"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou
správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo
kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s
pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov majú použiteľné reťaze prednú a zadnú stranu, pričom strany sú
označené tak, že po nainštalovaní budú reťaze smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je
inštalácia reťazí vykonaná tak, že smerujú správnym smerom. V prípade nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k
vypadnutiu reťazí z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou
tvrdenej spojovacej závlačky.
• Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli
zbicykla spadnúť.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
• Je lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na
kontrolu konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 14 N•m.
Neskôr, po ubehnutí asi 100 km opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty. Taktiež je dôležité
pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš malé alebo ak upevňovacie matice nie sú
dotiahnuté postupne a striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť, čoho dôsledkom môže byť
vážne poranenie.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a
môžete spadnúť z bicykla.
• Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla s
následkom vážneho úrazu.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané,
reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Poznámka
• Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či vspojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch
doťahujete ramená kľuky a pedále.
• Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového
kľúča pedále dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m. Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové
rameno má ľavotočivý závit.
• Ak z osi stredovej osky a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne
utiahnite na uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu.
• Na čistenie kľukového ramena a spodnej konzoly používajte neutrálny čistiaci prostriedok. Používanie alkalických alebo kyslých
čistiacich prostriedkov môže mať za následok zmenu zafarbenia.
• Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
• Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste
vymeniť prehadzovačku.
• Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a
potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim
prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok areťaze.
• Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
• Keď je reťaz v takej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať
predných ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky a vytvárať hluk. Ak hluk
predstavuje problém, preraďte reťaz na najbližšie väčšie zadné ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je
reťaz v polohe podľa obrázka 1. Preraďte reťaz na najbližšie menšie ozubené koleso alebo o jedno ďalej,
ak je reťaz v polohe podľa obrázka 2.
• Pokiaľ ide o rámy s odpružením, uhol podpory reťaze sa bude líšiť v závislosti na tom, či s bicyklom
jazdíte alebo nie. Pokiaľ s bicyklom nejazdíte a reťaz sa nachádza na najväčšom/väčšom ozubenom
koliesku a na najmenšom ozubenom kolese, vonkajšia vodiaca lišta reťaze prednej prehadzovačky sa
môže reťaze dotýkať.
• Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
• Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s dvojprevodníkom, keďže
prevodové stupne nesedia.
• Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to zobrazené na obrázku
vpravo.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem
toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
• Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo iné typy
mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti preraďovacej
páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina sa nelepí na tieto
plastové časti. Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak
sa prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích súčastí.
• Nerozoberajte jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť jej poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Určite si prečítajte servisné pokyny Systému zadného náhonu vspojení stýmito servisnými pokynmi (SL-M980-I).
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
Poznámka:
Režimový volič neotáčajte nasilu. V opačnom prípade sa zlomí.
Menič režimov
Prepínač voľby režimu
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na :
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie obezpečnosti
Držiaky
vonkajšieho
bovdenu
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
Technické údaje
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite
montážnu lištu o veľkosti 28,6 mm,
31,8mm a namontujte ju k adaptéru
veľkosti L.
Uhol rámu
SI-5M40A-003-02
Technicko servisné pokyny
SI-5M40A-003
Systém predného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
(1) Skontrolujte, či šírka vložky stredovej osky je
68 alebo 73 mm.
(2) Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie
zobrazených obrázkov.
Typ krúžku Typ konzoly
68 mm
2.5 mm
Rozpera
68 mm
Konzola typu BB
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montáž predného ozubeného kolesa
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2
Na montáž pravého adaptéra (závit v proti smeru hodinových
ručičiek) stredovej osky, vnútorného krytu a ľavého adaptéra (závit
v smere hodinových ručičiek) stredovej osky použite špeciálny
nástroj TL-FC32/33/36. Uťahovací moment: 35 – 50
N•m
Poznámka: V závislosti na šírke vložky spodnej konzoly možno
bude potrebné použiť rozpierky. Podrobnosti
nájdete v časti "Spôsob inštalácie rozpery".
3 Vložte pravú kľukovú jednotku.
4 Položte časť A ľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5 Pomocou nástroja TL-FC16/18 utiahnite uzáver.
Uťahovací moment: 0,7 - 1,5 N•m
6 Zatlačte na zastavovaciu plôšku askontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky. (5 mm Allenov kľúč)
Poznámka: Každá skrutka by mala byť rovnomerne
arovnako utiahnutá na moment 12 - 14 N•m.
