Shimano ST-4720 Používateľská príručka

Typ
Používateľská príručka
Páčka duálneho riadenia
pre hydraulickú
kotúčovú brzdu
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
Informácie oinštalácii, nastavení avýmene výrobkov, ktoré nenájdete v
používateľskej príručke, vám poskytnú na mieste zakúpenia alebo u
distribútora. Návod predajcu určený pre profesionálnych a skúsených
cyklistických mechanikov nájdete na našej webovej lokalite
(https://si.shimano.com).
Kvôli bezpečnosti si pred používaním dôkladne
prečítajte túto „používateľskú príručku”, dodržujte
ju pre správne použitie a uložte si ju, aby ste sa na
ňu mohli kedykoľvek odvolať.
Nasledujúce pokyny je potrebné vždy dodržiavať, aby sa predišlo osobným
poraneniam a fyzickému poškodeniu zariadení a okolia. Pokyny sú
zatriedené podľa stupňa nebezpečenstva alebo poškodenia, ktoré sa
môžu vyskytnúť v prípade nesprávneho používania produktu.
NEBEZPEČENSTVO
Nedodržanie pokynov bude mať za
následok smrť alebo vážne poranenie.
VÝSTRAHA
Nedodržanie pokynov by mohlo mať
za následok smrť alebo vážne
poranenie.
UPOZORNENIE
Nedodržanie pokynov by mohlo mať
za následok osobné poranenie alebo
fyzické poškodenie zariadenia a okolia.
Dôležité bezpečnostné informácie
VÝSTRAHA
Pretože každý bicykel sa môže ovládať trochu inak v závislosti od
modelu, naučte sa správnu techniku brzdenia (vrátane tlaku na brzdovú
páčku a vlastností ovládania bicykla) a prevádzku vášho bicykla.
Nesprávne používanie brzdového systému bicykla môže mať za následok
stratu kontroly alebo pád, ktoré by mohli viesť k vážnemu zraneniu.
Produkt nerozoberajte ani ho neupravujte. Môže to spôsobiť nesprávne
fungovanie produktu, môžete nečakane spadnúť a vážne sa zraniť.
Tento hydraulický brzdový systém má odlišné brzdné vlastnosti ako
brzdové vlastnosti typu ráfikovej brzdy, čo poukazuje na relatívne veľkú
brzdnú silu na začiatku brzdenia (vyššiu ako brzda na ráfiku); pred
použitím sa s brzdovými charakteristikami dostatočne oboznámte. Ak
budete jazdiť na bicykli bez dôkladného oboznámenia sa s brzdnými
vlastnosťami, brzdenie môže mať za následok pád z bicykla s možným
následkom vážneho poranenia alebo smrteľnej nehody.
Brzdná sila hydraulického brzdového systému sa zvýši spolu s veľkosťou
rotora kotúčovej brzdy (140 mm, 160 mm, 180 mm, 203 mm).
Nepoužívajte 203 mm rotor kotúčovej brzdy. Tým sa nadmerne zvýši
brzdná sila, čo môže spôsobiť stratu kontroly nad bicyklom, pád a
vážne zranenie.
180 mm rotor kotúčovej brzdy použite iba vtedy, ak nemôžete získať
dostatočnú brzdnú silu so 160 mm rotorom kotúčovej brzdy pri
skúšobnej jazde, napríklad pri jazde na cestnom bicykli s
elektronickou asistenciou alebo v prípade, že je jazdec ťažký. V
opačnom prípade môžete stratiť kontrolu nad bicyklom, spadnúť a
vážne sa poraniť.
Ak sa vám zdá brzdná sila príliš veľká alebo príliš malá, prestaňte ho
používať a poraďte sa s miestom zakúpenia alebo s distribútorom. V
dôsledku straty kontroly nad bicyklom sa môžu vyskytnúť nehody
alebo pády, ktoré môžu mať za následok vážne zranenie.
Okrem toho dávajte veľký pozor a majte prsty v
dostatočnej vzdialenosti od otáčajúceho sa rotora
kotúčovej brzdy. Rotor kotúčovej brzdy je
dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne
poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili
do otvorov pohybujúceho sa rotora.
Počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí z bicykla sa nedotýkajte strmeňov
ani rotora kotúčovej brzdy. Počas brzdenia sa strmene a rotor kotúčovej
brzdy zohrejú, takže ak sa ich dotknete, môžete sa popáliť.
Dajte pozor, aby sa na rotor kotúčovej brzdy a brzdové doštičky
nedostal olej alebo mazivo. Jazda na bicykli s olejom alebo mazivom na
rotore kotúčovej brzdy a brzdových doštičkách môže spôsobiť
nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu v dôsledku pádu alebo
zrážky.
