Po demontovaní jednotky
indikátora nainštalujte kryt
(predáva sa samostatne, a to
tak, že najprv zaradíte
zachytenie a následne zaistíte
utiahnutím upevňovacej
skrutky indikátora (a).
Dĺžka Asa bude odlišovať vzávislosti od pohybov zadného odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť nadmerné
zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď je zadné odpruženie v polohe,
kde rozmer "A" je najdlhší areťaz je na najväčšom ozubenom kolese anajväčšom ozubenom koliesku. Ak je rozsah pohybu zadného
odpruženia veľký, vôľa vreťazi sa nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom
ozubenom koliesku anajmenšom ozubenom kolese.
Poznámka:
Maticu nenainštalujte opačne.
Pokiaľ ju nainštalujete opačne,
nebude možné zaistiť brzdovú
páčku k riadidlám a môže dôjsť
kpoškodeniu.
Technicko servisné pokyny SI-6UU0A-002
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Zadná prehadzovačka
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa Voľný náboj
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
A
A'
Pridajte 2 články (s reťazou na najväčšom ozubenom
kolese a najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Reťaz
Najväčšie ozubené
koliesko
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký vonkajší
koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt sjazýčkom
na gumenom štíte by sa
mal nainštalovať kzarážke
vonkajšieho bovdenu
rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt sjazýčkom
* Ak sa zadná prehadzovačka vo veľkom rozsahu pohybuje, ako
napríklad pri bicykloch so zadným odpružením, odporúča sa, aby
ste opätovne nasadili kryt s
hliníkovým krytom. Koniec
vonkajšieho bovdenu, ktorý obsahuje
hliníkový kryt by sa mal nachádzať na
strane prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
SI-6UU0A-002-02
Všeobecné informácie obezpečnosti
VÝSTRAHA
Poznámka
• Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
• Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
• Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku anamazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a kladky).
• Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, či je
namazaný kábel ači je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš krátky.
• Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia vkladke, mali by ste ju vymeniť.
• Ak sa koleso stane tuhým aťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.
• Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.
• Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies areťaze.
• Ak sa reťaz počas používania zosúva zozubených kolies, vymeňte reťaz aozubené kolesá.
• Použitie rámu sinterným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom káblov.
• Vždy používajte zostavu ozubených kolies srovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte
kombináciu ozubeného kolesa sodlišnou skupinovou značkou.
• Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
• V prípade kábla radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací
prostriedok DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť
zhoršenie výkonu radenia prevodov.
• Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú
kĺzavosť.
• Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok kábla stredovej osky.
• Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.
• Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
• Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa
prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích
súčastí.
• Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
• Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom
používaní.
• Prečítajte si tieto servisné pokyny spolu so servisnými pokynmi pre typ FH-M785 / M788.
• S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou
správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo
kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a
spôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a zadnú stranu, pričom strany sú
označené tak, že po nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon bude
dosiahnutý ak je inštalácia reťaze vykonaná tak, že smeruje správnym smerom. V prípade nainštalovania
opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu
zbicykla odpadnúť avýsledkom môže byť vážne zranenie.
• Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú
spojovaciu závlačku.
• Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
• Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte
na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej
závlačky.
• Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané, reťaz
môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
• Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Výmena a opätovná montáž jednotky
indikátora
Demontáž a opätovnú montáž vykonávajte len pri demontovaní
alebo výmene jednotky indikátora.
Výmena a opätovná montáž jednotky
radiacej páčky
Rozobratie a poskladanie by sa malo vykonávať len počas výmeny
jednotky radiacej páčky.
Výmena jednotky radiacej páčky by
sa mala vykonať podľa rovnakých
postupov demontáže a opätovnej
montáže, ktoré sú uvedené v časti
"Opätovná montáž obruče konzoly".
* V prípade používania s
nainštalovaným indikátorom
nainštalujte kolík plôšky pri
vykonávaní opätovnej montáže.
