Shimano BR-IM50 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie o BR-IM50-F, HB-NX50-QR, HB-IM50, HB-IM45, HB-IM40, HB-NX50-NT, ST-T400, ST-T300, BL-T400, SB-7S45, BL-IM45, BL-IM33, BL-IM30, SB-4S35, SB-4S30 a SE-4S35. Tieto komponenty tvoria predný brzdový systém Shimano Inter-M, navrhnutý pre optimálny výkon a bezpečnosť. Dodržujte servisné pokyny pre správnu funkciu a údržbu.

Nižšie nájdete stručné informácie o BR-IM50-F, HB-NX50-QR, HB-IM50, HB-IM45, HB-IM40, HB-NX50-NT, ST-T400, ST-T300, BL-T400, SB-7S45, BL-IM45, BL-IM33, BL-IM30, SB-4S35, SB-4S30 a SE-4S35. Tieto komponenty tvoria predný brzdový systém Shimano Inter-M, navrhnutý pre optimálny výkon a bezpečnosť. Dodržujte servisné pokyny pre správnu funkciu a údržbu.

HI-POWER CABLE
V
C R
C R
V
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
JAPAN
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
BR-IM50-F
HB-NX50-QR
HB-NX50-NT
HB-IM50
HB-IM45
HB-IM40
ST-T400
ST-T300
BL-T400
SB-7S45
BL-IM45
SE-4S35
SB-4S35
BL-IM33
SB-4S30
BL-IM30
1
2
1
2
1
2
*
MODULATOR
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
3
BR-IM50-F
GREASE
BR
-IM50-F
BR-IM50-F
JAPAN
*
VAROVANIE
VÝSTRAHA
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdné-
ho systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok
stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k
vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého
bicykla môže byť odlišné, určite sa naučte správnu
brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú páčku a
charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho
bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom
bicyklov, prečítaním si príručky k bicyklu a nacviče-
ním techniky jazdenia a brzdenia.
Ak používate BR-IM50-F v kombinácii s odpruženou
vidlicou, pozornosť je potrebné venovať výberu odpru-
ženej vidlice, ktorú budete používať. Poraďte sa s
predajcom alebo s výrobcom bicykla. Pokiaľ zvolíte
nesprávny typ odpruženej vidlice, môže to spôsobiť
nesprávne fungovanie odpruženej vidlice v dôsledku
prehrievania počas brzdenia alebo nedostatočnou
pevnosťou vidlice s dôsledkom vzniku nehody.
Brzdové páčky ST-T300/ST-T400/BL-T400/SB-7S45/
BL-IM45 sú vybavené mechanizmom prepínania
režimov. Dávajte pozor, aby ste BR-IM50-F používali s
mechanizmom v polohe režimu C.R.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť
vážne poranenie jazdca. Odporúčame používať iba
originálne náhradné diely značky Shimano.
Poloha režimu C.R.
C označuje polohu pre režim v prípade
zhody s konzolovými brzdami.
R označuje polohu pre režim v prípade
zhody s valcovými brzdami.
SERVISNÉ POKYNY
SI-75H0G
Predný brzdový
systém Inter-M
Aby ste od predného brzdového systému Inter-M značky
Shimano dosiahli najlepší výkon, odporúčame vám používanie
nasledujúcej kombinácie.
* Dávajte pozor, aby ste HB-NX50-QR or HB-IM50 používali jedine v
kombinácii s BR-IM50-F. Nesmú sa používať v kombinácii s inými
brzdami ako je napríklad BR-IM41-F (NEXUS).
Brzda Náboj Páčka Brzdové lanko
Pred použitím si dôkladne prečítajte tieto pokyny a kvôli správnemu
používaniu ich dodržiavajte.
1.
6.
2.
3.
4.
5.
Brzdový systém Shimano Inter-M sa nesmie po-
užívať v prípade horských bicyklov. Okrem toho,
pokiaľ sa brzdový systém používa v spojení s inými
druhmi bicyklov, vyhnite sa priebežnému použí-
vaniu bŕzd pri jazde dolu dlhými svahmi, pretože
to môže spôsobiť nadmerné zahriatie interných
častí brzdy, čoho dôsledkom bude slabý brzdový
výkon. Dôsledkom môže byť aj zníženie množstva
brzdového maziva vo vnútri brzdy, čo môže viesť k
problémom, akým je nie bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem ako je norma ISO
4210 a DIN 79100-2. Tieto normy špecifi kujú vý-
kon pre celkovú hmotnosť 100 kg. Pokiaľ celková
hmotnosť prevyšuje 100 kg, brzdová sila systému
môže byť nedostatočná pre správne zabrzdenie a
môže dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí,
okamžite ukončite jazdu a požiadajte predajcu o
vykonanie prehliadky a opravy.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní
bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok
brzdového maziva a preto predajcu požiadajte o
namazanie mechanizmu špeciálnym mazivom na
valcové brzdy.
