5 mm Allenov kľúč
Uško vytlačenia
Skrutka nastavenia napnutia B
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá
akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť
vážne zranenie.
• Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace
prostriedky na báze alkalických látok alebo kyselín, ako napríklad čistiace látky proti
hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
•
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie
zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné spojovacie
závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená spojovacia
závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť
dostatočnú pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom
mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou
tvrdenej spojovacej závlačky, alebo na koncovej
závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste,
kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky
alebo koncovej závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie
príliš slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná,
reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla,
čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že
spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné
miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky
pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste
vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely
(mechanizmus a remenice).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti
zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je namazaný kábel a či je vonkajšie puzdro
príliš dlhé alebo príliš krátke.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v remenici, mali by ste
ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom
a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim
prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz
a ozubené kolesá.
• Vždy používajte ložisko pre zostavu ozubených kolies
s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu s ložiskom ozubeného kolesa s odlišnou
skupinovou značkou.
• Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne
neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia
SIS spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Použite vonkajšie puzdro, ktoré má stále zvyšnú dĺžku, a to aj
v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do obidvoch strán.
Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne
vytočia rukoväte.
• Pred použitím namažte vnútorný kábel a vnútornú stranu vonkajšieho kábla, aby ste
zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
• Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení
predného reťazového kolesa.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo
prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka Prepojovacia
závlačka
Technické pokyny pre servis SI-6BLRA-002
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať
nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Montáž zadnej prehadzovačky
Počas inštalácie dávajte pozor aby nedošlo k deformácii spôsobenej skrutkou
nastavenia vôle B prichádzajúcej do kontaktu s uškom vytlačenia.
Uťahovací moment osi konzoly:
8 - 10 N•m
Výmena telesa voľnobehu
Po odstránení osi náboja
odstráňte upevňovaciu maticu
voľnobehu (vo vnútri telesa
voľnobehu) a potom vymeňte
teleso voľnobehu.
Poznámka:
Nepokúšajte sa rozobrať teleso
voľnobehu, pretože to môže mať
za následok poruchu.
Teleso voľnobehu Upevňovacia matica
telesa voľnobehu
Podložka telesa
voľnobežky
10 mm Allenov kľúč
(TL-WR37)
Demontáž
Montáž
Uťahovací moment:
35 - 50 N•m
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Potiahnite
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montáž ozubených kolies
Pre každé ozubené koleso,
by mal povrch so
skupinovým označením
smerovať von a mal by byť
umiestnený tak, že značka
trojuholníka (
▲ ) na každom
ozubenom kolese a časť A
(kde je otvor drážky široký)
telesa voľnobehu sú
zarovnané.
Drážka je
široká iba na
jednom mieste.
A
a
c
-
1
4
T
Uťahovací moment:
30 - 50 N•m
Poistný krúžok
6 ozubených kolies je zaistených
pomocou nitov.
2.
Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Pohnite páčkou (B) 7 alebo viackrát tak,
aby ste páčku nastavili do najvyššej
polohy; na indikátore skontrolujte že
najvyššia poloha je správna a následne
nainštalujte a nastavte vnútorný kábel.
1
2
1 2
Vonkajší okraj
najmenšieho
ozubeného kolesa
Vodiaca
remenica
Skrutka spodného
nastavenia
1. Horné nastavenie
Otočte skrutku horného nastavenia, aby
ste ju nastavili tak, že vodiaca kladka
bude pri pohľade zozadu v rovine
s vonkajšou rovinou najmenšieho
ozubeného kolesa.
Nastavenie SIS
Orezanie vonkajšieho puzdra
Keď orezávate vonkajšie puzdro, režte na opačnom
konci ako je koniec s označením. Po orezaní vonkajšieho
puzdra zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu vonkajšieho
puzdra upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Vkladanie vnútorného kábla
Vnútorný kábel vložte do vonkajšieho puzdra z konca, ktorý je označený
značkou. Z konca, ktorý je označený
značkou naneste mazivo s cieľom
zabezpečiť prevádzkovú účinnosť kábla.
Značka
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa
na menšie ozubené koleso (páčka B)
Zatlačte páčku (B) raz, aby ste preradili o jeden
stupeň z väčšieho na menšie ozubené koleso.
Páčka (B)
Obsluha radenia rýchlostí
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po
preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy sa uistite, že
zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na
väčšie ozubené koleso (páčka A)
Na preradenie iba o jeden stupeň zatlačte páčku
(A) do polohy (1). Na preradenie naraz o dva
stupne zatlačte do polohy (2).
Páčka (A) - počiatočná poloha
Poistný krúžok
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
TL-LR15
Reťaz
Najväčšie ozubené
koliesko
Najväčšie ozubené
koliesko
Pridajte 2 články (s reťazou na najväčšom
ozubenom kolese a najväčšom
ozubenom koliesku)
Dĺžka reťaze
Drážka
Poznámka: Dávajte pozor na to,
aby bol kábel
bezpečne v drážke.
