Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Tento návod je vhodný aj pre

Brzda BR-IM70-R/BR-IM73-R
Náboj SG-8R20/SG-7R46/FH-IM70
Páčka
SB-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM45
Brzdové lanko
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného •
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie brzdného
systému bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo
nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu zraneniu. Pretože
ovládanie každého bicykla môže byť odlišné, určite sa
naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane tlaku na brzdnú
páčku a charakteristiky ovládania bicykla)a činnosť vášho
bicykla. Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov,
prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením techniky
jazdenia a brzdenia.
Brzdové páčky SB-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM45 sú •
vybavené mechanizmom prepínania režimov. Dávajte pozor,
aby ste BR-IM70-R/BR-IM73-R používali
s mechanizmom v polohe režimu C.R.
V
C R
C
R
V
Poloha režimu C.R.
C označuje polohu pre režim v prípade
zhody s konzolovými brzdami.
R označuje polohu pre režim v prípade
zhody s valcovými brzdami.
Pri zaisťovaní brzdového ramena ku rámu použite príchytku •
brzdového ramena, ktorá vyhovuje veľkosti spojenia reťaze
a bezpečne ich utiahnite pomocou skrutky s príchytkou
a matice s príchytkou na uvedenú hodnotu uťahovacieho
momentu. Pre maticu so príchytkou použite poistnú maticu
s nylonovou vložkou (samo blokovacia matica). V prípade
skrutky so príchytkou, matice s príchytkou a príchytky
brzdového ramena sa odporúča používanie štandardných
dielov značky Shimano. Okrem toho použite príchytku
brzdového ramena, ktorá vyhovuje veľkosti spojenia reťaze.
Pokiaľ sa matica s príchytkou zosunie
z brzdového ramena, alebo ak dôjde k poškodeniu skrutky
s príchytkou alebo príchytky brzdového ramena, brzdové
rameno sa môže otáčať na spojení reťaze a spôsobiť náhle
trhnutie riadidiel, alebo môže dôjsť k zablokovaniu kolesa
a prevrhnutiu kolesa s dôsledkom vážnych poranení.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo
poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť vážne poranenie
jazdca. Odporúčame používať iba originálne náhradné diely
značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné •
a zadné brzdy pracujú správne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa •
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny •
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
1.
Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M, vyhnite
sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde dolu dlhými
svahmi, pretože to môže spôsobiť nadmerné zahriatie
interných častí brzdy, čoho dôsledkom bude slabý brzdový
výkon. Dôsledkom môže byť aj zníženie množstva brzdového
maziva vo vnútri brzdy, čo môže viesť k problémom, akým je
nie bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol zrealizovaný
na základe noriem, ako napríklad ISO 4210 a DIN 79100-2.
Tieto normy špecifikujú výkon pre celkovú hmotnosť 100
kg. Pokiaľ celková hmotnosť prevyšuje 100 kg, brzdová sila
systému môže byť nedostatočná pre správne zabrzdenie
a môže dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
2.
Aby ste od brzdy Shimano Inter-M dosiahli najlepší výkon,
používajte brzdové káble a brzdové páčky Shimano
tvoriace sadu.
3.
Pokiaľ sú maticami náboja uzavreté matice, použite rám
s výpadkami, ktoré sú aspoň 7 mm hrubé.
4.
Skontrolujte, že jednotka brzdy je pevne zaistená ku hlavnej
časti náboja pomocou upevňovacej matice jednotky brzdy.
6.
Skontrolujte, že brzdové rameno je bezpečne upevnené
k spojeniu reťaze pomocou príchytky brzdového
ramena. Pokiaľ nie je nainštalované správne, brzdový
výkon bude obmedzený.
7.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí, okamžite
ukončite jazdu a požiadajte predajcu o vykonanie
prehliadky a opravy.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok brzdového
maziva a preto predajcu požiadajte o namazanie
mechanizmu špeciálnym mazivom na valcové brzdy.
8.
Pokiaľ sa brzda často používa, okolie brzdy môže byť
horúce. Po ukončení jazdy na bicykli sa plochy okolo brzdy
nedotýkajte počas doby aspoň 30 minút.
