliny prejdú do nádrže. Odporúča
sa vykonať činnosť odvzdušnenia.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém.
(Pozrite si "Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
Strmeň BR-M575
Páčka brzdy BL-M575
Rotor
SM-RT53
SM-RT62
SM-RT64
Hadica SM-BH59
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky B01S
Kovové doštičky E01S
■ Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte piesty
nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek.
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak, aby sa
dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
2 mm
0,5 mm
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé
predné
Ľavé
zadné
Pravé
zadné
Pravé predné
Obr. 2
Obr. 1