Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie pre M975 BR-M975, M975 ST-M975, M975 BL-M975, RT97 SM-RT97, M07Ti, M06Ti a BH59 SM-BH59. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa informácie o výmene brzdových doštičiek, oleja a rotora, ako aj tipy na správne používanie a bezpečnosť.

Nižšie nájdete stručné informácie pre M975 BR-M975, M975 ST-M975, M975 BL-M975, RT97 SM-RT97, M07Ti, M06Ti a BH59 SM-BH59. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa informácie o výmene brzdových doštičiek, oleja a rotora, ako aj tipy na správne používanie a bezpečnosť.

Všeobecné informácie o bezpečnosti
Poznámka
203 mm a 180 mm rotory poskytujú majú väčší priemer ako 160 mm a 140 mm rotory
pre bicykle určené na cross-country a tak je ohybnosť týchto rotorov väčšia. Výsledkom
bude ich zasahovanie do brzdových doštičiek.
Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a výpadok nie sú paralelné, rotor a strmeň
sa môžu dotýkať.
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa namontovať rozpery doštičiek.
Rozpery doštičiek zabránia piestu vo vypadnutí pri stlačení páčky brzdy počas doby,
keď je koleso odstránené.
Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa
vysunú ďalej ako je normálne. Na zatlačenie brzdových doštičiek späť použite plochý
skrutkovač alebo podobné náradie a dávajte pritom pozor, aby ste nepoškodili povrchy
brzdových doštičiek. (Ak brzdové doštičky nie sú namontované, zatlačte piesty priamo
späť a dávajte pritom pozor, aby ste ich nepoškodili.)
Ak je ťažké zatlačiť späť brzdové doštičky alebo piesty, odstráňte kryt nádrže a potom
to skúste znova. (Všimnite si, že určité množstvo oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite izopropylový alkohol, mydlovú vodu
alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd alebo hluk tlmiace
prostriedky, nakoľko môžu spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
Neodstraňujte piesty počas rozoberania strmeňov.
Ak je rotor opotrebovaný, prasknutý alebo zdeformovaný, mali by ste ho vymeniť.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
203 mm a 180 mm rotory poskytujú väčšiu brzdnú silu ako 160 mm rotory. Pred použitím bŕzd sa uistite,
že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť ochrane prstov pred
rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je dostatočne ostrý na to, aby spôsobil
vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho
sa rotora.
Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí
z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete popáliť. Pred pokusom o nastavenie bŕzd skontrolujte, či sa
brzdové súčiastky dostatočne ochladili.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr
a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla.
Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy pracujú správne.
Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy nebudú
správne pracovať.
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky vymeniť. Ak sa
na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť rotor. Ak to neurobíte, brzdy
nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu vedenia. Aby ste tento stav
odstránili, uvoľnite na okamžik páčku.
Používajte iba originálny minerálny olej Shimano. Ak sa použijú iné typy oleja, môže to spôsobiť
problémy s činnosťou bŕzd a spôsobiť nepoužiteľnosť systému.
Určite používajte olej iba z čerstvo otvorenej nádoby a nepoužívajte znovu olej, ktorý sa vypustil
výpustným hrdlom. Starý olej alebo už používaný olej môže obsahovať vodu, ktorá môže spôsobiť
upchanie vedenia v brzdovom systéme.
Dajte pozor, aby sa do brzdového systému nedostala voda alebo vzduchové bubliny, inak sa môže
upchať vedenie. Obzvlášť opatrný buďte pri odstraňovaní krytu nádrže.
Pri rezaní brzdovej hadičky s cieľom upraviť dĺžku hadičky, alebo pri výmene brzdovej hadičky z ľavej
na pravú a opačne je nutné, aby ste vyprázdnili vzduch z hadičky, a to podľa krokov (5), (8) až (10)
uvedených v časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“ v Servisných pokynoch.
Pri otočení bicykla naopak alebo do strany môže mať brzdový systém vo vnútri nádrže určité vzduchové
bubliny, ktoré tam stále sú, keď sa vymení kryt nádrže, alebo ktoré sa nahromadia v rôznych častiach
brzdového systému, a to keď sa dlho používa. Kotúčový brzdový systém M975 nie je navrhnutý tak, aby
bol otáčaný naopak. Ak sa bicykel otočí naopak alebo do strany, vzduchové bubliny vo vnútri nádrže sa
môžu pohnúť v smere strmeňov. Ak sa na bicykli jazdí v tomto stave, existuje riziko, že brzdy nebudú
fungovať a môže sa prihodiť vážna nehoda. Ak sa bicykel otočil naopak alebo do strany, pred jazdou
na bicykli určite niekoľko krát stlačte páčku brzdy, aby ste skontrolovali, že brzdy pracujú normálne. Ak
brzdy nepracujú normálne, nastavte ich nasledovným postupom.
