BL-M315

Shimano BL-M315, BL-M365, BR-M3050, BR-M315, BR-M365, ST-EF505, ST-M3050, ST-M4050 Používateľská príručka

  • Prečítal som si používateľskú príručku pre hydraulickú kotúčovú brzdu Shimano. Som pripravený odpovedať na vaše otázky týkajúce sa inštalácie, nastavenia, údržby, bezpečnosti a používania tejto brzdy. Príručka obsahuje dôležité bezpečnostné informácie a podrobné pokyny pre správne používanie, vrátane postupu zahriatia bŕzd a informácií o výmene brzdových doštičiek a rotora.
  • Ako si mám zvyknúť na vyšší brzdný výkon kotúčových bŕzd?
    Čo robiť, ak sa mi brzdové páčky zdajú byť príliš ďaleko?
    Ako mám čistiť brzdový systém?
    Aké je minimum hrúbky brzdových doštičiek pred výmenou?
Radiaca páčka/
hydraulická kotúčová
brzda
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
Informácie oinštalácii, nastavení avýmene výrobkov, ktoré nenájdete v
používateľskej príručke, vám poskytnú na mieste zakúpenia alebo u
distribútora. Návod predajcu určený pre profesionálnych a skúsených
cyklistických mechanikov nájdete na našej webovej lokalite
(https://si.shimano.com).
Kvôli bezpečnosti si pred používaním dôkladne
prečítajte túto „používateľskú príručku”, dodržujte
ju pre správne použitie a uložte si ju, aby ste sa na
ňu mohli kedykoľvek odvolať.
Nasledujúce pokyny je potrebné vždy dodržiavať, aby sa predišlo osobným
poraneniam a fyzickému poškodeniu zariadení a okolia. Pokyny sú
zatriedené podľa stupňa nebezpečenstva alebo poškodenia, ktoré sa
môžu vyskytnúť v prípade nesprávneho používania produktu.
NEBEZPEČENSTVO
Nedodržanie pokynov bude mať za
následok smrť alebo vážne poranenie.
VÝSTRAHA
Nedodržanie pokynov by mohlo mať
za následok smrť alebo vážne
poranenie.
UPOZORNENIE
Nedodržanie pokynov by mohlo mať
za následok osobné poranenie alebo
fyzické poškodenie zariadenia a okolia.
Dôležité bezpečnostné informácie
VÝSTRAHA
Pretože každý bicykel sa môže ovládať trochu inak v závislosti od
modelu, naučte sa správnu techniku brzdenia (vrátane tlaku na brzdovú
páčku a vlastností ovládania bicykla) a prevádzku vášho bicykla.
Nesprávne používanie brzdového systému bicykla môže mať za následok
stratu kontroly alebo pád, ktoré by mohli viesť k vážnemu zraneniu.
Produkt nerozoberajte ani ho neupravujte. Môže to spôsobiť nesprávne
fungovanie produktu, môžete nečakane spadnúť a vážne sa zraniť.
Tento hydraulický brzdový systém má odlišné brzdné vlastnosti ako
brzdové vlastnosti typu ráfikovej brzdy, čo poukazuje na relatívne veľkú
brzdnú silu na začiatku brzdenia (vyššiu ako brzda na ráfiku); pred
použitím sa s brzdovými charakteristikami dostatočne oboznámte. Ak
budete jazdiť na bicykli bez dôkladného oboznámenia sa s brzdnými
vlastnosťami, brzdenie môže mať za následok pád z bicykla s možným
následkom vážneho poranenia alebo smrteľnej nehody.
Pred jazdou na bicykli si vodiči musia zvyknúť na vyšší výkon tejto brzdy.
203 mm a 180 mm rotory kotúčových bŕzd poskytujú väčšiu brzdnú silu
ako 160 mm rotory kotúčových bŕzd. Ak budete jazdiť na bicykli bez
dôkladného oboznámenia sa s brzdnými vlastnosťami, brzdenie môže
mať za následok pád z bicykla s možným následkom vážneho poranenia
alebo smrteľnej nehody.