3. Spodné nastavenie
Otočte skutku spodného
nastavenia tak, aby sa vodiaca
remenica pohla do polohy
priamo v rovine s najväčším
ozubeným kolesom.
1
1 2
2
Najväčšie ozubené
koleso
Vodiaca remenica
Spodné nastavenie
skrutka
4. Ak používať nastavovaciu skrutku napnutia B
Namontujte reťaz na najmenší reťazový krúžok
a najväčšie ozubené koleso a otočte
kľukové rameno dozadu. Potom otočte
nastavovaciu skrutku napnutia B, aby
ste nastavili vodiacu kladku čo najbližšie
k ozubenému kolesu, ale nie tak blízko
aby sa ho dotkla. Následne nastavte
reťaz na najmenšie ozubené koleso
a zopakujte vyššie uvedený postup, aby
ste sa uistili, že sa remenica nedotýka
ozubeného kolesa.
1
2
1 2
2
1
Najväčšie ozubené koleso
Najmenšie ozubené koleso
Skrutka nastavenia
napnutia B
Na dosiahnutie najlepšieho výkonu SIS pravidelne mažte všetky časti
prevodovky výkonu.
5. Nastavenie SIS
Niekoľkokrát pohnite radiacu páčku, aby ste preradili reťaz na 2. ozubené
koleso. Potom zatiaľ, čo tlačíte páčku dostatočne na to, aby ste cítili tlak
v páčke, otočte kľukovým ramenom.
Preraďovanie na
3. prevod
Dotiahnite valec nastavenia
vonkajšieho kábla, kým sa reťaz
nevráti na 2. ozubené koleso.
(v smere hodinových ručičiek)
Uvoľnite valcové puzdro nastavenia
vonkajšieho puzdra, kým sa reťaz
nedotkne 3. ozubeného kolesa a nevydá
zvuk. (proti smeru hodinových ručičiek)
Nastavovací
valček
vonkajšieho
obalu
Najlepšie nastavenie
Najlepšie nastavenie je, keď radiaca páčka funguje
dostatočne na to, aby sa dostala do záberu a reťaz sa dotkla
3. ozubeného kolesa a vydala zvuk.
* Páku vráťte do pôvodnej polohy (poloha, kde sa páka
nachádza na 2. nastavení ozubeného kolesa a uvoľní sa) a
potom otočte kľukové rameno v smere hodinových ručičiek.
Ak sa reťaz dotýka 3. ozubeného kolesa a vydáva hluk,
otočte valcové puzdro nastavenia vonkajšieho puzdra mierne v smere
hodinových ručičiek, aby ste ho dotiahli, kým hluk neprestane a reťaz sa
nebude pohybovať plynulo.
Ovládajte páku, aby ste preraďovali prevody a skontrolujte, či sa pri
žiadnej polohe prevodu nevyskytne hluk.
Keď nepočujete
žiadny hluk
Nastavovací
valček
vonkajšieho
obalu
Uťahovací moment Allenovho kľúča:
6 - 8 N•m
5 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Montáž radiacej páčky
• Namontujte radiacu páčku do polohy,
kde nebude prekážať činnosti bŕzd a
preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej
prekážku pre činnosť bŕzd.
Páčka (B)
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Séria Altus
Rapidfire Plus SL-MC40-8
Vonkajšie puzdro SIS
Zadná prehadzovačka RD-CT95 / RD-M340 / RD-M310
Typ Smart Cage
Voľný náboj FH-MC18 / FH-RM60-8
Rýchlosti 8
Kazetové ozubené koleso CS-HG40-8I
Reťaz CN-HG50 / CN-HG40
Vodiaci prvok spodného držiaka SM-SP18 / SM-BT18
Číslo modelu RD-CT95 / RD-M340 / RD-M310
Typ Smart Cage
Celková kapacita 43T
Najväčšie ozubené koleso 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 20T
Použiteľné predné ozubené koleso
(konfigurácia zubov ozubeného kolieska)
FC-M311 / FC-M311-8
(42 - 32 - 22T, 48 - 38 - 28T)
Číslo modelu Ozubené kolesá Názov skupiny Kombinácia zubov
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
Na výmenu ozubených kolies HG použite
špeciálny nástroj (TL-LR15) a TL-SR21 na
odstránenie poistného krúžku.
Pri montáži ozubených kolies HG použite na utiahnutie
poistného krúžku špeciálny nástroj (TL-LR15).
značka
▲
Reťaz Tvrdená spojovacia závlačka Nástroj na nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-rýchlostná úzka reťaz,
ako napríklad
CN-HG50/CN-IG51
Čierna
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Pripojte kábel k zadnému
prvku pre zabránenie pred
spadnutím reťaze a po
odstránení úvodnej vôle v
kábli ho opätovne zaistite k
zadnému prvku pre zabránenie
pred spadnutím reťaze podľa
zobrazenia na obrázku.
SI-6BLRA-002-02
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)