* Pri vykonávaní opätovnej montáže
zasuňte výčnelky na kolíku plôšky
do otvorov na jednotke radiacej
páčky, ako je to znázornené na
obrázku.
Opätovná montáž obruče konzoly
(SM-SL78 predáva sa samostatne)
<Demontáž>
Obsluha radenia rýchlostí
Mechanizmus INSTANT RELEASE umožňuje rýchle uvoľnenie , pretože napnutie kábla sa po stlačení páčky okamžite uvoľní. Páčky sú
tiež vybavené mechanizmom DVOJCESTNÉHO UVOĽNENIA a systémom MULTI RELEASE, takže teraz môžete jedným pohybom,
zatlačením alebo potiahnutím páčky preradiť o dva stupne.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy
sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso (páčka A)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu
rýchlostí, takže na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do
polohy (1) a na preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do
polohy (2). Týmto spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (páčka B)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu
rýchlostí, takže na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do
polohy (1) a na preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do
polohy (2). Týmto spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
<Demontáž>
1. Posuňte páčku B aspoň deväťkrát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy.
2. Upevňovacie skrutky indikátora (a) a (b), ktoré zaisťujú jednotku
indikátora odskrutkuje a následne zdvihnite šošovky jednotky
indikátora, čím vyradíte zachytenie, ako je to znázornené na
obrázku. Následne demontujte jednotku indikátora.
* Nepomiešajte skrutky (a) a (b). V prípade ich zmiešania môže
dôjsť k poškodeniu.
<Montáž>
1. Posuňte páčku B aspoň deväťkrát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy.
2. Skontrolujte, že ihla indikátora je na ľavom okraji. (Obr. 1)
3. Jednotku indikátora nainštalujte tak, že najprv zaradíte zachytenie
a následne utiahnete upevňovacie skrutky indikátora (a) a (b).
4. Skontrolujte fungovanie. Ak jednotka indikátora nepracuje
správne, vykonajte montáž znovu a venujte pritom zvýšenú
pozornosť krokom 1 a 2.
1. Demontujte jednotku indikátora pomocou postupu demontáže
podľa časti "Výmena jednotky indikátora".
2. Demontujte nastavovací valček.
3. Odskrutkujte upevňovaciu skutku jednotky.
4. Odskrutkujte štyri montážne skrutky jednotky radiacej páčky
anásledne demontujte jednotku radiacej páčky, ako je to
znázornené na obrázku.
* Dávajte pozor, aby ste nepomiešali skrutky A, B a C.
5. Z jednotky radiacej páčky demontujte kolík plôšky.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Uťahovací moment: 3 N•m
4 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
32mm.
Inštalácia radiacej páčky (SL-M780-R)
Inštalácia SL-M780-I a BL-M785
■ Tieto Servisné pokyny si prečítajte spolu so Servisnými
pokynmi pre BR-M785 (SI-8JZ0A).
■ Podrobnosti o inštalácii ozubených kolies nájdete v servisných pokynoch pre RD-M780 alebo RD-T780
(zadnáprehadzovačka).
■ Výmena jednotky indikátora
■ Opätovná montáž bez indikátora
(kryt sa predáva samostatne)
Páčka (B)
• DVOJCESTNÉ UVOĽNENIE
• SYSTÉM MULTI RELEASE
Uťahovací moment:
0,15 N•m
Uťahovací moment:
2,5 N•m
Uťahovací moment:
0,08 N•m
3. Pomocou 4 mm Allenovho
kľúča zaistite radiacu páčku
kbrzdovej páčke.
Háčik
Skrutka (M5 x 17,5 mm)
Matica
1
2
Uťahovací moment: 4 N•m
1. Pomocou 2 mm Allenovho kľúča otvorte
pásik so svorkou brzdovej páčky,
ako je to znázornené na obrázku.
2. Háčik konzoly radiacej páčky
zasuňte do otvoru na konzole
brzdovej páčky, následne
provizórne utiahnite špeciálnu
maticu a špeciálnu skrutku a
nainštalujte na riadidlo.
