Orezanie vonkajšieho puzdra
Keď orezávate vonkajšie puzdro, režte na opačnom konci ako je
koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho
puzdra zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
V prípade karbónových rámov môže byť
nevyhnutné znížiť uťahovací moment za
účelom predídenia poškodeniu rámu.
Ohľadom správneho uťahovacieho
momentu pre karbónové rámy sa obráťte
na výrobcu bicykla alebo riadidiel.
V prípade karbónových riadidiel
môže byť nevyhnutné znížiť
uťahovací moment za účelom
predídenia poškodenia riadidiel.
Ohľadom správneho uťahovacieho momentu pre karbónové riadidlá
sa obráťte na výrobcu bicykla alebo riadidiel.
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty
reťaze by mala byť priamo nad a
paralelne s najväčším ozubeným
kolieskom. Zabezpečte pomocou 5
mm Allenovho kľúča.
Technické pokyny pre servis
Systém predného pohonu
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
5 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s
maximálnym vonkajším
priemerom 32 mm.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto
rozsahu
Profesionálna sada
meračov
Uťahovací moment: 5 - 7 Nm
Ozubené koleso
(najväčšie ozubené
koliesko)
Vedenie reťaze
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku 2 alebo viac krát, aby ste nastavili páčku do
spodnej polohy. Po sňatí krytu umiestnite koniec kábla na hák.
V takomto stave pohybujte páčkou 2 alebo viac krát tak, aby ste
páčku nastavili do hornej polohy a následne kábel pretiahnite
cez nastavovaciu skrutku vonkajšieho puzdra a kábel cez ňu
kompletne pretiahnite. Po tom pohybujte páčkou tak, aby ste ju
nastavili do spodnej polohy a nainštalujte kryt.
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok
Pro-Set
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ
< Bežný typ >
• FD-M530
< Typ s vedením zhora >
Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou,
aby ste skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa
preraďovanie stane obtiažne počas používania.)
Reťaz
5 mm Allenov kľúč
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
A
B
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho obalu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola
v rozpätí 0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte
reťaz na najväčšie ozubené koleso
a vpredu nastavte reťaz na stredné
ozubené koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
obalu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Zarovnávací blok Pro-Set
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
Uťahovací moment:
35 - 50 Nm
K orezanému koncu
vonkajšieho puzdra
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Všeobecné informácie o bezpečnosti
• Páčka ST-M530/ST-M535 DUAL CONTROL sa používa ako na činnosť radenia prevodov, tak aj na brzdenie. Oboznámte sa
dôkladne a pochopte radenie prevodov a brzdenie v prípade vášho bicykla. Metódu činnosti si pozrite na obrázku.
• Brzdiť možno iba s páčkou DUAL CONTROL. Ak na brzdenie používate uvoľňovaciu páčku na preraďovanie rýchlostí (Prídavná
uvoľňovacia páčka), uvoľňovacia páčka sa môže poškodiť a vy môžete stratiť kontrolu nad bicyklom, čo by mohlo mať za
následok nehodu.
• Ak sa poškodí vnútorná jednotka páčky DUAL CONTROL, páčka klesne z normálne polohy nadol a môže sa pohnúť do
polohy, v ktorej sa bude ťažko brzdiť. Ak sa to stane, mali by ste jazdu na bicykli okamžite zastaviť.
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo
kyselín, ako napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože
môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú
spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích
závlačiek. Pred vybratím kolíka, ktorý použijete sa určite
pozrite o tabuľky. Ak sa použijú iné spojovacie závlačky
ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije
tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný
pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť
dostatočnú pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa,
rez vykonajte na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže
na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej
závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z bicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je reťaz poškodená,
mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-7701, CN-HG93
a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s
radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na
kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 15 Nm.
Neskôr, po ubehnutí asi 100 km (60 míľ) opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty.
Je dôležité pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš slabé alebo ak upevňovacie matice
nie sú dotiahnuté striedavo v stupňoch, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a
môžete spadnúť z bicykla.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť poranenie jazdca. Odporúčame používať iba
originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za
následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež v pravidelných intervaloch doťahujte
upevňovaciu skrutku ramena kľuky. (BB-FC, FC-PD)
• Neumývajte spodnú konzolu vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť spodnú konzolu.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok a reťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzla z ozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a
reťaz.
• Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať predných
ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať hluk. Ak je problémom hluk,
preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte o jedno ďalej.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok
kábla spodného držiaka.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojitou prednou prevodovou táckou. Nemožno
ju použiť s dvojitou prednou prevodovou táckou, keďže prevodové stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri vonkajšie držiaky puzdier tak, ako je to
zobrazené na obrázku vpravo.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Uistite sa, že kábel radenia prevodov a brzdový kábel si počas brzdenia vzájomne nezavadzajú. Ak
si zavadzajú, môže dôjsť k obmedzovaniu brzdenia. Nainštalujte káble tak, aby mali nejakú vôľu, a to aj v prípade, kedy sú
rukoväte úplne vytočené v ktoromkoľvek smere.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE
alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti. Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO
nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené
alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
Vonkajšie držiaky puzdier
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Koncová
závlačka
Tvrdená spojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
< Bežný typ >
• FD-M531
< Typ s vedením zhora >
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Typ krúžku Typ konzoly
< FC-M532 / FC-M542 > < FC-M533-K / FC-M543-K >
Typ krúžku Type opory puzdra reťaze Typ konzoly
Montáž predného ozubeného kolesa a prednej prehadzovačky
68 mm
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm
Rozpera
68 mm
Konzola
typu E
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Opora puzdra
reťaze
73 mm 73 mm
68 mm
Konzola
typu E
73 mm
A
Prevádzka páčok
■ Prevádzka brzdovej páčky
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky zovretí páčok na najpohodlnejšie
šírky pre radenie rýchlostí a brzdenie.
