Montáž
■ Viazanie špicov kolesa
Skontrolujte, či špice boli zviazané tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Nemožno použiť radiálnu montáž.
Stiahnite špice tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 1 pre ľavú stranu
predného kolesa (strana, kde je namontovaný rotor) a ľavú a pravú stranu
zadného kolesa a tak, ako je to znázornené nižšie na obrázku 2 pre pravú stranu
predného kolesa.
■ Montáž rotora
<SM-RT61>
Na náboj nainštalujte rotor a upevňovaciu lištu rotora a následne nainštalujte
a utiahnite skrutky tak, ako je to znázornené na obrázku 1.
<SM-RT62/52>
■ Montáž brzdovej páčky
Na inštaláciu použite 5 mm Allenov kľúč.
■ Inštalácia strmeňov
Nasaďte si ochranné rukavice a vyviňte
silu na rotor, aby ste ho točili v smere
hodinových ručičiek, ako je to znázornené
na obrázku 2. Pri tom zároveň utiahnite
upevňovacie skrutky rotora v poradí
znázornenom na obrázku.
Pomocou plochého skrutkovača alebo podobného náradia ohnite okraje
upevňovacej lišty ponad hlavy skrutiek ako je znázornené na obrázku 3.
Smer
otáčania
kolesa
Ľavé
predné
Ľavé
zadné
Pravé
zadné
Pravé predné
Obr. 1 Obr. 2
Obr. 1
Uťahovacia lišta
Rotor
Náboj
Upevňovacie skrutky rotora
(#T25 torx)
Uťahovací moment:
2 - 4 N•m
Obr. 2 Obr. 3
Uťahovacia lišta
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
1. Inštalácia kolesa bicykla. Uvoľnite
upevňovacie skrutky strmeňa
a následne strmene nainštalujte
na rámy tak, aby strmene fungovali
na ľavej aj na pravej strane.
Skrutka strmeňa so
svorkou
Upevňovacie skrutky strmeňa
2. S nasadenými ochrannými rukavicami zatlačte na adaptér v smere proti
pohybu hodinových ručičiek pri súčasnom uťahovaní skrutky strmeňa so
svorkou.
3. Zaistenie kábla
Umiestnite vnútorný kábel ako je
to znázornené na obrázku
a následne utiahnite upevňovaciu
skrutku kábla.
6. Stlačte asi 10 krát brzdovú páku,
a to dokiaľ sa nedotkne riadidiel
a skontrolujte, že nedochádza
k žiadnym problémom týkajúcich
sa prvkov; taktiež skontrolujte,
že rotory a doštičky si počas
otáčania kolesa navzájom
neprekážajú.
7. Pre odstránenie akéhokoľvek uvoľnenia kábla otočte nastavovacou skrutkou
kábla.
Skrutka strmeňa so svorkou
Adaptér
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
4. Počas stlačenia brzdovej páky nastavte strmene do požadovanej polohy
a následne utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
5. Uvoľnite nastavovaciu skrutku doštičky
o dve kliknutia.
Upevňovacia
skrutka kábla
Vnútorný kábel
Asi 10 krát
stlačte
Tri skrutky zaistite pomocou krytu, ako je to znázornené na obrázku s cieľom
zabrániť uvoľneniu skrutiek.
Uzávery
< Vpredu > < Vzadu >
■ Pre post mount typ
Uzávery
■ Nastavenie pokiaľ sú doštičky opotrebované
Pomocou 3 mm Allenovho kľúča utiahnite nastavovaciu skrutku doštičky na
strmeňoch tak, aby obe svetlosti (A) a (B) boli 0,2 - 0,4 mm.
Pokiaľ sú brzdové doštičky opotrebovaný na hrúbku menej ako 0,5 mm,
vymeňte ich.
Výmena brzdových doštičiek
1. Demontujte koleso bicykla z rámu a následne demontujte brzdové doštičky
tak, ako je to znázornené na obrázku.
2. Uvoľnite nastavovaciu skrutku
doštičiek a uvoľnite ich otáčaním
nastavovacích skrutiek kábla pri
brzdovej páke v smere hodinových
ručičiek.
Brzdová doštička
Doštičky
Rotor
Nastavovacia skrutka kábla
Závlačka
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
• Počas montáže alebo údržby kolesa venujte zvláštnu pozornosť
ochrane prstov pred rotujúcim rotorom brzdného kotúča. Rotor je
dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov
v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov pohybujúceho sa rotora.
• Nastavte vnútorný kábel tak, aby prečnievajúca dĺžka bola menej ako
20 mm. Pokiaľ bude prečnievajúca dĺžka dlhšia, koniec vnútorného
kábla sa môže zachytiť do rotora, čo môže mať za následok
zablokovanie kolesa s dôsledkom prevrhnutia bicykla s možnými
vážnymi poraneniami.