Skontrolujte hrúbku brzdných doštičiek a nepoužívajte ich v prípade, že
majú hrúbku 0,5 mm alebo menej. To môže spôsobiť nefunkčnosť bŕzd
a viesť k vážnemu zraneniu.
2 mm 0,5 mm
Nepoužívajte rotor kotúčovej brzdy v prípade, že je prasknutý alebo
zdeformovaný. Rotor kotúčovej brzdy sa môže zlomiť a viesť k vážnemu
zraneniu spôsobenému pádom. Vymeňte rotor kotúčovej brzdy za nový.
Nepoužívajte rotor kotúčovej brzdy ak je jeho hrúbka 1,5 mm alebo
menej. Nepoužívajte ho tiež v prípade, že je viditeľný hliníkový povrch.
Rotor kotúčovej brzdy sa môže zlomiť a viesť k vážnemu zraneniu
spôsobenému pádom. Vymeňte rotor kotúčovej brzdy za nový.
Brzdy nepoužívajte nepretržite. To môže spôsobiť náhly nárast záberu
brzdovej páčky, spôsobiť nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu.
Brzdy nepoužívajte v prípade úniku kvapaliny. To môže spôsobiť
nefunkčnosť bŕzd a viesť k vážnemu zraneniu.
Nepoužívajte prednú brzdu príliš silno. Ak to urobíte, predné koleso sa
môže zablokovať abicykel sa môže prevrhnúť dopredu aspôsobiť vážne
poranenie.
Pretože požadovaná brzdná dráha bude počas mokrého počasia dlhšia,
znížte rýchlosť. Brzdy zatiahnite včas a jemne. Môžete spadnúť alebo
naraziť a vážne sa poraniť.
Vlhký povrch vozovky môže spôsobiť, že pneumatiky stratia trakciu. Aby
ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a brzdy zatiahnite včas a jemne. Ak
dôjde k tomu, že pneumatiky stratia trakciu, môžete spadnúť a vážne sa
poraniť.
UPOZORNENIE
Upozornenia ohľadne originálneho minerálneho oleja SHIMANO
Pri manipulácii použite vhodnú ochranu zraku a zabráňte vniknutiu do
očí. V prípade styku s okom vypláchnite oko čistou vodou a okamžite
vyhľadajte lekársku pomoc. Kontakt s očami môže spôsobiť
podráždenie.
Počas manipulácie používajte ochranné rukavice. V prípade styku s
pokožkou ju riadne umyte vodou a mydlom. Kontakt s pokožkou môže
spôsobiť vyrážky a ťažkosti.
Chráňte si nos a ústa ochrannou dýchacou maskou a používajte v dobre
vetranej miestnosti. Vdýchnutie pary alebo výparov z minerálneho oleja
môže spôsobiť nevoľnosť.
Po vdýchnutí pár alebo výparov z minerálneho oleja odíďte na miesto,
kde je čerstvý vzduch. Prikryte sa prikrývkou. Zostaňte v teple v stabilnej
polohe a okamžite vyhľadajte odbornú lekársku pomoc.
Doba zahriatia
Kotúčové brzdy majú určitú dobu zahriatia abrzdná sila sa postupne
zvyšuje spolu snarastajúcou dobou zahriatia. V dôsledku straty kontroly
nad bicyklom sa môžu vyskytnúť nehody alebo pády, ktoré môžu mať za
následok vážne zranenie. (Rovnaká situácia nastane vprípade výmeny
brzdových doštičiek alebo rotora kotúčovej brzdy.)
Poznámka
Aby ste predišli hluku a zaistili najlepší výkon, vykonajte proces zahriatia
po výmene brzdových doštičiek alebo rotora kotúčovej brzdy.
Uhlíkové páčky umývajte mäkkou tkaninou a neutrálnym čistiacim
prípravkom. V opačnom prípade sa môže materiál poškodiť a dôjde k
strate pevnosti.
Zabráňte ponechávaniu karbónových páčok na miestach s výskytom
vysokých teplôt. Taktiež ich starostlivo chráňte pred účinkami ohňa.
Počas ovládania páky otáčajte ramenom kľuky.
Keď bolo koleso bicykla demontované, odporúčame nainštalovať
rozpery doštičiek. Kým je koleso demontované, nestláčajte brzdovú
páčku. Ak je brzdová páčka stlačená a nie sú namontované rozpery
doštičiek, piesty sa vysunú ďalej ako normálne. V takom prípade sa
obráťte na miesto zakúpenia.
Počas čistenia a údržby brzdového systému použite mydlovú vodu a
suchú handru. Nepoužívajte bežne dostupné čističe bŕzd ani tlmiace
činidlá. Tieto látky môžu spôsobiť poškodenie súčastí, napr. tesnení.
Prečítajte si tiež používateľské príručky pre prednú prehadzovačku,
zadnú prehadzovačku a brzdu.
