SGS
10
43T
11T
18T
3. Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
Dĺžka Asa bude odlišovať vzávislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť
nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka.
Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď
je zadné odpruženie v polohe, kde rozmer "A" je najdlhší areťaz
je na najväčšom ozubenom kolese anajväčšom ozubenom
koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa
vreťazi sa nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na
najmenšom ozubenom koliesku anajmenšom ozubenom kolese.
4. Dĺžka vonkajšieho bovdenu
(1) Uvoľnite nastavovaciu skrutku napnutia B, kým sa nebude
nachádzať v polohe, ktorá je zobrazená na obrázku.
(2) Skontrolujte, či je vo vonkajšom bovdene dostatočná vôľa.
Následne zarovnajte vonkajší bovden so spodnou hranou držiaka
vonkajšieho bovdenu na zadnej strane
prehadzovačky a následne odrežte
akúkoľvek prečnievajúcu dĺžku vonkajšieho
bovdenu.
Pripojte lanko k zadnej
prehadzovačke a po
odstránení úvodnej vôle v
lanku ho opätovne zaistite
podľa zobrazenia na obrázku.
Pridajte 2 články (s reťazou na najväčšom
ozubenom kolese a najväčšom ozubenom
koliesku)
Najväčšie
ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené
koliesko
Séria
Radiaca páčka
Vonkajší bovden
Zadná prehadzovačka
Typ
Voľný náboj
Prevody
Kazetové ozubené koleso
Reťaz
Vodiaci prvok stredovej osky
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Číslo modelu
Typ
Prevody
Celková kapacita
Možná kombinácia ozubených kolies
Najmenšie ozubené koleso
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa
Zadná prehadzovačka
Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite
pravidelne pomocou správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy
nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú
odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a
s pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a
zadnú stranu, pričom strany sú označené tak, že po nainštalovaní bude reťaz
smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je
inštalácia reťaze vykonaná tak, že smeruje správnym smerom. V prípade
nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s
dôsledkom vážneho poranenia.
• Na pripojenie úzkeho typu
reťaze používajte len
tvrdenú spojovaciu
závlačku.
• Ak sa použijú iné
spojovacie závlačky ako sú
tvrdené spojovacie
závlačky, alebo ak sa
použije tvrdená spojovacia
závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné
dosiahnuť dostatočnú pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie
alebo spadnutie reťaze.
• Spojovacia závlačka musí byť zarovno s povrchom vonkajšieho spojenia
zo strany zasúvania závlačky. Pokiaľ po ňom prejdete prstom, mali by
ste cítiť hladký a rovný povrch. Závlačka ľahko prejde na druhú stranu
po tom, ako vyberiete rozpojovaciu závlačku.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov
ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako je miesto,
kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky. Reťaz
sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou
tvrdenej spojovacej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je
poškodená. Ak je napnutie príliš slabé alebo je reťaz poškodená,
mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené,
opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže
byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie
sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže
mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste
ich mohli vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť
prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku anamazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus
a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti
bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný kábel ači je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš
krátky.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia vkladke, mali by ste ju
vymeniť.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim
prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze
neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným
spôsobom na predĺženie životnosti ozubených kolies areťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva zozubených kolies, vymeňte reťaz
aozubené kolesá.
• Použitie rámu sinterným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože
má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies srovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu ozubeného kolesa sodlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia
rukoväte do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla,
keď sa úplne vytočia rukoväte.
• V prípade kábla radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu
spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich
dostatočnú kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla
stredovej osky.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného
ozubeného kolesa.
• Na vodiacej kladke je vyznačená šípka, ktorá vyznačuje smer otáčania. Vodiacu kladku nainštalujte
tak, aby šípka smerovala proti smeru hodinových ručičiek, a to pokiaľ sa pozeráte na vonkajšiu
stranu prehadzovačky.
• Na napínacej kladke je vyznačená šípka, ktorá vyznačuje smer otáčania. Napínaciu kladku
nainštalujte tak, aby šípka smerovala v smere hodinových ručičiek, a to pokiaľ sa pozeráte na
vonkajšiu stranu prehadzovačky.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu
majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa
obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Potiahnite
Menej ako 30 mm
Uťahovací moment:
6 - 7 N•m
Drážka
Poznámka: Dávajte pozor na
to, aby bol kábel
bezpečne v drážke.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci, ako
je koniec soznačením. Po orezaní
vonkajšieho bovdenu zaguľaťte koniec,
aby mala vnútorná strana otvoru rovnaký
priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
*Ak sa zadná prehadzovačka vo veľkom rozsahu pohybuje,
ako napríklad pri bicykloch so zadným odpružením,
odporúča sa, aby ste opätovne
nasadili kryt s hliníkovým krytom.
Koniec vonkajšieho bovdenu,
ktorý obsahuje hliníkový kryt by
sa mal nachádzať na strane
prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
Utesnený kryt
sjazýčkom na
gumenom štíte by sa
mal nainštalovať
kzarážke vonkajšieho
bovdenu rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt sjazýčkom
5. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Nasaďte reťaz na najmenšie ozubené koliesko anajväčšie
ozubené koleso aotočte kľukové rameno, aby ste preradili
prevody. Potom otočte
nastavovacou skrutkou
napnutia B, aby ste ho
nastavili tak, že vodiaca
kladka nebude prekážať
ozubenému kolesu, ale nie
tak blízko, aby sa dotýkala
reťaze. Následne nastavte
reťaz na najmenšie
ozubené koleso
azopakujte vyššie uvedený
postup, aby ste sa uistili,
že sa kladka nedotýka ozubeného kolesa.
<Kontrola vôle medzi najväčším ozubeným kolesom a
vodiacou kladkou>
Nastavte zadnú prehadzovačku do polohy
najnižšieho prevodu, zastavte otáčanie kolesa
a potom skontrolujte vzdialenosť od okraja
vodiacej kladky po okraj najväčšieho
ozubeného kolesa, či je vrozsahu 5 až 6 mm.
Otočte kľukové rameno na radenie prevodov askontrolujte, či sa
nepohybuje obtiažne. Ak sa zmenil počet zubov kazetového
ozubeného kolesa, vykonajte toto nastavenie znova.
Najväčšie ozubené koleso Najmenšie ozubené
koleso
Skrutka nastavenia
napnutia B
6. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2.
ozubené koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to,
aby ste cítili tlak v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na
3. prevod
Dotiahnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nevráti na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro
nastavenia vonkajšieho
bovdenu, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného
kolesa anevydá zvuk. (proti
smeru hodinových ručičiek)
Keď nepočujete
žiadny hluk
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz
sa dotkla 3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa auvoľní sa)
a potom otočte kľukové rameno vsmere hodinových
ručičiek. Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa avydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho bovdenu mierne
vsmere hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane
a reťaz sa nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody askontrolujte, či sa
pri žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky
časti radiaceho mechanizmu.
Nastavovací valček Nastavovací valček
Poznámka:
Vzdialenosť medzi vonkajšou zarážkou kdržiaku vonkajšieho
bovdenu zadnej prehadzovačky sa môže zmeniť, keď sa zadné
odpruženie pohne, takže určite dĺžku vonkajšieho bovdenu
vbode, kde je táto dĺžka najväčšia.
Poznámka:
Nastavte vnútorný kábel tak, že bude prečnievať
o dĺžku menej ako cca 30 mm a potom
skontrolujte, či si vnútorný kábel nezasahuje do
špicov na kolese. Počas vykonávania tohto
kroku zastavte otáčanie kolesa.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Vonkajší bovden
SI-5XP0A-001-02
Technicko servisné pokyny SI-5XP0A-001
RD-M780
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Povrch spojenia
Spojovacia závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
Reťaz
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre MTB
Tvrdená spojovacia
závlačka
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (3)
s drážkou (2)
XT
SL-M780 / SL-M780-I
OT-SP41
RD-M780
SGS / GS
FH-M785 / FH-M788
10
CS-M771-10
CN-HG94
SM-SP17 / BT17
RD-M780
GS
10
35T
11T
18T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Držiak vonkajšieho
bovdenu
Poznámka: Pravidelne kontrolujte existenciu medzery medzi
vytlačením a konzolou tak, ako je to znázornené na obrázku.
Ak medzi týmito časťami existuje medzera, môže dôjsť k
problémom pri preraďovaní výkonu.
Montáž zadnej prehadzovačky
5 mm Allenov kľúč
Koncovka rámu
Konzola
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia, aby ste ju nastavili tak,
že vodiaca kladka bude pri pohľade zozadu vrovine
svonkajšou rovinou najmenšieho ozubeného kolesa.
2. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného nastavenia tak, aby sa vodiaca
kladka pohla do polohy priamo vrovine snajväčším
ozubeným kolesom
Nastavenie SIS
Skrutka horného
nastavenia
Skrutka spodného
nastavenia
Vodiaca kladka
Najväčšie ozubené koleso
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Montáž ozubených kolies
Pre každé ozubené koleso,
by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by byť
umiestnený tak, že širšia
časť každého ozubeného
kolesa a časť A (kde je
otvor drážky široký) telesa
voľnobehu sú zarovnané.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
a
c
-
1
4
T
A
Široká časť
Pri montáži ozubených kolies HG použite
na utiahnutie poistného krúžku špeciálne
náradie (TL-LR15/LR10).
Na výmenu ozubených kolies HG použite
špeciálne náradie (TL-LR15/LR10) a na
demontáž poistného krúžku použite
TL-SR21.
Uťahovací moment:
30 - 50 N•m
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15/LR10
< CS-M771-10 >
(bL) 11 - 32T
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Poistný krúžok
Podložka ozubeného
kolesa
Podložka poistného krúžku
■ Výmena zadnej prehadzovačky
Vodiaca kladka / Napínacia kladka Uťahovací
moment:
2,5 - 5,0 N•m
3 mm Allenov kľúč
(1) (2)