Aby ste od prednej brzdy Inter-M dosiahli najlepší výkon,
používajte brzdové káble a brzdové páčky Shimano
tvoriace sadu. (Pozrite si katalóg výrobkov.)
VÝSTRAHA
SI-8JL0B-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VÝSTRAHA
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
• Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie brzdného
systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly
alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu.
Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku
na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a
činnosť vášho bicykla.
Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov,
prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky
jazdenia a brzdenia.
• Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa
môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu
s dôsledkom vážneho poranenia.
• Náboj prednej brzdy Inter-M značky Shimano ma
zabudovaný modulátor sily. Systém ovláda brzdovú silu
a tak nedochádza k aplikovaniu nadmernej sily v prípade,
ak brzdová sila dosiahne uvedenú hodnotu. Pokiaľ náboj
nie je vybavený modulátorom sily, brzdová sila môže
byť aplikovaná nadmerným spôsobom. Kvôli tomu vám
odporúčame používať prednú brzdu Inter-M značky
Shimano a náboj vo forme zostavy. Zvuk vytvára činnosť
modulátora sily pri používaní brzdy, avšak nejde o príznak
poruchy.
• Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. V opačnom prípade môže dôjsť
k odpojeniu upevňovacej skrutky lanka.
• Ak používate BR-IM86-F/BR-IM85-F v kombinácii
s odpruženou vidlicou, pozornosť je potrebné venovať
výberu odpruženej vidlice, ktorú budete používať. Poraďte
sa s predajcom alebo s výrobcom bicykla. Pokiaľ zvolíte
nesprávny typ odpruženej vidlice, môže to spôsobiť
nesprávne fungovanie odpruženej vidlice v dôsledku
prehrievania počas brzdenia alebo nedostatočnou
pevnosťou vidlice s dôsledkom vzniku nehody.
• Brzdové páčky SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45 sú vybavené mechanizmom prepínania
režimov. Dávajte pozor, aby ste BR-IM86-F, BR-IM85-F
používali s mechanizmom v polohe režimu C.R.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť vážne
poranenie jazdca. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné
a zadné brzdy pracujú správne.
• Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M,
vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde dolu
dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť nadmerné
zahriatie interných častí brzdy, čoho dôsledkom bude
slabý brzdový výkon. Dôsledkom môže byť aj zníženie
množstva brzdového maziva vo vnútri brzdy, čo môže
viesť k problémom, akým je nie bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem ako je norma ISO 4210
a DIN 79100-2. Tieto normy špecifikujú výkon pre celkovú
hmotnosť 100 kg. Predsa len však BR-IM86-F bol
navrhnutý na celkovú hmotnosť 130 kg. Pokiaľ celková
hmotnosť prevyšuje 100 kg (130 kg pre BR-IM86-F,
brzdová sila systému môže byť nedostatočná pre správne
zabrzdenie a môže dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
C označuje polohu pre režim v prípade
zhody s konzolovými brzdami.
R označuje polohu pre režim v prípade
zhody s valcovými brzdami.
Poloha režimu C.R.
1.
9.
8.
4.
3. 3.
9.
8.
7.
6.
5.
10.
1.
2.
3.
4.
2.
1.
5.
2.
1.
7.
6.
4.
3.
2.
5.
Predný brzdový systém Inter-M by mal byť nainštalovaný
jedine na ľavú stranu bicykla, ktorá má 26” alebo viac.
Pokiaľ sa používa v spojení s bicyklom, ktorý je menší ako
26”, brzdná sila nemusí byť veľmi veľká, čoho dôsledkom
môžu byť nehody.
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne zaistená
k náboju pomocou upevňovacej matice jednotky brzdy.
Overte, že oska náboja sa dotýka zadnej časti konca
vidlice a že koleso je pevne zaistené k rámu pomocou
rýchlupínaka alebo matice náboja. Pokiaľ nie je koleso
nainštalované správne, môže z rámu vypadnúť, čoho
dôsledkom môžu byť vážne nehody počas jazdy.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí, okamžite
ukončite jazdu a požiadajte predajcu o vykonanie
prehliadky a opravy.
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok brzdového
maziva a preto predajcu požiadajte o namazanie
mechanizmu špeciálnym mazivom na valcové brzdy.
Pred nanesením maziva demontujte uzáver mazacieho
otvoru a zatlačte hadičku do zadnej strany otvoru.
