Vezmite na vedomie: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám
bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
UM-8NH0A-000-02
Návod na obsluhu
Hydraulická
kotúčová brzda
Návody na obsluhu v iných jazykoch nájdete na :
http://si.shimano.com
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
•
Informácie o inštalácii a nastavení výrobkov, ktoré
nenájdete v návode na obsluhu vám poskytne miesto
zakúpenia alebo predajca bicykla. Návod predajcu určený
pre profesionálnych a skúsených cyklistických mechanikov
nájdete na našej webovej lokalite (http://si.shimano.com).
•
Tento výrobok nedemontujte ani neupravujte.
Kvôli bezpečnosti si pred používaním
dôkladne prečítajte tento návod na obsluhu
a kvôli správnemu používaniu ho
dodržiavajte.
Dôležité bezpečnostné informácie
Usmernenia ohľadne výmeny získate u predajcu bicyklov
alebo na mieste zakúpenia bicykla.
VÝSTRAHA
•
Tento hydraulický brzdový systém má iné brzdové
charakteristiky a systém ráfkovej brzdy a vyznačuje sa relatívne
vysokou brzdnou silou na začiatku brzdenia (vyššia než u typ
ráfkovej brzdy); pred jeho používaním sa dôkladne oboznámte
s brzdovými charakteristikami. Ak budete jazdiť na bicykli bez
dôkladného oboznámenia sa s brzdovými charakteristikami,
brzdenie môže mať za následok spadnutie z bicykla,
potenciálne vážne poranenie alebo smrteľný úraz.
•
Nepoužívajte 203 mm a 180 mm rotory kotúčovej brzdy.
Brzdná sila sa nadmerne zvýši a nebudete ju môcť ovládať.
•
160 mm rotory kotúčových bŕzd poskytujú väčšiu brzdnú
silu ako 140 mm rotory kotúčových bŕzd. Pred použitím bŕzd
sa uistite, že máte úplný cit pre charakteristiky brzdenia.
•
Okrem toho dávajte veľký pozor a majte
prsty v dostatočnej vzdialenosti od
otáčajúceho sa rotora kotúčovej brzdy.
Rotor kotúčovej brzdy je dostatočne
ostrý na to, aby spôsobil vážne
poranenie prstov v prípade, že by sa
prsty zachytili do otvorov pohybujúceho
sa rotora.
•
Počas brzdenia sa strmene rotor kotúčovej brzdy zohrejú, a
preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla
nedotýkajte, inak sa môžete popáliť.
•
Dajte pozor, aby sa na rotor kotúčovej brzdy a brzdové
doštičky nedostal žiadny olej alebo mazivo, inak brzdy
nebudú správne pracovať.
•
Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste
túto náležitosť prekonzultovať s predajcom alebo so
zastúpením. Existuje nebezpečenstvo, že brzdy nebudú
pracovať správne.
•
Ak sa počas brzdenia vyskytuje hluk,
doštičky sú možno opotrebované po
hranicu použiteľnosti. Teplotu brzdového
systému znížte na prijateľnú hodnotu a
následne skontrolujte, že hrúbka každej
doštičky je aspoň 0,5 mm. Môžete sa
taktiež poradiť s predajcom alebo
zastúpením.
2mm
0,5mm
•
Ak je rotor kotúčovej brzdy prasknutý alebo zdeformovaný,
okamžite prestaňte brzdy používať a poraďte sa s predajcom
alebo zastúpením.
•
Ak dôjde k opotrebovaniu rotora kotúčovej brzdy na
hrúbku 1,5 mm, okamžite prestaňte brzdy používať a
poraďte sa s predajcom alebo zastúpením. Rotor kotúčovej
brzdy sa môže zlomiť a vy môžete z bicykla spadnúť. Pokiaľ
ide o rotor Ice-Technologies, ak bude viditeľný hliníkový
povrch, okamžite prestaňte používať aj brzdy.
•
Pri nepretržitej aplikácii bŕzd môže dôjsť k upchaniu
vedenia. Aby ste tento stav odstránili, uvoľnite na okamžik
páčku.
Upchanie vedenia je jav, pri ktorom sa zahreje olej vo
vnútri brzdového systému, čo spôsobuje expanziu vody
alebo vzduchových bublín vo vnútri brzdového systému.
