Shimano ST-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie pre RD-M430, CS-HG50-9, CS-HG30-9, CS-HG61, FH-M430, FH-M435, RAPIDFIRE-Plus ST-M430, SIS-SP40, CN-HG53, SM-SP17 a SM-BT17. Dokument popisuje inštaláciu, nastavenie a údržbu komponentov systému zadného pohonu Shimano Alivio. Návod obsahuje podrobný popis montáže a nastavenia jednotlivých častí, vrátane prehadzovačky, kazetového ozubeného kolesa, voľného náboja, radiacej a brzdovej páčky a ďalších komponentov.

Nižšie nájdete stručné informácie pre RD-M430, CS-HG50-9, CS-HG30-9, CS-HG61, FH-M430, FH-M435, RAPIDFIRE-Plus ST-M430, SIS-SP40, CN-HG53, SM-SP17 a SM-BT17. Dokument popisuje inštaláciu, nastavenie a údržbu komponentov systému zadného pohonu Shimano Alivio. Návod obsahuje podrobný popis montáže a nastavenia jednotlivých častí, vrátane prehadzovačky, kazetového ozubeného kolesa, voľného náboja, radiacej a brzdovej páčky a ďalších komponentov.

1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného
nastavenia, aby ste ju
nastavili tak, že vodiaca
kladka bude pri pohľade
zozadu v rovine s vonkajšou
rovinou najmenšieho
ozubeného kolesa.
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je
označený značkou. Z konca, ktorý je označený značkou naneste
mazivo s cieľom zabezpečiť
prevádzkovú účinnosť kábla.
1
1 2
2
1
2
1 2
5 mm Allenov kľúč
Technicko servisné pokyny
SI-6TF0A-003
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Uťahovací moment :
6 - 8 N•m
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
36 mm.
Montáž páčky
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy
sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku (A) do polohy (1).
Na preradenie naraz o dva stupne zatlačte do polohy (2).
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden stupeň z väčšieho
na menšie ozubené koleso.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Nastavenie SIS
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na
2. ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na
to, aby ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na
3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nevráti na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného
kolesa a nevydá zvuk. (proti
smeru hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz
sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa)
a potom otočte kľukové rameno v smere hodinových
ručičiek. Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho bovdenu mierne
v smere hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane
a reťaz sa nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti radiaceho mechanizmu.
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Pohnite páčkou (B) 8 alebo
viackrát tak, aby ste páčku
nastavili do najvyššej polohy; na
indikátore skontrolujte že
najvyššia poloha je správna
a následne nainštalujte a nastavte
vnútorný kábel.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Najväčšie
ozubené koleso
Vodiaca kladka
Skrutka spodného
nastavenia
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca kladka
pohla do polohy priamo v rovine s najväčším ozubeným kolesom
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok a najväčšie
ozubené koleso a otočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte
nastavovaciu skrutku napnutia B, aby ste nastavili vodiacu
kladku čo najbližšie k ozubenému kolesu, ale nie tak blízko aby
sa ho dotkla. Následne nastavte reťaz na najmenšie ozubené
koleso a zopakujte vyššie uvedený postup, aby ste sa uistili, že
sa kladka nedotýka ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka
nastavenia
napnutia B
Pripojte lanko k zadnej
prehadzovačke a po
odstránení úvodnej vôle
v lanku ho opätovne zaistite
podľa zobrazenia na obrázku.
Potiahnite
Uťahovací moment :
5 - 7 N•m
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
kladka
Skrutka horného
nastavenia
Páčka (B)
Drážka
Poznámka: Uistite sa, že je kábel
zabezpečený v drážke.
Nastavovacia
skrutka
Nastavovacia
skrutka
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a kladky).
Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či
je namazaný kábel a či je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš krátky.
Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v kladke, mali by ste ju vymeniť.
Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu
radenia SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
Vždy používajte zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú
kĺzavosť.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden a vodiaci prvok kábla stredovej
osky.
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho
prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú
odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu
z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích
závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú
tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa, rez
vykonajte na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa
spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-HG73
a CN-HG53 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy
s radením rýchlostí na prednom ozubenom kolese alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané,
reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
SI-6TF0A-003-02
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky zovretí páčok na
najpohodlnejšie šírky pre radenie rýchlostí a brzdenie.
4. Po overení toho, že ručička indikátora je pri ľavom okraji
nainštalujte indikátor priamo zhora. Zhora zatlačte indikátor, a to
dokiaľ nebude zarovno s polohovacou
drážkou.
Výmena indikátora
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonávať len počas výmeny
indikátora.
1. Demontujte skrutku nastavenia pohybu a dve skrutky zarážky
indikátora, ktoré zaisťujú pružinu a indikátor.
2. Odmontujte jednotku indikátora tak, ako je to znázornené na
obrázku.
3. Posuňte páčku (B) aspoň osemkrát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy.
5. Skontrolujte funkčnosť indikátora. Ak nefunguje správne,
opätovne nainštalujte indikátor, pričom zvláštnu pozornosť
venujte krokom 3. až 4.
Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to
môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
Uťahovací moment : 0,3 - 0,5 N•m
Nastavovacie skrutky indikátora
Páčka (B)
Polohovacia drážka
Indikátor
Pružina
Skrutka nastavenia
pohybu
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví. Ďalej
ho už neotáčajte, inak môže poškodiť
závit skrutky.
Posuvná páčka
Kryt jednotky
Kryt vnútorného otvoru
Montáž zadnej prehadzovačky
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka nastavenia
vôle B do kontaktu s uškom koncovky rámu, pretože v opačnom
prípade sa môže vyskytnúť deformácia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
5 mm Allenov kľúč
Uško koncovky
rámu
Skrutka nastavenia
napnutia B
Výmena telesa voľnobehu
Po odstránení osi náboja odstráňte upevňovaciu maticu voľnobehu
(vo vnútri telesa voľnobehu) a potom vymeňte teleso voľnobehu.
Poznámka:
Nepokúšajte sa
rozobrať teleso
voľnobehu, pretože
to môže mať za
následok poruchu.
Teleso voľnobehu
Upevňovacia matica telesa
voľnobehu
Podložka telesa
voľnobežky
10 mm Allenov kľúč
(TL-WR37)
Demontáž
Montáž
Uťahovací moment :
35 - 50 N•m
Značka
Reťaz
Najväčšie ozubené
koliesko
Najväčšie ozubené
koliesko
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese
a najväčšom ozubenom
koliesku)
Dĺžka reťaze
Montáž ozubených kolies
Séria Alivio
RAPIDFIRE-Plus (Radiaca a brzdná páčka) ST-M430
Vonkajší bovden SIS-SP40
Zadná prehadzovačka RD-M430
Typ SGS
Voľný náboj FH-M430 / FH-M435
Prevody 9
Kazetové ozubené koleso CS-HG61 / CS-HG50-9 / CS-HG30-9
Reťaz CN-HG53
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
6.5mm
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50 / CN-HG40
7.1mm
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
Zadná prehadzovačka
Číslo modelu RD-M430
Typ SGS
Prevody 9
Celková kapacita 45T
Možná kombinácia ozubených kolies 11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 28T
Najmenšie ozubené koleso 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Číslo modelu Názov skupiny Prevody Kombinácia zubov
CS-HG50-9 /
CS-HG30-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
CS-HG61 bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Voľný náboj
Číslo modelu FH-M430 / FH-M435
Prevody 9
Počet otvorov na špici 36 / 32
A
: Stane sa užším
B
: Stane sa širším
6,5 mm
7,1 mm
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
16T
14T
9S
9S
9S
13T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
14T
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (ar)
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (au)
CS-HG61 (bg)
Poistný krúžok
Poistný krúžok
Rozpierky ozubených kolies
Poistný krúžok
Pre každé ozubené koleso by mal povrch so skupinovým
označením smerovať von a mal by byť umiestnený tak, že
širšia časť každého ozubeného kolesa a časť A (kde je
otvor drážky široký) telesa voľnobehu sú zarovnané.
Drážka je široká iba
na jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
A
Široká časť
Pri montáži ozubených kolies
použite na utiahnutie poistného
krúžku špeciálne náradie
(TL-LR15/LR10).
Na výmenu ozubených kolies
použite špeciálne náradie
(TL-LR15/LR10) a na demontáž
poistného krúžku použite
TL-SR21.
Uťahovací moment :
30 - 50 N•m
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15/LR10
  • Page 1 1

Shimano ST-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie pre RD-M430, CS-HG50-9, CS-HG30-9, CS-HG61, FH-M430, FH-M435, RAPIDFIRE-Plus ST-M430, SIS-SP40, CN-HG53, SM-SP17 a SM-BT17. Dokument popisuje inštaláciu, nastavenie a údržbu komponentov systému zadného pohonu Shimano Alivio. Návod obsahuje podrobný popis montáže a nastavenia jednotlivých častí, vrátane prehadzovačky, kazetového ozubeného kolesa, voľného náboja, radiacej a brzdovej páčky a ďalších komponentov.