Naneste správne množstvo maziva (približne 5 g), a to
pri súčasnom pomalom otáčaní kolesa. Po aplikácii
skontrolujte správnosť brzdenia a skutočnosť, že nepočuť
nadmerný hluk.
Pokiaľ sa brzdy často používajú,
prvky v okolí bŕzd môže byť horúce.
Po ukončení jazdy na bicykli sa
prvkov nedotýkajte počas doby
aspoň 30 minút.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla, brzdový
výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte brzdový kábel
za originálny brzdový kábel značky Shimano a opätovne
skontrolujte brzdový výkon.
Jednotka prednej brzdy BR-IM86-F/BR-IM85-F, ako aj
jednotky predných nábojov HB-IM70, DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H by sa nemali nikdy demontovať. V prípade
rozmontovania nebudú fungovať správne.
POZNÁMKA:
• Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá s
radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže dôjsť
k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd a zároveň môžu
brzdy vydávať zvuk.
• Predná brzda Inter-M je rozdielna od bežných pásových
bŕzd v tom, že vnútro brzdového valca je naplnené mazivom.
To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa ako zvyčajne, a to
hlavne počas studeného počasia.
• Ak použijete náhle prednú brzdu Inter-M a po zastavení bicykla
zatrasiete kolesom, zbadáte, že v rámci bŕzd je malá vôľa. Ide o
bežný jav, ktorý počas jazdy nespôsobuje žiadne problémy.
• Aby ste skontrolovali mieru uvoľnenia súčastí hlavy, uchopte
strednú časť riadidla a jednu
z predných vidlíc, ako je to
znázornené na obrázku a následne
pohybujte časťami hlavy dopredu
a dozadu v smeroch označených
šípkami.
Okrem toho, pretože brzdy majú
malú vôľu v prípade, ak použijete
brzdy naplno a zatrasiete koleso
tak, ako je to uvedené hore, bude
ťažšie skontrolovať uvoľnenie častí
hlavy.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka
proti prirodzenému opotrebovaniu
alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód manipulácie alebo
nastavenia sa obráťte na predajné miesto.
Prvky okolo
brzdy
Uzáver mazacieho
otvoru
Mazivo pre
valcové
brzdy
Pomaly
otáčajte.
12 mm alebo viac
SI-8JL0B-001
BR-IM86 -F
BR-IM85
-F
Technicko servisné pokyny
Aby ste od predného brzdového systému Inter-M značky
Shimano dosiahli najlepší výkon, odporúčame vám
používanie nasledujúcej kombinácie.
Brzda BR-IM86-F/BR-IM85-F
Náboj
HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Páčka
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Brzdové lanko
Inštalácia brzdy na rám
Adaptér nainštalujte na prednú vidlicu tak, aby otvor so
závitom na strane adaptéra smeroval nahor, ako je to
znázornené na obrázku.
Krúžky pre zabránenie spadnutia umiestnite na
upevňovacie skrutky. Výčnelky na krúžkoch pre
zabránenie spadnutia by sa mali teraz dotýkať prednej
vidlice.
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne zaistená
ku hlavnej časti náboja pomocou upevňovacej matice
jednotky brzdy.
Umiestnite koleso s nainštalovanou jednotkou prednej brzdy
na vidlicu, a to čo najďalej a otáčajte brzdovým ramenom
tak, aby sa dotýkalo adaptéra. Následne ho bezpečne
nastavte pomocou rýchloupínaka alebo matice náboja.
Upevňovacia matica
jednotky brzdy
• V prípade typu s rýchloupínakom:
s valčekmi
Povrch s valčekmi by mal smerovať von.
• V prípade typu s maticou náboja: bez
valčekov
Jednotka brzdy
5 mm Allenov kľúč
Upevňovacia
skrutka
adaptér
Otvor so
závitom
na strane
adaptéra
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Krúžok pre
zabránenie
spadnutia
Dotýka sa
Dotýka sa
Uťahovací moment: 15 - 20 N•m
• V prípade typu s rýchloupínakom:
Zaistite páčku s vačkou
rýchloupínaka pevne.
Oska
náboja
Dotýka sa
Dotýka sa
Adaptér
Brzdové
rameno
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N•m
Pomocou upevňovacej skrutky zaistite brzdové rameno
a stlačením do správnej polohy umiestnite krúžok pre
zabránenie spadnutia. V ďalšom sa dotknite vyčnievajúcou
časťou krúžku pre zabránenie spadnutia adaptéra.
