Shimano SL-M780-I Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

<
FC-M780 / FC-T780
>
Typ konzoly-
Typ krúžku-
73 mm
A
68 mm
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm
A
AA
AA
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Rozpera
ABC
104 / 64 mm
170, 175 mm
SM-BB51
165, 170, 175, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
FC-M780
42-32-24T
FC-T780
48-36-26T
FC-T781
48-36-26T
FC-T781
44-32-24T
FC-T551
48-36-26T
FC-T551
44-32-24T
SM-BB70 / SM-BB71-41A
Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho
prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú odstraňovače
hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a zadnú stranu, pričom strany sú označené tak,
že po nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude dosiahnutý ak je inštalácia
reťaze vykonaná tak, že smeruje správnym smerom. V prípade nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu
reťaze z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky.
Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli z
bicykla spadnúť.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš slabé
alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže pretrhnúť
aspôsobiť vážne zranenie.
J
e lepšie utiahnuť dve upevňovacie matice ľavého ramena kľuky striedavo a postupne, ako naraz dotiahnuť každú skrutku. Na kontrolu
konečného uťahovacieho momentu použite momentový kľúč; uťahovacie momenty by mali byť v rozpätí 12 - 14 N•m. Neskôr, po
ubehnutí asi 100 km (60 míľ) opätovne pomocou momentového kľúča skontrolujte uťahovacie momenty. Taktiež je dôležité pravidelne
kontrolovať uťahovacie momenty. Ak sú uťahovacie momenty príliš malé alebo ak upevňovacie matice nie sú dotiahnuté postupne a
striedavo, ľavé rameno kľuky môže odpadnúť a bicykel sa môže prevrátiť, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť a môžete
spadnúť z bicykla.
Ak nie je vnútorný kryt nainštalovaný správne, môže dôjsť k zhrdzaveniu osi, čoho dôsledkom môže byť prevrátenie bicykla s
následkom vážneho úrazu.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené súčasti
môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely
značky Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho
ozubeného kolieska.
Poznámka
Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či vspojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch
doťahujete ramená kľuky a pedále.
Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového kľúča pedále
dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N•m Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové rameno má ľavotočivý závit.
Ak z osi stredovej osky a zo spojky ľavého ramena kľuky vychádza zvuk vŕzgania, na spojku naneste mazivo a následne utiahnite na
uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu.
Na čistenie kľukového ramena a spodnej konzoly používajte neutrálny čistiaci prostriedok. Používanie alkalických alebo kyslých
čistiacich prostriedkov môže mať za následok zmenu zafarbenia.
Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, čistenie reťaze
neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených koliesok areťaze.
Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska a reťaz.
Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať
predných ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak hluk
predstavuje problém, preraďte reťaz na najbližšie väčšie zadné ozubené koleso alebo
o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa obrázka 1. Preraďte reťaz na najbližšie
menšie ozubené koleso alebo o jedno ďalej, ak je reťaz v polohe podľa obrázka 2.
Pokiaľ ide o rámy s odpružením, uhol podpory reťaze sa bude líšiť v závislosti na
tom, či s bicyklom jazdíte alebo nie. Pokiaľ s bicyklom nejazdíte a reťaz sa nachádza
na najväčšom/väčšom ozubenom koliesku a na najmenšom ozubenom kolese,
vonkajšia vodiaca lišta reťaze prednej prehadzovačky sa môže reťaze dotýkať.
Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju použiť s
dvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to
zobrazené na obrázku vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
V prípade kábla radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok DURA-ACE alebo iné
typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová kvapalina
sa nelepí na tieto plastové časti. Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani
zmenu zafarbenia ak sa prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo
prilepeniu cudzích súčastí.
Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
Určite si prečítajte servisné pokyny Systému zadného náhonu vspojení stýmito servisnými pokynmi (SL-M780-I).
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho predajcu
bicyklov.
Držiaky vonkajšieho bovdenu
Technicko servisné pokyny SI-5N20A-002
X = k dispozícii
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite
montážnu lištu o veľkosti 28,6 mm,
31,8 mm a namontujte ju k adaptéru
veľkosti L.
Uhol rámu
Ozubené koleso
Číslo modelu
Kombinácia zubov ozubeného kolesa
Priemer skrutky
Dĺžka ramena kľuky
Vedenie reťaze
Šírka vložky stredovej osky
Rozmery závitu
Použiteľná stredová oska
SI-5N20A-002-02
Systém predného pohonu (3x10)
Séria XT MTB (3 x 10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-M780 / FD-M780-E / FD-M781 / FD-M781-D
FC-M780
CN-HG94
SM-SP17
XT Trekking (3 x 10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-T780 / FD-T781
FC-T780 / FC-T781 / FC-T551
CN-HG94
SM-SP17
Radiaca páčka
Vonkajší bovden
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
Reťaz
Vedenie kábla stredovej osky
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Montáž predného ozubeného kolesa
Dodržiavajte postup na obrázku.