Stlačiť
Pásik so svorkou
1
2
* RD-M780 sa nemôže používať v kombinácii s CS-6700 (11 - 28T).
* RD-T780 sa nemôže používať v kombinácii s CS-M771-10 (11 - 36T).
• Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
• Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť
bŕzd.
Poznámka:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo viac krát, aby ste ju nastavili do
najvyššej polohy. Potom odstráňte kryt vnútorného otvoru a pripojte
lanko.
■ Podrobnosti o inštalácii zadnej prehadzovačky a nastavení SIS nájdete v Servisných pokynoch pre RD-M780 alebo
RD-T780 (Zadná prehadzovačka).
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Kryt vnútorného
otvoru
Kryt vnútorného otvoru
Páčka (B)
Lanko
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci, ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho bovdenu zaguľaťte
koniec, aby mala vnútorná strana otvoru
rovnaký priemer.
Upevňovacia skrutka indikátora
Zachytenie
Obr. 1
a
a
b
Rozpera skrutky M5
Kolík plôšky
Upevňovacia skrutka jednotky (M5 x
9,5 mm)
Nastavovací valček
C
A
A
B
C
<Montáž>
1. Po demontovaní kolíka plôšky zarovnajte jednotku radiacej páčky
a obruč konzoly SM-SL78 (predáva sa samostatne) a následne
zaistite štyrmi montážnymi skrutkami, ktoré sú súčasťou
SM-SL78.
2. Podložku umiestnite na skrutku a následne utiahnite upevňovaciu
skrutku jednotky.
3. Nainštalujte nastavovací valček.
* Ak vykonávate opätovnú montáž na štandardnú obruč konzoly
zSM-SL78, nainštalujte kolík plôšky bez ohľadu na to, či bude
indikátor nainštalovaný alebo nie.
Nastavovací valček
Podložka
7 mm kľúč alebo 4 mm Allenov kľúč
B
A
Kolík plôšky
Uťahovací moment:
0,15 N•m
Uťahovací moment:
0,15 N•m
SM-SL78
UPOZOR-
NENIE
Túto skrutku
neuvoľňujte.
Uťahovací moment:
0,5 N•m
B
Uťahovací moment:
0,15 N•m
Uťahovací moment:
0,08 N•m
Reťaz Tvrdená spojovacia závlačka
Nástroj na
nastavenie reťaze
10 rýchlostná veľmi
úzka reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Séria XT (MTB) XT (Trekking)
Radiaca páčka SL-M780-R / SL-M780-IR SL-M780-R / SL-M780-IR
Vonkajší bovden OT-SP41 OT-SP41
Zadná prehadzovačka RD-M780 RD-T780
Typ SGS / GS SGS
Voľný náboj FH-M785 / FH-M788 FH-M785
Prevody 10 10
Kazetové ozubené koleso CS-M771-10 CS-M771-10 / CS-6700
Reťaz CN-HG94 CN-HG94
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17 SM-SP17 / SM-BT17
Číslo modelu RD-M780 RD-T780
Typ SGS GS SGS
Prevody 10 10
Celková kapacita 43T 35T 45T
Najväčšie ozubené koleso 36T 34T
Najmenšie ozubené koleso 11T 11T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18T 22T
Číslo modelu Názov skupiny Prevody Kombinácia zubov
CS-M771-10
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
CS-6700 - 10 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T
Číslo modelu FH-M785 / FH-M788
Prevody 10
Počet otvorov na špici 32
Radiaca páčka
Brzdové páčky
SL-M780-I
BL-M985 / M988 / M785 /
T785 / T780 / M596 / M666
OK
Ďalšie modely brzdových páčok Žiadna kompatibilita
Uťahovací moment:
2,5 N•m
Poloha radiacej páčky sa dá nastaviť
posunutím doľava alebo doprava.
4. Na zaistenie upevňovacej skrutky jednotky použite 7 mm kľúč.
Montážna skrutka radiacej páčky
(malá)
Montážna skrutka radiacej páčky
(veľká)
Montážna skrutka radiacej páčky
(veľká)