9.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla, brzdový
výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte brzdový kábel
za originálny brzdový kábel značky Shimano a opätovne
skontrolujte brzdový výkon.
10.
Brzdová jednotka BR-IM70-R/BR-IM73-R by sa nemala
nikdy rozoberať. V prípade rozmontovania nebude
fungovať správne.
Dráha pohybu vnútorného kábla musí byť pri stlačení
brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ je táto dráha
menej ako 14,5 mm, brzdový výkon sa zníži a brzdy
nemusia fungovať.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
Upevňovacia matica jednotky brzdy
Jednotka brzdy
Uťahovací moment: 20 - 25 N·m
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
5.
Taktiež skontrolujte, že koleso je pevne zaistené k rámu
pomocou matíc náboja.
Matica náboja
Uťahovací moment: 30 - 45 N·m
JAPAN
M
IN
2
N
m
Príchytka brzdového ramena
Spojenie reťaze
Brzdové rameno
V prípade vyvíjania
nadmernej sily na
brzdové rameno
s cieľom zaistiť ho,
koleso bude vydávať
hluk a koleso sa
bude ťažko otáčať.
Počas inštalácie
preto nevyvíjajte
nadmernú silu.
Počas inštalácie skrutky s príchytkou bezpečne
počas uťahovania skrutky s príchytkou uchopte
maticu s príchytkou pomocou 10 mm kľúča.
Po utiahnutí skontrolujte, že skrutka s príchytkou
prečnieva asi 2 - 3 mm nad povrch matice
s príchytkou.
2 - 3 mm
Brzdové rameno
Príchytka
brzdového ramena
Matica s príchytkou
Skrutka
s príchytkou
(M6 X 16 mm)
Uťahovací moment: 2 - 3 N·m
Plocha okolo brzdy
POZNÁMKA:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá •
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože
môže dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní
bŕzd a zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Brzda Inter-M je rozdielna od bežných bŕzd v tom, •
že vnútro brzdového valca je naplnené mazivom.
To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa ako
zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti •
prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu
majúcemu pôvod v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód •
manipulácie alebo nastavenia sa obráťte na predajné
miesto.
SI-75E0E
BR-IM70-R
BR-IM73-R
Technické pokyny pre servis
Aby ste od brzdy Inter-M dosiahli najlepší výkon, odporúčame
vám používanie nasledujúcich kombinácií.
Odpojenie brzdového kábla
od jednotky brzdy
1.
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dokiaľ sa
nezastaví. Následne posuňte jednotku spojenia pozdĺž
drážky vodiaceho prvku smerom ku platničke vačkovej
prevodovky s cieľom demontovať jednotku spojenia.
Pokiaľ je ťažké jednotku spojenia demontovať, otočte
nastavovacou skrutkou kábla v smere hodinových
ručičiek a tak najprv uvoľnite napnutie kábla.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
R
E
L
E
A
S
E
Posunúť nadol
2
1
Počas tlačenia
platničky vačkovej
prevodovky dopredu
Jednotka
spojenia
Drážka vodiaceho prvku
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EAS
E
R
E
L
E
A
S
E
3
Silno potiahnite naspäť
Jednotka spojenia
Drážka vodiaceho prvku
2.
Posuňte držiak vonkajšieho puzdra pozdĺž štrbiny na
vodiacom prvku do brzdového ramena a vyberte ho zo
štrbiny.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
R
E
L
E
A
S
E
Štrbina na vodiacom prvku
Brzdové
rameno
Držiak vonkajšieho puzdra
Nastavovacia
skrutka kábla
R
E
L
E
A
S
E
Inštaláciu brzdového kábla vykonáte v opačnom
poradí krokov hore uvedeného postupu.
Poznámka:
Počas inštalácie jednotky spojenia na
platničku vačkovej prevodovky stlačte
jednotku spojenia dokiaľ neklikne
a skontrolujte, že je bezpečne v polohe
zobrazenej na obrázku.
Nit by mal
zapadnúť do
strednej časti A
platničky vačkovej
prevodovky.