1, 2
Na montáž pravého adaptéra (závit proti smeru hodinových
ručičiek) aľavého adaptéra (závit vsmere hodinových ručičiek)
použite špeciálny nástroj TL-FC32 / 36.
Uťahovací moment: 35 - 50 N•m
Poznámka:
V závislosti na šírke vložky spodnej konzoly
možno bude potrebné použiť rozpierky. Podrobnosti
nájdete v časti "Spôsob inštalácie rozpery".
3
Vložte pravú kľukovú jednotku.
4
Položte časť Aľavej kľuky do osi pravej kľukovej jednotky tam,
kde je široká drážka.
5
Pomocou nástroja TL-FC16/18 utiahnite uzáver.
Uťahovací moment: 0,7 - 1,5 N•m
6
Zatlačte na zastavovaciu plôšku askontrolujte, či kolík plôšky
zapadol na svoje miesto a potom dotiahnite skrutku ľavého
ramena kľuky. (5 mm Allenov kľúč)
Poznámka:
Každá skrutka by mala byť rovnomerne arovnako
utiahnutá na moment 12 - 14 N•m.
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
Reťaz
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre
MTB
Tvrdená spojovacia
závlačka
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (3)
s drážkou (2)
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci, ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná
strana otvoru rovnaký priemer.
VÝSTRAHA
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
veľkom ozubenom koliesku).
Najväčšie ozubené
koleso
Veľké ozubené
koliesko
Reťaz
Obsluha radenia rýchlostí
Mechanizmus INSTANT RELEASE umožňuje rýchle uvoľnenie , pretože napnutie kábla sa po stlačení páčky okamžite uvoľní. Táto uvoľňovacia
páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim vykonávanie uvoľňovacích operácií buď stlačením alebo
potiahnutím páčky.
Ako páčka (A), tak aj páčka (B) sa vždy po uvoľnení po radení vrátia do svojej počiatočnej polohy. Pri manipulácii s jednou
z páčok vždy súčasne otočte ramenom kľuky.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Páčka (B)
• DVOJCESTNÉ UVOĽNENIE
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na obrázku,
až pokým sa nezastaví. Ďalej ho už neotáčajte,
inak môže poškodiť závit na kryte.
Kryt vnútorného otvoru
Uťahovací moment:
3 N•m
4 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Montáž radiacej páčky
Pripojenie a upevnenie lanka
Prepnite režimový menič do polohy 3x (trojitý režim) a následne
skontrolujte najnižšiu polohu. Posuňte páčku B dvakrát alebo viac
krát, aby ste ju nastavili do
najnižšej polohy. Odstráňte kryt
vnútorného otvoru a nainštalujte
lanko.
Kryt vnútorného otvoru
Lanko
Páčka (B)
Podrobnosti o inštalácii prednej prehadzovačky a
nastavenia SIS nájdete v Servisných pokynoch pre
FD-M780 / M780-E / M781 / M781-D (Predná
prehadzovačka), FD-T780 / T781 (Predná prehadzovačka).
Poznámka:
Režimový volič neotáčajte nasilu. V opačnom prípade sa zlomí.
Menič režimov
Prepínač voľby režimu
Predné
ozubené
kolieska
Obr. 1 Obr. 2
Zadné
ozubené
kolesá
Číslo modelu
Bežný typ
Typ s vedením zhora
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa
Min. rozdiel medzi horným a stredným
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky
Uhol spojenia reťaze (α)
Použiteľný článok reťaze
Predná prehadzovačka
Technické údaje
FD-M780
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
FD-M780-E
X
X
18T
10T
-
66° - 69°
FD-M781
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
FD-M781-D
X
X
18T
10T
-
66° - 69°
FD-T780
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66° / 66° - 69°
FD-T781
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
1.
Kolík plôšky nainštalujte na novo
zmontovanú jednotku radiacej
páčky.* Zasuňte výčnelky na kolíku
plôšky do otvorov na jednotke
radiacej páčky, ako je to
znázornené na obrázku.
2.
Zarovnajte jednotku radiacej páčky
a konzolu a následne zaistite štyri
montážne skrutky jednotky
radiacej páčky. * Rozperu skrutky
M5 nainštalujte pred zaistením
skrutiek.
3.
Utiahnite upevňovaciu skutku jednotky.
4.
Nainštalujte nastavovací valček.
5.
Nainštalujte jednotku indikátora pomocou postupu montáže
podľa časti "Výmena jednotky indikátora".