■ Spôsob inštalácie rozpery
6 2
1
3
Časť so širokou drážkou
TL-FC16
Zastavovacia plôška
Kolík plôšky
Vytlačiť
5
4
(A)
TL-FC32
A
Vnútorný kryt
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia závlačka Prepojovacia
závlačka
* Pokiaľ používate vložku spodnej konzoly šírky 68 mm, ktorá
predstavuje typ s pásikom, namiesto 2,5 mm rozpierky môžete
súčasne použiť 1,8 mm a 0,7 mm rozpierku.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
VÝSTRAHA
1. Uvoľnite upevňovaciu skrutku kábla (matica) na prednej
prehadzovačke a následne potiahnite vnútorný kábel jednotky
radiacej páčky tým istým spôsobom ako pri inštalácii vnútorného
kábla.
2. Demontujte nastavovací valček.
3. Najprv odskrutkujte upevňovaciu skrutku jednotky.
4. Odskrutkujte štyri montážne skrutky radiacej páčky a následne
odmontujte jednotku radiacej páčky tak, ako je to znázornené na
obrázku.
5. Poskladanie vykonáte tak, že zarovnáte jednotku radiacej páčky
a konzolu a následne zaistíte montážne skrutky radiacej páčky.
6. Podložku umiestnite na skrutku a následne zaistite upevňovacou
skrutkou jednotky.
7. Nainštalujte nastavovací valček.
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonávať len počas výmeny
jednotky radiacej páčky.
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
Preradenie z malého ozubeného kolieska na väčšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie ozubené koleso.
Preradenie z veľkého ozubeného kolieska na menšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné ozubené koliesko.
Obsluha radenia rýchlostí
Mechanizmus INSTANT RELEASE umožňuje rýchle uvoľnenie , pretože napnutie kábla sa po stlačení páčky okamžite uvoľní.
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď
stlačením alebo potiahnutím páčky.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia.
Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha Páčka (B)
• DVOJCESTNÉ UVOĽNENIE
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví. Ďalej ho už
neotáčajte, inak môže poškodiť závit na kryte.
Kryt vnútorného otvoru
Uťahovací moment: 3 N•m
4 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Montáž radiacej páčky
Výmena jednotky radiacej páčky
Uťahovací moment: 2,5 N•m
Polohu radiacej páčky je možné
nastaviť jej posúvaním doľava alebo
doprava.
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
Poznámka:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u
výrobcu karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne
uťahovacieho momentu, a to aby ste zabránili nadmernému
utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového
materiálu a/alebo nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo
spôsobiť nedostatočné upnutie prvkov.
Uťahovací moment: 2,5 N•m
Podložka
Upevňovacia skrutka jednotky
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu plôšku smerom doprava tak,
ako je to znázornené na obrázku.
Pripojenie a upevnenie lanka
Prepnite režimový menič do polohy 3x (trojitý režim) a následne
skontrolujte najnižšiu polohu. Posuňte páčku B dvakrát alebo viac
krát, aby ste ju nastavili do najnižšej polohy. Odstráňte kryt
vnútorného otvoru a nainštalujte lanko.
Kryt vnútorného otvoru
Lanko
Páčka (B)
Podrobnosti o inštalácii prednej prehadzovačky a nastavenia
SIS nájdete v Servisných pokynoch pre FD-M980 / M980-E /
M981 / M981-D (Predná prehadzovačka).
Uťahovací moment: 0,08 N•m
Montážne skrutky radiacej páčky (malé)
Uťahovací moment: 0,14 N•m
Montážne skrutky radiacej páčky (veľké)
Nastavovací valček
Konzola
VAROVANIE
Séria XTR
RAPIDFIRE (Radiaca páčka) SL-M980-L / SL-M980-IL
Vonkajší bovden OT-SP41 (SIS-SP41)
Predná prehadzovačka FD-M980 / FD-M980-E / FD-M981 / FD-M981-D
Predné ozubené koleso FC-M980
Reťaz CN-M980
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP17
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
Číslo modelu FD-M980 FD-M980-E FD-M981 FD-M981-D
Bežný typ X
Typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 10T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L - S, M, L -
Uhol spojenia reťaze (
␣
)
66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Ozubené koleso
Číslo modelu FC-M980
Kombinácia zubov ozubeného kolesa 42-32-24T
Priemer skrutky 104 mm / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky stredovej osky 68, 73 mm
Rozmery závitu BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptéry stredovej osky SM-BB90-A
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na
nastaveniereťaze
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
• Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho
ozubeného kolieska.
Obr. 2
Obr. 1
68 mm
73 mm
2,5 mm