ST-T300-S

Shimano ST-T300-S Service Instructions

  • Prečítal som si technické servisné pokyny pre Shimano komponenty bicykla, vrátane prednej prehadzovačky, ozubeného kolesa, spodnej konzoly a radiacej páčky. Som pripravený odpovedať na vaše otázky týkajúce sa montáže, nastavenia, údržby a riešenia problémov s týmito komponentmi.
  • Ako vyčistím reťaz?
    Aký typ spojovacej závlačky mám použiť?
    Ako mám nastaviť dĺžku reťaze?
    Čo robiť, ak reťaz spadne?
    Ako mám správne namontovať prednú prehadzovačku?
7,1 mm
6,5 mm
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka reťaz,
ako napríklad
CN-7701 / CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8- / 7- / 6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50 / CN-HG40
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou, aby ste
skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa preraďovanie stane
obtiažne počas používania.)
Tak páčka (A), ako aj tlačidlo (B) sa vždy vrátia do pôvodnej
polohy páčky alebo tlačidla, keď sa po preradení uvoľnia. Keď
používate páčku (A) alebo tlačidlo (B), vždy sa uistite, že
zároveň otáčate ramenom kľuky.
Obsluha radenia rýchlostí
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň
z malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad: zo stredného na najväčšie ozubené koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa tlačidlo (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden
stupeň z veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad: z najväčšieho na stredné ozubené koleso.
Systém predného pohonu
Technicko servisné pokyny SI-F670A-001
SI-F670A-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Na vyčistenie reťaze použite neutrálny čistiaci prostriedok. Nepoužívajte čistiace
prostriedky na báze alkalických látok alebo kyselín, ako napríklad čistiace látky proti
hrdzi, pretože môžu spôsobiť poškodenie a/alebo zlyhanie reťaze.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie
zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali, ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné
spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné
dosiahnuť dostatočnú pripojovacia sila, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie
reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene
počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na
inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila
pomocou tvrdenej spojovacej závlačky, alebo na
koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže
na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste
mohli z bicykla spadnúť.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie
príliš slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná,
reťaz sa môže pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam
praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a môžete spadnúť z bicykla.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla,
čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny.
Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že
spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto,
aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
Poznámka
Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto
skutočnosť ešte raz.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa
uistite, že v pravidelných intervaloch doťahujete ramená kľuky a pedále.
Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
Ak v stredovej oske cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky
pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste
vymeniť prehadzovačku.
Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a
potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim
prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok a reťaze.
Ak reťaz počas používania skĺzla z ozubených koliesok,
vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
Pred nainštalovaním naneste na spodnú konzolu mazivo.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší
bovden a vodiaci prvok kábla spodného držiaka.
Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie
s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s dvojprevodníkom,
keďže prevodové stupne nesedia.
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri
držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to zobrazené na obrázku
vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne
otočia rukoväte do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka
nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia rukoväte.
Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili
ich dostatočnú kĺzavosť.
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení
predného ozubeného kolesa.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo
poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo
prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu bicyklov.
V kombinácii s prednými ozubenými kolieskami FC-M191 používajte jedine reťaz
Shimano HG.
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Koncová
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Tvrdená spojovacia závlačka
VÝSTRAHA
Páčka (A) - počiatočná poloha
Tlačidlo (B)
Montáž prednej prehadzovačky,
stredovej osky a predného ozubeného
kolesa
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Rovná časť vonkajšej vodiacej
lišty reťaze by mala byť priamo
nad a paralelne s najväčším
ozubeným kolieskom. Zabezpečte
pomocou 5 mm Allenovho kľúča.
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako
je to zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací
blok Pro-Set.
Zarovnávací blok Pro-Set
1 mm
3 mm
Ozubenie by malo
byť zaradené
v rámci tohto rozsahu
Profesionálna
sada meračov
Predné
ozubené koleso
(najväčšie
ozubené
koliesko)
Vedenie reťaze
Inštaláciu vykonajte
pomocou špeciálneho
náradia TL-UN74-S. Najprv
nainštalujte stredovú osku a
následne adaptér. Následne
na montáž predného
ozubeného kolesa použite
8 mm Allenov kľúč.
Adaptér
Hlavné teleso
Predné ozubené koleso
Uťahovací moment adaptéra / spodnej konzoly:
50 - 70 N•m
Uťahovací moment predného ozubeného kolesa:
35 - 50 N•m
5 mm Allenov kľúč
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou
na najväčšom ozubenom
kolese a najväčšom
ozubenom koliesku)
Reťaz
Najväčšie ozubené
koliesko
Najväčšie ozubené
koleso
Montáž brzdovej páčky
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Nastavenie SIS
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set. Ďalej nastavte
tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou lištou reťaze
a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
Vnútorná
vodiaca lišta
reťaze
Reťaz
Skrutka
spodného
nastavenia
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Zarovnávací blok
Pro-Set
2. Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Stlačte tlačidlo (B) 2 alebo viackrát tak, aby ste páčku nastavili do
najnižšej polohy; na indikátore skontrolujte že najnižšia poloha je
správna a následne nainštalujte a nastavte vnútorný kábel.
