Páčka (B)
Dvojcestné uvoľnenie
Páčka (A) - počiatočná poloha
Typ krúžku Typ konzoly
< FC-M532 / FC-M542 > < FC-M533-K / FC-M543-K >
Typ krúžku Type opory puzdra reťaze Typ konzoly
Technické pokyny pre servis
Systém predného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite montážnu
lištu o veľkosti 28,6 mm, 31,8 mm a
namontujte ju k adaptéru veľkosti L.
Uhol spojenia
reťaze
Ozubené koleso
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok Pro-Set.
Ozubenie by malo
byť zaradené v
rámci tohto
rozsahu
Profesionálna sada
meračov
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
Reťaz
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
A
B
Nastavovací valček vonkajšieho obalu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola
v rozpätí 0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte
reťaz na najväčšie ozubené koleso
a vpredu nastavte reťaz na stredné
ozubené koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
obalu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
Zarovnávací blok Pro-Set
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
Uťahovací moment:
35 - 50 Nm
68 mm
Rozpera
68 mm
Konzola
typu E
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Opora puzdra
reťaze
73 mm 73 mm
68 mm
Konzola
typu E
73 mm
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden
stupeň z malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie
ozubené koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden
stupeň z veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné
ozubené koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky. Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď
používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou,
aby ste skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa
preraďovanie stane obtiažne počas používania.)
Montáž predného ozubeného kolesa a prednej prehadzovačky
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2 Na montáž pravého adaptéra (závit proti smeru hodinových
ručičiek) a ľavého adaptéra (závit v smere hodinových
ručičiek) použite špeciálny nástroj TL-FC32. Uťahovací
moment: 35 - 50 Nm
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť A ľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5 Pomocou nástroja TL-FC16 utiahnite uzáver. Uťahovací
moment: 0,7 - 1,5 Nm
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku a skontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky.
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne a rovnako
utiahnutá na moment 12 - 15 Nm.
* Podrobnosti o inštalácii FC-M521/BB-ES25-AK nájdete v samostatných servisných pokynoch.
5
6
2
4
(A)
1
3
Časť so širokou
drážkou
TL-FC16
TL-FC32
■ Spôsob inštalácie rozpery
(1) Skontrolujte, či šírka vložky spodnej konzoly je
68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
Zastavovacia
plôška
Kolík
plôšky
Vytlačiť
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu
plôšku smerom doprava
tak, ako je to znázornené
na obrázku.
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
K orezanému koncu vonkajšieho puzdra upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty
reťaze by mala byť priamo nad a
paralelne s najväčším ozubeným
kolieskom. Zabezpečte pomocou
5 mm Allenovho kľúča.
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
Ozubené koleso
(najväčšie ozubené
koliesko)
Vedenie reťaze
■ Poznámka
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok
Pro-Set
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
36 mm.
Uťahovací moment:
5 Nm
5 mm Allenov kľúč
Orezanie vonkajšieho puzdra
Po orezaní vonkajšieho puzdra zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Pohnite páčkou (B) 2 alebo viackrát, na indikátore skontrolujte,
že spodná poloha je správna a
následne utiahnite vnútorný kábel.
Pri pevnom ťahaní vnútorného
kábla zaistite utiahnutím
upevňovacej skrutky pomocou 5
mm Allenovho kľúča.
Páčka (B)
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho otáčaním tak, ako je to
zobrazené na obrázku, až pokým
sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Okrem toho, ak sa kryt jednotky
ohne, môže dôjsť k tomu, že kryt
jednotky bude zasahovať do trasy
pohybu posuvnej páčky a bude
brániť správnemu fungovaniu
posuvnej páčky.
Ak sa posuvná páčka nevracia správnym spôsobom, uvoľnite
mierne kryt vnútorného otvoru a následne samostatne pohybujte
posuvnou páčkou a krytom jednotky a skontrolujte, či sa týmto
spôsobom vylepšil návrat posuvnej páčky.
Kryt jednotky
Kryt vnútorného otvoru
Posuvná páčka
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 Nm
Odrežte nadbytočnú dĺžku vnútorného kábla a následne nainštalujte
kryt vnútorného konca.
< Bežný typ >
• FD-M530
< Typ s vedením zhora >
Uťahovací moment:
5 - 7 Nm
< Bežný typ >
• FD-M531
< Typ s vedením zhora >
5 mm Allenov kľúč
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to
znázornené na
obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
■ Podrobnosti o výmene a montáži jednotky indikátora
si pozrite v Servisných pokynoch k systému zadného
pohonu.
Ozubené koleso Spodná konzola
Všeobecné informácie o bezpečnosti
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace prostriedky na báze alkalických látok alebo
kyselín, ako napríklad čistiace látky proti hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali,
ktorá závlačka sa má použiť.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste,
kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z
bicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne
zranenie.
• Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-7701, CN-HG93
a CN-HG73 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy s
radením rýchlostí na prednej prevodovej tácke alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na
kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 15 Nm.
Neskôr, po ubehnutí asi 100 km opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty.
Je taktiež dôležité pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš malé alebo ak upevňovacie
matice nie sú dotiahnuté postupne a striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť, čoho
dôsledkom môže byť vážne poranenie.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a
môžete spadnúť z bicykla.
• Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla s
následkom vážneho úrazu.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia závlačka
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež v pravidelných intervaloch doťahujte
upevňovaciu skrutku ramena kľuky. (BB-FC, FC-PD)
• Ak z osi spodnej konzoly a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne
utiahnite na uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu.
• Neumývajte spodnú konzolu vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť spodnú konzolu.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok a reťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzla z ozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
• Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať
predných ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať hluk. Ak je
problémom hluk, preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte
o jedno ďalej.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálne vonkajšie puzdro a vodiaci prvok
kábla spodného držiaka.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojitou prednou prevodovou
táckou. Nemožno ju použiť s dvojitou prednou prevodovou táckou, keďže prevodové
stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri vonkajšie držiaky puzdier tak, ako je to
zobrazené na obrázku vpravo.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok (SIS-SP41). Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu
spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného reťazového kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Ak sa minerálny olej používaný v kotúčových brzdách značky Shimano prilepí na plastové časti, nespôsobuje praskliny ani
odfarbenie, ale takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa cudzím časticiam zabránilo v prilepení.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku preraďovacej páky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom
používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
Vonkajšie držiaky puzdier
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Vnútorný kryt
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50/CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Strieborná
Čierna
VAROVANIE
SI-6N1FA-003
Séria Deore
Rapidfire M9 (Radiaca páčka) SL-M530
Vonkajšie puzdro SIS-SP41
Predná prehadzovačka FD-M530 / FD-M531
Predné ozubené koleso FC-M532 / FC-M533-K, FC-M542 / FC-M543-K FC-M521
Spodná konzola –– BB-ES25-AK
Reťaz CN-HG53
Vedenie kábla spodkom konzoly SM-SP17 / SM-BT17
A B C
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
A A
A
A
A
A A
A
A A
A
A A A
C
C
C B
Číslo modelu FD-M530 / FD-M531
Uplatňuje sa pre štandardný typ aj pre typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 12T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
a
)
63° - 66°, 66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Číslo modelu FC-M532 / FC-M533-K FC-M542 FC-M543-K
Kombinácia zubov prevodovej tácky 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T 44 - 32 - 22T 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Vedenie reťaze 50 mm 50 mm
Šírka vložky spodnej konzoly 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Číslo modelu FC-M521
Kombinácia zubov prevodovej tácky 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 mm, 175 mm
Rozmery závitu pedála BC 9/16" x 20 T.P.I.
Použiteľná spodná konzola BB-ES25-AK
Číslo modelu BB-ES25-AK
Dĺžka osi 121 mm
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky spodnej konzoly 68 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68 mm)
Hrúbka krytu reťaze 1,8 mm
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite hornú nastavovaciu
skrutku proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vnútornou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza k
rušeniu medzi reťazou a vonkajšou
vodiacou lištou prehadzovačky.
Uvoľnite hornú nastavovaciu
skrutku proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho obalu proti smeru
hodinových ručičiek
(o 1 až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso pri zaradenom strednom
ozubenom koliesku na prevodovej
tácke dochádza k rušeniu medzi
reťazou a vnútornou vodiacou lištou
prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací
valček vonkajšieho obalu
v smere hodinových ručičiek
(o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz padá na spodnú stranu
konzoly.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko neohybná.
Uvoľnite hornú nastavovaciu
skrutku proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
slk_280739_6N1FA_003.indd 1slk_280739_6N1FA_003.indd 1 02/07/08 8:34:11 AM02/07/08 8:34:11 AM