Inštalácia brzdového kábla
Po skontrolovaní, že nastavovacia skrutka a nastavovacia
matica sú úplne utiahnuté zasuňte držiak vonkajšieho
bovdenu do vnútorného lanka v smere znázornenom nižšie.
Po skontrolovaní, že značka na zadnej strane
upevňovacej skrutky vnútorného lanka je “F”, pretiahnite
vnútorné lanko cez otvor jednotky upevňovacej matice
vnútorného lanka.
Umiestnite prvky ako je to znázornené na nasledujúcom
obrázku utiahnite upevňovaciu maticu vnútorného lanka.
Na utiahnutie upevňovacej matice lanka používajte TL-
IM21 (nástroj na upevnenia lanka), ako je to znázornené
na obr. 1. Po utiahnutí skontrolujte že orientácia
upevňovacej matice lanka a lanka je správna, ako je to
na obrázku 2.
Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. Orientácie upevňovacej matice
lanka a lanku budú nesprávne, ako je to znázornené na
obr. 3, čo môže spôsobiť odpojenie upevňovacej skrutky
lanka z brzdy.
• V prípade typu s maticou:
Oska náboja
Uťahovací moment:
20 - 25 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Krúžok pre
zabránenie
spadnutia
Dotýka sa
Upevňovacia skrutka
5 mm Allenov kľúč
Nastavovacia matica
Jednotka držiaka
vonkajšieho bovdenu
Nastavovacia
skrutka
Jednotka upevňovacej
skrutky lanka
Značka "F"
Upevňovacia matica
vnútorného lanka
Obr. 1
101 mm
TL-IM21
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Obr. 2
Obr. 3
Nastavte červenú značku na upevňovacej podložke
vnútorného lanka tak, aby lícovala smer drážky
na jednotka navíjača a následne zasuňte jednotku
upevňovacej skrutky vnútorného kábla a zatlačte ju do
drážky na jednotke navíjača až na doraz.
Smerujte vnútorné lanko pozdĺž drážky na jednotke
navíjača.
Zaháčkujte vnútorné lanko o káblový hák.
Zasuňte jednotku držiaka vonkajšieho bovdenu zo
spodku do otvoru na brzdovom ramene a posuňte ju do
spodnej časti otvoru.
Po overení, že držiak vonkajšieho bovdenu je bezpečne
zasunutý do zadnej strany otvoru na brzdovom ramene,
pripojte kryt vnútorného konca.
Následne nastavte kryt vnútorného konca tak, aby sa
nedotýkal rebra ani špíc.
Otočte skrutkou nastavenia kábla a utiahnite vnútorné
lanko.
Drážka na jednotke navíjača
Červená značka
na upevňovacej
podložke
vnútorného
lanka
Jednotka upevňovacej skrutky lanka
Zasuňte upevňovaciu skrutku
vnútorného lanka do drážky na
jednotke navíjača až na doraz.
Drážka na jednotke navíjača Lanko
Lanko
Káblový hák
Brzdové
rameno
Jednotka
držiaka
vonkajšieho
bovdenu
Jednotka
držiaka
vonkajšieho
bovdenu
Kryt konca lanka
Nastavovacia skrutka
kábla
Skontrolujte, že červené značky na upevňovacej
podložke lanka s jednotkou upevňovacej skrutky lanka
zatlačenej do jednotky navíjača majú rovnakú orientáciu.
Inštaláciu brzdového lanka môžete vykonať podľa hore
uvedeného postupu. Demontáž lanky vykonáte opačným
poradím krokov.
Nastavenie brzdového kábla
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú páčku
asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom zabehnúť brzdový
kábel.
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude potrebné
vykonať jeho opätovné nastavenie po veľmi krátkej
dobe jeho používania.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky brzdy
alebo brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky vykazovala
15 mm pohyb.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať brzdový
výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla pomocou
nastavovacej matice kábla.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú
zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Červená značka
Červená značka
Asi 10 krát
stlačte
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia skrutka
kábla
Nastavovacia matica
kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva po
polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky náhle
cítite silu.
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
Dráha pohybu lanka musí byť pri stlačení brzdovej
páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ je táto dráha menej
ako 14,5 mm, brzdový výkon sa zníži a brzdy
nemusia fungovať.