R
EM
+
12V GND
R
E
M
+
12V GND
Zapojenia
Pripojenie napájacích káblov (nedodávané)
* Pri zariadení (autorádiu) dodávanom v automobile alebo nejakom inom zariadení bez výstupu pre
kábel diaľkového ovládania na zosilňovač prepojte externý vstup diaľkového ovládania (REMOTE)
s káblom pre napájanie príslušenstva v automobile.
Pripojenie vstupných konektorov
Výkonový vstup
(zapojenie reproduktorov 1 alebo 4)
AA
AA
A
Systém s dvomi reproduktormi
(zapojenie vstupov A alebo D)
11
11
1
Výkonový vstup
(zapojenie reproduktorov 3)
BB
BB
B
Subwoofer
(zapojenie vstupov C alebo D)
22
22
2
Systém s jedným reproduktorom
(zapojenie vstupov B alebo E)
33
33
3
Bezpečnostné upozornenia
•Zariadenie je určené len pre prevádzku pri
napájaní s napätím + 12 V DC (uzemnený
záporný pól).
•Použite reproduktory s vhodnou impedanciou.
— 2 – 8 Ω (stereo), 4 – 8 Ω (BTL/mostíkové
zapojenie).
• K reproduktorovým svorkám zariadenia
nepripájajte aktívne reproduktory
(s integrovaným zosilňovačom). Aktívne
reproduktory a zosilňovač sa môžu poškodiť.
•Zariadenie nemontujte na miesta vystavené:
— vysokým teplotám spôsobeným priamym
slnečným žiarením alebo horúcim
vzduchom z kúrenia,
— dažďu alebo vlhkosti,
— prachu a nečistotám.
•Ak je automobil dlhší čas zaparkovaný
na priamom slnečnom žiarení, môže teplota
v interiéri značne vzrásť. V takomto prípade
nechajte pred používaním zosilňovač vychladnúť.
•Ak namontujete zariadenie vodorovne, dbajte
na to, aby čalúnenie karosérie vozidla (koberce)
nezakrývalo rebrá chladiča.
•Ak sa zariadenie nachádza v tesnej blízkosti
autorádia alebo antény, môže dôjsť k vzájomnému
rušeniu. V takomto prípade namontujte zosilňovač
ďalej od autorádia alebo antény.
•Ak hlavné zariadenie (autorádio) nie je
napájané, skontrolujte zapojenie.
•Tento zosilňovač disponuje ochranným
obvodom, ktorý chráni tranzistory
a reproduktory pri nesprávnej funkcii
zosilňovača. Nepokúšajte sa testovať ochranné
obvody tak, že zakryjete oblasť chladiča, alebo
pripojíte príliš výkonné reproduktory.
•Ak je autobatéria slabá, zariadenie
nepoužívajte. Optimálny výkon závisí
od dokonalého napájania.
•Z bezpečnostných dôvodov nenastavujte
hlasitosť zariadenia v automobile na príliš
vysokú hodnotu, aby bolo možné vnímať aj
zvuky mimo vozidla.
•Pred vykonaním akýchkoľvek prepojení
odpojte kábel od záporného pólu autobatérie.
Predídete tak prípadnému skratu.
•Používajte reproduktory so zodpovedajúcim
výkonom. Inak môžete reproduktory poškodiť.
•Koncovky reproduktorov # nepripájajte
na karosériu auta, ani vzájomne neprepájajte
konektory # pravého a ľavého reproduktora.
•Káble pre vstup a výstup neumiestňujte
do blízkosti napájacieho kábla. Môže dochádzať
k vzájomnému rušeniu.
•Toto zariadenie je výkonový zosilňovač.
Je možné, že ak použijete pôvodné
reproduktorové káble inštalované v automobile,
nebudete môcť využiť jeho plný výkon.
•Ak je váš automobil vybavený palubným
navigačným systémom, neodpájajte
uzemňovací kábel od autobatérie. Môže dôjsť
k vymazaniu pamäte systému. Z dôvodu
prevencie pred skratom pri pripájaní, odpojte
najskôr napájací kábel +12 V a až následne
pripájajte všetky ostatné káble.
Poznámky
• Ak v systéme s viacerými reproduktormi používate
zapojenie s pasívnymi výhybkami, dávajte pozor,
aby celková impedancia reproduktorového
systému nebola nižšia než výstupná impedancia
zariadenia.
• Pri montáži systému 12 dB/oktáva do automobilu
dbajte na nasledovné. V systéme 12 dB/oktáva,
v ktorom je v obvode do série zapojená cievka
a kondenzátor, musíte pri ich zapájaní dávať veľký
pozor. V prípade obvodu dôjde k nárastu prúdu
prechádzajúceho cez reproduktor s frekvenčným
pásmom zodpovedajúcim približne hodnote
frekvencie výhybiek. Ak audio signály budú dlhší
čas oscilovať vo frekvenčnom pásme
zodpovedajúcemu približne hodnote frekvencie
výhybiek, môže sa zosilňovač príliš prehriať a môže
sa prepáliť poistka. Taktiež v prípade odpojenia
reproduktorov bude cievka a kondenzátor vytvárať
sériovo-rezonančný obvod. V takomto prípade
impedancia v rezonančnej oblasti prudko klesne,
čím môže dôjsť ku skratu a následnému poškodeniu
zosilňovača. V takomto obvode musia byť preto
reproduktory stále pripojené.
Frekvencia
výhybky
Jednotky: Hz
50
80
100
130
150
200
260
400
600
800
1 000
L (cievka)*
Jednotky:
mH
12,7
8,2
6,2
4,7
4,2
3,3
2,4
1,6
1,0
0,8
0,6
C1/C2
(kondenzátor)*
Jednotky: µF
800
500
400
300
270
200
150
100
68
50
39
Tabuľka hodnôt výhybiek pri hodnote 6 dB/
oktávu (4 Ω) (zapojenie reproduktorov 4)
* (nedodávané)
Ovládač nastavenia úrovne LEVEL
Ovládačom je možné
nastavovať úroveň vstupu.
Ak je výstupná úroveň
z autorádia nízka, otáčajte
ovládačom doprava.
0.3V6
4
2
1
0.5
LEVEL
Výstup pre ľavý reproduktor
Výstup pre pravý reproduktor
S pásikom
S pásikom
Autorádio
Biely
Sivý
Biely
Biely
s čiernym
pásikom
Sivý
s čiernym
pásikom
Sivý
2
R
L
Linkový vstup
(zapojenie reproduktorov 3)
EE
EE
E
Ľavý kanál
LINE OUT
L (BTL) L (BTL)
Autorádio
Pravý kanál
Linkový vstup
(zapojenie reproduktorov 1, 2 alebo 4)
DD
DD
D
LINE OUT
Autorádio
Výkonový vstup
(zapojenie reproduktorov 2)
CC
CC
C
Pravý
reproduktor
Ľavý
reproduktor
Pripojenie reproduktorov
Zapnite alebo vypnite prepínač LPF (DP filter) v zadnej časti zariadenia, viď obrázky nižšie.
Poznámka
Ak použijete subwoofer ako monofonický reproduktor, pripojte ho podľa obrázka
vyššie. Výstupný signál pre subwoofer vznikne spojením výstupných signálov
pre pravý aj ľavý kanál.
BTLBTL
(80Hz)
OFF ON
LPF
Subwoofer (min. 4 Ω)
(80Hz)
OFF ON
LPF
(80Hz)
OFF ON
LPF
BTLBTL
BTLBTL
Poznámka
Dbajte na to, aby ste linkový výstup z autorádia pripojili na konektor (svorku) na
zariadení s označením “L (BTL)”.
Pravý reproduktor (min. 4 Ω)Ľavý reproduktor (min. 4 Ω)
3
3
Pripojenie vykonajte podľa obrázka.
Káble pretiahnite cez ochranný kryt,
pripojte ich a zakryte kontakty krytom.
Poznámka
Pri doťahovaní skrutky nepoužívajte príliš veľký
krútiaci moment*. Môžete poškodiť skrutku.
* Hodnota krútiaceho momentu by nemala
prekročiť 1 Nm.
Poznámky k napájaniu
• Napájací kábel +12 V pripojte až po pripojení
všetkých ostatných káblov.
• Uzemňovací kábel zariadenia pevne pripojte
na kovovú časť karosérie. Pri zlom kontakte môže
dôjsť k poruche zosilňovača.
• Kábel konektora pre diaľkové ovládanie z autorádia
pripojte ku konektoru pre diaľkové ovládanie
na zariadení.
• Pri autorádiu bez výstupu pre kábel pre diaľkové
ovládanie zosilňovača prepojte vstup pre diaľkové
ovládanie (REMOTE) s káblom pre napájanie
príslušenstva v automobile.
• Používajte napájací kábel s vhodnou poistkou
(30 A).
• Všetky napájacie káble pripojené na kladný pól
autobatérie by mali byť zlúčené aspoň 450 mm
od pólu autobatérie a ešte pred miestom, kde
prechádzajú cez nejaký kov.
• Dbajte na to, aby napájací kábel +12 V
a uzemňovací kábel GND tohto zariadenia boli
dimenzované na viac než AWG-12, alebo aby ich
prierez bol minimálne 3,5
mm
2
.
c
Autorádio
Poistka (30 A)
Na kovovú časť
karosérie vozidla
Konektor pre diaľkové
ovládanie*(REM OUT)
Menej ako 450 mm
+12 V autobatéria
Výstup pre ľavý
reproduktor
Výstup pre pravý
reproduktor
S pásikom
S pásikom
S pásikom
S pásikom
Autorádio
2
2
Biely
Sivý
2
S pásikom
S pásikom
Autorádio
(80Hz)
OFF ON
LPF
Ľavý reproduktor (min. 2 Ω) Pravý reproduktor (min. 2 Ω)
(80Hz)
OFF ON
LPF
Dvojcestný systém
(Subwoofer zapojený do mostíka A alebo D)
44
44
4
C1 C2
L
Subwoofer
Ľavý reproduktor Pravý reproduktor