G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného sys-•
tému na vašom bicykli. Nesprávne používanie brzdného
systému vášho bicykla môže mať za následok stratu kon-
troly alebo pád, čo by mohlo viesť k vážnemu zraneniu.
Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tla-
ku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)
a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou
s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a
nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Ak používate BR-IM75-F v kombinácii s odpruženou •
vidlicou, pozornosť je potrebné venovať výberu
odpruženej vidlice, ktorú budete používať. Poraďte sa
s predajcom alebo s výrobcom bicykla. Pokiaľ zvolíte
nesprávny typ odpruženej vidlice, môže to spôsobiť
nesprávne fungovanie odpruženej vidlice v dôsledku
prehrievania počas brzdenia alebo nedostatočnou
pevnosťou vidlice s dôsledkom vzniku nehody.
Brzdové páčky ST-C503 sú vybavené mechanizmom •
prepínania režimov. Dávajte pozor, aby ste BR-IM75-F
používali s mechanizmom v polohe režimu C.R.
V
C
R
C
R
V
Poloha režimu C.R.
C označuje polohu pre režim v prípade
zhody s konzolovými brzdami.
R označuje polohu pre režim v prípade
zhody s valcovými brzdami.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť vážne
poranenie jazdca. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné •
a zadné brzdy pracujú správne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa •
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny •
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M,
vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde dolu
dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť nadmerné
zahriatie interných častí brzdy, čoho dôsledkom bude
slabý brzdový výkon. Dôsledkom môže byť aj zníženie
množstva brzdového maziva vo vnútri brzdy, čo môže
viesť k problémom, akým je nie bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem, ako napríklad ISO
4210 a DIN 79100-2.
Tieto normy špecifi kujú výkon pre celkovú hmotnosť
100 kg. Pokiaľ celková hmotnosť prevyšuje 100 kg,
brzdová sila systému môže byť nedostatočná pre
správne zabrzdenie a môže dôjsť k zníženiu odolnosti
systému.
1.
Predný brzdový systém Inter-M by mal byť
nainštalovaný jedine na ľavú stranu bicykla, ktorá má
26” alebo viac. Pokiaľ sa používa v spojení s bicyklom,
ktorý je menší ako 26”, brzdná sila nemusí byť veľmi
veľká, čoho dôsledkom môžu byť nehody.
2.
3.
Aby ste od prednej brzdy Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu.
(Pozrite si katalóg výrobkov.)
Dráha pohybu vnútorného kábla musí byť pri
stlačení brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ
je táto dráha menej ako 14,5 mm, brzdový výkon
sa zníži a brzdy nemusia fungovať.
VAROVANIE
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne
zaistená ku hlavnej časti náboja pomocou upevňovacej
matice jednotky brzdy.
Overte, že oska náboja sa dotýka zadnej časti konca
vidlice a že koleso je pevne zaistené k rámu pomocou
rýchlupínaka. Pokiaľ nie je koleso nainštalované
správne, môže z rámu vypadnúť, čoho dôsledkom
môžu byť vážne nehody počas jazdy.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí, okamžite
ukončite jazdu a požiadajte predajcu o vykonanie
prehliadky a opravy.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok brzdového
maziva a preto predajcu požiadajte o namazanie
mechanizmu špeciálnym mazivom na valcové brzdy.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Pokiaľ sa brzda často používa, okolie brzdy môže byť
horúce. Po ukončení jazdy na bicykli sa plochy okolo
brzdy nedotýkajte počas doby aspoň 30 minút.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla, brzdový
výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte brzdový
kábel za originálny brzdový kábel značky Shimano a
opätovne skontrolujte brzdový výkon.
Jednotka prednej brzdy BR-IM75-F a jednotka
predného náboja HB-IM70 by sa nemali nikdy
rozoberať. V prípade rozmontovania môže dôjsť k
poruchám a poškodeniu jednotky prednej brzdy a
jednotky predného náboja.
Podrobnosti o demontovaní a inštalácii jednotky
prednej brzdy prekonzultujte s predajcom.