To môže potom zapríčiniť náhle zvýšenie pohybu
brzdovej páčky.
•
Kotúčová brzdy nie je navrhnutá tak, aby fungovala, keď je
bicykel naopak. Ak bicykel otočíte naopak alebo nabok,
brzda nemusí správne fungovať a môže dôjsť k vážnemu
úrazu. Pred jazdou na bicykli niekoľkokrát použite brzdovú
páčku a skontrolujte, že brzdy štandarde fungujú. Ak brzdy
nefungujú štandardným spôsobom, prestaňte brzdy
používať a poraďte sa s predajcom alebo so zastúpením.
•
Ak pri stlačení brzdovej páčky necítite žiadny odpor,
okamžite prestaňte brzdy používať a poraďte sa s predajcom
alebo so zastúpením.
•
Ak sa vyskytne unikanie kvapaliny, okamžite prestaňte
brzdy používať a poraďte sa s predajcom alebo so
zastúpením.
•
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie brzdného
systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo
pád, ktoré by mohli viesť k vážnemu zraneniu. Pretože
ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite sa
naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú
páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho
bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom
bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením
techniky jazdenia a brzdenia.
•
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa
môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu
sdôsledkom vážneho poranenia.
•
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné
azadné brzdy pracujú správne.
•
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha
dlhšia. Znížte svoju rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
•
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
•
Po dôkladnom prečítaní návodu na obsluhu tento návod
pre možné použitie v budúcnosti uložte na bezpečnom
mieste.
UPOZORNENIE
Upozornenia ohľadne minerálneho oleja
•
Styk s očami môže spôsobiť podráždenie. V prípade styku
sokom vypláchnite oko čistou vodou okamžite vyhľadajte
lekársku pomoc.
•
Styk s pokožkou môže spôsobiť vyrážky a ťažkosti. V prípade
styku s pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom.
•
Vdýchnutie pary alebo výparov z minerálneho oleja môže
spôsobiť nevoľnosť. Chráňte si nos a ústa respirátorovou
maskou a používajte v dobre vetranej miestnosti. Po
vdýchnutí pár alebo výparov z minerálneho oleja okamžite
odíďte na miesto, kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa
prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej polohe a vyhľadajte
odbornú lekársku pomoc.
Doba zahrievania
•
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa
postupne zvyšuje, ako pokračuje doba záhrevu. Uistite sa,
že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam brzdnej sily
počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká vec sa
stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor
kotúčovej brzdy.
Poznámka
•
Keď bolo odstránené koleso bicykla, odporúča sa
namontovať rozpery doštičiek. Kým je koleso demontované,
nestláčajte brzdovú páčku. Ak je brzdová páčka stlačená a
nie sú namontované rozpery doštičiek, piesty sa vysunú
ďalej ako je normálne. Ak k tomu dôjde, poraďte sa s
predajcom.
•
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite mydlovú
vodu alebo suchú handričku. Nepoužívajte bežne dostupné
čističe bŕzd alebo hluk tlmiace prostriedky, nakoľko môžu
spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú napríklad tesnenia.
•
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, pokiaľ ide o prirodzené
opotrebovanie v dôsledku štandardného používania a
starnutia.
Pravidelné kontroly pred jazdou na
bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledujúce položky. Ak sa
vprípade nasledujúcich položiek vyskytnú akékoľvek
problémy, spojte sa s miestom zakúpenia alebo s predajcom
bicykla.
•
Dochádza k unikaniu oleja?
•
Funguje predná aj zadná brzda správne?
•
Majú všetky doštičky hrúbku aspoň 0,5 mm?
•
Je kotúčová brzda prasknutá alebo zdeformovaná?
•
Počujete akékoľvek neštandardné zvuky?
Názvy súčastí
Páčka brzdy
Páčka brzdy
Strmeň
Rotor kotúčovej
brzdy
Brzdové
doštičky
Prevádzka
Tento výrobok je vybavený funkciou nastavenia dosahu. Ak
máte pocit, že páčka je ďaleko alebo sa ťažko používa,
poraďte sa s predajcom alebo zastúpením.