Okrem toho dávajte veľký pozor a majte prsty v
dostatočnej vzdialenosti od otáčajúceho sa rotora
kotúčovej brzdy. Rotor kotúčovej brzdy je
dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne
poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili
do otvorov pohybujúceho sa rotora.
Počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla sa nedotýkajte strmeňov
ani rotora kotúčovej brzdy. Počas brzdenia sa strmene a rotor kotúčovej
brzdy zohrejú, takže ak sa ich dotknete, môžete sa popáliť.
Dajte pozor, aby sa na rotor kotúčovej brzdy a brzdové doštičky
nedostal olej alebo mazivo. Jazda na bicykli s olejom alebo mazivom na
rotore kotúčovej brzdy a brzdových doštičkách môže spôsobiť
nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu v dôsledku pádu alebo
zrážky.
Skontrolujte hrúbku brzdných doštičiek a nepoužívajte ich v prípade, že
majú hrúbku 0,5 mm alebo menej. To môže spôsobiť nefunkčnosť bŕzd
a viesť k vážnemu zraneniu.
2 mm 0,5 mm
Nepoužívajte rotor kotúčovej brzdy v prípade, že je prasknutý alebo
zdeformovaný. Rotor kotúčovej brzdy sa môže zlomiť a viesť k vážnemu
zraneniu spôsobenému pádom. Vymeňte rotor kotúčovej brzdy za nový.
Nepoužívajte rotor kotúčovej brzdy ak je jeho hrúbka 1,5 mm alebo
menej. Nepoužívajte ho tiež v prípade, že je viditeľný hliníkový povrch.
Rotor kotúčovej brzdy sa môže zlomiť a viesť k vážnemu zraneniu
spôsobenému pádom. Vymeňte rotor kotúčovej brzdy za nový.
Brzdy nepoužívajte nepretržite. To môže spôsobiť náhly nárast záberu
brzdovej páčky, spôsobiť nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu.
Brzdy nepoužívajte v prípade úniku kvapaliny. To môže spôsobiť
nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu.
Nepoužívajte prednú brzdu príliš silno. Ak to urobíte, predné koleso sa
môže zablokovať abicykel sa môže prevrhnúť dopredu aspôsobiť vážne
poranenie.
Pretože požadovaná brzdná dráha bude počas mokrého počasia dlhšia,
znížte rýchlosť. Brzdy zatiahnite včas a jemne. Môžete spadnúť alebo
naraziť a vážne sa poraniť.
Vlhký povrch vozovky môže spôsobiť, že pneumatiky stratia trakciu. Aby
ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a brzdy zatiahnite včas a jemne. Ak
dôjde k tomu, že pneumatiky stratia trakciu, môžete spadnúť a vážne sa
poraniť.
UPOZORNENIE
Upozornenia ohľadne originálneho minerálneho oleja SHIMANO
Pri manipulácii použite vhodnú ochranu zraku a zabráňte vniknutiu do
očí. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou a okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc. Kontakt s očami môže spôsobiť
podráždenie.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. V prípade styku s
pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom. Kontakt s pokožkou môže
spôsobiť vyrážky a ťažkosti.
Chráňte si nos a ústa ochrannou dýchacou maskou a používajte v dobre
vetranej miestnosti. Vdýchnutie pary alebo výparov z minerálneho oleja
môže spôsobiť nevoľnosť.
Po vdýchnutí pár alebo výparov z minerálneho oleja odíďte na miesto,
kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej
polohe a okamžite vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Doba zahriatia
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne
zvyšuje spolu snarastajúcou dobou zahriatia. V dôsledku straty kontroly
nad bicyklom sa môžu vyskytnúť nehody alebo pády, ktoré môžu mať za
následok vážne zranenie. (Rovnaká situácia nastane vprípade výmeny
brzdových doštičiek alebo rotora kotúčovej brzdy.)