POZNÁMKA:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá •
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže
dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd a
zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Predná brzda Inter-M je rozdielna od bežných pásových •
bŕzd v tom, že vnútro brzdového valca je naplnené
mazivom. To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa
ako zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Predná brzda Inter-M má zabudovaný modulátor sily, •
ktorý riadi brzdnú silu vyvíjanú na náboj. Zvuk vytvára
činnosť modulátora sily pri používaní brzdy, avšak nejde
o príznak poruchy.
Ak použijete náhle prednú brzdu Inter-M a po zastavení •
bicykla zatrasiete kolesom, zbadáte, že v rámci bŕzd
je malá vôľa. Ide o bežný jav, ktorý počas jazdy
nespôsobuje žiadne problémy.
Aby ste skontrolovali mieru uvoľnenia súčastí hlavy, •
uchopte strednú časť riadidla a jednu z predných vidlíc,
ako je to znázornené na obrázku a následne pohybujte
časťami hlavy dopredu a dozadu v smeroch označených
šípkami.
Okrem toho, pretože brzdy majú malú vôľu v prípade, ak
použijete brzdy naplno a zatrasiete koleso tak, ako je to
uvedené hore, bude ťažšie skontrolovať uvoľnenie častí
hlavy.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému •
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
SI-75C0A-002
Predný brzdový
systém Inter-M
Technické pokyny pre servis
Aby ste od predného brzdového systému Inter-M značky
Shimano dosiahli najlepší výkon, odporúčame vám
používanie nasledujúcej kombinácie.
Odpojenie brzdového kábla od
jednotky prednej brzdy
R
E
L
E
A
S
E
G
R
E
A
SE
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dokiaľ sa nezastaví.
Následne posuňte jednotku spojenia pozdĺž drážky vodiaceho
prvku smerom ku platničke vačkovej prevodovky s cieľom
demontovať jednotku spojenia. Pokiaľ je ťažké jednotku
spojenia demontovať, otočte nastavovacou skrutkou kábla v
smere hodinových ručičiek a tak najprv uvoľnite napnutie kábla.
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
1
2
Pri tlačení platničky vačkovej
prevodovky nahor
Posuňte nabok
RELEASE
G
R
E
AS
E
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
Silno smerom nadol potiahnite
3
Inštaláciu brzdového kábla vykonáte v opačnom
poradí krokov hore uvedeného postupu.
Poznámka:
Počas inštalácie jednotky spojenia na plat-•
ničku vačkovej prevodovky stlačte jednotku
spojenia dokiaľ neklikne a skontrolujte, že je
bezpečne v polohe zobrazenej na obrázku.
Nit by mal zapadnúť do strednej časti
A platničky vačkovej prevodovky.
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky
vačkovej prevodovky
Brzdový výkon overte stlačením brzdovej •
páčky. Pokiaľ je brzdový výkon slabý,
vykonajte nastavenie brzdového kábla ešte
raz a postupujte podľa časti „Nastavenie
brzdového kábla".
R
E
L
E
A
S
E
Inštalácia brzdy na rám
Na prednú vidlicu nainštalujte adaptér.
1.
Upevňovacia skrutka
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia
skrutka
Adaptér
2.
Krúžky pre zabránenie spadnutia umiestnite na
upevňovacie skrutky. Výčnelky na krúžkoch pre
zabránenie spadnutia by sa mali teraz dotýkať prednej
vidlice.
Krúžok pre zabránenie
spadnutia
Krúžok pre zabránenie
spadnutia
Dotýka sa
Dotýka sa
3.
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne
zaistená ku hlavnej časti náboja pomocou
upevňovacej matice jednotky brzdy.
G
R
E
A
S
E
Jednotka
prednej brzdy
Upevňovacia matica
jednotky brzdy
Povrch s valčekmi by mal
smerovať von.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
15 - 20 N•m
Umiestnite koleso s nainštalovanou jednotkou
prednej brzdy na vidlicu, a to čo najďalej a otáčajte
brzdovým ramenom tak, aby sa dotýkalo otvoru na
adaptéri. Následne bezpečne nastavte páčku s vačkou
rýchloupínaka.
