Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
EL
E
AS
E
R
E
LE
A
SE
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu
kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu
zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť
odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku
(vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania
bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť
konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky
k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa
môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu
s dôsledkom vážneho poranenia.
Ak používate BR-IM70-F v kombinácii s odpruženou
vidlicou, pozornosť je potrebné venovať výberu
odpruženej vidlice, ktorú budete používať. Poraďte sa
s predajcom alebo s výrobcom bicykla. Pokiaľ zvolíte
nesprávny typ odpruženej vidlice, môže to spôsobiť
nesprávne fungovanie odpruženej vidlice v dôsledku
prehrievania počas brzdenia alebo nedostatočnou
pevnosťou vidlice s dôsledkom vzniku nehody.
Brzdové páčky ST-C503 sú vybavené mechanizmom
prepínania režimov. Dávajte pozor, aby ste BR-IM70-F
používali s mechanizmom v polohe režimu C.R.
V
C
R
C
R
V
Poloha režimu C.R.
C označuje polohu pre režim v prípade
zhody s konzolovými brzdami.
R označuje polohu pre režim v prípade
zhody s valcovými brzdami.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť vážne
poranenie jazdca.
Odporúčame používať iba originálne náhradné diely
značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné
a zadné brzdy pracujú správne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M,
vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde
dolu dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť
nadmerné zahriatie interných častí brzdy, čoho
dôsledkom bude slabý brzdový výkon. Dôsledkom
môže byť aj zníženie množstva brzdového maziva vo
vnútri brzdy, čo môže viesť k problémom, akým je nie
bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem ako je norma ISO 4210
a DIN 79100-2. Tieto normy špecifi kujú výkon pre
celkovú hmotnosť 100 kg. Pokiaľ celková hmotnosť
prevyšuje 100 kg, brzdová sila systému môže byť
nedostatočná pre správne zabrzdenie a môže dôjsť
k zníženiu odolnosti systému.
1.
2.
3.
Predný brzdový systém Inter-M by mal byť
nainštalovaný jedine na ľavú stranu bicykla, ktorá
má 26” alebo viac. Pokiaľ sa používa v spojení s
bicyklom, ktorý je menší ako 26”, brzdná sila nemusí
byť veľmi veľká, čoho dôsledkom môžu byť nehody.
Aby ste od prednej brzdy Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu. (Pozrite si katalóg výrobkov.)
Dráha pohybu vnútorného kábla musí byť pri
stlačení brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ
je táto dráha menej ako 14,5 mm, brzdový výkon
sa zníži a brzdy nemusia fungovať.
4.
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne
zaistená ku hlavnej časti náboja pomocou
upevňovacej matice jednotky brzdy.
Jednotka prednej
brzdy
Upevňovacia matica jednotky brzdy
Povrch s valčekmi by mal
smerovať von.
Uťahovací moment:
15 - 20 N•m
5.
Skontrolujte, že oska náboja sa dotýka zadnej časti
konca vidlice a že koniec brzdového ramena vyčnieva
o 1 mm alebo viac z natvrdo spájanej konzoly prednej
vidlice. Taktiež skontrolujte, že koleso je pevne
zaistené k rámu pomocou rýchloupínaka. Pokiaľ
nie je koleso nainštalované správne, môže z rámu
vypadnúť, čoho dôsledkom môžu byť vážne nehody
počas jazdy.
Dotýka sa
Oska náboja
1 mm
alebo viac
Natvrdo
spájaná
konzola
Nastavte páčku s
vačkou rýchloupínaka
bezpečne.
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N•m
6.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí,
okamžite ukončite jazdu a požiadajte predajcu o
vykonanie prehliadky a opravy.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní
bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok
brzdového maziva a preto predajcu požiadajte o
namazanie mechanizmu špeciálnym mazivom na
valcové brzdy.
7.
Pokiaľ sa brzdy používajú
často, brzdový valec môže
byť horúci. Po ukončení
jazdy na bicykli sa brzdového
valca nedotýkajte počas
doby aspoň 30 minút.
Brzdový valec
8.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla,
brzdový výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde,
vymeňte brzdový kábel za originálny brzdový
kábel značky Shimano a opätovne skontrolujte
brzdový výkon.
9.
Jednotka prednej brzdy BR-IM70-F a jednotka
predného náboja HB-IM70 by sa nemali nikdy
rozoberať. V prípade rozmontovania môže dôjsť k
poruchám a poškodeniu jednotky prednej brzdy a
jednotky predného náboja.
10.
Podrobnosti o demontovaní a inštalácii jednotky
prednej brzdy prekonzultujte s predajcom.
POZNÁMKA:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže
dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd a
zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Predná brzda Inter-M je rozdielna od bežných pásových
bŕzd v tom, že vnútro brzdového valca je naplnené
mazivom. To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa
ako zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Predná brzda Inter-M má zabudovaný modulátor sily,
ktorý riadi brzdnú silu vyvíjanú na náboj. Zvuk vytvára
činnosť modulátora sily pri používaní brzdy, avšak nejde
o príznak poruchy.
Ak použijete náhle prednú brzdu Inter-M a po zastavení
bicykla zatrasiete kolesom, zbadáte, že v rámci bŕzd
je malá vôľa. Ide o bežný jav, ktorý počas jazdy
nespôsobuje žiadne problémy.
Aby ste skontrolovali mieru uvoľnenia súčastí hlavy,
uchopte strednú časť riadidla a jednu z predných vidlíc,
ako je to znázornené na obrázku a následne pohybujte
časťami hlavy dopredu a dozadu v smeroch označených
šípkami.