Pri pevnom ťahaní vnútorného kábla
zaistite utiahnutím upevňovacej
skrutky pomocou 5 mm Allenovho
kľúča.
Tlačidlo (B)
Indikátor
Otvor na
navíjacom valci
Nastavovacia
skrutka kábla
Lanko
Páčka (A)
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Kryt
Skrutka
5 mm
Allenov kľúč
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite k
prednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Odrežte nepotrebnú dĺžku
lanka, nasaďte koncový kryt a
zaháčkujte ho ku kolíku.
Závlačka
Skrutka na
upevnenie drôtu
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to znázornené
na obrázku.
Bežný typ
Potiahnite
Potiahnite
Typ s vedením
zhora
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je
označený značkou. Z konca, ktorý je označený značkou
naneste mazivo s cieľom zabezpečiť prevádzkovú účinnosť
kábla.
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako
je koniec s označením. Po orezaní
vonkajšieho bovdenu zaguľaťte
koniec, aby mala vnútorná strana
otvoru rovnaký priemer.
Značka
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby vzdialenosť
medzi vonkajšou vodiacou lištou
reťaze a reťazou bola v rozpätí
0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
Vonkajšia vodiaca
lišta reťaze
Skrutka horného
nastavenia
Reťaz
4. Nastavenie stredného ozubeného kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz na najväčšie ozubené koleso a
vpredu nastavte reťaz na stredné ozubené koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho obalu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
A
B
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
Reťaz
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Výmena indikátora
1. Stlačte tlačidlo (B), aby ste nastavili páčku do najnižšej polohy.
2. Zasuňte kolík prevodu indikátora do otvoru na navíjacom valci.
3. Posuňte ukazovateľ indikátora do polohy [1].
4. V stave podľa bodu 3. umiestnite indikátor na hornú časť konzoly
brzdovej páčky. Dávajte pozor, aby sa v tomto štádiu ukazovateľ
nepohol.
5. Indikátor zaistite pomocou dvoch nastavovacích skrutiek indikátora.
Nastavovacie skrutky
indikátora
Indikátor
Tlačidlo (B)
Prevod indikátora
Otvor na navíjacom
valci
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame
používať nasledujúcu kombináciu.
Uhol rámu
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm)
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Technické údaje
Predná prehadzovačka
Séria NEXAVE
Radiaca páčka ST-T300-S
Vonkajší bovden SP40 utesnený vonkajší bovden
Predná prehadzovačka
FD-M190 / FD-M190A /
FD-M191 / FD-T301
Predné ozubené koleso FC-M191
Spodná konzola BB-UN26
Reťaz CN-HG50 / CN-HG40
Vedenie kábla spodkom
konzoly
SM-SP18 / SM-BT18
Číslo modelu FD-M190
FD-M190A
FD-M191 FD-T301
Bežný typ X X X X
Typ s vedením zhora X X X X
Rozdiel ozubenia predného
ozubeného kolesa
18T 18T 20T 20T
Min. rozdiel medzi horným
a stredným
8T 8T 10T 10T
Priemer montážnej lišty
prednej prehadzovačky
S, M S, M S, M S, M
Uhol rámu (
α
)
63° - 66° 66° - 69°
63° - 66°
66° - 69°
63° - 66°
66° - 69°
Použiteľný článok reťaze
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
50,0 mm
47,5 mm
Predné ozubené koleso
FC-M191 (42T - 34T - 24T) 170 mm
Predná prehadzovačka FD-M190/FD-M190A
Kombinácia
S chráničom
reťaze
Bez chrániča
reťaze
Šírka B.B. 68 mm
B.B.
Číslo modelu BB-UN26
Dĺžka osi YL117
Šírka puzdra 68 mm
Vedenie reťaze 47,5 mm + T1 47,5 mm
Rozpierka (2,5 mm) X X
Predné ozubené koleso FC-M191 (48T - 38T - 28T) 170 mm
Predná prehadzovačka FD-M191 / FD-T301
Kombinácia
S chráničom
reťaze
Bez chrániča
reťaze
Šírka B.B. 68 mm
B.B.
Číslo modelu BB-UN26
Dĺžka osi D-NL122,5
Šírka puzdra 68 mm
Vedenie reťaze 47,5 mm + T1 47,5 mm
* T1 je hrúbka chrániča reťaze.
Uvoľnite skrutku, demontujte
kryt a následne pretiahnite
vnútorné lanko cez nastavovaciu
skrutku kábla, ako je to
znázornené na obrázku.
Lanko veďte pozdĺž štrbiny na
navíjacom valci a zaháčkujte ho
do otvoru na navíjacom valci.
Kryt konca lanka by mal byť
zatlačený do otvoru na
navíjacom valci, a to až na
doraz.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho
konca
Ak reťaz spadne na stranu kľuky. Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom ozubenom
koliesku dochádza k rušeniu medzi
reťazou a vnútornou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom ozubenom
koliesku dochádza k rušeniu medzi
reťazou a vonkajšou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru hodinových
ručičiek (asi o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je vynechané
stredné ozubené koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek (o 1 až 2
otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso pri zaradenom strednom
ozubenom koliesku na prevodovej tácke
dochádza k rušeniu medzi reťazou a
vnútornou vodiacou lištou prednej
prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek (o 1 až 2
otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu stredovej
osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
/