4.
Dotýka sa
Oska náboja
Nastavte páčku s
vačkou rýchloupínaka
bezpečne.
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N•m
Inštalácia brzdového kábla
1.
G
R
E
A
S
E
Na adaptér nainštalujte nastavovaciu konzolu. Teraz
zatlačte nastavovaciu konzolu pokiaľ sa nebude
dotýkať brzdového ramena a následne skontrolujte,
že značka
●
na adaptéri je v rámci značky
na
nastavovacej konzole.
Brzdové
rameno
Nastavovacia
konzola
Adaptér
Dotýka sa
Značka
●
by
mala byť v
rámci značky
.
2.
Rukou uchopte platničku vačkovej prevodovky a
posuňte jednotku spojenia pozdĺž drážky vodiaceho
prvku na platničku vačkovej prevodovky s cieľom
nainštalovať jednotku spojenia.
R
E
L
E
A
S
E
Jednotka
spojenia
Drážka vodiaceho prvku
1
2
Počas držania
platničky vačkovej
prevodovky
Umiestnite do
drážky vodiaceho
prvku
R
E
L
E
A
S
E
3
Jednotka
spojenia
Drážka vodiaceho prvku
Posuňte silno pozdĺž drážky
vodiaceho prvku čo najďalej
Poznámka:
R
E
L
E
A
S
E
Nit by mal zapadnúť
do strednej časti A
platničky vačkovej
prevodovky.
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky vačkovej prevodovky
Počas inštalácie jednotky spojenia na plat-
ničku vačkovej prevodovky stlačte jednotku
spojenia dokiaľ neklikne a skontrolujte,
že je bezpečne v polohe zobrazenej
na obrázku.
R
E
L
E
A
S
E
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia konzola
Malo by byť 20 - 22 mm
R
E
L
E
A
S
E
4.
Obidva konce vonkajšieho puzdra by
mali byť bezpečne zasunuté.
Nastavovacia skrutka
kábla
Nastavovacia
skrutka kábla
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dozadu
dokiaľ sa nezastaví. Následne pri ťahaní vnútorného
kábla s cieľom aplikovať maximálne napnutie kábla
utiahnite upevňovaciu maticu vnútorného kábla.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
1
2
Počas tlačenia platničky
vačkovej prevodovky
Pevne potiahnite
1
5.
Utiahnutie
3
Poznámka:
R
E
L
E
A
S
E
Po utiahnutí upevňovacej matice
vnútorného kábla pripevnite kryt
vnútorného konca ku koncu vnú-
torného kábla. Následne nastavte
kryt vnútorného konca tak, aby
sa nedotýkal spojenia ani špíc.
Nastavenie brzdového kábla
1.
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú páčku
asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom zabehnúť
brzdový kábel.
Asi 10 krát
stlačte
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude
potrebné vykonať jeho opätovné nastavenie po
veľmi krátkej dobe jeho používania.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky
brzdy alebo brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky
vykazovala 15 mm pohyb.
2.
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva
po polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky
náhle cítite silu.
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia skrutka
kábla
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Dotýka sa
Brzdové
rameno
Adaptér
Upevňovacia matica
vnútorného kábla
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať
brzdový výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla
pomocou nastavovacej matice kábla.
3.
Nastavovacia matica kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
Otvor na upev-
ňovacej skrutke
vnútorného kábla
Overte, že obidva konce vonkajšieho puzdra sú
bezpečne zasunuté do nastavovacích skrutiek kábla
oboch brzdových páčok a brzdového ramena.
3.
Nastavovaciu skrutku kábla umiestnite tak, aby bola
20 - 22 mm od konca nastavovacej konzoly a následne
pretiahnite vnútorný kábel cez nastavovaciu skrutku
kábla a následne cez otvor na upevňovacej skrutke
vnútorného kábla.
Brzda
BR-IM75-F
Náboj
HB-IM70
Páčka
ST-C503
BL-R440
Brzdové lanko
SI-75C0A-002-02