Ak sa objaví unikanie kvapaliny, ihneď prestaňte používať brzdy a vykonajte príslušné opravy. Ak
pokračujete v jazde na bicykli s unikajúcou kvapalinou, existuje nebezpečenstvo, že brzdy môžu náhle
prestať pracovať.
Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol zasiahnuť do rotora,
preto skontrolujte, či nezasahuje.
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť
k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu
brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho
bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a
nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Kotúčové brzdové systémy Shimano nie sú kompatibilné pre tandemové bicykle. Pretože tandemové
bicykle majú vysokú celkovú hmotnosť, zaťaženie na brzdový systém sa počas činnosti brzdy zvyšuje.
Pokiaľ sa v spojení s tandemovými bicyklami používajú hydraulické kotúčové brzdy, teplota oleja
bude veľmi vysoká a môže dochádzať k zablokovaniu alebo k vyradeniu činnosti brzdových hadičiek s
dôsledkom zlyhania bŕzd.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť
vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich
mohli v budúcnosti použiť.
Brzdové doštičky M07Ti sú navrhnuté tak, aby znížili množstvo hluku vznikajúceho
počas brzdenia medzi doštičkami a rotorom. V porovnaní s doštičkami M06Ti sa
pre tento typ doštičiek vyžaduje dlhšia doba zábehu.
Manipulácia s minerálnym olejom
Počas manipulácie používajte ochranné okuliare a zabráňte styku s očami.
Styk s očami môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou
okamžite vyhľadajte lekársku pomoc.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky a ťažkosti.
V prípade styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
Vdýchnutie pary alebo výparov z oleja môže spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa respirátorovou
maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po vdýchnutí pár alebo výparov okamžite odíďte na
miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte
odbornú lekársku pomoc.
Nepite. Môže to spôsobiť zvracanie alebo hnačku.
Držte mimo dosah detí.
Olejovú nádrž nerežte, nezahrievajte, nezvárajte ani nevystavujte tlaku, pretože to môže spôsobiť výbuch
alebo zapálenie.
Zneškodnenie použitého oleja: Zneškodňovanie vykonávajte podľa miestnych, okresných a/alebo
štátnych predpisov. Počas prípravy oleja na likvidáciu dávajte pozor.
• Usmernenia: Nádrž nechávajte uzatvorenú, a to aby ste zabránili vniknutiu cudzorodých súčastí a
vlhkosti zvonka; nádrž uskladnite na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu priameho
slnečného žiarenia alebo účinkov tepla.
Doba zahrievania
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje, ako pokračuje doba
záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam brzdnej sily počas používania bŕzd
v dobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Pri čistení kompresorom
Pri demontáži telesa strmeňa za účelom vyčistenia vnútorných častí pomocou kompresora, uvedomte
si, že vlhkosť zo stlačeného vzduchu môže zostať na súčiastkach strmeňa. Pred opätovnou montážou
strmeňov nechajte súčiastky strmeňov dostatočne vyschnúť.
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo vnútri brzdového systému, čo spôsobuje
expanziu vody alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému. To môže potom zapríčiniť
náhle zvýšenie pohybu brzdovej páčky.
< Ak je činnosť brzdy pri stlačení páčky zdĺhavá >
Niekoľko krát jemne stlačte brzdovú páčku a počkajte, kým sa bublinky vrátia do nádrže. Odporúča
sa, aby ste potom odstránili kryt nádrže a naplnili nádrž minerálnym olejom tak, aby nezostali žiadne
bublinky.
Ak brzdy stále pracujú zdĺhavo, odvzdušnite brzdový systém. (Pozrite si „Pridávanie minerálneho
oleja a odvzdušňovanie“.)
Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu predného
kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu zadného kolesa a tak,
ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu predného kolesa.
Montáž strmeňov (BR-M975) a upevnenie hadičky.
Odstráňte rozperu na vypúšťanie (žltá) a potom nastavte koleso,
ktoré má rotor na ráme.
Namontujte brzdové doštičky.
Začnite s dvoma 0,5 mm podložkami a pre jemné
doladenie použite 0,2 mm podložky. Dotiahnite
strmene a skontrolujte, čí si strmene a rotor
neprekážajú. V ďalšom skontrolujte, či sa upevňovacie
skrutky nedotýkajú rotora.
Nasaďte si ochranné rukavice a vyviňte
silu na strmene a otočte ich proti smeru
hodinových ručičiek. Pri to zároveň
utiahnite upevňovacie skrutky.