Okrem toho, pretože brzdy majú malú vôľu v prípade, ak
použijete brzdy naplno a zatrasiete koleso tak, ako je to
uvedené hore, bude ťažšie skontrolovať uvoľnenie častí
hlavy.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti
prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu
majúcemu pôvod v normálnom používaní.
SI-75F0B-001
Predný brzdový
systém Inter-M
Technické pokyny pre servis
Aby ste od predného brzdového systému Inter-M značky
Shimano dosiahli najlepší výkon, odporúčame vám
používanie nasledujúcej kombinácie.
Odpojenie brzdového kábla od
jednotky prednej brzdy
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dokiaľ sa
nezastaví. Následne posuňte jednotku spojenia pozdĺž
drážky vodiaceho prvku smerom ku platničke vačkovej
prevodovky s cieľom demontovať jednotku spojenia.
Pokiaľ je ťažké jednotku spojenia demontovať, otočte
nastavovacou skrutkou kábla v smere hodinových
ručičiek a tak najprv uvoľnite napnutie kábla.
2
1
Posuňte nabok
Pri tlačení
platničky vačkovej
prevodovky nahor
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
Inštaláciu brzdového kábla vykonáte v opačnom
poradí krokov hore uvedeného postupu.
Poznámka:
Počas inštalácie jednotky spojenia na
platničku vačkovej prevodovky stlačte
jednotku spojenia dokiaľ neklikne a
skontrolujte, že je bezpečne v polohe
zobrazenej na obrázku.
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky
vačkovej prevodovky
Nit by mal zapadnúť do strednej
časti A platničky vačkovej
prevodovky.
Brzdový výkon overte stlačením brzdovej
páčky. Pokiaľ je brzdový výkon slabý,
vykonajte nastavenie brzdového kábla ešte
raz a postupujte podľa časti „Nastavenie
brzdového kábla".
Inštalácia brzdového kábla
1.
Držiak vonkajšieho puzdra umiestnite na natvrdo
spájanú konzolu a následne utiahnite upevňovaciu
maticu držiaka vonkajšieho puzdra.
Držiak vonkajšieho
puzdra
Natvrdo spájaná konzola
Upevňovacia matica držiaka vonkajšieho puzdra
Uťahovací moment:
2 - 3 N•m
2.
Rukou uchopte platničku vačkovej prevodovky a
posuňte jednotku spojenia pozdĺž drážky vodiaceho
prvku na platničku vačkovej prevodovky s cieľom
nainštalovať jednotku spojenia.
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka
spojenia
2
1
Umiestnite
do drážky
vodiaceho prvku
Počas držania
platničky vačkovej
prevodovky
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka
spojenia
3
Posuňte silno pozdĺž drážky
vodiaceho prvku čo najďalej
Poznámka:
Počas inštalácie jednotky spojenia na platničku
vačkovej prevodovky stlačte jednotku spojenia
dokiaľ neklikne a skontrolujte, že je bezpečne v
polohe zobrazenej na obrázku.
Nit by mal zapadnúť
do strednej časti A
platničky vačkovej
prevodovky.
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky vačkovej prevodovky
3.
Nastavovaciu skrutku kábla umiestnite tak, aby
bola 20 - 22 mm od konca držiaka vonkajšieho
puzdra a následne pretiahnite vnútorný kábel cez
nastavovaciu skrutku kábla a následne cez otvor
na upevňovacej skrutke vnútorného kábla.
Nastavovacia skrutka
kábla
Malo by byť
20 - 22 mm
Držiak vonkajšieho puzdra
Otvor na upevňovacej
skrutke vnútorného
kábla
4.
Overte, že obidva konce vonkajšieho puzdra sú
bezpečne zasunuté do nastavovacích skrutiek
kábla oboch brzdových páčok a brzdového
ramena.
Obidva konce vonkajšieho puzdra by
mali byť bezpečne zasunuté.
Nastavovacia
skrutka kábla
Nastavovacia skrutka
kábla
5.
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dozadu
dokiaľ sa nezastaví. Následne pri ťahaní vnútorného
kábla s cieľom aplikovať maximálne napnutie kábla
utiahnite upevňovaciu maticu vnútorného kábla.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Upevňovacia matica
vnútorného kábla
2
1
3
Pevne potiahnite
Počas tlačenia platničky
vačkovej prevodovky
Utiahnutie
1.
Poznámka:
Po utiahnutí upevňovacej matice
vnútorného kábla pripevnite kryt
vnútorného konca ku koncu
vnútorného kábla. Následne
nastavte kryt vnútorného konca tak,
aby sa nedotýkal spojenia ani špíc.
Nastavenie brzdového kábla
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú
páčku asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom
zabehnúť brzdový kábel.
Asi 10 krát
stlačte
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude
potrebné vykonať jeho opätovné nastavenie po
veľmi krátkej dobe jeho používania.
2.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky
brzdy alebo brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky
vykazovala 15 mm pohyb.
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva
po polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky
náhle cítite silu.
Nastavovacia skrutka kábla
15 mm pohyb
Nastavovacia
skrutka kábla
3.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať
brzdový výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla
pomocou nastavovacej matice kábla.
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
Nastavovacia
matica kábla
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné
na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú
zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
3
Silno smerom
nadol potiahnite
Brzda
BR-IM70-F
Náboj
HB-IM70
Páčka
ST-C503
BL-R440
Brzdové lanko
SI-75F0B-001-02
  • Page 1 1

Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions