Technické pokyny pre servis SI-6TARA-001
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným
odpružením
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť
nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte
dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď je zadné
odpruženie v polohe, kde rozmer "A" je najdlhší a reťaz je na
najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom koliesku.
Ak je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom ozubenom
koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené
koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené
koliesko
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy
sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Tieto Servisné pokyny popisujú spôsob prevádzky pri použití typu RAPIDFIRE SL-M770 v kombinácii s typom RD-M773 hornej zadnej
prehadzovačky bežného typu.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku (A) do polohy (1).
Na preradenie naraz o dva
stupne zatlačte do polohy (2).
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden stupeň z väčšieho
na menšie ozubené koleso.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
Dvojcestné
uvoľnenie
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo
viac krát a skontrolujte na
indikátore, či je páčka v najvyššej
polohe. Potom odstráňte kryt
vnútorného otvoru a pripojte lanko.
Páčka (B)
Kryt vnútorného
otvoru
Kryt vnútorného otvoru
Lanko
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na
opačnom konci ako je koniec
s označením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt
s jazýčkom na
gumenom štíte by sa
mal nainštalovať
k zarážke vonkajšieho
bovdenu rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
* Ak sa zadný prvok pre zabránenie pred spadnutím reťaze vo
veľkom rozsahu pohybuje, ako napríklad pri bicykloch so
zadným odpružením, odporúča
sa, aby ste opätovne nasadili kryt
s hliníkovým krytom. Koniec
vonkajšieho bovdenu, ktorý
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádzať na strane
prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
Ak nepoužívate indikátor, táto preraďovacia páčka môže byť
namontovaná buď na vnútornej alebo na vonkajšej strane
brzdovej páčky.
Ak nastavujete polohu, odstráňte indikátor a potom ho upevnite
v novej polohe dvoma upevňovacími
skrutkami.
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
• Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u
výrobcu karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne
uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového
materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Montáž páčky
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 36 mm.
Uťahovací moment :
5 N•m
4 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment :
2,5 N•m
3 mm Allenov kľúč
Na vnútornej strane Na vonkajšej strane
3 mm Allenov kľúč
SI-6TARA-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je
namazaný kábel a či je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš krátky.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v kladke, mali by ste ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok
DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie
výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú
kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden a vodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa
prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích
súčastí.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou
správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo
kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a
s pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a zadnú stranu, pričom strany
sú označené tak, že po nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon
bude dosiahnutý ak je inštalácia reťaze vykonaná tak, že smeruje správnym smerom. V prípade
nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu
z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú
spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte
na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Montáž ozubených kolies
Drážka je široká
iba na jednom
mieste.
(bL) 11 - 32T
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Široká časť
A
a
c
-
1
4
T
Pri montáži ozubených kolies HG použite na utiahnutie poistného krúžku špeciálne
náradie (TL-LR15/LR10).
Na výmenu ozubených kolies HG použite špeciálne náradie (TL-LR15/LR10) a na
demontáž poistného krúžku použite TL-SR21.
Uťahovací moment :
30 - 50 N•m
Pre každé ozubené koleso, by mal povrch so skupinovým označením
smerovať von a mal by byť umiestnený tak, že širšia časť každého
ozubeného kolesa a časť A (kde je otvor drážky široký) telesa
voľnobehu sú zarovnané.
Poistný krúžok
Podložka poistného
krúžku
Podložka ozubeného kolesa
Poistný krúžok
TL-LR15/LR10
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
Podrobnosti o inštalácii zadnej prehadzovačky a nastavení SIS nájdete
v Servisných pokynoch pre RD-M773 (Zadná prehadzovačka).
Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Výmena a montáž indikátora
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonávať len počas
odstraňovania alebo výmeny indikátora. V prípade prednej časti je
ukazovateľ v náprotivnej polohe.
[Demontáž]
1.
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
hornej polohy.
2. Odstráňte dve upevňovacie skrutky indikátora, ktoré upevňujú
indikátor.
3. Zdvihnite šošovky, ako je to znázornené na obrázku a následne
odpojte časť v tvare háka a snímte jednotku indikátora.
Upevňovacie skrutky indikátora
Jednotka indikátora
Časť v tvare háka
Šošovky
[Montáž]
1.
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo viac
krát, aby ste ju nastavili do hornej
polohy.
2. Skontrolujte, či ukazovateľ
indikátora ukazuje doľava a
zarovnajte kolík v spodnej časti
indikátora a výčnelok na indikátore
s o označením o na jednotke
preraďovacej páky. Následne
indikátor zasuňte do jednotky
preraďovacej páky tak, ako je to
znázornené na obrázku; začnite
výčnelkom a pokračujte kolíkom v opačnom poradí
použitom pri demontáži.
3. Utiahnite dve upevňovacie skrutky indikátora.
4. Skontrolujte funkčnosť indikátora.
Ak nepracuje správne, vykonajte
montáž znovu a venujte pritom
zvýšenú pozornosť krokom 1 a 2.
Uťahovací moment:
0,2 N•m
Závlačka
<Ak sa neinštaluje indikátor>
1.
Odstráňte ochranný kryt konzoly indikátora, ktorý je pripevnený
k indikátoru začínajúc od kratšieho držiaka tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
2. Najprv zasuňte držiak ochranného krytu konzoly indikátory do
štrbiny, ktorá nemá nemá označenie o ;následne ho nastavte do
jednotky preraďovacej páčky a zaistite pomocou upevňovacej
skrutky indikátora.
Jednotka indikátora
Kratší držiak
Ochranný kryt konzoly
indikátora
Jednotka preraďovacej
páčky
Ochranný kryt
konzoly indikátora
Uťahovací moment:
0,2 N•m
5 mm Allenov kľúč
Výmena telesa voľnobehu
Najskôr vytiahnite osku náboja, dodržiavajte postup zobrazený na
obrázku.
Časť s dvojitým uzamknutím na strane voľnobežky nemožno
rozobrať.
17 mm kľúč
Demontáž
Kónus s protiprachovým
krytom (Nemožno rozobrať)
Záhyb je na vonkajšej strane
Tesnenie
Zúbkované upevnenie rotora
(FH-M775)
Uťahovací moment na ľavej
strane: 15 - 20 N•m
Oska náboja
Poznámka:
• Keď odstraňujete a montujete tesnenie, robte to veľmi opatrne tak,
aby sa tesnenie neohlo.
Počas opätovnej montáže tesnenia sa uistite, že lícuje s pravou
stranou a vložte ho tak hlboko, ako len ide.
• Nerozoberajte protiprachový kryt lemujúci kónus.
• Zúbkovanie upevňujúce rotor sa môže poškodiť, ak rotor kotúčovej
brzdy nebol namontovaný k FH-M775, tak namontujte montážny
kryt prídavného rotora.
Po odstránení osi náboja odstráňte upevňovaciu maticu voľnobehu
(vo vnútri telesa voľnobehu) a potom vymeňte teleso voľnobehu.
Poznámka:
Keď vymieňate teleso voľnobežky, vymeňte v rovnakom čase aj
upevňovaciu skrutku voľnobežky. Určite namažte mazivom závity
upevňovacej matice telesa voľnobežky, inak sa môže vyskytnúť
uvoľnenie alebo viaznutie.
Nepokúšajte sa rozobrať teleso voľnobehu, pretože to môže mať
za následok poruchu.
Upevňovacia
matica telesa
voľnobehu
Teleso voľnobehu
Podložka telesa
voľnobežky
Mazivo DURA-ACE
(Y-04110000)
Nerozoberajte
tesnenie.
Použitie maziva
Uťahovací moment:
45 - 50 N•m
14 mm Allenov kľúč
Séria XT
RAPIDFIRE (Radiaca páčka) SL-M770-10
Vonkajší bovden OT-SP41 (SIS-SP41)
Zadná prehadzovačka RD-M773
Typ SGS / GS
Voľný náboj FH-M770 / FH-M775
Prevody 10
Kazetové ozubené koleso CS-M771-10
Reťaz CN-HG94
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17
Reťaz Tvrdená spojovacia závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
10 rýchlostná veľmi
úzka reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32 TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Číslo modelu RD-M773
Typ SGS GS
Prevody 10
Celková kapacita 43 T 35 T
Najväčšie ozubené koleso 36 T 36 T
Najmenšie ozubené koleso 11 T 11 T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18 T 18 T
Číslo modelu FH-M770 / FH-M775
Prevody 10
Počet otvorov na špici 36 / 32
Číslo modelu Názov skupiny Prevody Kombinácia zubov
CS-M771-10
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T