Shimano BR-M446 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Všeobecné informácie obezpečnosti
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu
predného kolesa.
Inštalácia brzdovej páčky (BL-M445/T445)
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka
počas prevádzky neprekáža radiacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny k radiacej páčke.
Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek radiacej páčky vyžadovať, aby bola
namontovaná najskôr radiaca páčka.)
Uťahovací moment pre brzdovú
páčku: 6 - 8 N•m
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie.
Tiežskontrolujte, či nevidíte unikanie oleja.
Pre zabezpečenie vedení
tvaru C a bežné typy zarážok
lanka používajte špeciálne
podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne);
pozrite si obrázok.
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 N•m
Smer otáčania kolesa
Obr. 1 Obr. 2
Pravé predné Ľavé zadné Pravé zadné Ľavé predné
Technicko servisné pokyny SI-8J50A-002
Kotúčový brzdný systém
(Pre terénne typy)
VAROVANIE
Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť
ochrane prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je
dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade,
že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho sa rotora.
203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm
rotory. Pred použitím bŕzd sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
Počas brzdenia sa strmene arotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po
zosadnutí zbicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom onastavenie
bŕzd skontrolujte, či sa brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť
apoužívajte brzdy skôr a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete
spadnúť z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr ajemne.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
Dajte pozor, aby sa na rotor abrzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo,
inakbrzdy nebudú správne pracovať.
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky
vymeniť. Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste
vyčistiť rotor. Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a
viac.
Pokiaľ počas používania bŕzd dochádza k vydávaniu hluku, môže to
znamenať, že brzdové doštičky sú opotrebované nad mieru
použiteľnosti. Po overení, že brzdový systém dostatočne vychladol
skontrolujte hrúbku brzdových doštičiek.
Pokiaľ sú na brzdových doštičkách viditeľné indikátory
opotrebovania, brzdové doštičky vymeňte.
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste
tento stav odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to
spôsobiť problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa
vypustil výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu,
ktorá môže spôsobiť upchanie vedenia v brzdovom systéme.
Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny,
inak sa môže upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej
hadičky z ľavej na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to
podľa krokov (5), (8) až (10) uvedených v časti "Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie" v Servisných pokynoch.
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže
určité vzduchové bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa
nahromadia v rôznych častiach brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Tento
kotúčový brzdový systém nie je navrhnutý tak, aby bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí
naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa môžu pohnúť v smere
strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú fungovať a
môže sa prihodiť vážna nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou
na bicykli určite niekoľko krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú
normálne. Ak brzdy nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné
opravy. Ak pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečen-
stvo, že brzdy môžu náhle prestať pracovať.
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol
zasiahnuť do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne
používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu,
ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť
odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a cha-
rakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s pre-
dajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa
môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
Kotúčové brzdy M445/M446 sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní v spojení s
BR-M445/M446 (strmene), BL-M445/T445 (brzdová páčka), SM-RT53/RT51 (rotor)
a jednotkou doštičiek Shimano (B01S).
Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové
bicykle. Pretože tandemové bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťa-
ženie na brzdový systém sa počas činnosti brzdy zvyšuje. Pokiaľ sa vspo-
jení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické kotúčové brzdy, teplo-
ta oleja bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo kvyra-
deniu činnosti brzdových hadičiek s dôsledkom zlyhania bŕzd.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla,
čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto,
aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
Manipulácia s minerálnym olejom
Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami. Styk s očami
môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou
okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť
vyrážky a ťažkosti. V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa
respirátorovou maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo
výparov okamžite odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou.
Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Indikátory
opotrebovania
doštičiek
Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
Držte mimo dosah detí.
Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože
to môže spôsobiť výbuch alebo zapálenie.
Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych,
okresných a/alebo štátnych predpisov. Počas
prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu
cudzorodých súčastí a vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na
chladnom a tmavom mieste mimo dosahu priameho slnečného
žiarenia alebo účinkov tepla.
Doba zahrievania
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne zvyšuje,
ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto
zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd vdobe zahrievania. Rovnaká vec
sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Pri čistení kompresorom
Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou
kompresora, uvedomte si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na
súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou strmeňov nechajte súčiastky
strmeňov dostatočne vyschnúť.
Poznámka
203/180 mm rotory SM-RT53L/M majú väčší priemer a väčšie zakrivenie ako 160mm
cross country rotory. V dôsledku toho sa môžu dotýkať brzdových doštičiek.
Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa akoncovka rámu nie sú paralelné,
rotor astrmeň sa môžu dotýkať.
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery
doštičiek. Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky
brzdy počas doby, keď je koleso odstránené.
Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty
sa vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť
použite plochý skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby
ste nepoškodili povrchy brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú
namontované, zatlačte piesty priamo späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich
nepoškodili.)
Pokiaľ je ťažké zatlačiť brzdu alebo piest naspäť, odskrutkujte odvzdušňovaciu
skrutku, nainštalujte olejový lievik a pokúste sa znova. Teraz budete musieť
vykonať aj odvzdušnenie.
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol,
mydlovú vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe
bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých
častí, ako sú napríklad tesnenia.
Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho
vymeniť.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
Montáž
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
<SM-RT53 / 53M / 53L>
Uťahovací moment:
40 - 50 N•m
Poistný krúžok držiaci rotor
TL-LR15 / LR10
Montáž strmeňov (BR-M445/M446) a upevnenie hadičky
Pri upevneniach podľa medzinárodných štandardov pripevnite adaptéry k strmeňom pre
upevnenia typu post mount.
(Sú k dispozícii samostatné predné a zadné adaptéry.)
1. Uvoľnite upevňovacie skrutky strmeňa tak, aby sa strmeň mohol pohybovať do strán a potom
namontujte adaptér na rám.
2. Stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor upnutý doštičkami a potom utiahnite upevňovacie
skrutky strmeňa.
Montáž hadičky
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre brzdovú hadičku SM-BH59
(SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a páčky sú v polohách
zobrazených na obrázkoch.
< Pre pravú páčku >
< Pre ľavú páčku >
Dočasne namontujte strmeň k rámu
(tak,aby sa strmeň mohol hýbať do strán),
stlačte brzdovú páčku tak, aby bol rotor
upnutý doštičkami a potom utiahnite
upevňovacie skrutky strmeňa.
Upevňovacie
skrutky strmeňa
Typ post mount
Strmeň
Rotor
Adaptér
Medzinárodný štandardný typ upevnenia
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
< Vpredu >
< Vzadu >
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
< Vpredu >
Upevňovacie
skrutky adaptéra
Upevňovacie
skrutky
adaptéra
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
Typ post mount
Uzávery
Uzávery
Pre zamedzenie otáčania skrutiek je možné použiť spôsob pomocou uzáveru alebo drôteného
krúžku.
Použite spôsob, ktorý je vhodný pre prednú vidlicu a rám.
160 mm rotor
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
Typ post mount
Drôt
Uzávery
203 / 180 mm rotory
<Spôsob pomocou drôteného krúžku>
Pokiaľ sa skrutka snaží uvoľňovať (otočte ju proti smeru hodinových
ručičiek), sila sa prenáša prostredníctvom drôtu a otáča skrutku v smere
uťahovania (proti smeru hodinových ručičiek). Predsa len však, skrutka
sa nemôže v smere uťahovania otáčať ďalej. Na základe toho, toto
zabraňuje skrutke otáčať sa v smere uvoľňovania, pretože je taktiež
prepojená pomocou drôtu. Ak sa niektorá zo skrutiek uvoľňuje,
tospôsobuje silu vyvíjanú na druhú skrutku, ktorá sa týmto otáča v smere
uťahovania. Inými slovami povedané, tento systém zabraňuje uvoľňovaniu
skrutiek.
Skrutka
Skrutka
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-8J50A-002-02
Montáž rotora
<SM-RT51 / 51M>
Na náboj nainštalujte rotor a upevňovaciu
lištu rotora a následne nainštalujte a
utiahnite skrutky tak, ako je to znázornené
na obrázku 1.
Nasaďte si ochranné rukavice a vyviňte silu na
rotor, aby ste ho točili v smere hodinových
ručičiek, ako je to znázornené na obrázku 2.
Pri tom zároveň utiahnite upevňovacie skrutky
rotora v poradí znázornenom na obrázku.
Pomocou plochého skrutkovača alebo podobného náradia ohnite okraje
upevňovacej lišty ponad hlavy skrutiek ako je znázornené na obrázku 3.
Obr. 1
Uťahovacia lišta
Rotor
Náboj
Uťahovací moment:
2 - 4 N•m
Obr. 2 Obr. 3
Uťahovacia lišta
Upevňovacie skrutky rotora
(#T25 torx)*
*
TORX je registrovanou
obchodnou značkou
spoločnosti Camcar LLC.
Rozpera doštičky
Údržba
Výmena brzdových doštičiek
Ak sa olej po jeho naliatí prilepí na brzdové doštičky, alebo ak sú brzdové doštičky
opotrebované na hrúbku 0,5 mm, brzdové doštičky vymeňte.
1. Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové
doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
5. Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
6. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
3. Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili.
Poznámka:
Táto brzda je navrhnutá tak, aby ako sa opotrebúvajú brzdové doštičky, sa piesty
postupne pohybujú smerom von, aby sa automaticky nastavila vzdialenosť medzi
rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte
piesty zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
4. Namontujte nové brzdové
doštičky a potom namontujte
rozpery doštičiek.
Brzdové doštičky
Piest
Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa
nerovnomerne vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte piesty
nasledovným postupom.
1. Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
2. Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli.
3. Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek.
4. Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak,
abysa dva piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5. Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmeň
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte ich podľa časti "Montáž strmeňa".
Interval výmeny minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi
predpismi na likvidáciu.
Ak hladina oleja poklesne po výmene brzdových doštičiek alebo po nastavení piesta
zdôvodu jeho nesprávneho fungovania, brzdová sila sa môže znížiť. Ak k tomu dôjde,
nainštalujte olejový lievik a vykonajte odvzdušnenie aby sa dosiahlo doplnenie oleja.
Určite si prečítajte servisné pokyny "Pridávanie minerálneho oleja
a odvzdušňovanie" vspojení stýmito servisnými pokynmi.
* Pri odvzdušňovaní budete potrebovať lievik na olej a zátku na olej.
Odvzdušňovacia skrutka
Lievik na olej
Zátka na olej
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Nastavte brzdovú páčku tak, aby bola rovnobežne so zemou; brzdovú páčku
niekoľkokrát jemne zatlačte a počkajte pokiaľ bubliny prejdú do nádrže. Odporúča
sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak, aby
nezostali žiadne bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si "Pridávanie
minerálneho oleja a odvzdušňovanie".)
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému,
čospôsobuje expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového
systému. To môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
2 mm 0,5 mm
Strmeň
BR-M445/M446
Brzdová páčka
BL-M445/T445
Rotor
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Hadička
SM-BH59
Podpera lanka
SM-HANG
Minerálny olej
SM-DB-OIL
Jednotka brzdových
doštičiek
B01S
(kaučukové
doštičky)
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15 alebo TL-LR10
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa /
Upevňovacie skrutky adaptéra
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Rádiotechnické kliešte
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Odvzdušňovacia skrutka 2 mm Allenov kľúč
Odvzdušnenie Olejový lievik, zátka na olej
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
Uzávery
Upevňovacie
skrutky
strmeňa
  • Page 1 1

Shimano BR-M446 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre