Séria DURA-ACE
Páčka brzdy ST-7900 / BL-TT79
Strmeňová brzda BR-7900
Brzdové lanko
(Vnútorný PTFE kábel)
Montáž brzdovej páčky
1. Inštalácia na riadidlo
Posuňte kryt konzoly dopredu a následne 5 mm Allenovým
kľúčom utiahnite bezpečne montážnu maticu.
Kryt konzoly
Vonkajšie puzdro
Páska
5 mm Allenov kľúč
Tabuľka s názvom
Káblový hák
Skrutka na nastavenie dosahu
Vonkajšie puzdro
Vonkajšie puzdro
Valček vnútorného lanka
Montážna matica
Valček vnútorného lanka
Káblový hák
Všeobecné informácie obezpečnosti
VAROVANIE
• Nesprávne používanie brzdného systému vášho bicykla môže
mať za následok stratu kontroly alebo pád, čo by mohlo
viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla
môže byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku
(vrátane tlaku na páčku brzdy a charakteristiky ovládania
bicykla) na vašom bicykli. Poraďte sa s predajcom bicyklov,
prečítajte si príručku pre majiteľa bicykla a nacvičte si jazdnú
abrzdiacu techniku.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže
zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom
vážneho poranenia.
• V spojení s BR-7900 používajte ST-7900/BL-TT79.
Nepoužívajte BR-7900 v kombinácii s predchádzajúcimi
páčkami STI v prípade jazdy po cestách alebo v spojení
sbrzdovými páčkami BL-R770/BL-R550 pre ploché riadidlá;
vopačnom prípade bude brzdný výkon omnoho silnejší.
• Dôkladne utiahnite montážne matice strmeňovej brzdy na
hodnotu uvedeného uťahovacieho momentu.
· V prípade typu bŕzd s maticami používajte blokovacie
matice s nylonovými vložkami (samoblokovacie matice).
· V prípade typu bŕzd so zapustenými maticami používajte
zapustené matice správnej dĺžky, ktoré je možné otočiť šesť
a viackrát; pri opätovnom naskrutkovaní naneste na závity
matice tesniaci prostriedok (blokovacie spojivo).
V prípade uvoľnenia matíc a vypadnutia bŕzd môže dôjsť
kich zachyteniu bicyklom a bicykel sa môže prevrátiť. Hlavne
vprípade, ak k tomu dôjde u predného kolesa, bicykel sa
môže prevrhnúť smerom dopredu s dôsledkom vážneho
poranenia.
• Brzdy navrhnuté ako zadné by nemali byť použité ako predné
brzdy.
• Kvôli charakteristikám materiálu z uhlíkových vlákien páčky
nesmiete nikdy upravovať; v opačnom prípade sa páčka môže
zlomiť s dôsledkom nefunkčnosti bŕzd.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že nedošlo k žiadnemu
poškodeniu, ako je napríklad prasknutie alebo odlúpnutie
uhlíkového vlákna. V prípade akéhokoľvek poškodenia
okamžite vymeňte za novú súčiastku bez toho, aby ste sa
pokúšali o opravu poškodenia; v opačnom prípade sa môže
páčka zlomiť s dôsledkom nefunkčnosti bŕzd.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo
poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho
dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať
iba originálne náhradné diely značky Shimano.
• Dajte pozor, aby sa nedostal olej alebo mazivo na brzdové
čeľuste. Ak sa olej alebo mazivo dostane na čeľuste, mali by
ste čeľuste vymeniť, inak brzdy nebudú pracovať správne.
• Skontrolujte, či brzdové lanko nie je hrdzavé alebo
rozstrapkané a ak nájdete tieto známky, lanko ihneď vymeňte.
Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné
brzdy pracujú správne.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha
dlhšia. Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Na čistenie páčok z uhlíkových vlákien používajte mäkkú
tkaninu; pred použitím tkaninu navlhčite v roztoku neutrálneho
čistiaceho prostriedku; v opačnom prípade môže dôjsť
kpoškodeniu materiálu páčky a strate jeho pevnosti.
• Zabráňte ponechávaniu páčok, ktoré sú vyrobené z uhlíkových
vlákien na miestach s výskytom vysokých teplôt. Taktiež ich
starostlivo chráňte pred účinkami ohňa.
• Pokiaľ používate cestné brzdové čeľuste SHIMANO
vkombinácii s keramickými ráfikmi, brzdové čeľuste sa
opotrebujú omnoho rýchlejšie ako je to bežné.
• Ak sa brzdové čeľuste opotrebovali tak, že drážky už nie sú
viditeľné, mali by ste ich vymeniť.
• Rôzne brzdové čeľuste majú rôzne charakteristiky.
Podrobnosti získate na mieste kúpy brzdových čeľustí.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód manipulácie
alebo údržby sa obráťte na predajné miesto.
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u
výrobcu karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne
uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového
materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Správny spôsob pre
zablokovanie podložky (B) k
povrchu je vtedy, kedy je malý
otvor na povrchu v ľavom
hornom rohu.
R55C2
R
FORWARD
R55C2
FORWARD
L
BR-7900
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame
používať nasledujúcu kombináciu.
Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Technicko servisné pokyny SI-8FN0A-003
Uťahovací moment:
1 - 1,5 N•m
Výmena kazetovej čeľuste
1. Odskrutkujte upevňovaciu skutku.
4. Utiahnite upevňovaciu skutku.
Upevňovacia skrutka Upevňovacia skrutka
Držiak čeľuste
Čeľusť
Držiak čeľuste
Poznámka:
BR-7900 umožňuje nastavenie uhol kontaktu medzi čeľusťou
a ráfikom (zbiehavosť). Nastavenie zbiehavosti umožňuje
dosiahnuť hladšiu činnosť brzdenia.
Poznámka:
Káble odrežte pri takej dĺžke, pri ktorej nie je napínaný pri
úplnom otočení riadidla doľava alebo doprava.
Poznámka:
Pokiaľ sa brzdový oblúk po otočení riadidla dotýka rámu,
nasaďte nálepke na ochranu rámu, ktorá je súčasťou
dodávky rámu.
6. Kontrola
Asi 10 krát stlačte brzdovú páčku až po rúčku a pred použitím
bŕzd skontrolujte, či všetko funguje správne a či je vzdialenosť
čeľuste správna.
7. Nastavenie napnutia oblúkovej pružiny
Na nastavenie napnutia pružiny oblúka môžete použiť
nastavovaciu skrutku pružiny.
3. Pripojenie kábla
Nastavte rýchlo upínaciu páčku do zatvorenej polohy; následne
nastavte svetlosť čeľuste (ako je to znázornené na obrázku) a
zaistite kábel.
4. Vycentrovanie brzdovej čeľuste
Malé nastavenie vykonajte pomocou skrutky nastavenia
centrovania.
Asi 10 krát stlačte
=
A B
1
2
1
1
2
2
+ =
3--4mm
A B
2. Poloha nastavenia brzdovej čeľuste
Po nastavení polohy brzdovej čeľuste tak, aby povrch čeľuste
a povrch ráfika boli tak, ako je to znázornené na obrázku,
utiahnite upevňovaciu skrutku čeľuste.
3. Nastavenie pohybu páčky
Demontujte tabuľku s názvom a následne pomocou plochého
skrutkovača otočte skrutku na nastavenie dosahu a nastavte
pohyb páčky. Počas nastavovania kontrolujte činnosť brzdy.
4. Nainštalujte tabuľku s
názvom.
Smer
vkladania
čeľuste
Predné
Pre ľavú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Pre pravú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Čeľusť
Predné
2 mm Allenov kľúč
Nastavovacia skrutka pružiny
Upevňovacia skrutka čeľuste
Skrutka nastavenia centrovania
4 mm Allenov kľúč
3 mm Allenov kľúč
Páčka pre rýchle uvoľnenie
2 mm Allenov kľúč
Upevňovacia skrutka
Montáž brzdy
1. Montáž brzdy samotnej
Stlačte oblúk a nastavte pokiaľ je čeľusť v pevnom kontakte s
ráfikom.
5 mm Allenov kľúč
2. Čeľusť demontujte tak, že ju posuniete pozdĺž drážky držiaka
čeľuste.
Vonkajšie puzdro dočasne zaistite riadidlom (pomocou pásky
alebo podobného materiálu).
Následne riadidlo omotajte páskou na riadidlá.
3. Sú dva odlišné typy čeľustí a držiakov čeľustí používané každé
zvlášť pre ľavé a pravé strany. Nasuňte nové čeľuste do drážok
na držiakoch čeľustí, pričom si všimnite správne smery a polohy
otvorov pre skrutky.
Čeľusť
Silné
Otvorená
Zatvorená
5. Opätovné nastavenie svetlosti čeľuste
Otočte nastavovacou maticou kábla a opätovne nastavte
svetlosť čeľuste.
=
A B
4
3
4
3
+ =
3--4mm
A B
4
3
Nastavovacia matica kábla
Slabé
Smer
otáčania ráfika
Smer
otáčania ráfika
1 mm alebo viac
Zbiehavosť
0,5 mm
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Uťahovací moment:
8 - 10 N•m
Uťahovací moment káblovej
skrutky: 6 - 8 N•m
Zvyčajná poloha počas
inštalácie je, keď je hlava
skrutky nastavenia
centrovania v polohe
zobrazenej na obrázku.
2. Montáž brzdového kábla
Uvoľnite skrutku a demontujte tabuľku s
názvom.
Vnútorné lanko kábel pretiahnite tak,
ako je to znázornené na obrázku a
následne na káblový hák nasaďte
valček kábla.
Otvor
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
0,15 - 0,2 N•m
SI-8FN0A-003-02