* Na SL-M780-I nie je nainštalované plôška kolíka.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://
techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
Výmena a opätovná montáž jednotky
indikátora a jednotky radiacej páčky
Demontáž a opätovné zmontovanie vykonajte jedine ak vymieňate
jednotku indikátora a jednotku radiacej páčky.
<Demontáž>
1.
Posuňte páčku B dvakrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
najnižšej polohy.
2.
Upevňovacie skrutky indikátora (a) a (b), ktoré zaisťujú jednotku
indikátora odskrutkuje a následne zdvihnite šošovky jednotky
indikátora, čím vyradíte zachytenie, ako je to znázornené na
obrázku. Následne demontujte jednotku indikátora.
* Nepomiešajte skrutky (a) a (b). V prípade ich zmiešania môže
dôjsť k poškodeniu.
<Montáž>
1.
Posuňte páčku B dvakrát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
najnižšej polohy.
2.
Skontrolujte, že ihla indikátora je na pravom okraji. (Obr. 1)
3.
Jednotku indikátora nainštalujte tak, že najprv zaradíte
zachytenie a následne utiahnete upevňovacie skrutky indikátora
(a) a (b).
4.
Skontrolujte fungovanie. Ak jednotka indikátora nepracuje
správne, vykonajte montáž znovu a venujte pritom zvýšenú
pozornosť krokom 1 a 2.
Výmena jednotky indikátora
Výmena a opätovná montáž jednotky radiacej páčky
Upevňovacia skrutka indikátora
Zachytenie
a
b
<Demontáž>
<Montáž>
1.
Uvoľnite upevňovaciu skrutku kábla (matica) na prednej prehadzo-
vačke a následne potiahnite vnútorný kábel jednotky radiacej páčky
tým istým spôsobom ako pri inštalácii vnútorného kábla.
2.
Demontujte jednotku indikátora pomocou postupu demontáže
podľa časti "Výmena jednotky indikátora".
3.
Demontujte nastavovací valček.
4. Odskrutkujte upevňovaciu skutku jednotky.
5.
Odskrutkujte štyri montážne skrutky jednotky radiacej páčky a
následne demontujte jednotku radiacej páčky, ako je to
znázornené na obrázku.
* Dávajte pozor, aby ste nepomiešali skrutky A, B a C.
6.
Z jednotky radiacej páčky demontujte kolík plôšky.
Rozpera skrutky M5
Kolík plôšky
Upevňovacia skrutka jednotky
(M5 x 9,5 mm)
Nastavovací valček
A
Podrobnosti o demontáži bez indikátora a opätovnej
montáži obruče konzoly (SM-SL78) nájdete v Servisných
pokynoch pre systém zadného náhonu.
Kolík plôšky
Uťahovací moment:
2,5 N•m
Uťahovací moment:
0,15 N•m
Obr. 1
Montážna skrutka radiacej páčky
(malá)
A
Montážna skrutka radiacej páčky
(veľká)
B
Montážna skrutka radiacej páčky
(veľká)
C
C
Uťahovací moment:
0,5 N•m
B
Uťahovací moment:
0,15 N•m
Skrutka
Adaptér Adaptér
Predná prehadzovačka
Predné ozubené koleso
1 , 2 Uťahovací moment:
35 - 50 N•m
3 Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
Spôsob inštalácie rozpery
1
Skontrolujte, či šírka vložky stredovej osky je
68 alebo 73 mm.
2
Ďalej namontujte adaptér podľa nižšie zobrazených
obrázkov.
Typ krúžku-
Typ konzoly-
< FC-T781 / FC-T551>
68 mm
68 mm
Opora puzdra
reťaze
73 mm
73 mm
68 mm
Konzola typu
BB
73 mm
A
A
ACC
CB
A
A
AA
A
Type opory puzdra reťaze
Zastavovacia plôška
Vytlačiť
Poznámka:
Nastavte zastavovaciu plôšku smerom doprava tak,
ako je to znázornené na obrázku.
(A)
TL-FC16
TL-FC32
Časť so širokou
drážkou
Vnútorný kryt
4
5
2
1
3
6
Kolík plôšky
Uťahovací moment:
0,08 N•m
Preradenie z malého ozubeného kolieska na väčšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
malého na väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie ozubené koleso.
Preradenie z veľkého ozubeného kolieska na menšie
ozubené koliesko (páčka B)
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane preradenie o jeden stupeň z
veľkého na menšie ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné ozubené koliesko.
Pre typ konzoly
Namontujte tak, ako je to
zobrazené na obrázku.
Namontujte radiacu páčku do polohy, kde
nebude prekážať činnosti bŕzd a
preraďovaniu rýchlostí.
Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej
prekážku pre činnosť bŕzd.
Poznámka:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
  • Page 1 1

Shimano SL-M780-I Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre