Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz
čistite pravidelne pomocou správneho prostriedku na čistenie
reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín,
ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže
reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz
prednú a zadnú stranu, pričom strany sú označené tak, že po
nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny
navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je inštalácia reťaze vykonaná tak,
že smeruje správnym smerom. V prípade nainštalovania opačným smerom
môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa
použije tvrdená spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze,
nebude možné dosiahnuť dostatočnú pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie
alebo spadnutie reťaze.
• Spojovacia závlačka musí byť zarovno s povrchom
vonkajšieho spojenia zo strany zasúvania závlačky. Pokiaľ
po ňom prejdete prstom, mali by ste cítiť hladký a rovný
povrch. Závlačka ľahko prejde na druhú stranu po tom, ako
vyberiete rozpojovaciu závlačku.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako
je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa
spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz
nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je
reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to
nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť aspôsobiť vážne
zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla,
čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak
nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že
spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné
miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky
pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste
vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku anamazať všetky pohybujúce sa diely
(mechanizmus a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti
zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný kábel ači je vonkajší bovden
príliš dlhý alebo príliš krátky.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia vkladke, mali by ste ju vymeniť.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a
potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim
prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies areťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva zozubených kolies, vymeňte reťaz aozubené
kolesá.
• Použitie rámu sinterným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má
tendenciu narušiť funkciu radenia SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies srovnakými skupinovými značkami. Nikdy
nepoužívajte kombináciu ozubeného kolesa sodlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v
prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem
toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď
sa úplne vytočia rukoväte.
• V prípade kábla radenia prevodov sa používa špeciálny mazací
prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo
iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade
môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho
bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok
kábla stredovej osky.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení
predného ozubeného kolesa.
• Na vodiacej kladke je vyznačená šípka, ktorá vyznačuje smer otáčania. Vodiacu kladku
nainštalujte tak, aby šípka smerovala proti smeru hodinových ručičiek, a to pokiaľ sa
pozeráte na vonkajšiu stranu prehadzovačky.
• Na napínacej kladke je vyznačená šípka, ktorá vyznačuje smer otáčania. Napínaciu
kladku nainštalujte tak, aby šípka smerovala v smere hodinových ručičiek, a to pokiaľ
sa pozeráte na vonkajšiu stranu prehadzovačky.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo
prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia závlačka Prepojovacia závlačka
Povrch spojenia
Spojovacia závlačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Pripojte lanko k zadnej
prehadzovačke a po
odstránení úvodnej vôle
v lanku ho opätovne
zaistite podľa zobrazenia
na obrázku.
Potiahnite
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Zadná prehadzovačka Voľný náboj
Drážka
Poznámka: Dávajte pozor na
to, aby bol kábel
bezpečne v drážke.
Uťahovací moment: 6 - 7 N•m
SI-5XR0A-001-02
Technicko servisné pokyny SI-5XR0A-001
RD-T780
Montáž zadnej prehadzovačky
Pri inštalácii dávajte pozor, aby sa nedostala skrutka
nastavenia vôle B do kontaktu suškom koncovky rámu,
pretože v opačnom prípade sa môže vyskytnúť deformácia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
5 mm Allenov kľúč
Uško koncovky rámu
Skrutka nastavenia
napnutia B
Montáž ozubených kolies
Pre každé ozubené koleso, by
mal povrch so skupinovým
označením smerovať von a mal
by byť umiestnený tak, že širšia
časť každého ozubeného kolesa
a časť A (kde je otvor drážky
široký) telesa voľnobehu sú
zarovnané.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
A
Široká časť
Pri montáži ozubených kolies HG použite na utiahnutie
poistného krúžku špeciálne náradie (TL-LR15 / LR10).
Na výmenu ozubených kolies HG použite špeciálne
náradie (TL-LR15 / LR10) a na demontáž poistného
krúžku použite TL-SR21.
