Poistný krúžok
5 mm Allenov kľúč
Uško koncovky rámu
Skrutka nastavenia napnutia B
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VÝSTRAHA
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov
ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako je
miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak
sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé
alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť
a spôsobiť vážne zranenie.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom
môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
•
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak
nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete
z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste
ich mohli v budúcnosti použiť.
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé
diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť
prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus
a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti
bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný kábel a či je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš
krátky.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v kladke, mali by ste ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich
znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie
môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených kolies a reťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy
nepoužívajte kombináciu ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť
funkciu radenia SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade,
keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte,
či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
• Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu,
aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po
otočení predného ozubeného kolesa.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu
alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa
obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovakia)
Technicko servisné pokyny
SI-6UH0A-001
Systém zadného pohonu
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Montáž zadnej prehadzovačky
Počas inštalácie dávajte pozor aby nedošlo k deformácii spôsobenej skrutkou
nastavenia vôle B prichádzajúcej do kontaktu s uškom vytlačenia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
Výmena telesa voľnobehu
Po odstránení osi náboja
odstráňte upevňovaciu maticu
voľnobehu (vo vnútri telesa
voľnobehu) a potom vymeňte
teleso voľnobehu.
Poznámka:
Nepokúšajte sa rozobrať teleso
voľnobehu, pretože to môže mať
za následok poruchu.
Teleso voľnobehu Upevňovacia matica telesa
voľnobehu
Podložka telesa
voľnobežky
10 mm Allenov kľúč
(TL-WR37)
Demontáž
Montáž
Uťahovací moment : 35 - 50 N•m
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky časti
radiaceho mechanizmu.
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2. ozubené
koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to, aby ste cítili tlak v
páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na 3.
prevod
Dotiahnite valcové puzdro nastavenia
vonkajšieho bovdenu, kým sa reťaz
nevráti na 2. ozubené koleso. (v
smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro nastavenia
vonkajšieho bovdenu, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného kolesa
a nevydá zvuk. (proti smeru
hodinových ručičiek)
Nastavovací
valček
vonkajšieho
bovdenu
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz sa dotkla
3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa) a
potom otočte kľukové rameno v smere hodinových ručičiek.
Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho bovdenu mierne v smere
hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane a reťaz sa
nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa pri
žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Uťahovací moment : 5 - 7 N•m
Drážka
Pripojte lanko k zadnej
prehadzovačke a po
odstránení úvodnej vôle v
lanku ho opätovne zaistite
podľa zobrazenia na
obrázku.
Potiahnite
Poznámka: Dávajte pozor na to,
aby bol kábel bezpečne v drážke.
Uťahovací moment Allenovho
kľúča: 6 - 8 N•m
5 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 36 mm.
Montáž radiacej páčky
1
2
1 2
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca kladka
Skrutka horného
nastavenia
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia, aby
ste ju nastavili tak, že vodiaca kladka
bude pri pohľade zozadu v rovine
s vonkajšou rovinou najmenšieho
ozubeného kolesa.
Nastavenie SIS
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom
konci, ako je koniec s označením. Po orezaní
vonkajšieho bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu vonkajšieho
bovdenu upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je označený značkou.
Z konca, ktorý je označený značkou naneste
mazivo s cieľom zabezpečiť prevádzkovú
účinnosť kábla.
Značka
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok
a najväčšie ozubené koleso a otočte
kľukové rameno dozadu. Potom otočte
nastavovaciu skrutku napnutia B, aby ste
nastavili vodiacu kladku čo najbližšie
k ozubenému kolesu, ale nie tak blízko
aby sa ho dotkla. Následne nastavte reťaz
na najmenšie ozubené koleso a zopakujte
vyššie uvedený postup, aby ste sa uistili,
že sa kladka nedotýka ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie ozubené koleso
Najmenšie ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie ozubené
koliesko
Najväčšie ozubené
koliesko
Obsluha radenia rýchlostí
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po
preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že
zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého ozubeného kole-
sa na väčšie ozubené koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň
zatlačte páčku (A) do polohy (1). Na
preradenie naraz o dva stupne zatlačte
do polohy (2).
Páčka (A) - počiatočná poloha
Preradenie z veľkého ozubeného
kolesa na menšie ozubené koleso
(páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili
o jeden stupeň z väčšieho na menšie
ozubené koleso.
Pridajte 2 články (s reťazou na najväčšom
ozubenom kolese a najväčšom ozubenom
koliesku)
Dĺžka reťaze
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného
nastavenia tak, aby sa vodiaca
kladka pohla do polohy priamo
v rovine s najväčším ozubeným
kolesom
1
1 2
2
Najväčšie ozubené
koleso
Vodiaca kladka
Spodné nastavenie
skrutka
Skrutka nastavenia
napnutia B
Keď nepočujete
žiadny hluk
Nastavovací
valček
vonkajšieho
bovdenu
SI-6UH0A-001-02
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite
pravidelne pomocou správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy
nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú odstraňovače
hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne
poranenie."
•
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek
spôsobom uvoľnené, môžu z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie
zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie
závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená spojovacia závlačka
alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním
tak, ako je to zobrazené na obrázku, až pokým sa
nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže poškodiť závit
skrutky.
Páčka (B)
Lanko
Kryt vnútorného otvoru
Kryt vnútorného otvoru
2. Pripojenie a upevnenie lanka
Posuňte páčku (B) 7 krát alebo viac krát a
skontrolujte na indikátore, či je páčka v najvyššej
polohe. Potom odstráňte kryt vnútorného otvoru
a pripojte lanko.
Pre každé ozubené koleso,
by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by byť
umiestnený tak, že značka
trojuholníka ( ▲ ) na každom
ozubenom kolese a časť A
(kde je otvor drážky široký)
telesa voľnobehu sú
zarovnané.
Pri montáži ozubených kolies HG použite na
utiahnutie poistného krúžku špeciálne náradie
(TL-LR15/
LR10).
Na výmenu ozubených kolies HG použite
špeciálne náradie (TL-LR15/LR10) a na
demontáž
poistného
krúžku použite
TL-SR21.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
▲ značka
Uťahovací moment :
30 - 50 N•m
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15/LR10
Montáž ozubených kolies
Páčka (B)
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky zovretí
páčok na najpohodlnejšie šírky pre radenie
rýchlostí a brzdenie.
A
: Stane sa užším
B
: Stane sa širším
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať
nasledujúcu kombináciu.
Rapidfire Plus ST-M310-8R
Vonkajší bovden SP40
Zadná prehadzovačka RD-M310
Typ Smart Cage
Voľný náboj FH-RM30-8
Prevody 8
Kazetové ozubené koleso CS-HG31-8
Reťaz CN-HG50 / CN-HG40
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP18 / SM-BT18
Číslo modelu
RD-M310
Typ
Smart Cage
Celková kapacita
43T
Najväčšie ozubené koleso
34T
Najmenšie ozubené koleso
11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa
20T
Použiteľné predné ozubené koleso
(konfi gurácia ozubenia ozubeného kolieska)
FC-M361/M311 (48-38-28T/42-32-22T)
FC-M361-8/M311-8 (42-32-22T)
Číslo modelu Ozubené
kolesá
Názov
skupiny
Kombinácia zubov
CS-HG31-8
8 an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
8 aw 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
8 ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
6.5mm
7.1mm
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad CN-7701/
CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka reťaz,
ako napríklad CN-HG50 /
CN-HG40
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
A