Inštalácia rotora (SM-RT97)
SM-RT97L (203 mm)
SM-RT97M (180 mm)
SM-RT97 (160 mm)
SM-RT97SS (140 mm)
* Rotor RT97SS (140 mm) sa
používa iba na zadné.
* V prípade HB-M975, môže
byť pravá strana predného
kolesa typu s radiálnymi
špicami.
Smer otáčania
kolesa
Ľavé predné Ľavé zadné Pravé zadné Pravé predné
Obr. 1 Obr. 2
Uťahovací moment:
40 - 50 Nm
Technické pokyny pre servis
SI-8E50C-004
Kotúčový brzdný systém
(Pre terénne typy)
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Montáž brzdovej páčky
< ST-M975 >
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na
obrázku.
< BL-M975 >
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na
obrázku. (Skontrolujte, či brzdová páčka počas
prevádzky neprekáža preraďovacej páčke. Pozrite si
tiež servisné pokyny k preraďovacej páčke. Niektoré
typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek
preraďovacej páčky vyžadovať, aby bola namontovaná
najskôr preraďovacia páčka.)
Montáž hadičky
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu karbónového rámu
overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili
nadmernému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/
alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné upnutie
prvkov.
Uťahovací moment brzdovej páčky:
6 - 8 Nm
Uťahovací moment brzdovej páčky:
6 - 8 Nm
< Pre ľavú páčku >
< Pre pravú páčku >
ST-M975
BL-M975
Pre typ so stĺpikom (BR-M975P)
Na montáž tohto výrobku sú nevyhnutné nasledujúce nástroje.
Ak dochádza k uvoľneniu skrutky (otáča sa v proti smeru hodinových ručičiek),
prostredníctvom drôtu sa prenáša sila, ktorá otáča skrutku v smere uťahovania (v
smere hodinových ručičiek). Predsa len však sa skrutka nedokáže ďalej otáčať v
smere uťahovania.
Týmto je zabránené otáčaniu skrutky v smere uťahovania, pretože je taktiež spojená
pomocou drôtu.
Ak sa niektorá zo skrutiek uvoľňuje, to spôsobuje silu vyvíjanú na druhú skrutku, ktorá
sa týmto otáča v smere uťahovania. Inými slovami povedané, tento systém zabraňuje
uvoľňovaniu skrutiek.
Skrutka
Skrutka
0.2 mm 0.5 mm
Podložka
Drôt
Skrutka
Drôt
Podložka
(0,5 mm, 0,2 mm)
Upevňovací
výčnelok rámu
Rotor
Strmene
Rozpera na vypúšťanie
Uťahovací moment:
0,2 - 0,4 Nm
Uťahovací moment:
6 - 8 Nm
Dve skrutky zaistite pomocou drôtu patričnej dĺžky, ako je
to znázornené na obrázku s cieľom zabrániť uvoľneniu
skrutiek.
Poistný krúžok
držiaci rotor
TL-LR15
Pre zabezpečenie vedení tvaru C a
bežné typy zarážok lanka používajte
špeciálne podpery lanka Shimano
(predávajú sa samostatne); pozrite si
obrázok.
Niekoľkokrát stlačte páčku brzdy a skontrolujte, či brzdy pracujú správne alebo nie. Tiež skontrolujte, či
nevidíte unikanie oleja.
Uťahovací moment:
0,3 – 0,5 Nm
Uťahovací moment:
0,2 - 0,4 Nm
< Vedenie tvaru C > < Bežný typ zarážky lanka >
Výmena brzdových doštičiek
Údržba
Note:
Brzdný systém M975 je navrhnutý tak, že počas opotrebovania brzdových doštičiek
dochádza k postupnému vysúvaniu piestov, čím dochádza k automatickému nastavovaniu
vôle medzi rotorom a brzdovými doštičkami. Preto, keď vymieňate brzdové doštičky, musíte
piesty zatlačiť späť do ich pôvodných pozícií.
Ak sa na brzdové doštičky zachytí po pridaní oleja olej alebo
ak sa brzdové doštičky opotrebujú na hrúbku 0,5 mm, alebo
ak prítlačné pružiny brzdovej doštičky zavadzajú rotoru,
vymeňte brzdové doštičky.
1.
Odstráňte koleso z rámu a odstráňte brzdové doštičky tak,
ako je to znázornené na obrázku.
2.
Vyčistite piesty a priestor okolo nich.
3.
Odstráňte kryt nádrže odkazujúc na krok č. (1) v „Pridávanie
minerálneho oleja“.
4.
Zatlačte piest späť tak ďaleko ako ide
a dávajte pritom pozor, aby ste ho
nepokrivili. (Všimnite si, že určité množstvo
oleja môže teraz pretiecť z nádrže.)