■ Obsluha radenia rýchlostí
Potom, ako je páčka po stlačení uvoľnená sa vždy vráti do
pôvodnej polohy. Keď používate páčku, vždy sa uistite, že zároveň
otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď stlačíte páčku raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
malého na väčšie ozubené koleso.
Príklad:
zo stredného na
najväčšie ozubené
koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
veľkého na menšie ozubené koleso.
Príklad:
z najväčšieho na stredné ozubené koliesko.
Počiatočná
poloha páčky
ST-M535 ST-M530
Stane sa
širším
Stane sa
užším
Stane sa
užším
Stane sa
širším
Prvý spoj
Koniec páčky
2 mm Allenov
kľúč
Približne
2 mm
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2 Na montáž pravého adaptéra (závit proti smeru hodinových
ručičiek) a ľavého adaptéra (závit v smere hodinových
ručičiek) použite špeciálny nástroj TL-FC32. Uťahovací
moment: 35 - 50 Nm
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť A ľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5 Pomocou nástroja TL-FC16 utiahnite uzáver. Uťahovací
moment: 0,7 - 1,5 Nm
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku a skontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky.
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne a rovnako
utiahnutá na moment 12 - 15 Nm.
5
6
2
4
(A)
1
3
Časť so širokou
drážkou
TL-FC16
TL-FC32
■ Spôsob inštalácie rozpery
(1) Skontrolujte, či šírka vložky spodnej konzoly je
68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
Zastavovacia
plôška
Kolík
plôšky
Vytlačiť
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu plôšku
smerom doprava tak, ako je to
znázornené na obrázku.
* Podrobnosti o inštalácii FC-M521/BB-ES25-AK nájdete v samostatných servisných pokynoch.
Vnútorný kábel
Páčka
Kryt
Háčik
Technické údaje
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite
montážnu lištu o veľkosti 28,6 mm,
31,8 mm a namontujte ju k adaptéru
veľkosti L.
Uhol spojenia
reťaze
Ozubené koleso
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
Ozubené koleso Spodná konzola
VAROVANIE
SI-6KBFB-001
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Strieborná
Čierna
Séria Deore
Páka DVOJITÉHO OVLÁDANIA ST-M530 / ST-M535
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Predná prehadzovačka FD-M530 / FD-M531
Predné ozubené koleso FC-M532 / FC-M533-K, FC-M542 / FC-M543-K FC-M521
Spodná konzola –– BB-ES25-AK
Reťaz CN-HG53
Vedenie kábla spodkom konzoly SM-SP17 / SM-BT17
Počiatočná
poloha páčky
Prídavná uvoľňovacia páčka
Číslo modelu FD-M530 / FD-M531
Uplatňuje sa pre štandardný typ aj pre typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 12T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
a
)
63° - 66°, 66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Číslo modelu FC-M521
Kombinácia zubov prevodovej tácky 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm
Rozmery závitu pedála BC 9/16" x 20 T.P.I.
Použiteľná spodná konzola BB-ES25-AK
Číslo modelu BB-ES25-AK
Dĺžka osi 121 mm
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky spodnej konzoly 68 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68 mm)
Hrúbka krytu reťaze 1,8 mm
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného nastavenia
v smere hodinových ručičiek
(o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite hornú nastavovaciu skrutku
proti smeru hodinových ručičiek
(o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vnútornou vodiacou
lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k rušeniu
medzi reťazou a vonkajšou vodiacou
lištou prehadzovačky.
Uvoľnite hornú nastavovaciu
skrutku proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho obalu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso pri zaradenom strednom
ozubenom koliesku na prevodovej
tácke dochádza k rušeniu medzi
reťazou a vnútornou vodiacou lištou
prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho obalu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz padá na spodnú stranu
konzoly.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko neohybná.
Uvoľnite hornú nastavovaciu
skrutku proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Číslo modelu FC-M532 / FC-M533-K FC-M542 FC-M543-K
Kombinácia zubov prevodovej tácky 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T 44 - 32 - 22T 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Vedenie reťaze 50 mm 50 mm
Šírka vložky spodnej konzoly 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
A A A
A
A
A A
A
B
C
A
A
A
A
A
C
C
A B C
slk_280739_6KBFB_001.indd 1
slk_280739_6KBFB_001.indd 1
02/07/08 8:33:13 AM