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, ak ide o prirodzené opotrebovanie v
dôsledku štandardného používania a starnutia.
Keď používate ST-RX810-LA, pred jazdou na bicykli sa presvedčte, že
výška sedadla nenaruší činnosť bicykla (aj v prípade, že bola výška
sedadla nastavená v stanovenom rozsahu nastavenia).
Pravidelné kontroly pred jazdou na bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledujúce položky. Ak sa vyskytnú
akékoľvek problémy, obráťte sa na miesto zakúpenia alebo distribútora.
Vyskytli sa nejaké známky úniku brzdového oleja?
Funguje predná aj zadná brzda správne?
Je radenie prevodov plynulé?
Majú doštičky hrúbku aspoň 0,5 mm?
Je rotor kotúčovej brzdy prasknutý alebo zdeformovaný?
Sú páčky bezpečne nainštalované na riadidla?
Sú na pákach známky popraskania alebo odlupovania?
Dochádza počas činnosti k vydávaniu neštandardného hluku?
Je možné jemne nastaviť výšku sedadlovej rúrky? (Keď používate
ST-RX810-LA)
Názvy dielov
Páčka
Rotor kotúčovej brzdy
Strmeň
Rotor kotúčovej brzdy
Brzdová hadička
Strmeň
(Brzdová páčka/
páčka na
sedadlovej rúrke)
Páčka
(Brzdová páčka/
páčka na
sedadlovej rúrke)
Vpredu
Vzadu
Brzdová doštička
Brzdová hadička
Páčka A
Páčka B
Páčka A
Páčka B
Páčka C
Spôsob prevádzky
Ovládanie bŕzd
Úkony radenia rýchlostí
Počas ovládania páky otáčajte ramenom kľuky.
Upozornenie ohľadne obsluhy:
Po dokončení radenia prevodov sa páčky A aj B vrátia do svojej pôvodnej
polohy.
Nestláčajte páčky A a B súčasne. Ak páčky stlačíte súčasne, radenie
prevodov sa nevykoná.
* Niektoré modely majú dvojstupňové radenie prevodov.
UM-07X0A-005
Používateľská príručka
Ovládanie ľavej páky
<Preradí na väčšie ozubené koliesko>
Pôvodná
poloha
páčky A
<Preradí na menšie ozubené koliesko>
Pôvodná
poloha
páčky B
Ovládanie pravej páky
<Preradí na väčšie ozubené koleso>
(1) Kliknutie
(2) Kliknutie
Pôvodná
poloha
páčky A
(1)
(2)
5 4 3
<Preradí na menšie ozubené koleso>
4 3
Pôvodná poloha
páčky B
Prevádzka ST-RX810-LA
2.
1.
Pôvodná poloha
páčky C
1. Pohnite páčkou C v smere označenom šípkou
2. Nastavte výšku sedadla
3. Keď sedadlo dostanete na vhodnú výšku, uvoľnite páčku
Činnosť nastavovania (systém ochrany proti hluku)
Ak v dôsledku kontaktu prednej prehadzovačky s reťazou dôjde k hluku,
vykonajte nasledujúcu operáciu.
Poloha reťaze
Činnosť
nastavovania
Poloha reťaze
Činnosť
nastavovania
Ovládanie
páky
Ovládanie
páky
Najväčšie ozubené
koliesko
Ozubené koleso
horného limitu
Páčka A
Kliknutie
(Kontakt)
Najväčšie
ozubené koliesko
Ozubené koleso
spodného limitu
Páčka B
Kliknutie
(Kontakt)
Ozubené koleso
horného limitu
Najmenšie
ozubené koliesko
Najmenšie
ozubené koliesko
Ozubené koleso
spodného limitu
Ako vykonať zahriatie
Na optimalizáciu výkonu brzdových doštičiek a rotora kotúčovej brzdy
vykonajte postup zahriatia, ako je vysvetlené v nasledujúcich krokoch:
1. Jazdite na bicykli po rovnom a bezpečnom povrchu bez prekážok a
zrýchlite na miernu rýchlosť.
2. Pomocou brzdovej páčky spomaľte na rýchlosť chôdze.
Používajte vždy len jednu brzdovú páčku. Pri vykonávaní tohto postupu
buďte opatrný. Brzdovú páčku používajte vždy s mierou, najmä počas
zahrievania prednej brzdy.
3. Opakujte kroky 1 a 2 minimálne 20 krát pre predné aj zadné brzdy.
Pri opakovaní postupu sa brzdná sila zvýši.
Uvedomte si: technické údaje podliehajú z dôvodu vylepšovania zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai City, Osaka 590-8577, Japan
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Shimano ST-4720 Používateľská príručka

Typ
Používateľská príručka