Predný brzdový systém Inter-M by mal byť na-
inštalovaný jedine na ľavú stranu bicykla, ktorá
má 26” alebo viac. Pokiaľ sa používa v spojení s
bicyklom, ktorý je menší ako 26”, brzdná sila ne-
musí byť veľmi veľká, čoho dôsledkom môžu byť
nehody.
Aby ste od prednej brzdy Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu. (Pozrite si katalóg výrobkov.)
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne
zaistená ku hlavnej časti náboja pomocou upevňo-
vacej matice jednotky brzdy.
Skontrolujte, že oska náboja sa dotýka zadnej
časti konca vidlice a že koniec brzdového ramena
vyčnieva o 1 mm alebo viac z natvrdo spájanej
konzoly prednej vidlice. Taktiež skontrolujte, že
koleso je pevne zaistené k rámu pomocou rýchlou-
pínaka. Pokiaľ nie je koleso nainštalované správne,
môže z rámu vypadnúť, čoho dôsledkom môžu byť
vážne nehody počas jazdy.
Dráha pohybu vnútorného kábla musí byť pri
stlačení brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ
je táto dráha menej ako 14,5 mm, brzdový
výkon sa zníži a brzdy nemusia fungovať.
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovensky)
Uťahovací moment:
15 - 20 N•m
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže
dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd a
zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Predná brzda Inter-M je rozdielna od bežných páso-
vých bŕzd v tom, že vnútro brzdového valca je naplnené
mazivom. To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa
ako zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Predná brzda Inter-M má zabudovaný modulátor sily,
ktorý riadi brzdnú silu vyvíjanú na náboj. Zvuk vytvára
činnosť modulátora sily pri používaní brzdy, avšak
nejde o príznak poruchy.
Ak použijete náhle prednú brzdu Inter-M a po zastavení
bicykla zatrasiete kolesom, zbadáte, že v rámci bŕzd je
malá vôľa. Ide o bežný jav, ktorý počas jazdy nespôso-
buje žiadne problémy.
Aby ste skontrolovali mieru uvoľnenia súčastí hlavy,
uchopte strednú časť riadidla a jednu z predných vidlíc,
ako je to znázornené na obrázku a následne pohybujte
časťami hlavy dopredu a dozadu v smeroch označe-
ných šípkami.
Okrem toho, pretože brzdy majú malú vôľu v prípade,
ak použijete brzdy naplno a zatrasiete koleso tak, ako
je to uvedené hore, bude ťažšie skontrolovať uvoľnenie
častí hlavy.
Pri pohľade zo zadnej strany spojenia skon-
trolujte, že rameno spojenia pevne dosadá v
rámci polohy zobrazenej na obrázku hore.
Brzdový výkon overte stlačením brzdovej
páčky. Pokiaľ je brzdový výkon slabý, vyko-
najte nastavenie brzdového kábla ešte raz a
postupujte podľa časti „Nastavenie brzdové-
ho kábla”.
POZNÁMKA:
Poznámka:
Jednotka pred-
nej brzdy
Oska
náboja
Natvrdo
spájaná
konzola
Pri tlačení na
spojenie
Pevne potiahnite
Dotýka sa 1 mm ale-
bo viac
Nastavte páčku s
vačkou rýchloupínaka
bezpečne.
Upevňovacia matica jednotky brzdy
Povrch s valčekmi by mal
smerovať von.
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N•m
7.
8.
1.
3. 7.
4.
2.
9.
10.
Pokiaľ sa brzdy používajú často, brzdový valec
môže byť horúci. Po ukončení jazdy na bicykli sa
brzdového valca nedotýkajte počas doby aspoň
30 minút.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla,
brzdový výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte
brzdový kábel za originálny brzdový kábel značky
Shimano a opätovne skontrolujte brzdový výkon.
Počas stlačenia brzdovej páčky pretiahnite zostavu
brzdového kábla cez otvor na konzole.
Držiak vonkajšieho puzdra umiestnite na natvrdo
spájanú konzolu a následne utiahnite upevňovaciu
maticu držiaka vonkajšieho puzdra.
Stlačte spojenie naspäť dokiaľ sa nezastaví. Následne
pri ťahaní vnútorného kábla s cieľom aplikovať maxi-
málne napnutie kábla utiahnite upevňovaciu maticu
vnútorného kábla.
Pri držaní spojenia s cieľom jeho zaistenia tak, aby
sa nepohybovalo, posuňte rameno spojenia pozdĺž
otvoru spojenia na vodiacom prvku a nainštalujte ho.