• Počas brzdenia sa strmene a rotor zohrejú, a preto sa ich počas
jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla nedotýkajte, inak sa môžete
popáliť. Pred pokusom o nastavenie bŕzd skontrolujte, či sa brzdové
súčiastky dostatočne ochladili.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné brzdy
pracujú správne.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, že hrúbka doštičiek je 0,5 mm a viac.
• Pokiaľ počas používania bŕzd dochádza k vydávaniu hluku, môže to
znamenať, že brzdové doštičky sú opotrebované nad mieru
použiteľnosti. Po overení, že brzdový systém dostatočne vychladol
skontrolujte hrúbku brzdových doštičiek.
Pokiaľ sú na brzdových doštičkách viditeľné indikátory
opotrebovania, brzdové doštičky vymeňte.
• Dajte pozor, aby sa na rotor a brzdové doštičky nedostal žiadny olej
alebo mazivo, inak brzdy nebudú správne pracovať.
• Ak sa na doštičky dostane olej alebo mazivo, mali by ste doštičky
vymeniť. Ak sa na rotor dostane olej alebo mazivo, mali by ste vyčistiť
rotor. Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Skontrolujte, či brzdové lanko nie je hrdzavé alebo rozstrapkané a ak nájdete tieto
známky, lanko ihneď vymeňte. Ak to neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
• Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia.
Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete
spadnúť z bicykla. Aby ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr
a jemne.
• Ak je rýchloupinák na rovnakej strane ako rotor, hrozí nebezpečenstvo, že by mohol
zasiahnuť do rotora, preto skontrolujte, či nezasahuje.
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného systému na vašom bicykli.
Nesprávne používanie brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly
alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého
bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na
brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to
urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením
techniky jazdenia a brzdenia.
• Kotúčové brzdy M465/M495 sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní
v spojení s BR-M465/M495 (strmene), BL-M510/ST-M510 (brzdová páčka),
SM-RT61, SM-RT62/52 (rotor) a jednotkou doštičiek Shimano (M08).
Použitá brzdová páka by mala byť páka na dva prsty pre brzdy V-Brakes,
ako je BL-M510/ST-M510.
Pri používaní v kombinácii s pákami na 4 prsty, ako je BL-T400/ST-T400,
brzdová sila bude vyššia. Na základe toho a v rámci niektorých podmienok, ako sú
určité jazdné polohy alebo celková hmotnosť môže dôjsť k prevrhnutiu bicykla
s dôsledkom poranenia,a to pokiaľ nebudete venovať správnu pozornosť.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla,
čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto,
aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
• Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia a brzdná sila sa postupne zvyšuje, ako
pokračuje doba záhrevu. Uistite sa, že ste sa vyhli akýmkoľvek takýmto zvýšeniam
brzdnej sily počas používania bŕzd v dobe zahrievania. Rovnaká vec sa stane, keď sú
vymenené brzdové doštičky alebo rotor.
Poznámka
• Rotor SM-RT52 by sa nemal používať v spojení s kaučukovými doštičkami. Pokiaľ sa
používa v spojení s kovovými doštičkami, doštičky sa opotrebujú veľmi rýchlo.
• Ak upevňovací výčnelok brzdového strmeňa a výpadok nie sú paralelné, rotor a strmeň
sa môžu dotýkať.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
Indikátory
opotrebovania
doštičiek
VÝSTRAHA
Technické pokyny pre servis
Kotúčový brzdný systém
(pre terénne typy)
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu
kombináciu.
Menej ako
20 mm
4. Po overení, že brzdová doštička
a rotor sa navzájom nedotýkajú overte,
že nedochádza ku žiadnym problémom
pri stlačení brzdovej páky.
*Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Inštalačný
krúžok rotora
TL-LR15
A
A
B
B
Nastavovacia skrutka doštičky
Nastavovacia skrutka
doštičky
(0,2 - 0,4 mm) (0,2 - 0,4 mm)
Nastavovacia skrutka doštičky
3. <BR-M465>
Namontujte nové brzdové doštičky.
Po tom ohnutím otvorte závlačku.
<BR-M495>
Namontujte nové brzdové doštičky.
V tomto štádiu nezabudnite
namontovať poistný krúžok.
<BR-M465>
<BR-M495>
<BR-M495>
<BR-M465>
Poistný krúžok
3 mm Allenov
kľúč
Uťahovací moment:
2 - 4 N•m
Uťahovací moment:
40 - 50 N•m
SI-8A10B-001-02
SI-8A10B-001
Strmeň BR-M465 / BR-M495
Páčka brzdy BL-M510 / ST-M510
Rotor SM-RT61, SM-RT62/52
Jednotka brzdovej doštičky (kaučukové doštičky)
B01S
Brzdové lanko
Nastavovaciu skrutku doštičiek
utiahnite tak, aby svetlosť medzi
brzdovou doštičkou a rotorom bola
0,2 - 0,4 mm.
2 mm
0,5 mm
* TORX je registrovanou obchodnou
značkou spoločnosti Camcar LLC.