Brzdový výkon overte stlačením brzdovej
páčky. Pokiaľ je brzdový výkon slabý,
vykonajte nastavenie brzdového kábla
ešte raz a postupujte podľa časti
„Nastavenie brzdového kábla".
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky
vačkovej prevodovky
Inštalácia brzdového kábla
1.
Posuňte držiak vonkajšieho puzdra pozdĺž štrbiny na
vodiacom prvku do brzdového ramena a nasaďte ho do
štrbiny.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
Štrbina na vodiacom prvku
Držiak vonkajšieho puzdra
Brzdové rameno
M
I
N
2
N
m
G
RE
AS
E
R
E
L
E
A
S
E
2
1
Počas držania
platničky
vačkovej
prevodovky
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
RELEASE
Drážka vodiaceho prvku
Jednotka spojenia
3
Umiestnite do drážky vodiaceho prvku
Posuňte silno pozdĺž drážky
vodiaceho prvku čo najďalej
2.
Rukou uchopte platničku vačkovej prevodovky a posuňte
jednotku spojenia pozdĺž drážky vodiaceho prvku na platničku
vačkovej prevodovky s cieľom nainštalovať jednotku spojenia.
Poznámka:
Počas inštalácie jednotky spojenia na platničku vačkovej
prevodovky stlačte jednotku spojenia dokiaľ neklikne
a skontrolujte, že je bezpečne v polohe zobrazenej na
obrázku.
R
E
L
E
A
S
E
Nit by mal zapadnúť
do strednej časti A
platničky vačkovej
prevodovky.
Nit jednotky spojenia
Časť A platničky vačkovej prevodovky
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Malo by byť
20 - 22 mm
Nastavovacia
skrutka kábla
Otvor na
upevňovacej skrutke
vnútorného
kábla
Držiak vonkajšieho puzdra
3.
Nastavovaciu skrutku kábla umiestnite tak, aby bola
20 - 22 mm od konca držiaka vonkajšieho puzdra a následne
pretiahnite vnútorný kábel cez nastavovaciu skrutku kábla
a následne cez otvor na upevňovacej skrutke vnútorného
kábla.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
4.
Overte, že obidva konce vonkajšieho puzdra sú bezpečne
zasunuté do nastavovacích skrutiek kábla oboch brzdových
páčok a brzdového ramena.
Obidva konce vonkajšieho puzdra
by mali byť bezpečne zasunuté.
Nastavovacia
skrutka kábla
Nastavovacia skrutka kábla
5.
Zatlačte platničku vačkovej prevodovky dozadu dokiaľ sa
nezastaví. Následne pri ťahaní vnútorného kábla s cieľom
aplikovať maximálne napnutie kábla utiahnite upevňovaciu
maticu vnútorného kábla.
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Uťahovací moment:
6 - 8 N·m
Upevňovacia
matica
vnútorného kábla
Pevne potiahnite
2
3
1
Utiahnutie
Počas tlačenia
platničky
vačkovej
prevodovky
RELEASE
Poznámka:
Po utiahnutí upevňovacej matice
vnútorného kábla pripevnite kryt
vnútorného konca ku koncu
vnútorného kábla. Následne
nastavte kryt vnútorného konca tak,
aby sa nedotýkal spojenia ani špíc.
Nastavenie brzdového kábla
1.
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí brzdového
kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú páčku asi 10 krát, a to
až ku rúčke a s cieľom zabehnúť brzdový kábel.
Asi 10 krát stlačte
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude potrebné
vykonať jeho opätovné nastavenie po veľmi krátkej
dobe jeho používania.
2.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky brzdy alebo
brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky vykazovala 15 mm
pohyb.
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť od
polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva po polohu,
kde pri zatiahnutí brzdovej páčky náhle cítite silu.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
LE
A
S
E
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia skrutka kábla
3.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať brzdový
výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla pomocou
nastavovacej matice kábla.
J
A
P
A
N
M
IN
2
N
m
Nastavovacia matica kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N·m
SI-75E0E-02
  • Page 1 1

Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Tento návod je vhodný aj pre