Zarovnajte koniec vnútorného kábla s otvorom na
háčiku kábla a následne háčik kábla otočte tak, ako
je to znázornené na obrázku a vnútorný kábel zasuň-
te do otvoru.
Jednotka prednej brzdy BR-IM50-F a jednotka pred-
ného náboja HB-NX50/HB-IM50/HB-IM45/HB-IM40
by sa nemali nikdy rozoberať. V prípade rozmonto-
vania môže dôjsť k poruchám a poškodeniu jednot-
ky prednej brzdy a jednotky predného náboja.
Podrobnosti o demontovaní a inštalácii jednotky
prednej brzdy prekonzultujte s predajcom.
Brzdový valec
Odpojenie brzdového kábla od
jednotky prednej brzdy
Stlačte spojenie naspäť dokiaľ sa nezastaví. Ná-
sledne posuňte rameno spojenia pozdĺž otvoru pre
vedenie na vodiacom prvku a vyberte ho z otvoru.
Pokiaľ je rameno spojenia vybrať, otočte nastavo-
vacou skrutkou kábla v smere hodinových ručičiek,
uvoľnite napnutie kábla a vyberte rameno spojenia.
Inštaláciu brzdového kábla vykonáte v opač-
nom poradí krokov hore uvedeného postupu.
Rameno spojenia
Spojenie
Otvor na vodia-
com prvku
Inštalácia brzdového kábla
Otvor na vodiacom prvku
Rameno spojenia
Zostava brzdové-
ho kábla
Konzola
Koniec vnútorného kábla
Káblový hák
Držiak vonkajšieho
puzdra
Natvrdo spájaná konzola
Otvor na vodiacom prvku
Rameno spojenia
Upevňovacia matica držiaka
vonkajšieho puzdra
Uťahovací moment:
2 - 3 N•m
Zaistite spojenie
Pevne potiah-
nite
Pri pohľade zo zadnej strany spojenia skontro-
lujte, že rameno spojenia pevne dosadá v rámci
polohy zobrazenej na obrázku hore.
Poznámka:
Rameno spojenia
Otvor na vodiacom
prvku
5.
Nastavovaciu skrutku kábla umiestnite tak, aby bola
20 - 22 mm od konca držiaka vonkajšieho puzdra a
následne pretiahnite vnútorný kábel cez nastavova-
ciu skrutku kábla a následne cez otvor na upevňova-
cej skrutke vnútorného kábla.
Nastavovacia skrutka kábla
Držiak vonkajšieho puzdra
Otvor na upev-
ňovacej skrutke
vnútorného kábla
Malo by byť
20 - 22 mm
6.
Overte, že obidva konce vonkajšieho puzdra sú
bezpečne zasunuté do nastavovacích skrutiek kábla
oboch brzdových páčok a brzdového ramena.
Obidva konce vonkajšieho
puzdra by mali byť bezpeč-
ne zasunuté.
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia
skrutka kábla
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Upevňovacia matica
vnútorného kábla
Pri tlačení na
spojenie
Utiahnu-
Pevne potiahnite
Po utiahnutí upevňovacej matice
vnútorného kábla pripevnite kryt
vnútorného konca ku koncu vnú-
torného kábla. Následne nastavte
kryt vnútorného konca tak, aby
sa nedotýkal spojenia ani špíc.
Poznámka:
Nastavenie brzdového kábla
1.
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú páč-
ku asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom zabehnúť
brzdový kábel.
Asi 10 krát
stlačte
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude
potrebné vykonať jeho opätovné nastavenie po
veľmi krátkej dobe jeho používania.
Poznámka:
2.
Otáčajte nastavovacou skrutkou alebo maticou
kábla jednotky brzdy alebo brzdovej páčky tak, aby
brzdová páčka vykazovala 15 mm pohyb.
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva po
polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky náhle
cítite silu.
Nastavovacia skrutka alebo matica kábla
Nastavovacia matica
kábla
15 mm pohyb
Nastavovacia
skrutka kábla
3.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať
brzdový výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla
pomocou nastavovacej matice kábla.
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
SI-75H0G-02
  • Page 1 1

Shimano BR-IM50 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Nižšie nájdete stručné informácie o BR-IM50-F, HB-NX50-QR, HB-IM50, HB-IM45, HB-IM40, HB-NX50-NT, ST-T400, ST-T300, BL-T400, SB-7S45, BL-IM45, BL-IM33, BL-IM30, SB-4S35, SB-4S30 a SE-4S35. Tieto komponenty tvoria predný brzdový systém Shimano Inter-M, navrhnutý pre optimálny výkon a bezpečnosť. Dodržujte servisné pokyny pre správnu funkciu a údržbu.