5.
Namontujte nové brzdové doštičky a
potom namontujte rozpery doštičiek
(červené). Uistite sa, že ste zároveň
nezabudli namontovať poistné krúžky.
6.
Niekoľkokrát stlačte brzdovú páčku, aby ste skontrolovali, či operácia tuhne.
7.
Skontrolujte, či sa rotor a brzdové doštičky navzájom nedotýkajú a následne skontrolujte úroveň
oleja (v prípade potreby olej pridajte). Po vykonaní týchto činností nasaďte kryt nádrže.
Nastavenie pri nesprávnej činnosti piestov
Mechanizmus strmeňa obsahuje dva piesty. Ak tieto piesty nepracujú správne, ak sa nerovnomerne
vysúvajú, alebo ak sa brzdové doštičky stále dotýkajú rotora, nastavte piesty nasledovným
postupom.
1.
Odstráňte koleso a brzdové doštičky.
Očistite piesty a priestor okolo nich a odstráňte kryt nádrže.
2.
Zatlačte piest rovno späť bez toho, aby ste ho ohli. Všimnite si, že určité množstvo oleja môže pri
tejto činnosti vytiecť z nádrže.
3.
Namontujte brzdové doštičky a rozpery doštičiek (červené).
4.
Zatlačte brzdovú páčku tak ďaleko, ako ide a potom ju ešte niekoľkokrát stlačte tak, aby sa dva
piesty vrátili úplne do svojej pôvodnej polohy.
5.
Odstráňte rozpery doštičiek, nasaďte koleso a potom skontrolujte, či si rotor a strmene
nezavadzajú. Ak sa dotýkajú, nastavte pomocou podložiek.
6.
Po kontrole hladiny oleja vymeňte kryt nádrže.
Výmena minerálneho oleja
Odporúča sa vymeniť olej vo vnútri nádrže, keď začne značne meniť farbu.
Pripevnite hadičku s vreckom k výpustnému hrdlu; potom otvorte výpustné hrdlo a vypustite olej.
Aby sa lepšie vypustil olej, môžete teraz stláčať páčku brzdy. Po vypustení kvapaliny nalejte čerstvú
brzdovú kvapalinu podľa časti „Pridávanie minerálneho oleja a odvzdušňovanie“. Používajte iba
originálny minerálny olej Shimano.
Zlikvidujte odpadový olej v súlade s príslušnými miestnymi a/alebo štátnymi predpismi na likvidáciu.
Určite si prečítajte servisné pokyny „Pridávanie minerálneho oleja a
odvzdušňovanie“ v spojení s týmito servisnými pokynmi.
Brzdové
doštičky
Brzdové doštičky
Poistný krúžok
Podrobnosti o inštalácii hadičky nájdete v servisných pokynoch pre
brzdovú hadičku SM-BH59 (SI-8H20).
Nedovoľte, aby sa hadička pri montáži pokrútila. Uistite sa, že strmene a
páčky sú v polohách zobrazených na obrázkoch.
Rozpera doštičky (červená)
Poistný krúžok
Piest
Montáž
Strmeň BR-M975
Páčka brzdy ST-M975 / BL-M975
Rotor SM-RT97
Hadica SM-BH59
Podpera lanka SM-HANG
Minerálny olej SM-DB-OIL
Jednotka
brzdových
doštičiek
Kaučukové doštičky M07Ti
Kovové doštičky M06Ti
Miesto použitia Nástroj
Poistný krúžok držiaci rotor TL-LR15
Upevňovacia skrutka brzdovej páčky 4 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka strmeňa 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka adaptéra (dodatočný typ) 5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia tyčka brzdovej doštičky Plochý skrutkovač
Kryt nádrže Skrutkovač Phillips č. 1
Podpera lanka Skrutkovač Phillips č. 2
Upevňovacia skrutka brzdovej hadičky 8 mm kľúč
Odvzdušňovacia koncovka 7 mm nastrkávací kľúč
TITÁN
KAUČUK M07Ti
VAROVANIE
VÝSTRAHA
SI-8E50C-004-02
slk_09002318_8E50C_004.indd 1slk_09002318_8E50C_004.indd 1 05-01-2010 16:26:5505-01-2010 16:26:55
  • Page 1 1

Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie pre M975 BR-M975, M975 ST-M975, M975 BL-M975, RT97 SM-RT97, M07Ti, M06Ti a BH59 SM-BH59. Tieto pokyny popisujú montáž, údržbu a riešenie problémov s hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano. Návod zahŕňa informácie o výmene brzdových doštičiek, oleja a rotora, ako aj tipy na správne používanie a bezpečnosť.