Uťahovací moment:
30 - 50 N•m
Poistný krúžok
Podložka ozubeného kolesa
Podložka poistného krúžku
Poistný krúžok
Rozpierky ozubených kolies
Podložka poistného krúžku
Rozpera
< CS-M771-10 >
(bJ) 11 - 34T
(bL) 11 - 32T
< CS-6700 >
11 - 28T
Kryt vnútorného otvoru
Páčka (B)
Lanko
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného
kábla
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo viac krát,
aby ste ju nastavili do najvyššej polohy.
Potom odstráňte kryt vnútorného otvoru a
pripojte lanko.
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním tak,
ako je to zobrazené na obrázku, až pokým sa
nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže poškodiť závit
skrutky.
Kryt vnútorného
otvoru
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené koliesko
Dĺžka Asa bude odlišovať vzávislosti od pohybov zadného odpruženia. Z tohto
dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka
reťaze príliš krátka. Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď
je zadné odpruženie v polohe, kde rozmer "A" je najdlhší areťaz je na najväčšom
ozubenom kolese anajväčšom ozubenom koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného
odpruženia veľký, vôľa vreťazi sa nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na
najmenšom ozubenom koliesku anajmenšom ozubenom kolese.
Nastavenie
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia, aby ste
ju nastavili tak, že vodiaca kladka bude pri
pohľade zozadu vrovine svonkajšou
rovinou najmenšieho ozubeného kolesa.
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
kladka
Skrutka horného
nastavenia
Najväčšie ozubené
koleso
Vodiaca kladka
Skrutka spodného
nastavenia
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca kladka pohla do polohy
priamo vrovine snajväčším ozubeným kolesom
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok anajväčšie ozubené koleso
aotočte kľukové rameno dozadu. Potom otočte nastavovaciu skrutku napnutia B,
aby ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie kozubenému kolesu, ale nie tak
blízko aby sa ho dotkla. Následne nastavte reťaz na najmenšie ozubené koleso
azopakujte vyššie uvedený postup, aby ste sa uistili, že sa kladka nedotýka
ozubeného kolesa.
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené koleso
Skrutka nastavenia
napnutia B
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na
opačnom konci, ako je koniec
soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná strana otvoru
rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt
sjazýčkom na
gumenom štíte by sa
mal nainštalovať
kzarážke vonkajšieho
bovdenu rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt sjazýčkom
* Ak sa zadná prehadzovačka vo veľkom rozsahu pohybuje, ako
napríklad pri bicykloch so zadným odpružením, odporúča sa,
aby ste opätovne nasadili kryt s
hliníkovým krytom.
Koniec vonkajšieho bovdenu,
ktorý obsahuje hliníkový kryt by sa
mal nachádzať na strane
prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2.
ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to,
aby ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na
3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nevráti na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného kolesa
anevydá zvuk. (proti smeru
hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz
sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa auvoľní sa) a
potom otočte kľukové rameno vsmere hodinových ručičiek.
Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa avydáva hluk, otočte valcové
puzdro nastavenia vonkajšieho bovdenu mierne vsmere hodinových
ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane a reťaz sa nebude
pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody askontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti radiaceho mechanizmu.
Nastavovací valček Nastavovací valček
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15 / LR10
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Séria XT (Trekking)
Radiaca páčka SL-M780 / SL-M780-I
Vonkajší bovden OT-SP41
Zadná prehadzovačka RD-T780
Typ SGS
Voľný náboj FH-M785 / FH-T780
Prevody 10
Kazetové ozubené koleso CS-M771-10 / CS-6700
Reťaz CN-HG94
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP17
Číslo modelu RD-T780
Typ SGS
Prevody 10
Celková kapacita 45T
Najväčšie ozubené koleso 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa
22T
Číslo modelu FH-M785 / FH-T780
Prevody 10
Počet otvorov na špici 32
Číslo modelu Názov skupiny Prevody Kombinácia zubov
CS-M771-10
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
CS-6700 - 10 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T