Poznámka
Aby ste predišli hluku a zaistili najlepší výkon, vykonajte proces zahriatia
po výmene brzdových doštičiek alebo rotora kotúčovej brzdy.
Pri akomkoľvek úkone sprepínačom za účelom radenia prevodov
otáčajte kľukou.
Na čistenie produktov nepoužívajte riedidlá ani žiadne silné
rozpúšťadlá. Takéto rozpúšťadlá môžu povrch poškodiť.
Keď bolo koleso bicykla demontované, odporúčame nainštalovať
rozpery doštičiek. Kým je koleso demontované, nestláčajte brzdovú
páčku. Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery
doštičiek, piesty sa vysunú ďalej ako normálne. V takom prípade sa
obráťte na miesto zakúpenia.
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite mydlovú vodu a
suchú handru. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd ani tlmiace
činidlá, pretože môžu spôsobiť poškodenie takých častí, ako sú
napríklad tesnenia.
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, ak ide o prirodzené opotrebovanie v
dôsledku štandardného používania a starnutia.
Pravidelné kontroly pred jazdou na bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledujúce položky. Ak sa vyskytnú
akékoľvek problémy, obráťte sa na miesto zakúpenia alebo distribútora.
Vyskytli sa nejaké známky úniku brzdového oleja?
Funguje predná aj zadná brzda správne?
Majú brzdové doštičky hrúbku aspoň 0,5 mm?
Je rotor kotúčovej brzdy prasknutý alebo zdeformovaný?
Je radenie prevodov plynulé?
Sú páčky bezpečne nainštalované na riadidla?
Dochádza počas činnosti k vydávaniu neštandardného hluku?
Názvy dielov
Brzdová páčka Brzdová páčka
Rotor kotúčovej
brzdy
Brzdová
doštička
čka Bčka B
čka Ačka A
Strmeň
Spôsob prevádzky
Úkony radenia rýchlostí
Počas ovládania páky otáčajte ramenom kľuky.
Vpredu
Páčka A: Radenie nahor (otáčanie pedálov je náročnejšie)
Páčka B: Radenie nadol (otáčanie pedálov je ľahšie)
* Pri niektorých modeloch môžete prevody preradiť zatlačením alebo
potiahnutím páčky.
Vzadu
Páčka A: Radenie nadol (otáčanie pedálov je ľahšie)
(2)
(3)
(1)
(2)
(2)
(3)
(3)
(1)
(1)
Páčka B: Radenie nahor (otáčanie pedálov je náročnejšie)
* Pri niektorých modeloch môžete prevody preradiť zatlačením alebo
potiahnutím páčky.
Ovládanie bŕzd
Tento výrobok má funkciu nastavenia dosahu.
Ak sa páčky bŕzd zdajú byť príliš ďaleko a je ťažké na ne dosiahnuť,
obráťte sa na miesto zakúpenia alebo distribútora.
UM-8AF0A-004
Používateľská príručka
Ako vykonať zahriatie
Na optimalizáciu výkonu brzdových doštičiek a rotora kotúčovej brzdy
vykonajte postup zahriatia, ako je vysvetlené v nasledujúcich krokoch:
1. Jazdite na bicykli po rovnom a bezpečnom povrchu bez prekážok a
zrýchlite na miernu rýchlosť.
2. Pomocou brzdovej páčky spomaľte na rýchlosť chôdze.
Používajte vždy len jednu brzdovú páčku. Pri vykonávaní tohto postupu
buďte opatrný. Brzdovú páčku používajte vždy s mierou, najmä počas
zahrievania prednej brzdy.
3. Opakujte kroky 1 a 2 minimálne 20 krát pre predné aj zadné brzdy.
Pri opakovaní postupu sa brzdná sila zvýši.
Uvedomte si: technické údaje podliehajú z dôvodu vylepšovania zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
/